Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePoe - Havran
05. 07. 2005
1
0
3674
Autor
frou_frou
Věděli jste, že E. A. Poe si svým rozborem Havrana dělal ze čtenářů a kritiků srandu?
Nicollette
12. 07. 2005
MeTB: papoušek? že by ten byl taková prča?
No, záleží na tom, jak si to vyložíš..
frou_frou: to nebyla narážka na tipy a tak podobně. Spíš na to, že když použiješ nějaký systém, návod, Tvá báseň bude mít zrovna takový super úspěch, jako by Tě "políbila Múza". Každý Tvůj hlod si lidi budou snažit různě vykládat, pochopit a dávat smysl něčemu, co původně žádný smysl vůbec nemělo - možná kvůli tomu se Poe válel pod stolem... ale co já vím... vlastně koukám, něco podobnýho psala Eryn..
Nedělal. Poe pouze poukázal na to, že lidé v jeho básních hledají to, co tam i není. Ale je to pochopitelné. Když autor napíše dílo, které jiní chápou jinak, chce se jednoznačně pomstít a Poe byl v tomto směru velice plodný.
Víte v něčem mi to připomíná Klipeta a jeho návod k co nejvíce tipům.. Poe myslím chtěl poukázat na to, že se jeho díla berou až příliž vážně - a jestli si z toho dělal srandu je jeho věc.. Kdoví, v jakém stavu mysli se mají básně psát :o)
fauste, že zrovna ty o tom nevíš..to mě malinko překvapuje..nejsem momentálně doma, tak ti nemohu poslat přesnej odkaz - mám tu knihu doma, je to rozhovor dvou básníků o poesii a je tam o tom zmínka
rád bych si to přečetl... protože takovej Jan Zábrana o tom neříká ani slovo... ale rád bych odkaz přesně na místo, kde to Poe říká... Poe totiž mnohokrát sám vysvětloval, proč to napsal... a důvody měl zcela jiné. Důvodem bylo, aby přesvědčil kritiky a čtenáře, že básnická tvorba je prostě normální tvůrčí akt... protože v těch dobách byla stále nazírána jako něco posvátného...
pozorovatel
08. 07. 2005pozorovatel
07. 07. 2005
srandu si nedělal, ale chtěl ukázat, že psát poezii není žádný stav posvátného šílenství...
říkat, že jeho O filozofii básnické skladby je blábol.
tibbaR_etihW
07. 07. 2005
Rozbor básně Havran
Vznik skladby vysvětluje v díle Filozofie básnické skladby. Poe při psaní postupoval přesně krůček po krůčku .
1) Původně chtěl napsat báseň o 100 verších, ale nakonec vzniklo 108 veršů.
2) Rozjímá o krásnu ( kráse, pravdě, vášni,…)
3) Objevuje se tón smutku – krása pokaždé dojímá k slzám
4) Použil refrén (= vracející se verš) – refrén je krátkého rázu, lyrický a působivost je dána jednotvárností – vybral slovo „nevermore“ (= „nikdy víc“)
5) Hledal záminku pro ustavičné opakování slova „nevermore“, ale nejdříve mu nedošlo, že není možné, aby to stále opakoval člověk, a tak tím nejprve pověřil zvíře - papouška a teprve krátce nato ho vyměnil za havrana, který více odpovídal zamyšlenému tónu básně. Hledal nejsmutnější námět. Zvolil si smrt a tu spojil s krásnem. Začal popisovat smrt krásné ženy.
6) Musel sloučit dvě myšlenky. Závěr: Milenec zasypává havrana svými dotazy. Milencova první otázka je všední, ale postupně se stupňují. Havran stále odpovídá „nevermore“.
7) Celá skladba se stupňuje a celkově se uspořádává.
8) Poe zvolil tzv. trochej (střídání přízvučné a nepřízvučné slabiky) a střídá délku veršů
9) Zvolil i zvláštní místo děje – rozhodl se ho umístit do milencova pokoje, kde často s ním jeho milá pobývala. Havran za ním přilétl do pokoje a snažil se na sebe milence upozornit klepáním svých křídel na okenici.
10) Děj se odehrává v noci - (bouřka x v pokoji klid)
11) Rozuzlení – Milenec se ptá na poslední otázku – zda se setká se svou milou, ale havran mu opět odpovídá: „Už nikdy víc“.
12) Závěr: Milenec se trýzní a havran se stává symbolem zla a sebetrýzně.
A v čem je teda ta sranda?
nepoznáte vránu od havrana?
nebo náhodou "kachny, kachny, kachny, kachny"..
8^)
Ten rozbor jsem četl a hned jsem si říkal, že to snad nemůže myslet vážně.
mně to tedy taky vždycky připadalo jako legrace, ale nenapadlo mě, že to tak i myslel! :-)