Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSvatý Václave!
Autor
kgirl
Tradice Sv.Václava
A už je to tu znovu.My školou povinní a pracující máme den volna k dobru, novináři mají čím zaplnit stránky všech možných i nemožných novin či magazínů a duchovenstvo má za koho sloužit mši.Všichni jsou spokojení a nikdo se nezlobí.Nikdo až na pár historiků a bohemistů, kteří se urputně přou jak to vlastně s tím naším slavným patronem zemí českých bylo.Jejich půtky a potyčky, doufejme, že pouze slovní v těchto dnech nepochybně nabudou na síle a nožná budou padat i ostrá slova.
Když se dva hádají, třetí se směje.To ví i sám Svatý Václav.Nejspíš si někde spokojeně leží v pohodlném hrobě, užívá si klidu a relaxuje.Je si vědom toho, že nás má v hrsti.Má zatraceně vystaráno.Šel na to prostě chytře.Okupuje jedno políčko v kalendáři,
Jeho Čechové mu stavějí majestátní sochy a pomníky, pozor, dokonce v jednom případě až dvě sochy na jednom náměstí, což je řekněme rarita.Jeho místo je ale i na vývěsních štítech leckterých institucí, lékárna U Svatého Václava, restaurace U Svatého Václava...A takhle můžete pokračovat třeba do pozítří.
Co do pozítří, klidně do příštího roku.Mazaný ďábel Václav totiž dokonale ovládl i zeměpis, o tom by mohli povídat nejen občané Dolního Václavova u Bruntálu či Václavic u Hrádku nad Nisou.K tomu si připočtěte ještě pěknou řádku ulic,nároží,nábřeží a náměstí nesoucí jeho jméno.A co teprve literatura, myslím že mnohý ekologický aktivista by jistě bolestně zaúpěl slyše kolik hektarů lesa muselo být vykáceno za účelem vyrobit papír na knihy pojednávající o tomto znamenitém světci.Vychytralý obchodník Václav pochopitelně ví, jak důležité je udržet si dobrou pozici v médií, jak na sebe upozornit a kterak se nejlépe zviditelnit.
S neuvěřitelnou elegancí se vetře do nejedné pohádky,pověsti,báje,písně či mše.Ostatně náš (ne)bojechtivý Venca byl vždy ochotným a loajálním služebníkem v rukou pánbíčkářů, ať už před tisíci nebo dnes.Svěcená voda je pěkně studená a plesknutí krucifixem rozhodně není příjemné, tedy pokud nejste masochista.Věrně pomáhá i politikům, skoro by se až zdálo, že pokud vám před příjmením stojí tohle křestní jméno na „v“, tak máte úspěch v politice skoro zaručený.Ono stačí jenom ohlédnutí do historie, ať už Svatý,Druhý,Čtvrtý, Havel nebo Klaus, tito milí pánové rozhodně ambicemi nešetřili, a hleďme jak se jim to vyplatilo.
Filuta Václav samozřejmě počítá i s typickým Čechem pivařem-nečtu,neposlouchám, nekoukám,nevnímám,historie mě nezajímá,jsem ateista...Pro toho šéfkuchař „Nedej-Zahynout-Nám-Ni-Budoucím“ připravil lahodné posvícenské menu, svatováclavskou husu a posvícenské koláče, taková směsice pestrých chutí a vůní rozhodně přinutí roztát i srdce pupkatého věčně nenažraného pivaře.
Říkáme kdovíjakým patronem nám není, a přitom jsme jeho cvičené opičky.
A člověk pak neví, co si o tom všem myslet.Ale zdá se, že to obou stranám vyhovuje, a proto:
Svatý Václave nedej zahynout nám ni budoucím!