Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSvatý a zvíře
19. 08. 1999
1
0
1086
Autor
Bolek
Jeho místo bylo před vchodem do synagogy. Ještě nedávno sedával na kamenných schodech, opřen o chladnou zeď a čekal. Měl dva přátele. První byla věčně prázdná, stará hliněná miska u jeho nohou. Druhý, za podíl z milodarů občas nosíval hrst sušených fíků. Byly noci, kdy zoufale hryzal omítku synagogy, plnil si ústa kyprou zemí, aby sál vláhu. V bloznivých vidinách znovu jeho "přítel" vybíral almužnu do posledního šekelu a se surovým smíchem odcházel do tmy. Tehdy úpěnlivě prosil, aby mocný Adonai učinil zázrak při svém nehodném synu z rodu Neftalí a dal mu zdravé nohy....
---
Lidé vcházeli a vycházeli ze synagogy a bez zájmu míjeli vyzáblého mrzáka v odpudivých hadrech. Přicházel i vznešený rabín v průvodu znalců Zákona a padl-li někdy jeho pohled na kamenné schody, byl plný opovržení.
---
Pak přišla ta ošklivá nemoc. Celé tělo měl poseto mokvavými vředy. Ve dne pálily jak doteky žhavých kleští a s nocí s vplížila slabost horečky. To už nepřicházel ani "přítel". Jen miska se usmívala hladovými ústy, aby jej povzbudila v okamžiku, kdy bude muset překročit práh smrti...
---
V domě rabína Izmaíla svítí sedmiramenné svícny. Na nízkém stolci leží bezduché rabínovo tělo, oblečené v slavnostní roucho. Vzduch se smísil s vůní koření a vonných mastí. Svíce hoří k smutečnímu obřadu. Dům je naplněn nářkem a kvílením...
Naproti přes ulici, na kamenných schodech synagogy, objevila smečka psů bezvládné tělo žebrákovo...
Miska se usmívala hladovými ústy - moc krásný obrat, celý příběh mě potěšil, mám slabost pro hladové v kombinaci s žebrotou. Trochu ti nabourám atmosféru. Žebrák jde do nebe, když vtom ho těsně před branou předjede superfáro s boháčem za volantem. Všude znějí nebeské trouby, fanfáry, tanec, jásot a zpěv. Vrata se zavřou, překvapený chudák nesměle zaťuká a ptá se: Jakto, že mne předešel, copak nejsem hoden i já? Taková sláva pro něj? Co to má znamenat? Odpověď: Víš jaká je to událost, když přijde boháč do nebe? Snáze velbloudovi projít uchem jehly, tak jsme to museli nějak oslavit !!! Pojď, synu..
dvojice lidí. Stejný materiál - tělo, stejné potřeby, stejné touhy.... Různé postavení, různý blahobyt, různá míra přátel. A naprosto stejné utrpení v okamžiku smrti.
Tohle Tvé dílo je opravdu moc pěkné. Moc se mi líbí.
Tohle Tvé dílo je opravdu moc pěkné. Moc se mi líbí.
Čtu, jednou, podruhé, potřetí - vracím se a znovu čtu, ale nemohu odpovědět - došla mi slova, takové to tedy je dílo - vyráží dech svou opravdovostí, prostotou, neotřelostí ...
Zase tě budu hledat a číst :c)
Zase tě budu hledat a číst :c)