Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSlunce
22. 11. 2005
3
0
2024
Autor
Dixie
vychází slunce
dává mi radost že žiju
ani to neví
dává mi radost že žiju
ani to neví
maartine, díiy, ono to tak nějak bude, dobře to sedí ke všemu, co o tom vím.
Helejte se, mravenečci, já jsem Vás jenom tak škádlil, nic nemám ani proti zrzavejm, natož černejm mravencům. A dobře vím, že na počtu nezáleží, spíš na velikosti. ;-)))
Braennewyn
24. 11. 2005
braen, hele: za chytrolína být nechci - ale ta pravidla se mi zdají rozumná (protože haiku je mnohem víc než 3 řádky) a tak je předávám dál. Nic víc.
maartine, díky za poučení a i já se ptám: odkud to máš? Já marně pátrám!
Dá se říct, že se s haiku seznamuju metodou pokusu a omylu.
3 mravenci jsou stejně málo jako 3 halíře. I kdybyste měli 2 negramotný lední medvědy
Tyhle pravidla nemám z knížky a vlastně ani nevím, jestli jsou úplně přesně opsaná - tohle jsem už před léty našel kdesi na netu (už si nevzpomenu, kde) a zdálo se mi to pro rychlou orientaci srozumitelné. Pro mě osobně je haiku: 1%v těch třech řádkách, 99% v tom, co si pak člověk, když to čte, domyslí a představí. Ale znalec, chraňbůh, nejsem, ani už je nepíšu, jen to takhle cítím. A fakt nechci dělat chytrýho, třeba se pletu a všechno je jinak...
tři_černí_mravenci
22. 11. 2005
Asi je vás na ty tři řádky moc, i když tři je na mravence vlastně hrozně málo. Kde máte ostatnní?
Ono je to takové neuchopitelné...
Poznámka - náležitosti klasického japonského haiku:
1.go-šiči-go - klasický japonský rytmus 5-7-5 slabik
2.kigo - sezonní slovo (májový deštík či sakury - jaro, chryzantémy - podzim, odraná větev - zima)
3.kiredži - doslovně: slovo-řez
4.wabi - patina, omšelost, kouzlo zabydlenosti a ohmatanosti, jakési oduševnění věcí nánosem času
5.sabi - vyjadřuje melancholii filosofického odstupu, samotu nikoliv ve smyslu zoufalého mladického pocitu opuštěnosti, ale naopak sladkou samotu, ve které člověk může naslouchat hlasu vlastního nitra
6.hosomi - štíhlost, básnička musí mít švih a být štíhlá
7.karumi - lehkost podání
8.šibumi - hořkost, střídmost, znamená: sladkost je jen náznakem a je vždy nerozlučně spojena s trpkostí ("Mé srdce je znavené a hory a moře tak krásné " - Santóka).
9.haiku může vyvolávat emoce, nesmí je však obsahovat
10.čím více významu ve slovech, tím méně významu v samotném haiku