Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTři zimní haiku
Výběr: vesuvanka
08. 12. 2005
20
5
6778
Autor
Stevenson
Pohled z okna
Jen uvězněný
Do zamrzlého ticha
Ledových květů
Hudson Bay
v ziměJen obrysy psů
V nakupených městech z ker
Bílé vánice
ÚTULNO U KRBU
Jako naše sny
Se dřevo mění v popel
Jiskrami v krbu
5 názorů
Dik za libeni a je-li ta tva odpoved na mou zpravu ANO, [pojd sem na chat .-)
Mně se líbí
Jako naše sny
Se dřevo mění v popel
Jiskrami v krbu
Sny jsou krásný,na chvilku jsou užitečný jako jisktry, které zahřejí, ale také vyprchají
Jarmila Moosová Kuřitková
01. 01. 2006Skafararix
15. 12. 2005
haku majku
jako cely by to bylo ok
treba nejaky... mimo.. nebo ostatni nezaradsitelne
nebo tak neco
jako celek
jeeee
*¨t /tipuju jako nehaiku/
a je mi putna jesy to haiku je:))
podle mých zkušeností je to někdy lepší co ??a i ne třeba ze srdce .))))D.
Nepochybuji, že toho o haiku víš daleko víc než já. Vlastně haiku takřka nečtu....a mám tak dost jednosměrný pohled.
...hm, právě že nevyhovuje :o) ...ale to je fuk.
Ano, vím o těch sbornících...právě pro pobavení...haiku ovšem přece není založeno na vrstvení slov. Ani na tom, dát Těm slovům význam...význam musí mít celek...slova jsou vlastně jen prostředek...nebo ne?
ale jo, Zboro, a všechno je relativní, a všichni mají právo na názor a názor všech je stejně kvalitní, a všichni jsme si rovní... ádaáda á
Whitesnake
08. 12. 2005Whitesnake
08. 12. 2005
Jen obrysy psů
V nakupených městech z ker
Bílé vánice
tohle mi jako haiklu zní a líbí se mi to moc*
ta další dvě haiku bych viděla spíš jako miniaturu asi, a hlavně myšlenky v nich jsou moc dobré.
A co že ses dal na haiku poezii ? Baví tě lyrická hra se slovy ?
Jde ti to moc dobře bych řekla.:-)
Určitě ti k tomu víc řeknou ostatní, mě se líbí jako haiku to druhé.
ani nedal. osobně si nemyslím že je to právě česká parketa, aleco nezkusit, že ??ý
Hai
ani nedal. osobně si nemyslím že je to právě česká parketa, aleco nezkusit, že ??
White
I ty, hade ?? ale no worry, mám k tomu posilování příležitostí dost
jo, proč to nezkusit.....
haiku je hodně těžké psát a každý to neumí......
a tady se málokdy najde hodně dobré haiku
tak piš piš :-)
Whitesnake
08. 12. 2005
* za ledové květy a * za sny. Výborné nápady. Ti psi jsou trochu moc od stolu, ne? W.
Dík za čtení o líbení nemluvě. jsem rád že každému se líbí nějake jiné.
wald- možná od toho středoevropského..pro mně byli ještě nedávno až moc u něj..))
White- podstatně )
prvni dva se mi moc nelibi..posledni ano..asi mi to pripomina ty moje sny..:-/
V Japonsku by neprošla ani jedna...ale jsme v Čechách, takže v rámci našich podmínek musím uznat, že jsou fajn...hlavně atmo je haikuózní :o))
t.
Co mě nejvíc vyvedlo z haikodojmu :o) :
zamrzlého ticha - to je vpodstatě metafora.
městech z ker - podobně.
Sny - snění je v haiku nepřípustné.
Třetí nejvíc.
Líbí se mi všechny tři. Na rozdíl od ostatních čtenářů, bych asi nejvíc pochválila to první. Vyznívá velmi přirozeně a je naplněno pocitem posmutnělé samoty.***
Dík za čtení
Zbora
OK.. to Japonsko beru. Že je nění tabu jsem nervěděl, ale věřím Ti. Ale ta měsdtečka z jer NENÍ metafora, zřejmě jsi tam nikdy nebyl..Dik za pozornost stejně.
Mám.
haiku ze své podstaty nevyužívá žádnou IMAGINACI...musí Tě trefit přímo a realisticky.
Ale asi máš jiný názor, sem s ním.
zbora a jak jsi na to přišla? namátkou dvě od bashóa se sny, které jsem četl zrovna dnes: "takotsubo ya hakanaki yume wo natsu no tsuki" a "nao mitashi hana ni ake yuku kami no kao"
snad ještě víc,
než květy za úsvitu
přeji si uzřít božskou tvář
--k této haiku nakreslil bashó spícího kněze s tím, že spí na hoře Kazuraki s poznámkou „toto pravil kněz ze spánku.“ Tam sídlí božstvo Hitokotonushi, které je šeredného zjevu.
Ta druhá je,
hrnec na chobotnice—
uvnitř, sní krátký sen
pod letním měsícem
Chobotnice se lovily tak, že se na mořské dno položily hrnce s úzkým hrdlem. Chobotnice se do nich schovaly a ráno je pak rybáři vylovili. Metafora vzniká přirovnáním krátkého snu chobotnice a krátké letní noci.
Víc čti. Chápu, že nemá smysl kopírovat staré motivy, ale nejdůležitější vlastností haiku je inspirovat a >>všechny<< prostředky jsou pro to dobré. Ta inspirace je metafora. Stevensonovo "jako naše sny" je myslím přesně v tomto duchu. Vyvolává pocit patosu (v pozitivním smyslu). Symbolika ohně je strašně zajímavá. Ve středověkém kontextu, například v Anglii, byl oheň vnímán hlavně jako sebestravující živel--viz. Shakespearovy sonety; v tomto duchu mě stevensonovo haiku fakt, fakt oslovilo: stráveni vlastními přáními (sny) zbývá jen... popel.
To Ti lhali. Nejdůležitější vlastností haiku není inspirovat. Haiku je duchovní cvičení, které si klade za cíl nalézt prapodstatu. Toto pravil kněz ze spánku, nikoli ze sna...to je důležité rozlišit.
S tím snem tady máš pravdu...omluva Tobě i autorovi...sen - slovo je přijatelé, nepřijatelné je snění. Snění ve významu jeho popisu.
Zbora, "BS". Tomu knězi se zdálo o těch květech a chtěl, aby se mu zdálo i o té tváři. Komentáře, které jsem k tomuto haiku četl, se shodují na tom, že ten kněz, či bašó snil a v tom snu doufal, že ten bůh není tak ošklivý. Víc čti. A proč tě ten sen tak bere? Nevyhovuje to nějakému Tvému mustru?
S tím "lhaním" nechápu Tvůj komentář. Ty je znáš? Haiku je hokku, začátek renga no haikai, řetězové básně. Bašó a jiní vytvářeli sborníky pro večírky a párty. Sborníky inspirativních hokku, aby se společnost nenudila. Nejtěší na renga no haikai je totiž z voleje začít--nějakou si zkus. Cvičení je taky fajn, nechápu, v čem se ty dvě věci vylučují.