Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Neklidný hrob (Paranoid Android)

Výběr: Kid_A, vesuvanka, jenyk, dream, Print, a2a2a
15. 12. 2005
6
0
8275
Autor
Zbora

S křížkem po funuse, nicméně jsem reakci slíbil, tak se snažím svému slibu dostát :o)

Sbírka Neklidný hrob od Paranoida Androida obsahující 13 lyrických básní může svým názvem leckterého pozitivisticky smýšlejícího čtenáře poplašit. Pokud jej však neodradí, může postupně zjistit, že dílo je o životě a životem přímo přetéká. Obyčejným každodenním životem, bez zbytečného patosu ale i přehnané radosti. Obyčejným životem, mezi obyčejnými, ale přesto neopakovatelnými věcmi a momenty, které autor vykresluje nepřehlédnutelně. Není to jen básnická skladba, je to duše rozlitá do slov, přímo se vtírá označení životní filosofie. Je to pokora před životem a nehraná vděčnost za možnost jej prožít.

Příjemná je skutečnost, že ačkoli je sbírka osobní, zároveň se nebrání civilnosti. Každá z básní má trochu jinou atmosféru, a to má za následek, že celek nepůsobí jednotvárně a nezačne v určité fázi nudit. Zpočátku, Při čtení jednotlivých fragmentů může právě tato “nesourodost” vyvádět z konceptu, ale v okamžiku, kdy je sbírka předložena jako celek, rozptýlí se i obavy o její ucelenost.

Motiv hrobu a smrti jako takové prostupuje celým dílem, nepůsobí však pateticky, spíše se nad ní vznáší lehce, avšak intenzivně, jako se smrt samotná vznáší nad naším bytím.

Některé pasáže jsou až Reynkovsky lyrické, k jiným je složitější najít konkrétnější obraz. Ty jsou vesměs více pocitové a chvílemi zavánějí modernou.

Přestože jsou básně psány převážně volným veršem, občas se vyskytne nenadálý, přesně načasovaný rým, což je více než příjemné, hlavně z důvodu, že si čtenář zpočátku vůbec neuvědomí, s čím a kde je svázán.

Může se zdát, že motivy spadaného listí, odkvetlých pampelišek a zoraných polí jsou otřepané, nicneříkající a přelyričtělé. Autor však dokazuje, že se s nimi, i v dnešní době, dá pracovat plnohodnotně a že ve zdařilém podání neztrácejí nic ze své síly. Je vůbec nutno říci, že podstatná většina obratů, přestože jsou řečeny prostě, bez snahy o honosnost a za použití klasických (všedních) výrazů, působí silně, přesvědčivě, imaginativně a hlavně neomšele. Čtenář pravděpodobně nepodlehne dojmu, že už byly někde takto vyřčeny. Na druhou stranu je v díle i množství obratů, které mohou působit iracionálně a některé úseky se mohou zdát násilné. Vše do sebe však zapadá, nechci říkat lehce, ale bezesporu smysluplně, i když je fakt, že jsem se při četbě setkal s okamžiky, kdy autor po jedné uzavřené strofě jakoby na okamžik vrávorá mezi motivy, ve snaze najít ten nejvhodnější a další sloku začíná v malinko jiném duchu, než byla předchozí. Tyto “skoky” však neruší, spíše naopak. Namísto rozmělňování a snahy rozvinout daný motiv útočí na čtenářovu pozornost a udržují napětí. Neukolébavají.

Jediné co mi přišlo nešťastné, bylo použití některých slov. Nerad bych se v nich sáhodlouze pitval. Je jistě věcí autora jaké prostředky pro vyjádření myšlenky zvolí. Jen mi například výraz -zmutuje- do kontextu lyrického motivu nezapadá. Má na můj vkus až přespříliš technický charakter. To jen na okraj. Podobných “záseků” jsem totiž napočítal minimum…a zároveň vím, že si tady protiřečím, protože poezie není a nemůže být založena na stejných principech jako před padesáti lety. Už jen proto, že žijeme v rozdílném světě a odvaha použít obraty, které nejsou mnohonásobně ověřené posouvá poezii neustále dopředu. Bezesporu však závisí na tom, jak jsou použity a zpětně přijímány.

Jedna z největších deviz sbírky je skutečnost, že se verše přečtením nestávají objevenými a beze zbytku vyčerpanými. Je možné, ba žádoucí se k nim vracet, aniž by ztrácely cokoli ze své síly. Příčinou je mimo jiné nepřímočarost a vícesmyslovost, která je většinou i vkusně graficky zvýrazněná. Následkem pak možnost kdykoli se ke sbírce vracet a znovu si jí užít.

 

Pevně věřím, že se jednou dočkáme i tištěné podoby, knihu založíme mezi další tuhé svazky a nebudeme muset schraňovat cáry papírů vyjeté z Písmáka.


a2a2a
28. 12. 2005
Dát tip
Pišto, máš i nemáš pravdu. Já jsem napsal také kritiku na tuto sbírku a byla označena jako chválozpěv některými a já jsem se tomu nijak nebránil, poněvadž jsem chtěl jen a jen chválit. Toto jsou v podstatě nikam nevedoucí souboje. Já sám se kritikem necítím, přesto jsem se o to pokusil a hájím myšlenku, že lze i jen chválit, když to jinak nevidím. Osobně nenapadám rozsáhlejší kritiky jiných, třebaže mi občas připadají rádoby intelektuálské a někdy i nesrozumitelné. Spatřuji v nich pokaždé zdroj zajímavé informace o díle samém či autorovi díla i kritiky. Jiní mohou napsat cokoliv jiného. Myslím, že to, co jsi napsal platí o všech, tedy i o těch, co mají opačný názor a přitom nenabízí sami ani literární zdatnost či poučenost, ale třeba jen obdivuhodnou vytrvalost být v opozici a někdy, bohužel, i neschopnost povznést se nad dříve utržené rány. I tito lidé by měli být pamětliví toho, jestliže chtějí být bráni vážně, musí něco umět či znát. Znám Paranoida_androida osobně, pravidelně a opakovaně čtu jeho věci, tuším často i zdroje jeho inspirace a proto hodnotím tak, jak hodnotím. Vzhledem k zákonitostem Písmáka nelze spoléhat na to, že dobré dílo se chválí samo. Paranoid_android nepatří k rozdávačům tipů, ani se neúčastní různých diskusí a polemik a je nezaslouženě čten méně, než by bylo užitečné pro ostatní.. Ani nevím, zda ti to mám vůbec psát, když v obecné rovině máš pravdu, ale s přihlédnutím ke všem mi známým okolnostem tu pravdu spatřuji více rozprostřenou.

Ala ano, souhlasím - ovšem až na jednu věc - DOBRÝ recenzent se větě "znám toho či onoho osobně" vyhne.

a2a2a
28. 12. 2005
Dát tip
Považuji za čestnější objasnit zdroje pro svá hodnocení uceleně. Osobní známost znehodnocuje kritiku jen pokud je jí poplatná.

Myslel jsem to tak, že recenzent nemá brát na osobní vztahy ohled. Kupříkladu právě se trápím s recenzí na Smetiprachovu sbírku, a můžu ti garantovat, že přes všechnu příbuzenskou vazbu si to za rámeček nedá...

Tvoje věta "Znám Paranoida_androida osobně, pravidelně a opakovaně čtu jeho věci, tuším často i zdroje jeho inspirace a proto hodnotím tak, jak hodnotím." mluví spíše o tom, že na ty vazby dáš.

a2a2a
28. 12. 2005
Dát tip
Samozřejmě, že to vnímám jako problém, ale naštěstí s lidmi, se kterými se znám osobně, si píšu velmi otevřeně a věcně o vzájemné tvorbě, většinou soukromě, pak je tón diskuse vždy konstruktivní. V případě této sbírky jsem nechválil pro přátelství, toto mi jen usnadnilo porozumět.

Ale to je ŠPATNĚ! Přátelství musí jít stranou, přeci! Safra, hodnotíš kamaráda, nebo dílo?

a2a2a
28. 12. 2005
Dát tip
Teď nerozumím. Hodnotil jsem dílo, kterému jsem díky přátelství lépe porozuměl. Nehodnotil jsem kamaráda.

Tak pochop: Čtenář, konzumující recenzi, se rozhodně nezajímá o to, jak moc jsi s autorem kamarád. Čili necháš-li toto do recenze prosáknout, bereš čtenáři možnost řádně autorovi porozumět.

a2a2a
28. 12. 2005
Dát tip
To by platilo pouze tehdy, pokud bych otrocky popisoval, co autora vedlo, pak snad. Ale to se nestalo a myslím, že ve vlastní recenzi jsem osobní známost snad ani nezmínil, ale to je jedno, jinak čtenář je vždy či téměř vždy autonomní a vůči takovýmto informacím spíše ostražitý a o to více hledá vlastní přístup.

a2a2a
28. 12. 2005
Dát tip
Pišto, dobrou noc, smířlivě, vždyť, ač to vypadá, že polemizujeme, tak se daleko více shodujeme, ač to tak nevypadá. Dobrou.

Jasně:) Klidné spaní...

Pišto já jsem Androida nebránil - je Pozo mi přišel mimo. plus diskuse tříbí myšlení.

pozorovatel
28. 12. 2005
Dát tip
a to já jsem rád, že se mě pišta zastal (tak trdlo, jo?!:))) ale zase se tu bavíme o všem možnym, jenom ne o díle... Luku, všechno, co jsem sem napsal, ti přišlo mimo?

dobrá mimo je přehnané, nesouhlas s tím riskem - viz výše .

Luku, dyk tebe jsem tuším nezmiňoval... :) A vůbec, nechce se mi o tom už debatit.

Sem ňák pochopil, že sem taky chlapec a ty bys řek: chlapci a chlapáku... ;-)))))))))))))))))))

Bať. :)

Pablo_honey
28. 12. 2005
Dát tip
pišto, v mých příspěvcích byly důvody, proč se paranoida zastávám, vysvětleny naprosto přesně (objektivně a kriticky). a narozdíl od "natvrdlého" pozorovatele, jsem argumentoval zjevnými skutečnostmi a nikoli pouze "játotaknějakcejtím" quasi odbornými píčovinami. Takže DI DOHAJZLU :)

ceder_john
28. 12. 2005
Dát tip
bla bla

Nebuďte vulgární, sladký Pavle....

Pablo_honey
28. 12. 2005
Dát tip
ceder...johne, co kdybych ti poslal Pablovu podepsanou fotku? mohl bys pak nade mnou v klidu onanovat i mimo podobné písmácké diskuze:)

ceder_john
28. 12. 2005
Dát tip
dostal si snad nějaký avi? tak teď nevím kdo koho nemůže dostat z hlavy.. ale něco ti povím..dostal sem avi od pišty..nenašel sem tam nic co by se mě týkalo..tak sem napsal co sem napsal..bez avi, protože mi bylo jasný, že ty se to ho chytneš.. hele, ty seš jak cvičená opička..

Mno... Co já vím, tak Zbora recenze nepíše (nebo o nich minimálně nevím). A jestli je tohle jedna z jeho prvních rozsáhlejších prací v tomto ranku, tak klobouk dolů. Většina výtek, co zde byla řečena (nekonkrétnost, přílišná projekce sebe sama) je pravda pravdoucí - ale pořád to ještě není na škodu. Co mi přijde horší, tak je medvědí služba, kterou prokázali někteří přispěvatelé (Pablo, Augustin) Zborovi (a potažmo Androidovi). Pánové, pozorovatel je (možná) trdlo, ale když se takhle hloupě a vyloženě osobně vrhnete se zbraní v ruce Androida bránit (a není v tom ani stopa konstruktivní kritiky), tak mi, jako čtenáři, říkáte spíš "tady je něco špatně". Dobré dílo se brání samo, chlapci, pamatujte na to.

Delahaye
22. 12. 2005
Dát tip
pozorovatel : "no, mně přijdete jako kluci, co našli únik v poesii a zamilovali se do ní a stejně tak jako když ti kritizujou tvojí holku, tak se ti nelíbí, když šťouraj do tvý poesie jsem zjistil, že tíhnu k těm autorům, který dokázali strhat i vlastní díla... který si dokázali uvědomit, co píšou...získali nadhled a rozum vy se podle mě plácáte ve svých vnitřnostech pocitů a ještě to považujete za krásný " chlape, to je velmi moudré a nadčasové - bez ironie chci věřit, že mě se podařilo získat aspoň maličko nadhledu, jak píšeš support

Delahaye
22. 12. 2005
Dát tip
k*rva - "mně se podařilo" grrrr :-)

pozorovatel
22. 12. 2005
Dát tip
:))se červenám ale on nadhled je dost pomíjivá a občas i krátkodobá záležitost... když si už myslim, že ho mám, tak ho ztratim (asi nějaká kauzalita:)) jsem hlavně docela chladně deduktivní..analytickej, takže moc nepropadám nadšení ze svých děl... spíš naopak sakra, já jsem na sebe hrdej!

Delahaye
22. 12. 2005
Dát tip
poz : no, já na Tebe až tak ne :-))) někdy jsi zbytečně tvrdohlavej a chceš mít vždycky poslední slovo .-) K recenzi : vadí mi také absence jakéhokoliv kritického pohledu. I jediná drobná výtka se nakonec zvrhne v sebekritiku autora recenze ... :-))) což asi není ideální opět se mi vtírá slůvko, které už jsem tuším jednou použil při hodnocení "kritiky" a2a2a .... paján P.S. Jen houšť recenzí, jsou velmi třeba a potřeba.

Delahaye
22. 12. 2005
Dát tip
zase oprava .... slovosled měl být : "také mi vadí (jako několika přeřečníkům) absence ... " to ty Svátky :-/

Delahaye
22. 12. 2005
Dát tip
předřečníkům ! saaaaakrrrrrraaaaa

pozorovatel
22. 12. 2005
Dát tip
nemusím mít vždy poslední slovo :))he co je paján?

Delahaye
22. 12. 2005
Dát tip
jsi na netu - find it yourself ! :-))

pozorovatel
22. 12. 2005
Dát tip
teď jsem tvrdohlavej! ty jsi můj vyhledávač, karliku:)

Delahaye
22. 12. 2005
Dát tip
abych si Tě nevyhledal ... search & destroy .-) paján, paian = chvalozpěv

nevíme, jestli se tomu dá říkat kritika, ale jako taková upoutávka pro někoho, kdo sbírku ještě nečetl, je to moc fajn, to rozhodně... a proč nenapíšeš taky něco ošklivýho? To pak vypadá dost divně víš...když není co kritizovat, musíš si nějak poradit... nám se třeba strašně líbilo, když jsme někde četli, co napsal Hutka: Písně Karla Kryla jsou krátké, dramatické, založené na znělém rýmu, proto se mi nelíbí....nebo tak nějak podobně to bylo...:o)

Pablo_honey
17. 12. 2005
Dát tip
ceder...dost jsem se v tobě zklamal. jsi nejenom pozér, ale hlavně seš vidlák. obyčejnej buran! bohužel z tvých textů to nebylo zcela poznat.

ceder_john
17. 12. 2005
Dát tip
nemůžu za to, že se necháš oblbnout slovama..

Zbora
17. 12. 2005
Dát tip
Byla změněna kategorie

Zboro, myslim, žes to trefil. Jasně je to tvuj úhel pohledu, možná ze svého bych doplnil: "z neklidnýho hrobu" je na první pohled jasný, že je to prožitý a zároveň strávený, ale taky propracovaný. Na první pohled to může vypadat jako glosy, jenže je to jak ledovec - to nedůležitější je pod (za) tím. A risku tam je spousta - dokonale se nám autor otvírá, a že se neangažuje a jeho obrazy netryskají všemi směry a barvami je možná líp.

pozorovatel
16. 12. 2005
Dát tip
souhlasim je opravdu jasný, že je to prožitý... ale já se asi nezbavim toho pocitu, že si autor ze zážitků vybíral ty nejvhodněji ztvárnitelné,ale to je jen můj pocit no, možná jsem jen chtěl být překvapený tou sbírkou.. popřemejšlim, jak to líp vysvětlit neberu ji jako intimní zpověď básníka... spíš fragmenty ze života

Pablo_honey
16. 12. 2005
Dát tip
luk...ANO!

Pozo, to je omyl - podle mě Paranoid nechává jen nejdůležitější slova a prosít ten text není žádná prdel. Neřek bych že si vybírá - na mě působí jako struna, kerou život takhle rozehraje...

pozorovatel
16. 12. 2005
Dát tip
:))příklad se strunou se mi líbí a souhlas ale za "vybíráním si" si asi pořád stojim:)) ta sbírka má krásný momenty, ale jakmile jsem ji dočetl... něco mi chybělo - TO, co mi chybělo se snažim vysvětlit výše, to je celý

Pablo_honey
16. 12. 2005
Dát tip
pozorovateli...jestli nechceš v mých očích ztratit i ten nejposlednější kousíček úcty, tak se už k Neklidnýmu hrobu raděj nikdy nevyjadřuj! není to tvoje sorta, chápeš!!!!!!!!!!!!!!!!

pozorovatel
16. 12. 2005
Dát tip
pablo, já v tobě nechci ani vzbuzovat nějakou úctu, takže tě moc nechápu ignoruj mě - to ti leda tak můžu poradit a budem možná i oba rádi, nebaví mě s tebou diskutovat takhle

Pozo dokaž to. Pablo brzdi. Myslim, že je Pozo vedle, ale takhle ho nepřesvědčíš...;-)))

pozorovatel
16. 12. 2005
Dát tip
...snažim se:) zatim nemám, co bych doplnil, ale jak už jsem napsal "popřemejšlim, jak to líp vysvětlit"

ceder_john
16. 12. 2005
Dát tip
možná, že tenhle text se dá považovat za kritiku.. zřejmě..protože je to napsaný nahoře v tom políčku.. jinak moje představa o kritice předpokládá, že slova v ní budou podložena fakty.. tedy pokud Zboro mluvíš, že dílo například přetéká životem, citoval bych tu pasáž, kde si dostal ten pocit..atd..takhle to jsou jen nadhozený slova o kterejch sice nikdo nemůže říct, že to není pravda, ale ani nemá možnost vidět na základě čeho si k takovejm slovům došel..teda kromě toho, že si přečte tu sbírku..ale by pak stačilo napsat: přečtete si ji, stojí to za to! na místo týhle oslavný ódy..protože co jinýho říct na věty jakože: „je to duše rozlitá do slov“ atd.. „Reynkovsky lyrické“ – co na to říct, zřejmě si se do něj zamiloval a vidíš ho všude, protože u jinýho díla tady si psal něco podobnýho.. fakt by mě zajímalo, za co je těch 6 výběrů? když bych v tomhle textu přepsal název díla, moh bych to strčit pod kteroukoliv sbírku, ta kritika není konkrétní, je plná přívlastků..asi za tu univerzálnost.. pablo: sice sem neviděl žádnej obraz od bosche, ale vím, že se píše hieronym.. jinak tvoje reakce na pozorovatelovi reakce na tuhle kritiku, ty tvý kecy o tom co ví pozorovatel či o jeho kvalitách..to seš celej ty..ty nereaguješ na problém..ale de ti jen o to, toho druhýho co nesdílí tvůj pohled setřít..kdyby si k tomu aspoň měl smysluplný argumenty bylo by to fajn.. jinak sympatizuju s pozorovatelem a i bych ty jeho slova podepsal a to nejen v reakcích na tvoje slova, ale i šípka..

Pablo_honey
16. 12. 2005
Dát tip
cedere, já ti tvůj názor vyvracet nebudu. jsi předpojatý - ostatně stejně jako já nebo pozorovatel. a jsi pozér - stejně jako pozorovatel nebo já. ale speciálně s pozorovatelem máte ještě jednu společnou vlastnost - oba jste podprůměrní pisálkové. o kvalitách Martina Šindeláře si můžete nechat jenom zdát. takže klidně melte slámu dál. doopravdy psát vás to stejně nenaučí. co říci o negramotných kriticích? kdo mí, ten to dělá, kdo ne, ten o tom kecá. thats all folks. a neposílej mi avíza. nemám si s tebou co říct.

ceder_john
16. 12. 2005
Dát tip
martin šindelář mi je u prdele..a tak to zůstane..tvojí hnědou cestou kráčet nehodlám.. a na tu lacinou větu o avízech ti seru..přeber si to..

Zbora
15. 12. 2005
Dát tip
avi

Pablo_honey
15. 12. 2005
Dát tip
t+v

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
to k začátku už víš... jinak se mi to povídání o jeho sbírce moc líbí sice do toho podle mě místy až příliš pleteš svou osobu, své smýšlení a úvahy, ale počtení je to zajímavý... (i když to trochu zavání reklamou:) občas jsem se dostal k části, u která se už slibně rozjížděla kritika (že bys mohl i něco vytýkat), ale skoro pokaždé si poznamenal, že jako celek je to pak fajn, což mě zklamalo...až tě podezírám, že si to schválně hodil do kouta:)) já mám u jeho sbírky pocit, že se neodvažuje riskovat... riskovat zabřehnout i do vod, kterému nejsou úplně jistý... udělal si takovej hezkej prostor a v něm vegetuje.. jeho poesie je celkem dost pohodová, výborně se čte, dobře pracuje se zvukem...ale... ale to je asi tak všechno, co mě přitom napadá... jo, obraznost má pěknou a často i celistvou, i když to pro mě nejsou zrovna vzrušující obrazy či výslovně originální co se mi na něm líbí hodně je, že má svůj styl, který si drží a vyvíjí ho... je trpělivej asi a věří svý poesii, což je docela důležitý... jo a taky je to citlivka:)) v dobrym slova smyslu... i když....

Zbora
15. 12. 2005
Dát tip
Vpodstatě souhlasím. Proto tam byl i ten úvodník, který si mě donutil smazat. :o))

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
ááá:)))))) já bych stejně radil, aby ses vykašlal na okolky a rovnou se vrhnul na kritiku díla a psal přímo... neobcházel bych a jsi dobrej... co mi scházelo u a2a2a, jsem našel u tebe... ještě čekám na toho, kdo se nebude bát kritizovat a neboj.. kritik nemá kamarády:)))

Zbora
15. 12. 2005
Dát tip
Mně se to ale fakt takhle moc líbilo....chtěl jsem napsat něco negativního a hrozně ošklivého. PA mě o to dokonce výslovně žádal :o))) Ale nic jsem bohužel nenašel :o)))

vesuvanka
15. 12. 2005
Dát tip
výborně napsané.... TIP a V

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
....podle mě si našel dokonce to tu i píšeš... ale pak jaksi shrneš, že je to koneckonců dobrý, což ani moc nezdůvodníš jinak mám pocit, žes do sbírky moc zažranej nebyl... já většinu sbírku/knížku hodnotim podle toho, jak mě připoutá... a pak se zamejšlim, čim mě poutá

Pablo_honey
15. 12. 2005
Dát tip
pozovateli, už jednou jsem psal, aby ses vyjadřoval pouze pod dílky, která odpovídají kvalitám tvé poezii. a to Paranoidovy básně bohudíky nejsou... při četbě tvých tlachů á la: "...že se neodvažuje riskovat..." nebo "...nejsou zrovna vzrušující obrazy či výslovně originální.." si musím nutně vybavit vše, co o Martinovi vím (a pár dní ho už znám), a také vše, co jsem v jeho básních (a nejenom ve sbírce Neklidný hrob) četl.a víš co? málem praskám smíchy, protože milý pozorovateli, ty víš VELKÝ HOVNO. Martinova obraznost nemá na písmáku a nebojím se říct, že ani v žabomyších poměrech czech made poetry, obdoby. pravda, vytvořil si vlastní malý svět. ale naplnil ho obrazy a výjevy hodnými velkého Hieronima Bosche. obrazy, ve kterých je klid, napětí, úzkost i uspokojení. a pak ještě riskování? jaký riskování dohajzlu hledáš v tak niterně intimní poezii jako je Neklidný hrob? pochopil jsi vůbec něco z toho, co jsi v těch 14 básních četl? nebo jenom klasicky pozoruješ a kloužeš po povrchu? pozo, tvoje představy o kvalitách poetického textu jsou minimálně zdegenerované. není se ale čemu divit, když jako mustr kvality umění a poetičnosti používáš fotografie toho dávno vyčpělýho kazimrda. Pablo Honey

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
no, mám pocit, že mě víc napadáš, než mi vysvětluješ takže můžu odpovědět jen na to, co je k věci: "jaký riskování dohajzlu hledáš v tak niterně intimní poezii jako je Neklidný hrob?" riskování vymanit se z vlastní sevřenosti... jak takový riskování by u něj vypadalo, nevim...asi to ani vědět nemůžu proto mi jen zůstává pocit, že zůstává při zdi a odpovědět si na to asi může jen on... já jen poznamenávám kdybych to hodně zjednodušil, tak mi ta sbírka nepřináší nic novýho...nic z čeho by přeběhl mráz po zádech... nic co by mi utkvělo v mysli jinak se mi tvůj přístup nelíbí... čau

Pablo_honey
15. 12. 2005
Dát tip
1) riskování vymanit se z vlastní sevřenosti 2) zůstává při zdi 3) ta sbírka nepřináší nic novýho......nic z čeho by přeběhl mráz po zádech... nic co by mi utkvělo v mysli ad1) co jinýho než "vymanění se z vlastní sevřenosti" je poetický existenční manifest, který nám tady Paranodi předložil? ad2) jak může být autor, který nese svoje VŠECHNO a ještě mnohem víc na pomyslný trh, označen za zůstávajícího při zdi? ad3) válím se smíchy! P.S. mně se zase nelíbí tvůj přístup. dávno nejsi pozorovatel! sám se postavil do pozice vševědoucího brouka pytlíka - jenom mluvíš, mluvíš a mluvíš, meleš a meleš a meleš, ale nikdy se neposloucháš a nikdy nepřemýšlíš nad tím, co vlastně vykládáš. moje mrtvá babička řikala něco o tom, že mlčeti je zlato. já bych ti občas doporučil kobercovou pásku.

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
ad1) co tím myslíš? máš tim na mysli, že PA se vymanil ze svý sevřenosti reality a našel nový prostor ve své poesii? ad2) že o tom (o VŠEM) píšu, hned neznamená, že nemusim být pořád při zdi něco jako, že téma nedělá kvalitu díla ad P.S. jeden psycholog řekl, že co nejvíc vytýkáme ostatním, tak tim samy nejvíc trpíme tady se nejedná o mojí osobu! když si přečteš tohle dílo, uvidíš, že tu jde o sbírku Neklidný hrob tady můžeš leda tak zpochybňovat a kritizovat mý názory, ale ne mě... jsi osobní!

Pablo_honey
15. 12. 2005
Dát tip
poezie je osobní. vždy a vždy a vždy. P.S. kritizuju nejenom názory, krtitizuju i jejich původce, protože názor a jeho autor jsou dvě neoddělitelné veličiny. ty taky nekritizuješ pouze sbírku. Kritizuješ Paranoida, protože je autorem sbírky.

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
"poezie je osobní." a na co reaguješ? nějak mi uniká kontext... kritizuješ lidi? neni to docela těžký? já když někoho chci zkritizovat, tak radši v přímym kontaktu... mě by zajímalo, jak ti přijdu, když jsme spolu (nemyslim virtuálně) nekritizuju paranoida.. to třeba udělal a2a2a, když chválil jeho lidský přístup teda aspoň ho kritizovat nechci... radši bych kritizoval jeho přístup ke psaní... paranoida vůbec neznám, tak nevim

Pablo_honey
15. 12. 2005
Dát tip
pozo, já tě mám rád. jsi hodnej kluk. nikdy jsi mi nic zlýho neudělal. jenže psaní pro mě znamená hrozně moc - je to víc než součást mýho života. psaní potřebuju stejně jako kyslík a proto bych ti přál, aby ses taky někdy dostal do téhle fáze - ano, myslím, že v ní nejsi a ještě dlouho nebudeš. pak bys totiž možná pochopil, proč mě tak neskutečně irituje, když tady spojuješ psaní s termíny a konstrukcemi, které s ním mají vůbec nic společnýho. a vadí mi, co od poezie očekáváš (tedy alespoň jak to proklamuješ). a vadí mi, co tady pod názvem "poezie" prezentuješ.uvadí mi tvoje poetická nevyzrálost a povrchnost. to je všechno. tímto pokládám tuto kapitolu za uzavřenou a už se k ním nebudu dále vyjadřovat. PH

Zbora: super! t. Pablo: přesně :o)

Pablo_honey
15. 12. 2005
Dát tip
augustin...díky. už jsem se bál, že jsem jedinej "ujetej":o)

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
no, mně přijdete jako kluci, co našli únik v poesii a zamilovali se do ní a stejně tak jako když ti kritizujou tvojí holku, tak se ti nelíbí, když šťouraj do tvý poesie jsem zjistil, že tíhnu k těm autorům, který dokázali strhat i vlastní díla... který si dokázali uvědomit, co píšou...získali nadhled a rozum vy se podle mě plácáte ve svých vnitřnostech pocitů a ještě to považujete za krásný ty ani, pablo, nevíš, jak to mám já s poesií a psanim a už jsem ti to jednou zkoušel vysvětlit, ale ty se pořád držíš nějaký svý představy... abych řekl pravdu, tak mě tyhle hypotézy spíš serou... "spojuješ psaní s termíny a konstrukcemi" nemyslim si já lidi,který ostatní jen prostě ohodnotěj, považuju za blbce... jinak to snad ani nejde vidět, když nedovedeš vzít vpotaz jen můj názor a vyvrátit ho...ale jen napsat "ty poesii nerozumíš" jo, mám vás za magory a nikdy bych se nechtěl nechat pohltit svym psanim... vždycky chci mít nad tim kontrolu ono hrabat se ve svých intimnostech a pak je vystavovat, chce pořádnou náturu... a většina to taky neunese jako malej jsem pořád kreslil a rodina mě chválila, jak jsem skvělej a já měl radost.. pak přišel strejda a ukázal mi, jak to kreslim blbě a já ho nenáviděl a řikal si, že tomu nerozumí jo, jste děti, co se zamilovali do svý hračky a myslej si, že ta jejich hračka je součástí jich neumíte psát, ale vaše díla jsou natolik osobní, že jsou pro vás automaticky skvělý... a je v nich VŠE asi tohle myslíš jako poesii... pak souhlasim

sory pozo, nic proti tobě, ale tohle jsi trochu přetáh... víš, možná bys měl sám začít uvažovat nad svojí nedokonalostí... co víš o teorii poezie? kolik toho přečteš mimo písmáka? nebo se snad považuješ za přirozený talent? znám trochu Pabla i Androida a tohle cos, pozo, napsal, je fakt hodně mimo... ve srovnání s nima jsi, promiň mi ten výraz, zamindrákovanej floutek, kterej má smrtelnou obavu z toho, že ostatní kašlou na jeho názor... poezie je intimní záležitost, jde jen o to jakými kdo vládne prostředky, nu a nechtěl bych tu soudit, kdo z koho...:o) hezký den A_Š

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
augustine, já nevim, kdes to vzal, ale v tý mí první kritice, bylo dost často "já mám pocit, podle mě, myslim si" mě by spíš zajímalo, proč mi ty píšeš, že jsem zamindrákovanej floutek? z jakýho postavení? já jsem pablovi napsal, co si myslim...přímo... jestli takovej je, to nevim.. on mi napsal něco o mý osobě a o sobě - já zareagoval a je zajímavý, že mě to vytýkáš a jemu ne nechtěl bys soudit a ani nemáš právo soudit, tak to nedělej nevim, proč mi tu každý odpovídá protiútokem na mojí osobu, ale nebaví mě to

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
jinak končim diskusi jestli mi někdo chce napsat něco k mý osobě, tak poštou

neútočím na tebe, možná jsi jenom vztahovačný..., pouze se táži! ...Pablo zamindrákovanej neni, (možná jen trochu :o), ale z tebe to čiší... nikomu nic nevytýkám, pouze konstatuji, máš právo na to být zamindrákovanej, ale nemusíš to ostatním otloukat o hlavu... ...mám právo soudit svým názorem a co se týče obraznosti, je tu jasná volba, sory pozo :o) měj se fajn, taky mě to nebaví...:o)

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
jsem vztahovačný?:)))))) "jsi, promiň mi ten výraz, zamindrákovanej floutek, kterej má smrtelnou obavu z toho, že ostatní kašlou na jeho názor... " to je konstatování, aha... mohl bych vědět, jak poznáš zamindrákovanýho floutka? nechci být drzí, ale házíš po mně hloupý soudy tak trochu egoistický přístup...

když myslíš :o) ale házíš slovem egoista tak často, až to vypadá, že všichni kolem tebe jsou egoisti, pak se ptám, jestli na tom není něco zvláštního...:o) hezký den...:o)

pozorovatel
15. 12. 2005
Dát tip
augustine:)))) já bych ti chtěl jenom připomenout, že jsem nenapsal, že jsi egoista, ale že je to egoistický přístup... prosím, čti pečlivěji a nevim, že bych tu o někom řekl, že je egoista...... to víš asi víc než já:))) teď mě napadá, že jsi sem nic věcnýho nenapsal, jen nějaký slovní přestřelky... takže ahoj:))

pozo, jsi fakt vtipnej s tím co tě napadá, no nic, nebudeš to mít v životě lehký...:o) měj se

romale
15. 12. 2005
Dát tip
Tak například já jsem egoita jak vyšitý!!! ;-) Hoši, hoši... máte všichni pravdu... to by mělo aspoň ke chvilkové spokojenosti postačit... Mějte se hezky...

a2a2a
15. 12. 2005
Dát tip
Zboro, děkuji, že jsi svou kritikou upozornil znovu na velmi dobrou práci Paranoida_androida. A chci jen doufat, že se ti podaří k jeho sbírce přivést více čtenářů, než se to podařilo mi. Pablo, Augustine, vám děkuji, protože při vašich tvůrčích schopnostech prostřednictvím vašich reakcí zde jen potvrzujete, že sbírku Neklidný hrob stojí za to si přečíst. Váš oponent je statečný a neúnavný. t,v

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru