Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seLetopisy Narnie vol. 1
Autor
Jinny
Nejslavnější tvář filmu, herecký veterán Jim Broadbent, stráví na plátně cca 3 minuty.
Čtenářská přízeň se během let přiklonila spíše k Tolkienovi. Spisy o Narnii patří sice na Západě taktéž k "rodinnému stříbru", ale nemají zdaleka tolik oddaných fanoušků. Lewis si totiž nestihl při rychlosti svého psaní vyhrát i s těmi nejmenšími detaily, které ze Středozemě dělají životaschopný a uvěřitelný svět, pro což jedni Tolkiena zbožňují a druhé svým záběrem odrazuje. Nepřekvapivě se i na plátno dostalo dílo obou profesorů téměř ve stejnou dobu. Po úspěchu Pána Prstenů se studia přestala kalkulovat s tím, že fantasy filmy jsou technicky náročné a tudíž drahé. Režisérovi Andrew Adamsonovi sice dával Shrek asi tolik kvalifikace natočit velkofilm jako Bohdana Slámu předurčují Divoké včely k akční komedii, ovšem i Peter Jackson býval mistr kravých hororů o krysoopicích. Letos tedy na stříbrné plátno zavítala i okouzlující Narnie. A i když stejně jako předloha pokulhává za Tolkienovým světem, nedopadla zdaleka špatně.
Na začátku filmu zavítáme do II. světovou válkou sužovaného Londýna, kde se nám představí čtyři sourozenci Pevensiovými. Lucinka je roztomilá žabka, Edmund outsider s komplexem mladšího bratra, Zuzana o všem moc přemýšlí a Petr se snaží nahradit otce, který odešel bojovat do války. Kvůli bombardování města je jejich matka pošle k příbuznému na venkov. Na jeho sídle najde Lucinka skříň, která vede do světa, který leží pod věčným sněhem a vládne mu Bílá čarodějnice.
V Narnii se nakonec ocitnou i její sourozenci a postupně odhalují její tajemství. Nejsou tady náhodou, jsou předurčeni, aby bojovali a zachránili pohádkovou zemi. Znamenají naději na jaro a lepší zítřek. Ale naši zranitelní hrdinové jsou přece stále ještě - a to především - děti.
V Narnii nemají Vánoce, Ježíška a balicí papír ovšem ano.
Zápletka Lva, čarodějnice a skříně snad bude dospělím připadat příliš jednoduchá a motivy infantilní. Jenže právě tak to bylo myšleno. Děti nemusíme zatěžovat traumaty a volbami, kterým zatím nerozumí. Starší ročníky mohou ocenit, že Lewis do příběhu obtiskl křesťanské motivy (lev Aslan je srozumitelnou alegorií na Ježíše) kombinované s řeckou mytologií, klade důraz na rodinu a oslovuje to lepší v lidech. Dnešním dětem bude stačit, že je na chvíli vezme do jiného světa, kde se každé z nich může stát hrdinou a velet armádě bojující se zlem.
Ateistickým našincům s citem pro odstíny šedi možná bude vadit klasické dělení na dobro a zlo. Stejně tak to, že Narnie je zabydlená snad jen jednorožci, kentaury, fauny a spoustou mluvících zvířat (mimochodem povedených po vizuální i hlasové stránce). Vždyť jsme země spravedlivých čertů a sympatických vodníků a byli jsme odkojeni na pohádkových parodiích Macourka a Vorlíčka.
Bílá čarodějnice je znalá módních trendů letošní zimy.