Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

..mámina buchta a oranžový pomeranč

29. 07. 2006
25
11
8487
Autor
Rabb

zvláštní pojetí.. ve zvláštním rozpoložení mysli.. ------------------ pro pomerančovou a papiho

  

 

Vešel do rekonstruované kuchyně. Svěže voněla po dřevě, ale vůni přebíjela jiná, o něco silnější. Šlo o vůni, která charakterizovala nasládlé aroma v kuchyni jeho babičky; vůně koláčů. Oknem dovnitř dopadaly hřejivé sluneční paprsky a vše pod jejich působením získávalo pestřejší barvy. Šedé stíny prchaly do tajných skrýší, křišťálové sklenice odrážely sluneční svit a vrhaly tak na zeď různorodé tvary prasátek; přesně jako z fotografií kuchyňského koutku v časopise o bydlení.
  Z první přihrádky příborníku vybral jeden z nejostřejších nožů s černou rukojetí a z poslední přihrádky vytáhl dřevěné prkýnko. Nůž i s prkýnkem odložil na stůl, na němž jeho matka po večerech válela uhnětené těsto a posléze v rukou žmoulala z něj zhotovené kuličky tradičních nedělních buchet, do nichž nejprve nacpala přiměřené množství kupovaného tvarohu a jako přídavek přidala jednu malou rozinku.
  Otevřel dveře do spižírny, přičemž dveře nepříjemným vrznutím pozdravily nového návštěvníka, vypínačem v úrovni ramen rozsvítil žárovku visící ze stropu a vešel dovnitř. Ve spižírně si ze zelené mísy – tu otec našel pod vánočním stromečkem – vybral největší pomeranč, prohlédl si ho ze všech stran a souhlasně přikývl.
  Kdyby ho měl před zkázou světa zachránit tác plný teplých buchet a on si měl vybrat mezi nimi a pomerančem, tak raději zemře a zvolí pomeranč.
  Zhasnul světlo. Zavřel dveře, které se vrznutím rozloučily. Ze stolu sebral nůž a destičku a posadil se na židli v jídelně.
  Odložil destičku přímo před sebe.
  Nožem pomeranč nakrojil, ale jen lehce. Počínal si s jistotou chirurga. Ostřím nože objel pomeranč od stopky kolem dokola až skončil znovu u ní. Poté si pomeranč mezi prsty pootočil o devadesát stupňů a úkon zopakoval. Rozdělil tak kůru na čtyři stejně velké části.
  Odložil nůž nalevo od sebe.
  Kůru opatrně sloupl a dávaje pozor na to, aby nepoškodil obsah, její části dal na pravou stranou jídelního stolu. Utvořil tak malou řadu.
  Pomeranč pomocí nehtů rozdělil na poloviny a pak na čtvrtiny. Takhle pokračoval do té doby, dokud před sebou neměl poskládané půlměsíčky.
  Do jedné ruky vzal nůž a do druhé jeden půlměsíček, který položil plochou stranou na dřevěnou destičku a odkrojil vrchní část. Stejně naložil i se zbytkem půlměsíčků pomeranče a poté z dužniny špičkou kuchyňského nože vypreparoval všechny pecky, které rovnoměrně pokládal na části kůry.
  Dužninu bez pecek vhodil do koše a naposledy odložil nůž. Do prstů chytil jednu čtvrtku pomerančové slupky a přeložil ji i s peckami na půl. Uchopil kůru oběma rukama, aby neunikla ani jedna pecka, a zakousl se do ní.

Miloval chuť pomerančové kůry i hořkost pecek na jazyku tak, jako miloval chuť sladkých rozinek. Nesnášel šťavnatou dužninu citrusu tak, jako nesnášel těsto a tvaroh matčiných buchet.


11 názorů

Rabb
11. 08. 2009
Dát tip
no.. většinou to jsou jánabráchistický tipy.. některý ne.. to víš, manipulace a reklama.. :-))) a 4 roky jsem na písmáku.. :-)

Prosecký
11. 08. 2009
Dát tip
jsou ti čtyři roky a máš průměrně 16,73 tipu na jedno dílo. To už něco znamená!

Rabb
11. 08. 2009
Dát tip
he.. určitě nejsem spisovatel, dobrý vtip.. sám se divím, že se líbí. a stejně, už je to asi rok, co jsem naposledy napsal povídku.

Prosecký
11. 08. 2009
Dát tip
Jistě je správné, že nepíšeš pro nějaké abstraktní poučení. jsi asi fakt velký spisovatel (bez ironie), když zobrazuješ takové drobné věci a lidem se líbí. To já neumím.

Rabb
11. 08. 2009
Dát tip
ani nevím, jestli tam nějaký sdělení je.. spíš jde o tu úchylku, mno.

Prosecký
11. 08. 2009
Dát tip
Měl jsem z povídky dojem že ty, že to je právě základní sdělení díla.

Rabb
11. 08. 2009
Dát tip
máš alergii?

Prosecký
11. 08. 2009
Dát tip
Alergie na citrusy musí být strašná.

Zajímavé, mám z toho takový zvláštní pocit, nespecifikovatelný. T

waw, aj ja ju mám rada a dokonca aj "pecky" (alias zrnká), len ju už nepapám, lebo som zistila, e ju chemicky postrekujú:-/ a už nie je taká chutná, aká bývala...a taká trošku usušená, mňam mňam... (bola som aj ja presvedčivá?:D a teraz si vyber, hovorila som pravdu, alebo nie? :D to je otázka...ak sa spýtaš, možno dostaneš aj odpoveď) *

Rabb
05. 11. 2006
Dát tip
všimni si.. ostatní nezařaditelné.. :-)

Idefix
04. 11. 2006
Dát tip
Je velice zajímavý ten zvrat na konci, to náhlé porušení klidu textu, ta náhlá rychlost a ráznost závěru. Ale jinak je to až moc zbytečně popisováno, až mám z toho pocit, že jde o scénář...

Rabb
09. 06. 2006
Dát tip
Gé.. děkuji za novou návštěvu.. jsem rád, že jsi se vrátil a že se ti povídka stále líbí.. :-) ..ale trochu mne mrzí to, že si i ostatní má dílkä nenezaslouží, aby se k nim čtenáři vraceli vícekrát.. ale co už; svět je džungle, že?? :-)

Eillís
31. 05. 2006
Dát tip
hehe :-) Zajímavé! *t :-)

Rabb
01. 05. 2006
Dát tip
Děkuji za přečtení.. (těší mne, že se čtou i starší dílka)

aKunanda
27. 03. 2006
Dát tip
to tloudev: pravděpodobně jsi skvělý člověk...v každém tvém slově se nacházím...

Rabb
15. 03. 2006
Dát tip
Pivo, napsal jsem to, co jsem napsat chtěl.. ..díky za zastavení a za slova.. Výpis kritik se dá nastavit v "Nastavení"

Goldstein
04. 03. 2006
Dát tip
Nevidím nic záživného na tom, že někdo žere pomerančové slupky a slupky oproti očekávání. Já žrával šušně :-D Ale napsat o tom povídku? Hmm, spíš ne.

Rabb
10. 02. 2006
Dát tip
Tloudeve, podle Pravidel českého jazyka je správně dužina i dužnina..

tloudev
10. 02. 2006
Dát tip
dik.

Áda116
08. 02. 2006
Dát tip
Asi si půjdu dát mandarinku....

Eva_S
07. 02. 2006
Dát tip
jo....rozpačitý....:))*

Rabb
01. 02. 2006
Dát tip
Původní verzi mám opravdu skrytou ve spodním šuplíku mého stolu.. :-) Musím se přiznat, že každá kritika tohle dílko posunula o příčku výš.. dodatečně ti děkuji.. :-) Slovo dužnina/dužina mne tak moc netrápí.. zeptám se češtinářky..

Amanda
01. 02. 2006
Dát tip
Co na tomhle dilku hodnotim je obdivuhodny smysl pro detail :-)))

Rabb
01. 02. 2006
Dát tip
kuju.. taky to dalo práci..

Rabb
31. 01. 2006
Dát tip
děkuji.. ..Maximo, já si dokonce to loupání pomeranče vyzkoušel.. :-) ..měl jsem při psaní zvláštní náladu..

tristes
31. 01. 2006
Dát tip
tak.. nejsem si teda úplně jistá tou kategorií, ale novou zakládat nebudu :o)

Rabb
31. 01. 2006
Dát tip
jů.. moje dílko je v klubu.. ..Tri, děkuji mooc.. :-)

tloudev
31. 01. 2006
Dát tip
rabbe: Kdby jsi kritiku nasal v tomto stylu hned na počátku, nevznila by taková debata.. :-) myslim ze by to byla velka skoda. mas to s tema nejlepsima kritikama jaky jsem tady na pissmagu za posledni rok videl. no ne?

tloudev
31. 01. 2006
Dát tip
..a jeste "male dloubnuti", nebot tloudev je tvor rypavy. ted jsem si to cely precetl. je to UPLNE JINY nez to bylo puvodne. nejhorsi hrubarny jsou v cudu, vety na sebe pekne navazuji, zbytecne zavorky jsou v tahu.. zkratka hezke dilo. Skoro bych si zacal rikat, co ze to vlastne tady ten blbec tloudev psal za hrozny kritiky? Byt tu poprve, dal bych ti tipanec. ted ale ani nevim, kdo by ho mel vlastne dostat: jestli ty - dejme tomu za pointu, nebo jiko - treba za to ze te donutil preskladat vety, nebo tristes za ty zavorky, nebo snad sobe za tu matematiku.. doufam ze sis nechal nekde "puvodni verzi", das si je pekne vedle sebe a pri psani dalsich atentatu na jazyk cesky se na ne vzdy podivas ;-) ale mam jeste jeden problem, a je to problem ktery me momentalne fakt trapi: nejak mi nesedi slovo duznina. ja bych napsal duzina. ale at hledam jak hledam, googlim ale nenalezam jediny slovnik, kde bych se dozvedel, ktere z nich je spravne.

Pěkně ujeté... ale mě ten dlouhý popis (loupání pomeranče) nějak neseděl. Možná proto, že v té době chybělo nějaký tajemství a zvědavost (to se dostavilo až s rozkrájením dílků pomeranče). A jediná věc mi vadila - ta dřevěná destička, neříká se tomu prkýnko? Pořád jsem nevěděl, jestli je to speciální destička, nebo jen nevíš, jak se to jmenuje...

Rabb
29. 01. 2006
Dát tip
Opraveno..

Julian
28. 01. 2006
Dát tip
Gastronomicka balada mal by si pisat recepty )))*

Alojs
25. 01. 2006
Dát tip
je to ten samý styl, co hodinář. a tohle se mi rovněž líbilo. Nic velkého, typické popisy (mnohdy až přetechnizované) a velká myšlenka (spíš joke) skrytá v triviálním námětu. formu ještě vybrousit (ostatně jako my všichni) - námět jako vždy výborný *

Rabb
25. 01. 2006
Dát tip
Ahoooooj Alojs!! Dlouho jsem tě tady neviděl, pardále!! Takováhle dílka (stejně jako hodinář) mne napadnou jen jako záblesk z čistého nebe a nic mi nedokáže zabránit v napsání.. :)) Dokonce jsem si ten pomeranč a nůž opravdu vzal a všechno si hezky vyskoušel.. až pak jsem o tom napsal.. :-) !námět jako vždy výborný" - myslíš, že mé náměty jsou výborné? Nemyslím si.. Děkuju za vlídná slova..

Alojs
25. 01. 2006
Dát tip
jsou výborné v tom, že dokážeš na základě malé věci vymačkat něco chytrého. a to je ten případ. stejně jako u Hodináře.

zelva
22. 01. 2006
Dát tip
to je super...mě to příjde spíš jako drama a to velice reallisticky propracované do všech detailů...tip ale ty poslední dva řádky to celé kazí...já bych je vyhodila nebo bych je dala místo prologu

Rabb
22. 01. 2006
Dát tip
Zelvo, děkuji.. Nad kategorií Drama jsem neuvažoval.. teď už je stejně zbytečné ji měnit. Nezlob se, ale poslení dva řádky ponechám.. měj se BTW: zpráva od tebe mi opět nepřišla..

zelva
22. 01. 2006
Dát tip
no napsala sem ti, že bude lepší místo do zpráv mi ty díla posílat na mail....janaoralkova@atlas.cz

Bossman
21. 01. 2006
Dát tip
Takže viz vaše rozprávky- nic. Dílko se mi líbí moc. Dal bych mu nej za dva tejdny co jsem toho tady přečet. Hrubky nehrubky. 4lověk se do toho začte, furt se tam něco děje a popis je vynikající. Závěr je pecka. Bez přemejšlení T*

Rabb
21. 01. 2006
Dát tip
Andrgraundko, děkuji.. Bossmane, to jsi mne překvapil.. netušil bych, že se dílko může někomu tak moc líbit, že by za něj dal čtrnácti denní četbu. Děkuju moc.. doufám, že mne to nakopne k dalším věcem..

a2a2a
21. 01. 2006
Dát tip
Četl jsem nějaké kritiky tady a přiznám se, že jsem nesledoval gramatické chyby. Asi, pokud byly, jsou už odstraněny, a nebo nebyly natolik hrubé, aby upoutaly mou pozornost. Pokud jde o stylizační stránku povídky, tak je pravdou, že je trochu neohrabaná. Věřím, že kdybys to po sobě četl a nechal tak dva, tři dny uležet, sám by jsi řadu formulací pozměnil a upřesnil. něco už vytkl JIKO, nečetl jsem všechny kritiky a budu se možná opakovat, ale například v pasáži o spižírně zbytečně dvakrát zmiňuješ vrzání dveří coby pozdrav a posléze rozloučení. Měl jsi v úmyslu text nějak vtipně osvěžit, ale, myslím, že to není nejlepší způsob. Navíc slovo "vrzání" je zvukově výrazné a pokud se takovýto akustický výraz opakuje bez vhodného zasazení, pak vlastně upoutává spíše negativní vnímání. Podobné je to se zmínkou o silně páchnoucí destičce. jednak těch pachů zmiňuješ mnoho, a opodstatnění snad mají jen ty buchty, a také, i kdyby tam jiných pachů nebylo, jen tento, pak schází jakékoliv vysvětlení, proč ti stojí za zmínku. Toto jsou jen drobnosti, ještě snad třeba reálie. V kuchyni, české kuchyni, zřídka máme křišťálové skleničky. Pokud je vůbec máme, pak nejspíše v jídelně nebo za skleněnou vitrínou v obýváku. Ale jak už jsem řekl, postačí vícero přečtení po sobě, uložení na dva, tři dny a nepochybně řadu těchto věcí sám snadno odstraníš. Patrně je to jedna z tvých prozaických prvotin, a pakliže je tomu tak, nemáš se vůbec za co stydět. Na závěr jsem si nechal to, co je pro mne při hodnocení nejdůležitější: 1) Prokázal jsi smysl pro spád, dynamiku, i přesto, že by mohly být lepší, ale zdá se mi, že to v sobě máš. 2) prokázal jsi chuť psát humor a ačkoliv se to nepovedlo úplně, už jen to, že to chceš a že si troufneš, je sympatické. Z textu je znát, že jsi si nepřipouštěl nějakou křeč. 3) a konečně, oceňuji námět. Je to naprostá konina, ale za sebe říkám, já bych to neuměl, pořád by mi scházela jakási logika a přitom to jde i bez ní a ještě je to příjemné. Po dlouhé době jsem četl tady nějakou povídku a věnoval ji svou kritiku. Je příjemné zjištění, že totéž činí jiní. Držím palce v dalších pokusech, doporučuji k tomu zdravému bláznění přidat literární rozvahu a pak ten tip, co dnes dávám, bude na místě. A ještě reakce na názor, zda lze, aby autor po publikaci výrazněji upravoval třeba stylistiku, vypouštěl či napsal nové věty, apod. Redaktor tloudev míní, že nikoliv a jeho argumenty jsou věcné. Já si myslím, že to tolik nevadí, spíše naopak. Jednak je to důkaz jakési sebereflexe autora, ale také jeho sebedůvěry, poněvadž ne všechny reakce čtenářů mohou být přínosné. A navíc to může zpříjemnit četbu potencionálním čtenářům. A zejména všechny kritiky mají význam téměř výhradně pro autora, a je dobře, když se z nich poučí hned, než zapomene. Tím nijak nepopírám důvody tloudevovy.

Rabb
21. 01. 2006
Dát tip
a2, mám že v paměti zapsaného jako povídkáře, který toto řemeslo bravurně ovládá.. kritika od tebe je proto skvost.. Děkuji ti, že jsi obětoval svůj drahocenný čas a napsal jsi mi k dílku věcný názor.. takhle dlouhý text pod dílkem jsem dlouho nečetl.. Rád bych odkázal na mé dílko o Hodináři.. tvůj názor na něj by byl na místě.. jen tě upozorňuji, že tě dílko může zklamat, ale snad za pokus stojí. Děkuji, Mistře..

a2a2a
21. 01. 2006
Dát tip
Rabbe, neříkej mi Mistře, jednak by jsi si to nezdůvodnil a jednak to není pravda a raději to píšu hned, než to napíše s uštěpačnou ironií někdo jiný. Na tu věc se podívám.

JiKo
20. 01. 2006
Dát tip
Proč se čtenář čílí na hrubky: On totiž text který je napsán gramaticky nesprávně velmi otravuje čtenáře. Též se předpokládá, že autor který nese hlubší kritikou svou koži na trh, dílo dopiloval a opravil fatální chyby. Takové chyby opravdu dokážou otrávit, když má člověk zvýšený cit pro ČJ. Nicméně myslím, že poukázky na hrubky bu se mohli psáti i soukromě. Na druhou stranu autor by se neměl urážet, když ví že je slabej v gramatice, může požádat nějakého korektora, ale hlavně! si je opravit a nebrat to jako bůhvíjakou újmu. Autor má čekat spíše na reakce které hodlají něco říci o stylu jeho psaní, o logických chybách, o konstrukci textu atd atd. Z tohoto titulu kritika tloudve není žádnou kritikou a už vůbec by neměla být žlutě, je pouze jeho exhibicí. Rabb by mohl nad tím mávnout rukou. Otázka zní: Píšeš Rabbe kvůli sobě, nebo kvůli tomu abys byl úspěšný? V případě A piš dál a nekukej na ostatní, v případě B respektuj záporný názor čtenáře :-)

JiKo
20. 01. 2006
Dát tip
No a teď něco k dílu :-))) Co se mi nelíbí: Myslím, že závorky jsou zbytečné, nemají funkci. I bez nich to funguje. Nepatří věta "Jak on ty matčiny buchty nesnášel!....." o odstavec nahoru? Začneš mluvit o spíži a náhle zpátky k buchtám a pak zas do spíže...člověk je z toho běhání zpocený. Také některé věty jsou plné přívlastků a zbytečných popisů, popisy se hodí spíše do delších věcí. A poslední - v první větě 4x!!! slovo vůně. Co se mi líbí: Až na výjimky typu "bonus" - krásné české slovo, že? :-), je to psáno dobře stylysticky, líbí se mi též popis toho perfekcionismu, jen jsem se zarazil když odložil nůž vlevo (předpokládal jsem, že je levák) ale potom kůru loupal vpravo.... no jen tak na okraj. K pointě - je výborná, líbí se mi, akorát bych navrhnul jinak konstruovat větu : Jak on ty matčiny buchty nesnášel! A ty rozinky! Nemohl pochopit, proč ty buchty pořád dělá. Podle mě nepasuje k tomu závěrečnému, že miluje hrozinky. Navrhuji: Jak on ty matčiny buchty nesnášel! A ty rozinky! Nemohl pochopit, proč je na ty buchty pořád dává.

JiKo
20. 01. 2006
Dát tip
ježiš a teď vidím název...... proč prozrazuješ víc neš musíš? Trochu bych to zatajil

Souhlasím s tím, že na gramatické chyby je mnohem lepší upozornit soukromě, autor má tak možnost chyby opravit a další čtenáři o nich už vůbec nemusí mít tušení a můžou se v klidu soustředit na obsah dílka... :-)

tloudev
20. 01. 2006
Dát tip
jiko: popravde me prave i ty tebou zminene chyby otravili natolik (ac jsem zminil pouze nejvetsi "sutry"), ze jsem se citil neodolatelnou potrebu se vyjadrit. muzes to brat jako exhibici, nicmene k one "pointe" jsem proste diky totalni necitelnosti a zmatenosti ani nedocetl. pak se k ni tezko vyjadruje, ze.. a v tu chvili - alespon je to muj osobni pocit - je zluta kritika naprosto na miste. nicmene autor uz ty nejvetsi ohavnosti pachane na ctenari odstranil, a tak jsem napotreti dilo docetl. a dal si pomeranc. duzinu, samozrejme.

Rabb
20. 01. 2006
Dát tip
Lucie.. přesně můj názor.. podle mne jde o pocit z povídky a ne o to chytat se každé gramatické chybičky.. a souhlasím s tím, že takové chyby by se měli psát soukromě.. ale to by autorovi musely fungovat zprávy, že? :-)) Jiko, uff.. odpovídat tobě mi dá určitě víc práce.. :-) Ke kritice číslo 1: "Autor má čekat spíše na reakce které hodlají něco říci o stylu jeho psaní, o logických chybách, o konstrukci textu atd atd." - plně souhlasím a myslím, že právě o tom by měla hlubší kritika být. Rabb už nad Toudlevem mávl rukou a raději si uvařil uklidňující čaj. Píši z obou důvodů.. Rád bych něco dokázal a měl bych radost, kdybych čtenáři zpříjemnil dlouhou chvíli. Kritika číslo 2: Špatné poskládání vět jsem napravil.. Vůně.. he.. potřeboval jsem se nějak rozepsat.. nějak se dostat do dílka a takhle to dopadlo.. měnit to nebudu.. autorovi se to líbí.. Slovo "bonus" se objevilo v mé mysli neplánovaně a prostě tam je..:-) Nejde o to, jakou rukou krájel, ale o to, kam si věci položil - puntičkář.. :-) "Jak on ty matčiny buchty nesnášel! A ty rozinky! Nemohl pochopit, proč ty buchty pořád dělá." Tohle má svůj důvod.. nejde přece o buchty, ale o ty rozinky.. hněval se, protože mu dávalo strašnou práci, než z nich ty rozinky dostal.. šlo mu jen o obsah.. Už plácám žvásty na obranu.. už budu mlčet.. ..mnohokráté děkuji - takhle si představuji "hlubší kritiku." Toudleve, už se v tom nerýpej..

tloudev
20. 01. 2006
Dát tip
jeste bych mozna zkusil zauvazovat nad smyslem korektur pachanych "po zverejneni". tento text prosim neberte jako snahu o nejakou onanii, ci snad nekoho ocernovat, zkratka berte nebo neberte.. preklepy - ano, vyskytnou se skoro v kazdem dile, ktere je delsi nez detske rozpocitavadlo (a i v tech se obcas najdou), upozornovat na ne lze i soukrome a jejich odstraneni/opraveni (nebo naopak neodstraneni/neopraveni) je osobni zalezitost autora. dalsi kategorie jsou gramaticky nespravne tvary, kulminujici misty az k tvarum neunosnym. ty jsou jakousi "vizitkou" autora, kde ukazuje jak moc se za sva skolni leta v hodinach cestiny flakal. cist dilo, ktere je plne gramaticky neunosnych tvaru, je pracne, ale stale realne. dalsi kategorii jsou vetne stavby. na toto jiz napriklad nelze upozornovat jinak nez "otevrenym dopisem", nebot preskladanim vetne stavby se muze naraz zmenit cela struktura dila, diky cemuz se pak toto stava dilem uplne jinym. v tu chvili dalsi ctenari jiz hodnoti takto "prekopane" dilo, coz mi prijde prinejmensim jako nefer. v tu chvili by se mohl stat spisovatelem skutecne kdokoli, kdo sesmoli nejaky blabol, ze ktereho mu nasledne korektori vysoustruzi krasny sperk - mozna trochu prehnana analogie, avsak dle meho tim "autorstvi" autora znacne devalvuje. ruku v ruce s temito chybami se pak jevi chyby logicke, vypravecske, zapletkove atd, kdy autor brusli na tenkem lede a pribeh si takzvane "cuca z prstu" - a na pribehu je to videt. zkratka dilo pusobi nepresvedcive, dejme tomu jako kdybych ja zacal psat povidku o konich a pritom jsem kone videl jen 2x v prazske zoo, a to jeste jen zadek koukajici z mastale. ma cenu pak autora na takoveto chyby upozornovat soukrome ci verejne? k cemu pak vubec verejne kritiky? kvuli pointe? pointa bez pribehu - k cemu je dobra? veskere knizky by se pak daly smrsknout do dvou radku, uz vidim slavny prelet nad kukaccim hnizdem shrnuty do odstavce o chlapikovi ktery destabilizuje blazinec a spatne skonci. tvrdim, ze psani se musi brousit, lepe napsat povidku/basen/cokoli radeji znovu a lepe, nez podlehat radam "korektoru". nebo napsat radeji dilo fungl nove, lepe zkonstruovane a promyslene. pokud si chci koupit brouseny diamant, koupim si jedine diamant jiz vybrouseny do hezkeho tvaru, nez abych kazdy tyden chodil k brusici, zda by mi ho nemohl jeste tady trosicku zplostit a tady udelat hranu.. toz tak. dekuji vam za pozornost.

tloudev
20. 01. 2006
Dát tip
rabb: predchozi polemika jiz nema nic spolecneho s tvym dilem, neber to tedy prosim jako rypani. jen tak pro ujasneni.

JiKo
20. 01. 2006
Dát tip
A sme zase kamarádi :-) ps: u mě to funguje tak, že k dílu s více než 5 gramachybkama dostanu takovej odpor, že ho většinou přestanu číst.

Rabb
20. 01. 2006
Dát tip
Jako rýpání to neberu.. právě naopak.. děkuji ti za "polemiku." Kdby jsi kritiku nasal v tomto stylu hned na počátku, nevznila by taková debata.. :-) Jak už jsem zmínil.. všechno dobré.. a ještě.. .. přečti si povídku: "Příběh o nepříliš šťastném muším životě" a chovej se při čtení jako čtenář a ne jako diktátor.. ..(s)měj se.. :-)

Rabb
20. 01. 2006
Dát tip
JiKo, v tom případě u mne raději už nikdy nic nečti!! :-)

JiKo
20. 01. 2006
Dát tip
Podceňuješ se nebo ti je zatěžko dílo poslat nějakému korektorovi na opravu? Něco umí opravit word a taky tady na oísmoni snad jsou nějaký dobrovolní korektoři...esi to eště fachá... dokonce i ppouch tam snad je

JiKo
20. 01. 2006
Dát tip
Aha tak tam není a i ten seznam vyzerá trochu vyčpělý, chce to zkusit napsat jim nebo někoho požádat na pokécu

dobrý deň, raz ste mi poradili, že si mám dať na obed rožok s lekvárom a ja som vám na oplátku sľúbila, že si niečo od vás prečítam:o) tak začínam od konca:O) je to trochu príliš koláčové, alebo aké, ale viem si to úplne živo predstaviť, ten pocit a to všetko, takže dávam tip a basta

Tak bych to viděla asi takhle: "Povídka mne něčím uchvacuje, ale nemohu přijít na to, čím.. " :-))) tip

Rabb
19. 01. 2006
Dát tip
Děkuji, Lucie.. T!P od tebe je cenný.. :-)

Eidam
19. 01. 2006
Dát tip
mám z toho rozporuplné pocity :))) plné koláčů, rozinek, pomerančů a to bude asi to, co se mi natom líbilo. I forma je dobrá ***

papouch
19. 01. 2006
Dát tip
jééje, dík :-)

Je to... strašně zvláštní, bych řekla. Ale líbí se mi to*

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
hmm... tak uz v polovine jsem se svoji chabou matykou zkrachoval, zkolaboval, zasekl se, zastavil se... a nedocetl. mozna se vratim, ale toho mista se bojim. stale mi nejde do hlavy jak lze pomeranc (byt sebelepsi, oranzovy, potazmo i oplachnuty, ackoli toto zmineno neni) nariznout (s chirurgickou presnosti) kolem dokola, pote OTOCIT O 45 STUPNU, opet nariznout kolem dokola a dostat tim CTYRI STEJNE DILY! jsem tu jedinej blbej, nebo to nekapiruje jeste nekdo? nebo si ze me dela autor prdel?

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
tak dalsi. sorry za bombardovani. ale pouziti prechodniku Kůru opatrně sloupl, dávajíc pozor na to, aby.. je spatne. On davaje.. dal nectu, nema to cenu, zvlast kdyz autor stoji o hlubsi kritiku..

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
letmo jsem narazil jeste na hruzy v podobe nedelnich bucht a jine..                  5

papouch
19. 01. 2006
Dát tip
tloudev když už tak dávav

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
vazeny pane operence, chapu ze kritika dila urceneho primarne Vam Vam neni po chuti, ovsem Vas vypad ohledne spravnosti uziti prechodniku ze vyse zminene vete musim ohodnotit stejnou znamkou, kterou jsem byl nucen pocastovat dilo samotne. Zde se jedna o prechodnik, uzity k vyjadreni SOUBEZNEHO deje, nebot - jak pravdepodobne nevite - prechodnik ve vete jest odvozen RELATIVNE k casu cele vety. Pokud si toto tema chcete trochu ujasnit, nasel jsem pro Vas (i pro dalsi, jez maji zajem. myslim si, ze zvlaste autor tohoto dila by mel ocenit radu zdarma) skvely maly "dokumentik" na adrese http://interval.cz/clanek.asp?article=3924. tloudev

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
oops, ... VE vyse zminene..

papouch
19. 01. 2006
Dát tip
tloudev uklidni se to bylo ze srandy to, že tam autor má spoustu hrubic a technických omylů jsem mu psal dávno před tebou a soukromě nevyřvávám to na lesy jak někdo

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
jsem jiz zcela klidny, mohl bych se smele prirovnat k tyden mrtve zelve. ovsem vrta mi hlavou proc pod dily jako je toto sviti napis "autor u tohoto dila stoji o hlubsi kritiku" a ja bych mu ji nemel doprat? to by preci nebylo spravne. Vzdyt je preci tak jednoduche ten cudlik pri zadavani dila nezaskrtavat! Zaskrtnuls - tak se snaz! Voila...

Rabb
19. 01. 2006
Dát tip
u všech dílek ruším hlubší kritiku.. ..vyhráls.. spokojen?

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
mno.. o me nejde. ty bys mel byt ten nespokojeny, kdo se bude snazit psat lip, ne?

tristes
19. 01. 2006
Dát tip
:o)) ty si blázen, víš to? :o)) jen myslim, že miloval chuť pomerančové kůry (oranžovou nemusí mít jen pomeranč). :o) a jestli ne, tak to vrhá na celou povídku netušené světlo :o) oranžové asi ;o)) pro mě tam nemusely být ty závorky :o)

Rabb
19. 01. 2006
Dát tip
Tloudeve.. nikdy jsem se na Písmáku do nikoho nenavážel (jen výjimka u Kopírky, které jsem se omluvil).. ..a tvá kritika mi nepomohla spíše mne urazila a způsobila to, že jsem začal uvažovat nad tím, má-li cenu ještě něco psát. Nemůžeš hned na někoho vystartovat a podupat mu úplně všechno.. z povídky bys měl hodnotit dojem a né každou špatnou čárku.. ..já v pojmu "hlubší kritika" vidím to, že by se autor měl HLOUBĚJI zamyslet a ne hlouběji rozcupovat celé dílko.. ..omlouvám se, že jsi kvůli mě přišel o pár minut života. Má chyba.. Měj se hezky.. všechno dobrý.. BTW: nebuť takovej mrzout.. :-))

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
:-) no konecne usmev, chlapiku..

papouch
19. 01. 2006
Dát tip
tloudvíku, jenže ten tón a styl, jakým tu kritiku píšeš je povýšený a vyloženě autora shazuješ, něřku-li děláš z něj blba. Kdybys napsal něco ve smyslu "..tam patří 90 a ne 45 stupňů.." tak je to ok, ale ty to opindáš tak nechutně, že by z tebe autor, který se bezděčně dopustil omylu mohl mít depku a zanevřít na psaní úplně. A tvar "bucht" ve 2.p. mn. č. je krajový výraz, takže klídeček, ju? .-)

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
autorovi jsem se za sve prehnane reakce omluvil soukrome a vysvetlil sve rozcarovani, ktere vedlo k "vlne kritiky".. snad mou omluvu prijme, ja si dam zatim namisto pomerance par tech krajovych bucht..

papouch
19. 01. 2006
Dát tip
dej .. doporučuju ty z kraje .. ty uprostřed jsou taky dobré, ale ty na kraji jsou propečeńejší :-)

tloudev
19. 01. 2006
Dát tip
tak ve finale padlo rozhodnuti na pomeranc.. a vite ze ta duzina take neni spatna?

Já nechápu, proč se kdekdo hned zasekává na hrubkách, které jsou nakonec u každého dílka stejně naprosto nepodstatné. Škrtnout, smazat, přepsat písmeno, či dvě, doplnit nebo ubrat čárku... Tohle už nikdo po malé "kosmetické" úpravě nepozná, ale pokud je tvorba slabá obsahově, chybí v ní určité napětí - no prostě není čtivá - to se nijak zamaskovat nedá. A to ani gramaticky skvělou češtinou... :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru