Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte selhostejné
Výběr: Markéta
19. 03. 2006
19
3
6037
Autor
Fouckault
daleko za námi se noc co noc rozsvěcí :
světla
prázdná jako sám čas
ale vidět prý znamená věřit
i když čas nakonec vždy získá navrch
zatímco se hádáme který z těch bezejmenných obrazů by mohl něco znamenat
možná ani nejsou tvé, jsou věcí a světlo je jen lesk
na pozadí obrovitých černých zorniček co zůstávají
lhostejné
3 názory
"K tomu, co se ozývá uprostřed deště hlubokou nocí,
dosud nepronikly ani tisíce svatých.
"Nevím", praví zvon,
"říkám, že nevím", a umlká...
:-)
líbí se mi toto odosobnění... s určitým povzdechem té správné míry skepse...
"zatímco se hádáme který z těch bezejmenných obrazů by mohl něco znamenat
možná ani nejsou tvé, jsou věcí a světlo je jen lesk"
opět jakási neúčast, která se přes svoji zjevnost "účastní" - svým vhledem a přímostí, nevyhýbá se, pozoruje...
onu "lhostejnost" v závěru vnímám jako sčítání "prázdnoty" bytí, s níž je autor vyrovnaný, z básně jde hluboký klid a přesvědčivost
velmi****
wedle_vazy
20. 03. 2006pozorovatel
20. 03. 2006pozorovatel
20. 03. 2006
Jo, s těmi verši souhlasím, tady jsem to uvedl jen jako jeden z prvků toho textu, který byl uveden na příklad... i s tím ostatním souhlasím :)
Dík Micro.. vidím to ještě šířeji.. nejenom verše, ale jakékoli formální literární prostředky mohou vést k poetice.. sevřít otázku definice poezie na tradiční verš by bylo ochuzení.. je spoustu poetických textů psané prozaickou formou jednoho odstavce bez veršovité artistnosti.. poezie je účin textu na čtenáře.. nikoli dodržování nějakých formalit. Že se někdy nepotká text s čtenářem ještě není nic neznamená.. každý máme jinou životní zkušenost a nacházíme se v jiném období života.. na něco třeba dozrát, něco je pro nás už pasé.. to je život a poezie také.. někdy se povede, někdy ne :-)
R: jistě, je to členění na verše a verš je v poezii jednotka. Už jen třeba díky tomu to poezií nazvat můžu. Navíc tam máš další prvky, jako třeba přesahy, který jsou v poezii obvyklý, navíc by se dalo říct, že jsou tam obrazy a kdo ví, jestli si v tom někdo nenajde nějakou metaforu nebo alegorii. Už je druhotné, jak kvalitní je to poezie, ale poezie to je.
? já ti to neberu.. čti si co chceš, když tě to emočně uspokojuje? poezie je to co se děje v mozku čtenáře při konzumaci díla.. těžko někomu něco nařizovat.. každý ať si konzumuje na co stačí.. :-)
kritizoval jsi mou formu.. zkus vyjádřit co ti nesedí..
Vysoko na kopci stíní
strom
svou korunou slunce
Krvavý západ - připomínka věčného návratu
A oči hledí s otázkou
Co zítra?
Co když to naše krev
se rozpouští
v tetelícím se vzduchu...
Taky poezie? :o))
Repulsion: prosím definuj nějak exaktněji své připomínky vůči formě, rád bych se poučil.. a klidně dál rozviň co si "v podstatě" myslíš.. je to docela objevné :-)
to rep: problém je v tvém vidění poezie, ve fouckaltovi chybu nehledej...píše tak, jak píše a nikdy jinak :-)
R: Definuj mi poezii. Poezie může být lékařský předpis stejně jako lyrický obraz. Tohle je taky poezie, nevidím důvod, proč by nebyla.
V podstatě mi to ani nepřijde jako poezie. Je to jakýsi proslov obsahující několik rádoby vzletných myšlenek, které mi ale nepřipadají kdovíjak objevné. Kdyby to alespoň mělo nějakou formu, ale takto...
A kdyby se někdo z "postižených" ptal, proč dostal avízo - na to si zvykněte. Pokud tady zase začnu fungovat - což neříkám, že na 100% jo - tak je prostě občas posílat budu - když to uznám za vhodné.
mno.. sem asik difna.. le ja nigdy Teho konkretniho nevidela.. a presto vjerim.. a nejen v nej.. :-) ceba este v dobry vjetsi.. ve slunicko a tak.. :-) a ac nenysu zadnej astrolog bo nom.. tohle se mi libi.. pac je to takovy cely zvlasni.. tajuplny.. a to mam rada.. :-) tiky za poctenicko a zahloubanicko..:-)
tip, názor jsme už probrali, pro ostatní snad jen, že jsem si v tom našel hned dvě pointy, nebo přesněji mne k nim báseň přivedla.
zlatárybka
19. 03. 2006zlatárybka
19. 03. 2006
Super. Bez toho obrázku by to mohlo evokovat ještě silnější a subjektivnější představy. *