Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seStředně velký Napoleon
Autor
Vaud
Tak nám vyhodili Cibulku z rozhlasu. Za to, že sice mluvil, což by bylo u rozhlasového reportéra v pořádku, ale neprotestoval. Asi netušil, že to má taky v popisu práce.Trochu se divím, protože neprotestovat a ničemu se nedivit, je hlavní deviza moderátora pořadů pro nízký střední proud. Jeho potrestáním se nám rýsuje nebezpečný precedens státního zaměstnance, který má v popisu práce protestovat. Placený protestant. Odsud je pouze krůček k placenému provokatérovi. Ostatním je doporučováno jen srazit podpatky a platit poplatky. Ale třeba je pan Cibulka jiného vyznání…
Taky mi není jasné, jak správně protestovat. Učí se to v mediální politické přípravce i adepti na Prima vařečku nebo na to musí redaktor přijít sám? Konkrétně šlo o výrok, že naše blahorodí pan premiér je „Malý Mussolini“. Nemám v tom moc jasno. Která část výroku paní Přenosilové pobouřila pana rozhlasového ředitele? Bylo by správnější říci: „Důrazně protestuji, pan premiér se svými 110 kily není rozhodně malý!“? Nebo je lepší uvést jinou historickou postavu? Třeba: „Ne, není Mussolini, je … Garibaldi! Možná taky Mandela, Ghándi, praotec Čech nebo dokonce Matka Tereza! Při posledním přirovnání by nejspíš protestovala na oplátku Nadace Matky Terezy (tedy pokud v Kalkatě pravidelně poslouchají Aleše Cibulku). A pokud by jeptišky včas neprotestovaly, tak by bylo jistě vhodné při nejbližší příležitosti vyhodit ctihodnou sestru tiskovou mluvčí.
Vydal vůbec Český rozhlas seznam historických či současných osob, ke kterým lze přirovnávat naše státníky? Určitě by to bylo před volbami moudré. Nevhodný je stále Fidel Castro, plukovník Kaddafi, Usáma bin Ládin, Jára Cimrman a Čuk a Gek. Jak naložit kupříkladu s Napoleonem? Je to příměr korektní? Malý Napoleon? Nebo je to urážka? Napoleon byl sám o sobě celkem malý… A být ještě menší než už tak dost malý Napoleon? Není to zase nějaká provokace?! A co oxymóron „malý Gross“? Nebo střední Špidla? Zase špatně?
Podobně by šlo naložit i se zvířaty. Existují před volbami politicky korektní zvířata? Třeba lvice levice je přirovnání jistě lichotivé. Soudruzi přísahají svou věrnost rudé vlajce a na oběžné dráze ještě nedávno obíhající Lajce. Ale co třeba hroch pravého středu? Nebo velbloud parlamentního bufetu? I tady by si měli udělat v redakcích jasno.
Nakonec asi jediné správné rozhlasové dementi výroku paní Přenosilové by mělo znít: „Pan premiér Paroubek není malý Mussolini, ale nachlup stejně velký premiér Paroubek jako je premiér Paroubek. Myslím, že si do voleb užijeme ještě spoustu cenzurované legrace.