Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBůh slitovný a milostivý
04. 09. 2006
0
0
621
Autor
Karels
Co to ovšem znamená? Máme to chápat jako nějaké citové hnutí mysli, emocí? Když si rozebereme slovo רחום [rachúm], které se překládá jako slitovný, (2) tak je toto slovo velice blízké k jinému slovu – רחם [rechem], což má význam – lůno, děloha. (3) Konkrétní příklad je ve zvolání, bědování proroka Jeremiáše – „Že mě neusmrtil hned v matčině lůně, aby mně má matka byla hrobem, aby její lůno bylo věčně těhotné!“ (4)
Vyraz רחום [rachům] paradoxně vyjadřuje svým tvarem gramatického maskulina výrazně femininní, mateřský cit: „mateřsky láskyplný“, „mateřsky dobrotivý“, „péčí mateřskou zahrnující“. (5) Je to jednoduché. Výraz „slitovný“ má význam, jako když se slitovává máma nad svým dítětem. „Slitovný“ má ten smysl, že tak, jako se máma přiznává, chová ke svému dítěti, tak se Hospodin přiznává k nám lidem. (6) Tento vztah mezi Bohem a člověkem, tento niterný, důvěrný vztah je ilustrován právě milujícím vztahem matky ke svému dítěti.
Další boží vlastností, kterou se budeme zaobírat, je – „milostivý“. Což je hebrejsky – חנון [channún]. Jak pochopit výraz milostivý? Je to pouze další emoce, cit? Velice blízko má výraz milostivý k jinému biblickému slovu a to ke slovu milost – חן [chén]. Jak pochopit milost v jazykovém pozadí Bible, v celém jazykovém koloritu Bible? Slovo milost – חן [chén] je svojí podobou zrcadlově obrácené, ke známému biblickému jménu, což je Noe – נח [Nóach]! (7)
Tedy Noe je mužem milosti. V životě Noeho se projevila boží milost. Což je ještě více „zdůrazněno“ Noeho jménem. V božím jednání s Noem se jasně prokáže, vysvětlí, jaký má význam boží milost. Hned první věc, kterou si v příběhu s praotcem Noe můžeme uvědomit, že milost boží se projevila jasnými, konkrétními instrukcemi, co dělat. Milost boží nabídla takříkajíc jednoduchý návod, jak se dostat z bezvýchodné situace, ze šlamastiky, do které se nejenom Noe dostal. Ač ona bezvýchodnost nebyla okamžitě zřejmá.
V biblickém příběhu o potopě světa, v příběhu o praotci Noe, nejdříve Bůh sděluje Noemu svůj záměr s celým lidstvem a to je skoncovat s lidmi. (8.) Což je zatopení celé země. Potom následuje přesný popis, jak se měl Noe z této situace, z tohoto soudu nad lidmi, zachránit. V biblickém textu je zaznamenán konkrétní postup, jak se Noe zachránil. (9) V textu je zaznamenán detailní popis toho, jak vypadala archa, detailní popis rozměru tohoto plavidla. Podle mě je to jenom další z mnoha důkazů, který vypovídá o skutečnosti, pravdivosti příběhu globální, všeobecné potopy světa. (10)
Pokud si shrneme, co znamená boží milost, tak to není jakýsi boží sentiment. Boží milost má charakter činu, charakter jednání. Je to boží jednání pro člověka, boží jednání s člověkem. Nejprve Bůh poodhalí svůj záměr s lidmi, s celým lidstvem. Aby potom rovněž „nabídl“ své řešení, své východisko z této situace. Boží milost se tedy „nevznáší“ kdesi mimo dosah lidstva. Je tady a je jenom na každém z nás, zda ji uchopíme.
Samozřejmě se jako vyznávající křesťan zmíním o spáse, záchraně v Pánu Ježíši Kristu. V tom se projevila boží milost (11) , že nám Bůh ukázal, zjevil marnost naší existence a nejenom to. Ale také nabídl své východisko – věřit v Ježíše Krista. (12)
Možná je tento článek, vážení čtenáři, místy obtížný k pochopení. Učiním tedy shrnutí myšlenek, ke kterým jsem spolu s vámi došel. Boží charakter – slitovný a milostivý nám vyjadřuje, že se nás Bůh nikdy nezřekne navzdory mínění pochybovačů a skeptiků. Skeptiků, kteří neváhají konstatovat: „Kdyby Bůh byl, tak…“ Vysvětlení se nám dostalo díky onomu přívlastku slitovný. S přihlédnutím k původnímu jazyku Bible, což je hebrejština.
Boží zájem o člověka je charakterizován dalším přívlastkem – milostivý. A nemá jiný význam, než informování, varování člověka před budoucím božím soudem a boží řešení, jak tomuto soudu uniknout. Pochopit jsme to mohli díky biblickému příběhu o potopě a praotci Noe, který je vhodnou ilustrací této boží milosti.
Karels
1. například 2. kniha Mojžíšova 34:6; Bible, kniha Žalmů 86:15 a 103:8
2. Dahood, M., „Denominative rihham, 'to conceive, enwomb',“ Bib 44:204-205. THAT, II, pp. 761-67. L.J.C.
3. Heller, Jan. Biblický slovník sedmi jazyků. Praha: Vyšehrad, 2000. ; Pípal, Blahoslav. HEBREJSKO-ČESKÝ SLOVNÍK KE STARÉMU ZÁKONU. Praha: Kalich, 1974.
4. Bible, Jeremiáš 20:17; je zde užito slova – רחם [rechem] ve významu – lůno, děloha
5. v této souvislosti odkazuji na práci Doc. ThDr. Martina Prudkého http://www.etf.cuni.cz/~prudky/pdf/04Milost-SZ.pdf
6. Nárok Boha na své stvoření, na celé lidstvo je zaznamenán například v Izaiáši 45:12
7. pěkný příklad je zde – ונח מצא חן בעיני יהוה׃ [Venóach mácá chén beejné Adónaj] „Ale Noe našel u Hospodina milost.“ (Bible, 1. kniha Mojžíšova 6:8 )
8. „I řekl Bůh Noemu: Rozhodl jsem se skoncovat se vším tvorstvem, neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i se zemí.“ (Bible, 1. kniha Mojžíšova 6:13)
9. Bible, 1. kniha Mojžíšova 6:14-22; 7:1-5
10. zajímavé stránky jsem objevil zde – Flood Stories from Around the World ; nebo odkazuji na tuto práci – Biblický důkaz pro všeobecnost biblické potopy
11. například v Bibli, v listu Titovi se píše: „Ukázala se Boží milost, která přináší spásu všem lidem.“ (Bible, Titus 2:11)
12. „Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.“ (Bible, evangelium podle Jana 3:16)
Vyraz רחום [rachům] paradoxně vyjadřuje svým tvarem gramatického maskulina výrazně femininní, mateřský cit: „mateřsky láskyplný“, „mateřsky dobrotivý“, „péčí mateřskou zahrnující“. (5) Je to jednoduché. Výraz „slitovný“ má význam, jako když se slitovává máma nad svým dítětem. „Slitovný“ má ten smysl, že tak, jako se máma přiznává, chová ke svému dítěti, tak se Hospodin přiznává k nám lidem. (6) Tento vztah mezi Bohem a člověkem, tento niterný, důvěrný vztah je ilustrován právě milujícím vztahem matky ke svému dítěti.
Další boží vlastností, kterou se budeme zaobírat, je – „milostivý“. Což je hebrejsky – חנון [channún]. Jak pochopit výraz milostivý? Je to pouze další emoce, cit? Velice blízko má výraz milostivý k jinému biblickému slovu a to ke slovu milost – חן [chén]. Jak pochopit milost v jazykovém pozadí Bible, v celém jazykovém koloritu Bible? Slovo milost – חן [chén] je svojí podobou zrcadlově obrácené, ke známému biblickému jménu, což je Noe – נח [Nóach]! (7)
Tedy Noe je mužem milosti. V životě Noeho se projevila boží milost. Což je ještě více „zdůrazněno“ Noeho jménem. V božím jednání s Noem se jasně prokáže, vysvětlí, jaký má význam boží milost. Hned první věc, kterou si v příběhu s praotcem Noe můžeme uvědomit, že milost boží se projevila jasnými, konkrétními instrukcemi, co dělat. Milost boží nabídla takříkajíc jednoduchý návod, jak se dostat z bezvýchodné situace, ze šlamastiky, do které se nejenom Noe dostal. Ač ona bezvýchodnost nebyla okamžitě zřejmá.
V biblickém příběhu o potopě světa, v příběhu o praotci Noe, nejdříve Bůh sděluje Noemu svůj záměr s celým lidstvem a to je skoncovat s lidmi. (8.) Což je zatopení celé země. Potom následuje přesný popis, jak se měl Noe z této situace, z tohoto soudu nad lidmi, zachránit. V biblickém textu je zaznamenán konkrétní postup, jak se Noe zachránil. (9) V textu je zaznamenán detailní popis toho, jak vypadala archa, detailní popis rozměru tohoto plavidla. Podle mě je to jenom další z mnoha důkazů, který vypovídá o skutečnosti, pravdivosti příběhu globální, všeobecné potopy světa. (10)
Pokud si shrneme, co znamená boží milost, tak to není jakýsi boží sentiment. Boží milost má charakter činu, charakter jednání. Je to boží jednání pro člověka, boží jednání s člověkem. Nejprve Bůh poodhalí svůj záměr s lidmi, s celým lidstvem. Aby potom rovněž „nabídl“ své řešení, své východisko z této situace. Boží milost se tedy „nevznáší“ kdesi mimo dosah lidstva. Je tady a je jenom na každém z nás, zda ji uchopíme.
Samozřejmě se jako vyznávající křesťan zmíním o spáse, záchraně v Pánu Ježíši Kristu. V tom se projevila boží milost (11) , že nám Bůh ukázal, zjevil marnost naší existence a nejenom to. Ale také nabídl své východisko – věřit v Ježíše Krista. (12)
Možná je tento článek, vážení čtenáři, místy obtížný k pochopení. Učiním tedy shrnutí myšlenek, ke kterým jsem spolu s vámi došel. Boží charakter – slitovný a milostivý nám vyjadřuje, že se nás Bůh nikdy nezřekne navzdory mínění pochybovačů a skeptiků. Skeptiků, kteří neváhají konstatovat: „Kdyby Bůh byl, tak…“ Vysvětlení se nám dostalo díky onomu přívlastku slitovný. S přihlédnutím k původnímu jazyku Bible, což je hebrejština.
Boží zájem o člověka je charakterizován dalším přívlastkem – milostivý. A nemá jiný význam, než informování, varování člověka před budoucím božím soudem a boží řešení, jak tomuto soudu uniknout. Pochopit jsme to mohli díky biblickému příběhu o potopě a praotci Noe, který je vhodnou ilustrací této boží milosti.
Karels
1. například 2. kniha Mojžíšova 34:6; Bible, kniha Žalmů 86:15 a 103:8
2. Dahood, M., „Denominative rihham, 'to conceive, enwomb',“ Bib 44:204-205. THAT, II, pp. 761-67. L.J.C.
3. Heller, Jan. Biblický slovník sedmi jazyků. Praha: Vyšehrad, 2000. ; Pípal, Blahoslav. HEBREJSKO-ČESKÝ SLOVNÍK KE STARÉMU ZÁKONU. Praha: Kalich, 1974.
4. Bible, Jeremiáš 20:17; je zde užito slova – רחם [rechem] ve významu – lůno, děloha
5. v této souvislosti odkazuji na práci Doc. ThDr. Martina Prudkého http://www.etf.cuni.cz/~prudky/pdf/04Milost-SZ.pdf
6. Nárok Boha na své stvoření, na celé lidstvo je zaznamenán například v Izaiáši 45:12
7. pěkný příklad je zde – ונח מצא חן בעיני יהוה׃ [Venóach mácá chén beejné Adónaj] „Ale Noe našel u Hospodina milost.“ (Bible, 1. kniha Mojžíšova 6:8 )
8. „I řekl Bůh Noemu: Rozhodl jsem se skoncovat se vším tvorstvem, neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i se zemí.“ (Bible, 1. kniha Mojžíšova 6:13)
9. Bible, 1. kniha Mojžíšova 6:14-22; 7:1-5
10. zajímavé stránky jsem objevil zde – Flood Stories from Around the World ; nebo odkazuji na tuto práci – Biblický důkaz pro všeobecnost biblické potopy
11. například v Bibli, v listu Titovi se píše: „Ukázala se Boží milost, která přináší spásu všem lidem.“ (Bible, Titus 2:11)
12. „Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.“ (Bible, evangelium podle Jana 3:16)