Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ztratit jazyk, ztratit romství

15. 09. 2006
0
0
1670
Autor
Tonko

Karel Holomek Ztratit jazyk, ztratit romství Polemika aneb pěkná polízaníce od Tondy Ferků :-)

 

Karel Holomek

Ztratit jazyk, ztratit romství

Polemika aneb pěkná polízaníce od Tondy Ferků J

Přečetl jsem si v Listech 6/2002 článek Olgy Šulcové Nechtěla jsem být cizinkou, a protože hrubě nesouhlasím s jejími názory, musím se svěřit se svými. Paní Šulcová říká, že postupné splývání s novým prostředím je nejschůdnější cestou ke sbližování menšiny s většinou a ke vzájemnému porozumění. To sice může být pravda, říkám já, ale paní Šulcová už neříká, co se s tou menšinou stane.

 

Prostě a jasně: postupným splýváním menšina splyne s většinou … to je nad slunce jasné … já být panem Holomkem, tak se radši zeptám paní Šulcové, zda je to opravdu to nejschůdnější řešení?

 

Podobně se odvolává na mladého romského učitele Emila Hanku v Novém Městě pod Smrkem a cituje ho: "Měl jsem osvícené rodiče, kteří doma mluvili pouze česky a dohlíželi, aby jejich děti chodily do školy. Romsky neumím. Škola je od toho, aby se naše děti naučily dokonale český jazyk. Hodně Romů to nechápe, ale jde o základní předpoklad pro sžití menšiny s většinou..."

 

Pan učitel má pravdu. Logicky: když neumím pořádně uřední jazyk, nemohu dosáhnout „kvalitního“ vzdělání a když jdeme v úvaze dál …  nízké nebo žádné vzdělání = špatná nebo žadná budoucnost ….

Hodně „Romů“ nechápe proč učit děti česky?  Škola je tu od toho , aby jim to vysvětlila. Jestli se najde někdo , kdo říká, že český jazyk na českou školu nepatří je blázen nebo ještě něco horšího.

 

Můj Bože! Pan Hanka zase nic neříká o osudu takové menšiny, která ztratila nejzákladnější rys menšiny národnostní, jako jsou Romové, tj. mateřský jazyk.

 

Jak člověk může ztratit mateřský jazyk? Odkdy je jazyk nejzákladnější rys menšiny?

 

Chvála Bohu, že to "hodně Romů nechápe" - a já se před nimi hluboce klaním a děkuji jim. Oni jsou, kdo zachraňuje to nejcennější, co Romové mají: mateřskou řeč - romštinu.

 

Jakou romštinu? Předávají snad Chodové svým dětem češtinu? Romština je v plenkách ..ba možná ještě ani tam ne … mnozí romisti se potí, aby vyplodili normovaný jazyk … ale nebude to jazyk „obecný“ ale, jak už název napovídá, ..jazyk normalizovaný ..jazyk pro „formální styk“. Takový jazyk žádný z Romů neovládá, když ho nevystudoval, a proto jej ani nemůže předávat svým potomkům.

 

 

 

 

 

 

 

To není závada, to je přednost! A měli by se před nimi klanět všichni další, protože tito Romové, kteří mezi sebou mluví ještě romsky, uchovávají něco zvláštního a cenného, co zvláště v Evropě je unikátní. Zní tu jazyk, který se blíží jazykům používaným ještě dnes v Indii, a to téměř po tisíciletí, kdy Romové opustili pravlast - Indii. To je něco úžasného, to je přímo zázrak. Něco, co činí život bohatším a barvitějším. Toho se chceme zbavit?

 

Za 1. – Romové, ty které má pan Holomek na mysli, romsky neumí ani slovo! Mezi sebou mluvi slovenskou cigánštinou, olašsky, maďarskou cigánštinou a jinými různymi vyriacemi jazyka, jež se romisti snaží normalizovat.

Za 2. – Co máte všichni s tou Indií … je to jedna z teorií, a co má společného Čech se stepmi u Kaspického moře ..pravlastí Slovanů? Co má společného Čech s Rusem … je to kultura, je to jazyk nebo snad pravlast?

Za 3. – Chceme se zbavit variací jazyka? Chceme se zbavit „Rusů“, „Čechů“ a dalších pod rouškou jedné, velké po tisíciletí trvající kultuře Slovanů?

 

Vadná je česká škola, která neumožní romskému dítěti kultivovat jeho mateřštinu a přitom ho dokonale naučit úřednímu jazyku, jímž může být čeština. Celé to neštěstí začalo po válce v období komunistické totality. Romové byli vždy považováni maximálně za občany cikánského původu se sociálně patologickými rysy. Romské děti byly trestány ve škole, když promluvily romsky.

 

Pořád dokola: Proč děti Chodů nemohou kultivovat svůj mateřský jazyk – chodštinu? Protože není normalizována … nemá jasnou a pevnou gramatiku, nemá ji kdo učit a v poslední řadě … proč se ji učit ve škole, když ji v životě potřebovat nebudu ..to ale neznamá, že chodština zanikne! Zaniknula snad Olašská cigánština v době rumunského nevolnictví?

Ještě štestí, že pan Holomek nešel v historii dále a nesved to na Árijce, kteří nás vyhnali z Indie ..

Byli považováni za občany cikánského původu ..a Vy nyní chcete, aby byli považováni za občany romského původu ..no že si tedy polepší! Jestli budou děti vyrůstat v ghettech budou mít sociálně patologické rysy … to jestli budou romského, cikánského nebo marťanského původu na tom přeci vůbec nezáleží .. to již společnost pomalu vnímá ..konečně!

To jestli byly děti trestány, aby nemluvily „romsky“ … to nevím. Nezažil jsem to! V té době byly povoleny asi fyzické tresty, přepkládám … tedy jestli dítě mluvilo při hodině – dostalo. Neomlouvám tím chování učitelů ale dostávaly jen „romské“ děti za to, že promluvily?

Moji mámu např. nikdo ve škole nebyl, když promluvila cigánsky …když šla do školy neuměla ani slovo česky… v tě době to nebylo neobvyklé, tak si představte, kdyby ji měl někdo mlátit, když promluvila cigánsky … vždyť by ji umlátili k smrti …

 

Nebylo žádným štěstím v té době být Romem a ve válce to znamenalo vrcholné ohrožení života. Tak není divu, že Romové nechtěli být Romy. Stačilo, že tak vypadají, ještě aby to zdůrazňovali svou řečí! Je to i můj životní prožitek a zdroj velkého smutku, dnes to vím přesně, že jsem nemohl mít romštinu jako mateřštinu. Válka mne oddělila od rodičů a já nemohl vstřebávat tu krásnou řeč. Došlo mi to až později, romštinu jsem se učil a učím jako cizí jazyk. Dnes s odstupem času se táži, zda bych nebyl šťastnější, kdybych si uchoval více ze svého romství, protože to si člověk neodpáře jen tak, i kdyby chtěl. A to i za cenu nižšího vzdělání.


K válce se raději vyjadřovat nebudu, protože jsem ji nezažil. Je smutné, že se něco takové v dějinách civilizace událo, ale s tím nic nesvedu. Mého pradědu zabili nacisti v Březince a děda si uchoval své „romství“ i s jazykem a dokonce ho za komunismu předával dál, bez ohledu na vzdělání. Vzdělání není o mateřštině …

Nevím jestli dědovi uškodila více znalost slovenské cigánštiny než to, že musel pást krávy, a proto nemohl chodit do školy. Nevím proč máma není vyučená. Je to tím, že se učila češtinu jako cizí jazyk nebo to, že v 17 letech otěhotněla?

Opravdu necítím, že by děda byl více  Cigán než já ..jen proto, že umí cigánsky a já ne. To co dělá Cigána Cigánem není jen jazyk, ale hlavně „jiná“ výchova než je ta „česká“. Ať je to výchova předávaná cigánsky nebo česky.

 

Ostatně nejsem přesvědčen, že rezignace na vlastní identitu je nutnou podmínkou pro získání vzdělání a sžití s prostředím. Příklad mého otce i mnohých dalších členů mé rodiny ukazuje, že tomu tak není. Ti všichni byli praví Romové - včetně romštiny, kterou milovali a celý život používali, navzdory spíše překvapeným než nepřátelským reakcím okolí. A přesto se všichni dokonale sžili s prostředím a byli i velkými autoritami a nesporně silnými osobnostmi.

 

No vidíte …  jen se zeptám, jestli se někdo z Vaší rodiny učil ve škole „romsky“ … jestli ne … nevidím důvod, proč by tomu tak mělo být a nejsem sám .

Takových jako byli Vaši předci jsou mezi Cigány stovky, ale co by jim ublížilo víc, by bylo učit se další cizí jazyk a to normalizovanou romštinu než nepřátelské reakce okolí, když použijí svou mateřštinu např. slovenskou cigánštinu.

Sám píšete , že se sžili s okolím… takže přestali být menšinou? Asi ne..tak potom otázka co se stane s menšinou, když se sžije s většinou … je zbytečná. Stačí se kouknou na vlastní kořeny, pane Holomku!

 

Zbavit se identity je těžká životní prohra. Chápu, že někdy se člověk tomuto dilematu nemůže vyhnout, zvláště když musí opustit svoji vlast. Zůstávám-li však žít uvnitř komunity, pak programová ztráta identity je jen krokem zoufalého člověka, vedoucím i ke ztrátě sebevědomí. Jak může být člověk vyrovnaný a sebevědomý, když nemůže pociťovat hrdost na své předky, na svoji historii a kulturu? Spokojuje se s něčím cizím, co je mu implantováno, a pak jen jako náhradu to přijímá za své. Stává se člověkem, který neví, kam patří. Nemám nic proti asimilaci, je to jistě věc svobodného rozhodnutí. Ale potom už o takovém člověku nelze hovořit jako o příslušníku menšiny, i kdyby byl svými antropologickými rysy stokrát Romem. Stal se příslušníkem většiny a něco ztratil. Ještě neví co a možná to do smrti nezjistí. Je však mnohem chudší.

 

Zbavit se identity? To má člověk jen jednu? Podlě mě jich má víc … např. identita fanouška Viktorie Plzeň, chodská identita, moravská identita, česká identita … která je víc? Je životní prohrou, když začnu fandit jinému klubu?

Jak může být člověk vyrovnaný a seběvědomý, když sám sebe nenávidí? Nenávidí svojí barvu kůže, nenávidí oči, které ho někam škatulkují, aniž by pohlédli hlouběji pod jeho kůži! Takový člověk trpí ale není utrpení národa nebo etnika, které nemá „vysokou“ kulturu ve smyslu „písemné kultury“ , jak ji nastínil Gellner. Ale je to utrpení jedince, který je zralý na psychiatrii.

Už vím, kde se vzala redakce Romano hangos hlášku na úvod mého článku J , když o mě napsali, že mi mi dělá očividně problémy někam patřit ..že nevím kam patřím J škoda, že necitovali, mohl bych se už dříve zasmát nejen větě, ale celému tomuto článku J

Od kdy je asimilace o svobodné vůli?

Ano, o asimilovaném jedinci mluvit jako o příslušníku menšiny  opravdu nelze. Ono to nelze ani o neasimilovaném občanu! Člověk je tím, kým se cítí …

A jsme zase u rasové teorie … jaký antropologický typ Roma .. on existuje? A když ano, je směrodatný? Znamená , že jsem snědý, umím cigánsky apod. tak jsem automaticky Rom? Co když chci být Inuita, který je snědý a mluví cigánsky?

Ztratím něco, když se stanu Inuitou, který umí cigánsky a je snědý? Ztratím něco když jsem Cigán, který neumí cigánsky?

V této podobě je otázka chudoby velice relativní …

A jen na okraj : To co jsi měl, poznáš až to ztratíš! Když nic nemáš, nic neztratíš … když nic neztratíš, nemůžeš být o něco chudší!

 

Dnes přece jen - chvála Bohu, říkám znovu - je situace jiná. Mladá generace Romů, i těch vysokoškolsky vzdělaných, se vrací ke kořenům, pokud je ztratila. Má ambici být vysoce profesionální ve své práci, ale nezastírá své romství. Ve svém okruhu znám už dosti takových skvělých jedinců, kteří ukazují cestu. A jejich děti, mezi nimi i moje vnučky, se učí romsky. Jenže škola jim v tom nepomůže. Jaká hanba!

 

Alex Hayley by Vám možná zatleskal .. ale bylo by to na přelomu 60. a 70. let min. stol. Kdy v Americe bujela Afroamerická národnost a všichni  černoši, se vraceli ke kořenům do Afriky, tak jako dnes se mladí Romové vrací ke kořenům do Indie … noví a ti praví Indoevropani ..Romové !!!

Jaká škoda, že škola nepomůže děti vracet do Indie a vtloukat jim, jak jejich předci po vzoru Kunta Kinteho trpěli pod „bílou“ nadvládou !

Jaká hanba .. tohle chtít po škole …..

Romsky se budou učit jen ti, kteří ji budou moci používat ve věřejném styku a hlavně , když romština bude plnit komunikační úlohu podobně jako jiný světový jazyk. Ale jak jsem již napsal : Nikdo romsky nemluví … J

 

 

 

 

 

Okomentoval a fakt se pobavil Antonín Ferko

(nezvýrazněný text)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tonko
19. 09. 2006
Dát tip
Dík za kritiku :-) Máš pravdu že chodština je nářečím , ale o tom to je! Neexistuje romština,ne proto že se jedná o slátaninu nářečí..a to východoslovenského plus pár slov s olašské cigánštiny a plus nějaké neologismy :-) Ale že s ní nikdo nemluví! Jazykem se rozumí systém slucových znaků, jímž byly přiděleny abstraktní význámy, které potom sdílí členové určité jazykové komunity (Robert F. Murphy, Úvod do soc. a kluturní antropologie, str. 38,Slon-druhé vydání.2004) :-) Takže chodština je jazykem, když má své mluvčí!

StvN
15. 09. 2006
Dát tip
V něčem máš pravdu a v něčem ne. Například chodština není jazyk, ale nářečí. (Snad to říkám správně.) A jinak teda jestli nějakej národ ztrácí svůj jazyk, pak je to smutný, ale tenhle boj je jeho.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru