Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePŘES TICHÉ DVORY PODZIM JDE
Autor
vojtabarták
PŘES TICHÉ DVORY PODZIM JDE
I (prolog)
Poslední dny byly chladné. Udeřil podzim, bez okázalosti a tvrdě. Po dvorech se za časných rán, ještě než se rozběhne denní život, začal toulat mráz, bylo jej možné z okna vidět, jak klidně odvazuje stromům gázy z čerstvých ran, šlape do růží.
Cítil jsem, že podzim jde rychlým krokem a nás si vůbec nevšímá.
Přišly s ním mlhy. Každé ráno se rozcházely do všech ulic a parků a teprve k poledni se pomalu vytrácely. A kdo tou dobou náhodou jel kolem řeky, viděl, že jsou tu všechny shromážděné a že odtud pozdě v noci znovu vyrazí.
Stával jsem v koutě kuchyně, ramenem opřený o okenní rám, a dole pod sebou jsem viděl všechno, co se dělo. Lidé venčící psy, lidé už od domovních dveří odmykající svá auta, lidé vystupující z aut a až u domovních dveří je zamykající, všechno to najednou bylo mnohem tišší, mlčící, němé…
A byl jsem stále neklidnější, neboť jsem cítil, jak přes dokořán otevřené oči, něčemu hluboko ve mně se chce spát, něco uvnitř touží po hlubokém, nevědomém spánku, po omamných snech a něze rezignace. Cítil jsem, jak ve mně něco usíná a já postupně ztrácím sílu to probouzet…
Poslední dny byly chladné. Zima přicházela rychle, a my jsme jí pluli vstříc usínajíce.
II (píseň)
Poslední dny. Jdem domů. Na zátylku
dech zimy, podzim rychlejší je.
Už dvory prochází… a po něm – apatie.
Jen listy rozhází. A po něm oněmíme.
Myšlenky? Listy. Rozhází je,
a my je sotva dohoníme.
Zima je rychlejší. Po ránu mráz. A mlha.
Chce se nám spát. Ve větru gázy s čerstvou krví
a slunce slabé, nedošplhá…
Chce se nám spát. Spát v chůzi… Chladný dech
v zátylku hřeje. Čpí pach mrvy:
přes tiché dvory rychle podzim jde.
17. 10. 2006