Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKrátký přelet - ALIMRA
Výběr: a2a2a, Print, Fouckault
15. 11. 2006
8
21
6289
Autor
Zbora
Alimra se na Písmáku objevila zhruba před dvěma lety. Od té doby prošla její tvorba strmým vývojem. Začínala tady s ne nevýraznými, leč špíše tradičními texty, které sice měly víceméně nápad i spád, ale byl v nich patrný vliv klasických autorů, takže zůstávaly snadno zaměnitelné. Už v té době je však znát přesvědčivost a cit pro jazyk. Záhy začíná experimentovat, a do její tvorby se postupně vkrádá osobitost, ať už se věnuje jakémukoli stylu. A nutno říci, že se nebránila snad žádnému (od pokusů o Surrealismus až po Haiku). Rychle se učí pracovat s metaforou a obrazem, aby se za okamžik stala více popisnou. Některé obraty však zatím stále působí neodůvodněně, uměle a těžkopádně. Nic z tvůrčích stadií, jimiž si prošla, se ale v současnosti neztratilo. Naopak zůstaly v harmonii. A přestože dodnes některé z jejích textů působí poněkud šroubovaně, jako reliéf z nich vystupuje výraz. Píše převážně o sobě, o svých pocitech, o svém vztahu k okolí, ke světu. Ovšem takovým způsobem, kdy čtenáři nic nepředkládá přímočaře. Nesnaží se mu ukazovat, vyjevovat. Zůstává v anonymitě, je tajemná. Působí skrze dobře zažité výrazy, jimž celek dává punc nevšednosti. Využívá motivy, které mají potenciál nasměrovat čtenáře ke konkrétní náladě, aniž by vyprávěla konkrétní příběh. Její díla nemají příběh. Mají slova a sousloví, která si spolu hrají na schovávanou, a ponechávají mezi sebou hodně prostoru. Někdy jim to pospolu sluší, jindy si odporují, ale vždy se navzájem napínají. Alimra nic nevnucuje. Je úsporná a rychlá. Nepohladí, spíš drásá, svírá, cuchá, vadne a hoří. Ve svých básních je půl metru od sebe a předchází se. Zůstává neobjatelná a neobjatá. Svými texty dusí. Není něžná. Vibruje a hořekuje. Vyznívá pateticky bez přímého zneužívání patosu. Je melancholicky „neurotická“, chvílemi uvolněná, chvílemi uzavřená, ale vždy odvážná a svá. Ve smyslu složitá, ve výrazu přesná.
21 názorů
někdy konstruuje na druhou :-)zdá se, že opravdu k jádru pudla od pana přemýšlivého
Nemohu jednoznačně říci, že se všemi tvými postřehy souhlasím, ale je to koneckonců jedno, protože se jedná výhradně o tvůj pohled. Nicméně se mi zamlouvá stručnost, o které se zmiňoval a2a2a a nekomplikovanost textu. Díky za něj i tobě
***
ale zas bychom si měli uvědomit, že tyhle řeči jsou spíš o autorovi, kterej je píše, výpovědí...:))
myslím že Ali je nad...
Honzo,
tebe čtu jako čtvrtého, a musím říct, že tvá kritika má přednost ve stručnosti, ale jasně vymezených pojmech, a je i nejotevřenější. Je to typ kritiky, která hodnocené nabízí hodně podnětů a postřehů,a je také čtenářsky snadno stravitelná.
I pro tebe, jako pro každého zúčastněného na tomto projektu, platí meze, které jaksi neformálně vytyčují skutečnosti, že potenciální čtenáři nemají často trpělivost číst dlouhé texty, a tím méně kritiky, které se jich přímo netýkají, a navíc v konkurenci básní a povídek, pro které zde chodí především, nebo, že si nečiníte nárok na jakousi odbornost, apod. A také zde si projevil značnou míru empatie.
Samozřejmě i tobě rád poděkuji.
Dle mého důležitého názoru, je tato autorka ponekud jakoby zajatá lyrikovskou pantonudou a byť se u ní obcac trochuby jako něco jako nápad dostaví, casto je vymlet až moc beze umělecke velkorysosti nechat neco na stole. nebo pod stůl psům. Chybí rezerva co by rekla - ano. Tady je jen to nejšťávovější jakoby! zbytek vyhodím aby to nikdo neviděl. A tak se na to cťenáři musí dívat (zívat). Přesto autorku nehodnotím tak nejhůř jak to jde. Protože tu jsou horší nepisové.
Možná svými texty dusí, ale právě díky tomu dopřává dýchat, to je asi to, co se mi tam nejvíc (i když ne, je toho víc), líbí :-)) Muamarek