Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKrajské město Prácheňska
Autor
Petr Nechvátal
Krajské město Prácheňska
Jedno pivo, k tomu káva. Zvedám se od baru a vcházím do nočního města. Plný naděje v osvěžení dnešního večera. Zastavení u kamenného mostu, pamětníka dějin, jehož oblouky se symbolicky klenou nad temnou hladinou, mi evokuje jiný čas, jinou realitu. Genius loci se probouzí. Sytím se tím pohledem. Podél nábřeží u “Titanicu” je neuvěřitelný klid, prázdno a krásně. Kdysi diskutovaná zástavba působí zcela organicky, srostlá s městem, jakoby tu stála odnepaměti. Ničím a nikým nerušený obraz kamenného mostu zalitého pouličním osvětlením s panoramatem hradu, radnice a sladovny si vychutnávám na každém kroku, když se vracím po pravém břehu Otavy zpět. Město klidně oddechuje a cudně odkrývá závoj svých starobylých domů a domovních znamení. Vše je docela jiné, tiché, podmanivé, velkolepé ve své kráse i decentnosti neokázalého půvabu Šrámkova města. Výlohy obchodů jsou otevřenými leporely veřejné výstavní galerie s nespočtem kurátorů, kteří je nachystali pro předvánoční čas. Dopřávám si důkladnou prohlídku všech píseckých knihkupectví a prodejen s hudebními nosiči, dívám se skrz okna do vyhřátých restaurací a kaváren.
Podzimní náladu střídá rázem nálada sváteční, nálada adventu.
Vím, že mi patos právě teď kape z pera, po každém přiložení hrotu k papíru. Ale proč ne ?!
Ač z nedaleka, ovšem také z Prácheňska, a do Písku jen dojíždějící z blízké vesničky, cítím tu stále atmosféru místa, jehož společenský a kulturní význam přesahuje nynější samosprávné hranice. Nikoliv České Budějovice, krajské město Jihočechů, ale Písek je pro mě tou pravou metropolí kraje, kraje Prácheňského. Kraje historicky, kulturně a společensky organičtějšího celku než uměle vytvořený kraj Jihočeský. Uvědomuji si, že státní správu Písek nad svým bývalým územím Prácheňska patrně v nejbližší době nezíská a nepřevezme. O to víc se my, Prácheňáci, můžeme snažit vrátit kraji a jeho krajskému městu Písek kulturní tradice a hodnoty. A především vědomí domova, kde se rádo žije, a ze kterého se neodchází hledat štěstí jinde.
Petr Nechvátal