Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOslava smrti
06. 01. 2007
10
15
4485
Autor
Háber
Oslava smrti Saddáma Husajna je logická. Nie preto, že to bol totalitný vládca. Je logická pre časy v akých žijeme.
Kult smrti je súčasťou súčasnej ľudskej civilizácie. Vidno to aj na symboloch, aké sú dnes v móde, kde tróni lebka so skríženými hnátmi, alebo v iných rôznych podobách. Pre ľudí sa symboly smrti stali módnymi ikonami. Hovoriť o tom, či si Husajn zaslúžil smrť, alebo nie, je zbytočné. Už sa stalo. Husajn zomieral podľa vlastných slov ako mučeník. Spôsob smrti, nad ktorým je dnes v móde sa pozastavovať, z neho toho mučeníka naozaj robí.
Kati irackého vodcu zjavne nedomysleli následky svojho činu. Ak pre Husajnovu smrť zomrel čo len jeden nevinný človek, nemala žiaden zmysel. Naopak, stala sa trestom pre mnohé nevinné obete. A tie sa odvtedy rátajú už na desiatky. Takéto riešenie napravovania nedemokratických režimov je jeden z najhorších.
Už len predstava, že protektorát nad Irakom má priniesť do tejto krajiny demokraciu, je absurdnosťou, nad ktorou zostáva človeku rozum stáť. Prinášať mierovú holubicu samopalmi je zvrátená predstava morálky. Ukazuje sa, že hoci sa hrdíme prívlastkami ľudskej civilizácie, ktorá momentálne pochádza z tradícii nebeských náboženstiev uznávajúcich jedného Boha, v praxi sa správame rovnako, ako v časoch prvotnopospolnej spoločnosti. Preto je na mieste otázka, čo sa zmenilo za niekoľko tisíc rokov v ľudskom myslení? Pritom judaistické, kresťanské a islámske náboženstvá sú najrozšírenejšími nebeskými vierami na našej Zemi. Ľudstvo však oslavuje smrť ako predpotopní neandrtálci. Už len chýba, aby mala smrť v kalendári vyhradený jeden deň uctievaný ako jej sviatok. Možno by sa hodil dátum smrti bývalého irackého vodcu.
15 názorů
ano, je to otázka,určitě největší pro soudce samé. Ale řekl bych, že je až druhotná, vymezena jeho posláním, po dlouhé úvaze a na nějakých podkladech. Za sebe z trestem smrti u běžných zločinců nesouhlasím, u Husajnů si už tak nejsem jistý, ale také jsem dalek soudit soudce, kteří o něm rozhodují. Proto můj pokaz na svobodnou volbu zločince před zločinem. Jestli je někde řešení, pak tedy zlomyslné zločiny nepáchat. Jinou kategorií jsou např. vraždy v pominutí mysli, z afektu, na základě dlouhodobých konfliktů, apod.
...to je tá otázka, či aj ten, čo dal trest smrti, je potom tiež zločincom? Veď jeho rozhodnutím zomrel človek, teraz mimo toho, aký...
Připojám tip, nikoliv však, že bych ve všem, co zde píšeš, souhlasil, ale proto, že diskuse a úvahy na toto téma jsou užitečné. Nastolím však ještě další otázku - zdůrazňuji otázku.
Když oslavujeme zrození, proč ne smrt ? Oslavujeme zrození a ten človíček se o oslavu nijak nezasloužil. Zatímco smrt může znamenat tečku za něčím velmi smysluplným.
Obojí je přirozenou součástí našich životů. Přemýšlím-li nad Husahnem,trest si zasloužil, otázkou je, zda by nestačil doživotní. Ale umíme učinit výslednici mezi tzv. civilizovaným nadhledem a zkušeností obětí. Patrně nejsprvedlivější je svobodná volba každého z nás.
Když něco činíme, měli bychom si být vědomi staleté moudrosti : Kdo s čím zachází, tím i schází.
Často se Bohu vytýká, že dopouští všechna ta zvěrstva. A nechci s tím příliš polemizovat, nedosáhl bych konce a neuměl bych to stoprocentně obhájit. Pro mnoho dějů v našich životech však platí:
Nenadal nás Bůh svobodnou vůli a také zodpovědností zde na Zemi ? Proto si myslím, že i trest smrti je vlastně velmi často svobodnou volbou potencionálního zločince.
Ja som vždy hovoril, že sa ľudia nemenia... ale väčšnina z nás si to aj tak myslí...
Jarmila Moosová Kuřitková
07. 01. 2007
jsme pořád ti neandrtálci, ale zákony našich životů už neřídí klimatické proměny a příchod lovné zvěře
:-)*
...ďakujem za diskusiu a tipy,
to, že sa ľudstvo nemení celé tisícročia
ma vždy dokáže prekvapiť...
Háber: Souhlasím s tvým pohledem na věc, jen si myslím, že s uctíváním smrti to asi vždy bylo podobné, jen se to neprojevovalo tak veřejně.
T
Jendula:
Nic proti, ale neandrtálci (Homo [sapiens] neanderthalensis) nebyli našimi předchůdci (či předky), ale současníky našich předků. A mozek měli dokonce o něco větší (a pochopitelně i těžší) než my (H. sapiens sapiens). Nebylo by od věci, vrátit se občas k učivu střední školy, některým to hodně prospěje.
CrawlingChaos
06. 01. 2007
Nemyslím si, že by lidé tíhli ke smrti. Smrt je jen nevyhnutelný důsledek žití. Lidé o ní ví, lidé o ní přemýšlí a ti odvážnější o ní i mluví.
Její časté připomínání je jen produktem technické civilizace, chci říci masmédií a svobody slova.
Jung by smrt prohlásil, a cekem oprávněně, za jeden z nejsilnějších symbolů - archetypů. Lidé smrt nemilují, přesto ji uctívají. Je přece monumentální a definitivní, jako třeba vesmír či láska. S těmi neandrtálci máš pravdu, byli jedněmi z prvních předchůdců člověka, kteří smrt uctívali, a to tím, že své zesnulé pohřbívali. To proto, že jejich sotva půl kilogramový mozek už stačil na to, aby smrt chápali v měřítku, které si zaslouží.
Mám své důvody k tomu, abych se zde k popravě Husainově nevyjadřoval. Není odlišná od jakékoli jiné. Na mých postojích v tomto případě nezáleží.
A abych nezapomněl, smrt má hned několik svátků nejen v křesťanském kalendáři.