Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seFilm- Harry Potter 4
Autor
Lucass
Harry Potter a Ohnivý pohár
Hned na rovinu se přiznám, že jsem nikdy nebyl ten správný fanoušek Harryho Pottera. Knížky se mi líbily, ale jakmile se zavedla řeč na téma filmové zpracování, musel jsem ohrnout nos. Tak tomu alespoň bylo do té doby, než přišel do kin Vězeň z Azkabanu. Dětská pohádka se pod taktovkou režiséra Alfonse Cuaróna změnila ve skvělou podívanou. Jde vidět, že výměna režiséra byla v pořádku. Křečovitý a uhlazený dojem z prvních dvou dílů byl rázem zapomenut.
Fanoušci obrýleného chlapce byli nadšeni. Tedy alespoň většina z nich. Jaké ale bylo jejich zděšení, když zjistili, že se chystá k další výměně režisérského postu. Režie čtvrtého dílu se ujal Mike Newell. Všichni s napětím očekávali první trailer. Najednou byl vypuštěn, vše svědčilo o tom, že film je na nejlepší cestě, aby trumfnul třetí díl, ale objevil se druhý problém. Odněkud prosákla zpráva, že o hudbu ke čtvrtému Potterovi se již nebude starat John Williams. Zklamání, rozhořčení, vztek- tyto pocity převládaly nad nadšením z přicházejícího dílu. Nakonec ale vše dobře dopadlo (jsme přece v pohádce, ne?) a John Williams si může přidat další zářez pod kolonkou filmový soundtrack.
Nyní už je ale čas podívat se na to, jak se Ohnivý pohár povedl. Knižní předloha, čítající kolem 400 stran, se ukázala být až příliš obsáhlá, tudíž jsme se dočkali několika vynechaných scén. Zajímavé bylo, že režisér chodil vše konzultovat s J.K. Rowlingovou, která mu jeho nápady velkoryse schvalovala. U každého dílu bylo zvykem, že jsme se na začátku mohli trochu zasmát na návštěvě u Dursleyů. Jak asi tušíte, Dursleyovi jsou právě jedním z mnoha pasáží, které ve filmu zakomponovány nejsou. Tudíž když přijdete na čtyřku do kina byť jenom o 10 minut později (opravdu se najde někdo, kdo chodí pozdě do kina?) přijdete hned o důležitou scénu. Docela mě zklamalo výrazné zkrácení Mistrovství světa ve famfrpálu, ze kterého uvidíme zhruba 10 minut.
O čem tedy Ohnivý pohár je? Poctiví čtenáři, mající už čtvrtý díl přečtený mi jistě prominou, když alespoň okrajově nastíním děj filmu. Tento díl tedy pojednává o turnaji Tří kouzelnických škol. Mezi vyvolené školy patří Krasohůlky, Kruval a samozřejmě Bradavice. Z každé školy je vybrán jeden zástupce starší 17-ti let, který se pak utká o Ohnivý pohár. Z Krasohůlek je vybrána Fleur Delacourtová, Kruvalští výskají nad výběrem Viktora Kruma a nakonec je účastí poctěn ještě bradavický Cedrik Diggory. Ale… Jak jistě tušíte, je vybrán ještě jeden student. Navíc mu ještě není ani 17 let. Ano, Harry Potter. Opravdu jde pouze o náhodu nebo něčí záměr?
Vyvolená čtveřice účastníku musí podstoupit tři úkoly, ve kterých musí prokázat veškerý svůj um. Úkoly zde rozepisovat nebudu, jsou poměrně zajímavě ztvárněny a jistě se u nich pobavíte. Za zmínku ale rovněž stojí nový učitel Obrany proti černé magii. Je jím Alastor Moody, známý spíše pod přezdívkou Pošuk. Již jeho úvodní vyučovací hodina dává najevo, že to nebude chlapík vyznávající čaj o páté. V čem ale Ohnivý pohár jistě zapůsobí, jsou problémy hlavních hrdinů. Harry našel zalíbení v Cho Changové a na povrch se tedy dere láska, Ron stálé zůstává lehce srandovním Ronem, tedy takovým, jak si ho oblíbili diváci předchozích dílů. No a konečně Hermiona. Pomyslná třešnička na dortu. Jakmile uvidíte ples a Hermionu v plesových šatech, neudržíte se a začnete si uvědomovat (tedy alespoň mužská část publika), že se z ní stává přitažlivá dívčina. Přeci jenom je u ní změna vzhledu asi nejpatrnější z celé hvězdné trojice.
Mílovými kroky se chtě nechtě blížím k závěru. Zůstalo zde samozřejmě pár nezodpovězených otázek- ta hlavní, jak dopadl a jak vypadá Voldemort je samozřejmě nasnadě. Ralph Fiennes propůjčil tvář digitálnímu padouchovi, tak alespoň zčásti můžete tušit jeho finální podobu. Závěrečné resumé je v tomto případě velmi subjektivní, neboť tento film snad hodnotit objektivně ani nelze. Spousta lidí bude spíše film brát jako spojení několika dobrých scének, ale výsledek jim bude připadat mizivý. Někdo bude očekávat možná větší pohádkovost a ne thriller pro mladé teenagery. Za sebe však můžu říci, že zážitek z filmu je opravdu velkolepý a na některé scény rozhodně nezapomenu. A tím teď rozhodně nemyslím sekvence s Hermionou. I když…J Jedno je však jasné. David Yates, tedy režisér pátého pokračování, to bude mít setsakramentsky těžké.
Lukáš Najsar
85%