Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePetržalska
Autor
Aššurballit
Lujza nakrájala chlieb. Utrela si pot z čela. A omrvinky nabrala do dlani. Spláchla ich do umývadla.
Večera. Zakričala., skôr než si uvedomila., že sú aj tak všetci v ťahu.
Malý bol vonku. Myslel, že z neho bude, práve vtedy Dubovský, alebo Vencel. SLOVAN! Zahučal do uší ďalšiemu malému a padol do blata.
Starý zatiaľ sedel v práci. Čumel na stenu pokrytú fotografiami dievčat, s chlpatým pohlavím. Usmieval sa. A veril, že raz to bude všetko inak. Lepšie.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Lujza sa vyklonila z okna. Malý už vedel povedať do piče. Lujza to počula.
Ty Vlado! Zavolala na neho dôrazne.
Malý sa zľakol. Bolo mu hneď jasné, že je zle. Takpovediac v piči.
Zobral loptu a pobral sa domov. Zavolal výťah. Hlava sa mu mierne motala. Ale silnejší bol pocit hrdosti, že smel tým výťahom chodiť sám.
Počkaj chvíľku. Prosím ťa. Ozvalo sa mu spoza chrbta. Trocha sa zľakol.
Obzrel sa. Sused Luknár niesol na rukách svoju ženu. šepkal, že ju miluje. Vyzerala zoslabnuto.
Malému to prišlo smiešne. Ale nesmial sa. Nejak inštinktívne vytušil, že by nemal
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Malý došiel domov. Vypočul si prednášku o tom, že používať sprosté slová by nemal. A potom si sadol k telke. Tak ako vždy. Zjedol chleba. Osprchoval sa. A zaľahol.
Lujza zatiaľ sedela v obývačke. Sedela. Štrikovala a rozmýšľala o tom, že raz by to mohlo byť všetko inak. Lepšie. Ale teraz sa musí postarať o deti. O rodinu. Zadriemala. Jej starý sedel v práci. Masturboval. A Suseda šla na dovolenku. Do Grécka. Tento rok už druhý krát.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Ráno sa Lujza prebudila na čiesi vlhké pery. Starý sa vrátil. Vyzeral unavene. Šepkal. Len zo zvyku. Sa usmiala. A znovu zaspala. Starý sa privalil k nej. Objal ju. Tesne predtým ako vstal Malý, zaspal tiež.
Od kedy mali káblovku. Mohli si ten spánok dovoliť. Aspoň cez víkend.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Po obede šli do Lunaparku. Slnko. Cukrová vata. Bludisko. A nálepky ninja korytnačiek. Najnovší hit. Ja to chcem. Ja to chcem. Vykrikoval Malý. Otec práve zoškraboval žreb. Hra o Niké. Ale tradične nevyhral nič.
Mami. Ja chcem psa. Prešiel Malý na inú tému.
Prosím. Prosil Malý. A keď mu Lujza povedala nie. Tak sa zavrel v izbe a rozplakal sa. To zatiaľ vždy zabralo.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
No ahoj kde máš nevestu? Povedala Petina matka. Peťa bola vonku s kamoškou. Už ho s ňou nebavilo kamarátiť.
Petina matka evidentne zaspala dobu.
S babami sa nebavím. Odsekol .
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Lujza otvorila dvere. Pes vystrčil čumák. Spoza dverí sa ozvalo zľaknutie.
Zoberte si ho. Si ho zobrala a zavrela v kuchyni.
Malý zatiaľ uprene hľadel na obrazovku. hral sa na počítači. Didaktik skalica. Fred. Bol do toho úplne zažratý. Starý s ním výnimočne nehral. Bol v práci.
Po chvíli sa dvere zabuchli. Lujza vošla do obývačky. Sadla si do kresla. Pozrela na Malého.
Pani Luknárová zomrela. Malý čumel do telky. Mixoval joystickom. Počúval len tak na pol ucha.
Čo sa jej stalo?
Rakovina. Odpovedala Lujza dramatickým hlasom. Vedel, že to je smutné.
To je smutné. Prešiel do ďalšieho levelu.
Lujza sa chystala niečo povedať. Ale ostala ticho. Podišla k telefónu. Vytočila číslo. Zavesila. Asi ľutovala, že k nám ešte nedošli mobily.
Pozrela do okna.
Myslela na Starého.
Ale jej starý sedel v práci. Pozeral na ženské. Už trochu menej zarastené. Myslel na to, že raz bude lepšie.
A Suseda odišla do Bulharska.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Rodičia pozerali telku. Malý zatiaľ išiel von. Hrať futbal. S cigánmi. To ešte nevedel, že sú to cigáni. Že sú špinaví. A že cigán ostane vždy cigánom. A tí čo sa tvária, že sú normálni sú ešte horší. Malý mal Starého rád. Rešpektoval ho. Nebolo dôvod mu neveriť.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Peťa dostala prvé krámy. Skôr než ostatné ženské v škole. Jej matka chodila po dome a rozprávala o tom. Vraj či je to normálne. Sa pýtala. A každý jej odpovedal. Aj keď o tom hovno vedel.
Malý zatiaľ sedel pred telkou. Pozeral futbal. Lúskal oriešky. A rozmýšľal čo sú to tie krámy.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Starý sa vyklonil z okna. Aha. Ukazoval niečo Lujze. a živo gestikuloval.
Hajzli cigánsky.
Lujza sa vyklonila tiež. A zbadala tak 15 Indov ako sa pomaly stráca v bráne.
Ešte tu budeme mať svrab.
Kurvy. Vykrikoval Starý.
Malý sa prizeral. Snažil sa počúvať telku.
A možno práve vtedy volala Petina matka na fízlicu.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Starý odišiel na dlhšiu dobu preč. Pracovne.
Lujza nadávala Malému. Malý mlčal. Pozeral jej do očí. Chcela mu dať facku. Uhol sa. napriahol sa. chcel dokázať, že on je teraz pán domu. Ale nedokázal to...
Lujza sa na neho pozrela. Neveriacky zakrútila hlavou. A odišla z izby.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Odratúvali neviemkoľkatý šťastný Nový rok. Lujza držala v ruke pohárik. Pekne za stopku.
Malý sedel trochu ďalej. Bol už vyšší než Lujza. A mal ako každý puberťák depresiu.
Tak nech je tento rok lepší ako minulý. Povedal Starý. Malý sa posmešne uškrnul.
Tak na zdravie. Povedal, len aby mal od nich pokoj. Odišiel. zavrel sa do svojej izby. A masturboval. Ešte stále mu mala káblovka čo ponúknuť.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Piče by som chcel ženskú. Ľúbiť alebo šukať. Mne už je to jedno. Kričal Malý. Počúval Nirvanu. Od kedy ju pozná sekol s rasizmom. A dal sa na anarchiu.
Odišiel do kuchyne a nalial si trocha vodky z otcovej fľaše. Aby nič nezistil dolial tam vodu. Dobrý obchod. Nikdy mu na to neprišli.
Lujza so oslavovali výročie. Rozprávali sa o živote. Dlho do noci. Ešte stále verili. Raz sa to musí zlomiť.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Susedin manžel skrachoval. Keď to prasklo začala chľastať viac než Petina matka.
Luknár už šiestykrát od smrti manželky prestal s chľastom. Dokonca si našiel frajerku. Vyzeral stále lepšie. Ale bez tak to vzdal.
Jeho dcéra chodila s Lujzou vo výťahu a vravela.
Môj tato nie je zlý. On je len chorý.
Deň na to si ju zobrala babka. Proste to inak nešlo.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Malý masturboval. Na hajzli bolo počuť Petinu matku a Peťu ako sa dohadujú ktorá je viac jebnutá.
Obidve rovnako. Pomyslel si. A predstavil si ako to robí s Peťou. Možno by to mohol skúsiť. Vraj šľape a ide na heráku. Zasmial sa.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Peťa odišla preč. Robiť kurvu niekde do zahraničia. Pár mesiacov o nej nikto nevedel. Ale nakoniec sa ozvala. Vraj s tým sekla a bude mamou.
Neklamala.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Starý zmenil prácu. Lujza sa potešila. Mal viac voľna. A mal viac času na ňu. Malý sa už vedel postarať sám o seba.
Vyzeralo všetko tak akosi nádejne.
Luknárova dcéra sa vrátila domov. Plnoletá. Bývala u neho len pár dni. Celkom sa držal. Potom musela volať záchranku.
Tvoj otec je ťažký alkoholik. Delirium tremens. Skonštatoval lekár.
Nie tato má len cukrovku. Opakovala.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Petina matka sekla s chľastom. Peťa sa vrátila aj s deckom. Manžela nechala pre tentokrát doma.
Suseda chľastala ďalej
10 rožkov a jednu plácačku. Ukázala akoby mimochodom a strčila si ju pod kabát.
Malý sa na ňu usmial. A slušne pozdravil. Od kedy mal babu hovoril skoro slušne.
Lujza stála pri okne vydychovala čerstvý vzduch. Premýšľala. Ani si nevšimla kedy tam vyrástli tie domy. Ani si nevšimla kedy sa to tak všetko zmenilo.
Malý sa vracal domov. Na schodoch stretol Luknára ako sa snaží vopchať kľúč do dverí.
Ale to nie je váš byt pán sused. Chcel mu pomôcť, ale bol došťatý. Hnusil sa mu. Tak ho nechal ležať tam.
Doma ho čakala Lujza.
Tak všetko najlepšie. Objala vzduch miesto neho. Pozrela na Starého ako leží rozvalený na gauči.
Dúfala, že sa raz bude mať lepšie ako oni.