Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seCoelho v literatuře coby Spielberg ve filmu?
13. 05. 2007
1
41
1720
Autor
Garage
Co dělá Coelhovy knihy bestselery a proč je takovým fenoménem v současné literatuře? Zdá se, že se svými knihami prostě jen přišel ve správnou dobu a pro správné publikum. Stejně tak, jako Steven Spielberg se svými filmy. Proč jsou tolika lidmi tak milováni, proč jejich díla jsou vždy kasovními trháky?
O Spielbergovi se ve zkratce říká, že je nejlepším a nejprofesionálnějším režisérem béčkových filmů na světě. Jeho zpracování filmů je řemeslně na špičkové úrovni, nechybí zde city, dobrodružství, napětí i určité morální ponaučení. Je to prostě velká podívaná, která jakoby pozdvihovala béčkové filmy na umění. Ale nenechme se mýlit. Spielberg nikdy nebude kultovním režisérem pro umění milovné klubové publikum. Vždy bude režisérem pro zábavu širokých mas. Je natolik plochý a podbízivý, že zaujme i tu nejširší vrstvu diváků. Diváků, kteří zároveň dělají z Blesku nejčtenější noviny a jsou cílovou skupinou pro většinu komerčních reklam. Diváků, kterým jsou určeny jednoduché ploché příběhy, ale kteří po zhlédnutí mají pocit, že byli na dobrém uměleckém filmu. Dostanou jakési ospravedlnění, že chodí na to, na co chodí. Dnes se už většina lidí stydí přiznat, že se jim líbí Rambové a Terminátoři, aby je nikdo nepodezíral, že chodí na pokleslou kulturu. Kdyby však tyto filmy zpracoval Spielberg, s hrdostí by jejich návštěvu přiznávali.
A podobně je to s Coelhem. Je natolik plochý, že ho může pochopit a přijmout i lid hamburgerové kultury. Obecné primitivní pravdy však podává takovým způsobem, jakoby to byly objevné filosofické úvahy o světě a životě. Má dar jakoukoliv triviálnost zahalit do roušky tajemného poznání něčeho neobyčejného. A tak chytře manipuluje čtenářem, který si myslí, že objevuje hloubku a smysl světa, ale ve skutečnosti se mu předkládají jen banální pravdy každodenního života. Proto má tak velký úspěch spíš u mladých čtenářů, kteří jsou teprve na počátku své životní pouti a tak nemají ještě dostatek zkušeností. A proč jsem se zmiňoval o správné době? Správná doba je v tom, že tito mladí čtenáři nejsou ještě srozuměni s konzumním světem, který se stále agresivněji vtírá do jejich životů. A tak v tajemnu zahaleném Coelhově vyprávění vidí něco vyššího, než je jen dějový příběh. To není špatné. Horší však je, že tento vypravěčský talent dává Coelho do služeb pouhých banalit bez alespoň trochu objevnějších vizí či myšlenek.
Přesto je ale lepší číst Coelha, než komiksy. Stejně tak jako je lepší se dívat na Spielberga, než na Mexickou telenovelu.
41 názorů
Nicollette
25. 02. 2009Pišta_Hufnágl
25. 02. 2009
No pan recenzent si asi myslí že Ačkový film je Art film a Béčko sou ty s Rambem :)
Měl jsem podřízenou v práci a z té každý den v každé větě čišelo jak si myslí, že je lepší než já a že by to taky zvládla... bohužel schopnosti na to opravdu neměla. Je to už takový úděl těch méně schopných předvádět, že na poli keců jim to jde, ale nestaví na pevných základech.
Podobně se to podařilo i Garážovi
Pišta_Hufnágl
24. 02. 2009
Tvé poslední zvolání o komiksech je slaboduché a svědčí o neznalosti tématu a přebírání "názorů" bez přemýšlení. Tolik na úvod. Moc nevím, proč srovnáváš zrovna tyhle dva. Nevidím, že by měli mnoho společného. Spielberg a béčkové filmy? WTF? zkus si přečíst, co nějaký béčkový film je. Coleha nemám rád, připadá mi jako břídil, který vykrádá, koho může (Borgese!)a donekonečna se opakuje. Spielberg rozhodně nepatří k mým oblíbeným režisérům. Vůbec nechápu co chceš svým textem sdělit. Chtěl si se blýsknout a říct, že čteš a díváš se na lepší věci než dělají tihle dva? Sláva ti.
Pas encore!
17. 05. 2007
mam coelha docela rád, přestože bezpochyby neříká vůbec nic novýho. i starý myšlenky se myslim dají zabalit tak, že o nich člověk přemýšlí, i pokuď je neslyší poprvé. a že dovedou oslovit i hamburgeráče, kteří nosí malé kabelky a případně jsou ještěě ímo?proti tomu vůbec nic nemam, naopak myslim že je ještě lepší když chvíli myslí i lidi, který by jinak sledovali telenovelu. kromě odsouzení komiksů a názoru, že coelho neobsahuje nic kromě děje, souhlasim s každou větou recenze, nechápu ale, proč je napsaná tak nepřátelsky?
na spielberga se rád kouknu, filmu vůbec nerozumim, ale jestli mi dá aspoň to, co coelhovy lepší knížky, má cenu ho vidět.
...tak tento textík určite nie je recenzia, pretože recenzia patrí k subjektívno-objektívnym žánrom publicistiky a toto postráda akúkoľvek objektivitu, je to subjektívny a tendenčný názor...od coelha som prečítala všetko čo vydal a práve čítam ako rieka ktorá plynie...a mohla by som tu hodiť niekoľko recenzií, dokonca ma poprosili z časopisu knihy a spoločnosť aby som prepracovala jednu zo svojich recenzií na esej o probléme coelho a jeho čítateľnosť dnes...je to na dlhšie...a zatiaľ som nemala dosť času ale chystám sa na to...veľmi stručne povedané, coelha vytvorila postmoderna rovnako ako browna...alebo iných autorov, ktorí sú konzumovaní práve kvôli prahnutiu postmoderného človeka po duchovne, ktoré masová ekonomická kultúra potláča...resp. vníma jeho absenciu...je jednoduchý, čitateľný, povrchne prelína rozličné duchovné kultúry a nastoľuje otázky, ktoré súčasný človek potrebuje riešiť sám a často inak ako mu podsúvajú média ...coelho vlastne vyzýva súčasníka k autentickému bytiu, byť sám sebou, napriek odsúdeniu okolia, ísť svojou cestou napriek všetkému a nasledovať hlas svojho srdca (alchymista,rukoveť bojovníkov svetla, ako rieka ktorá plynie...)myslím, že to je tá najdôležitejšia vec v živote...a samozrejme najťažšia...ísť napriek všetkému za svojim cieľom k naplneniu života...bojovať...milovať...sú to dnes veľké výzvy...a človeku dobre padne počuť ich, pretože napriek jednoduchému štýlu jasne v nich rezonuje to najľudskejšie...ktoré všade naokolo chýba...to je jedno z najdôležitejších pozitív coelha, kvôli ktorému ja ako náročný čítateľ som ochotná trpezlivo zhĺtnuť kopu bezvýznamne napísaných slov...:)
Pišta_Hufnágl
14. 05. 2007Pišta_Hufnágl
14. 05. 2007Pišta_Hufnágl
14. 05. 2007Pišta_Hufnágl
14. 05. 2007Pišta_Hufnágl
14. 05. 2007
PH: lid hamburgrových zmrzlin nemusí umět napsat Gyver, stačí když to umí vyslovit :-)
Pišta_Hufnágl
14. 05. 2007Pišta_Hufnágl
14. 05. 2007Nicollette
13. 05. 2007střeva prvokova
13. 05. 2007
cerna_lovkyne: ale já jsem ani netvrdila, že nemá ve své filmografii některé slabší kusy.
Zajímalo by mě, kde autor vzal, že je Spielberg režisérem řemeslně zvládnutých béček, které svou "pseudouměleckostí dokáží uspokojit jen žrouty hamburgerů". Protože právě ta neschopnost rozpoznat Spielbergovo specifické místo v současné kinematografii, a to že přístupnost automaticky zaměňuje za podbízivost, z autora dělá daleko většího neznalce a ignoranta, než za jaké se pokouší označovat Spielbergovy diváky. Progresivními filmovými kritiky je dnes Spielberg považován za moderního Hitchcocka (o jehož genialitě snad nepochybuje ani ten nejzarytější odpůrce americké kinematografie - pod čímžto si zmíněný odpůrce obvykle představí právě jen bezduché akční filmy a filmy pro teenagery; ono obecně se dá tvrdit, že čím víc se nadává na údajnou plytkost americké kultury, tím méně přemýšlí ten, kdo podobné kraviny vypouští z úst); mimochodem i vzývaný Hitchcock byl ve své době intelektuály zavrhován, heh. Elitářskou a rádoby intelektuální opovrhující doušku ohledně komiksů snad ani nemá cenu rozebírat, její stupidita mluví sama za sebe. Doporučovala bych nejprve se vymanit z prvorepublikových názorů o tom, co je brak a co umění, a začít přemýšlet nad tím, co znamenají tyhle pojmy v moderní společnosti, dřív než začneš znovu psát podobné nenávistné pamflety Abychom jednou neskončili u klasického do sebe zahleděného "rakovinotvorného artu", abych citovala známého. (Btw dnes už je i komiks považován za formu umění, zkus se někdy podívat na tvorbu Alana Moorea; Z Pekla je stavěno na roveň nejlepších románů a V jako Vendeta překypuje takovou myšlenkovou bohatostí, že se o tom kdejakému kanonickému dílku ani nesnilo).
to je ale spíš záležitost konkrétních jedinců že ti kecaj do života, asi špatní kamarády (anebo nedělají nic jiného než co na druhé straně barikády Garage).
čím tě ale štve ten obecný jev?
ps: snaha šahat po něčem vyšším souvisí dle mě s celkovou vzdělaností národa jako takového
a proč by mě měla masovost štvát? Tebe se nějak dotýká? Trpíš nějak tím, že někdo natočí nějaký film či vydaj nějakou knihu co se ti nelíbí?
Lidé kteří tyhle věci kupují jsou pro tebe něco méně?
Recenzi vnímám jako příliš tendenční a zejména psanou s čišícím opovržením, přestože má mluvit právě k lidu hamburgrové kultury a kultury filmů o Rambovi.
Kdyby se autor nevymezoval jako intelektuální bůh který ví co je pro nás všechny (co koukáme na ramba i Mac Givera) možná by to byl text k přemýšlení.
Srší z toho manipulace, nesnášenlivost a opovržení.