Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hester, mořský koník a očekávání v poezii

29. 05. 2007
6
16
3718
Autor
akredit

 

Pokoušel jsem se při čtení veršů obou autorek nacházet záchytné body pro mé těkající myšlenky. Nepovedlo se. Je to zajisté moje chyba, že jsem nenašel spojnice svých očekávání s předkládáními obou autorek. Proto by bylo navýsost nespravedlivé proškrabovat se na dřeň kostí oněch textů – básní.

Pokusím se tedy uvažovat o kompetenci svých očekávání. Připomínám, že to, co mne odradilo nejvíc je právě formální struktura poetiky obou autorek. Z mého letitého čtenářského pohledu je styl obou autorek snadno zaměnitelný nejen přímo mezi nimi, ale i mezi přehršlí autorek, které se vyskytují na tomto a ostatních serverech, dokonce jsou takové autorky i běžně vydávány. Jejich poezie je reklamou na „křehce zasněný“ ženský svět. V onom světě se objevují stále stejné příznaky ženskosti. Podtextová smyslnost. Obavy ze ztrát, nejčastěji milovaného, ale také ztráty vyplývající z neuchopitelnosti „velkého“ světa tam venku. Pak se v takové poezii objevuje těkání po hmotném detailu, kterým nás obdařuje hmotný svět. Prostota sklonů k vlastnictví. Těkám po tom, co mám.

Chybí mi budoucnost touhy, vize uspořádání světa. Zbraň proti přesahu reality. Naděje uložené síly pro věci příští. Souhrnně tedy velká mužská témata. Velkorysé pokusy o překonávání smrti, úzkosti, odloučeností v samotě. Ale i radost z vítězství nad sebou samým, kdy se jedinec stává společenským souhrnem, nejen autonomní skalkou na zahrádce vlastního vztahu. Samozřejmě, že všichni muži nepíší o velkých tématech. Našlo by se snadno značné kvantum „ženských“ mužských básní, z nichž vyplývají snahy sebeprezentovaně si přivlastnit okolní svět jako malou vztahovou doménu. Bez otevřenosti světu, bez pokusu o uspořádání a změnu v nový faktor žití.

Dalším příznakem, který mne odrazoval při čtení „celků“ by se dal nazvat „nekompozicí. Libovolné zpřeházení textů by v celkovém obrazu „celků“ nezpůsobilo nic, jejich místo je uvnitř všech textů snadno zaměnitelné. Vůbec by nevadilo, kdyby polovina textů chyběla, protože by bylo sděleno stejné množství výše řečeného.

Je to ovšem moje vina. Moje očekávání jsou vzdálena oněm textům zaměřeným na přítomnost, aby se vědělo, co a na co čekat. Když muži píší o ženách a vztazích s nimi, staví je na piedestal. Vytvářejí z žen tu přízraky tu víly. Naopak se muži pod perem žen odrážejí v hladinách přivlastnění. Smyslového uchopení pro sebe. To je samozřejmě zajímavé v kontaktu „na těsno“. Neboť nepochybuji o nevyřčených kvalitách autorských osobností, o jejich prožitkovém světě. Pokud bychom měli svět autorek na dlani, na dosah, mohli se srozumět s jejich identitou, dosáhli bychom nebývale nového vhledu i do jejich básní. Zjistili bychom, že „ona budoucnost“, jež mi nyní v textech chybí, tam skutečně je. Je bohužel nevyřčená, snad proto, že autorky nevzrušuje mužské psaní. Třeba považují otevřenost vůči světu za bláhovost, kterou můžeme činit v uzavřeném okolí domova, bezpečí a zajištěnosti.

Znám autorky, které „onu otevřenost světu“ vytvářejí „otevřenou erotičností“ (Rudčenková). Ale i u Rudčenkové shledávám jen přivlastněnost smyslového stojící nad veškerou působností světa.

Inu což. Znovu jsem si uvědomil, jak jsou ženy hmotné. Hmatatelné. Jejich svět mi splývá před očima. Netroufám si naznačovat, že bych jim správně rozuměl. Ostatně, chtějí zrovna mně říci cokoliv rozumného? Možná chtějí, nám mužům, předkládat tento obraz, který očekáváme. Já však zřejmě hledám neočekávatelnou. Pro jistotu sem napíšu, že jsem ji už našel. I to je možná důkazem, že již těžko mohu být čtenářem „monolitně reklamní ženské poezie“.

 


16 názorů

Nejsi trochu alibista?

a2a2a
26. 06. 2007
Dát tip
Znám obě autorky, jistě ne dokonale, ale od každé z nich jem přečetl rozhodně více než deset básní. Obávám se, že nerozumím potřebě srovnávat tyto dvě autorky, které se možná vzájemně přibližují v tématech, ale tady se nabízí daleko více básniřek, ale jsou docela svébytné a odlišné ve formálním zpracování textů. Tvá kritika je také svébytně subjektivní a mužsky zaujatá, ale nevnímám to jako nedostatek, jakož nevnímám za nedostatek ono ženské vnímání Pokud jde o relativně úzký okruh témat pochopil-li jsem správně, pak to považuji spíše za přednost v přístupu obou autorek. Svědčí to o pokoře, když zpracovávají to, na co spolehlivě dosáhnou a co má tak větší šanci vyznít věrohodně. Není to žádný ndostatek, je to jen vývoj a respekt ke skutečnostem. Závěrem bych rád podotkl, že zatímco mořský koník mi je blízký spíše určitou spontánností a citlivým srdcem, Hester vyniká zde na Písmáku, Totemu a Liteřře jen obtížně srovnatelnou lehkostí a kultivovaností vázaného verše a nezbytným odstupem, který při vnímání její poezie nabízí větší čtenářskou spoluúčast.

nenechám se zatahnout do téhle debaty. svůj názor už jsem řekl...

akredit
08. 06. 2007
Dát tip
ne alfonso, rozhodně to není všechno o co by mělo jít

nevím, proč hledat ve všem nějakou "hloubku". Všichni tady prostě popisujeme svoje pocity, nálady a touhy. Někdo lépe a někdo hůř. Zrovna mořský koník má velkou schopnost sdělit své pocity tak, že to osloví i spoustu dalších lidí. O to snad jde, ne?

Hester
01. 06. 2007
Dát tip
"...dokonce jsou takovéto autorky i běžně vydávány" - to je teda šlendrián, paní Müllerová :) Nebráním se kritice, snad jen proti jedné věci bych se ohradila. Proti tomu přivlastnění. Nic mi není protivnější, než snaha vlastnit protějšek - a pokud je mi to cizí v životě, těžko se to může objevovat v mých textech. Můžeš být konkrétnější? A mužské psaní mě vzrušuje, ne že ne :-)

blbjenka
31. 05. 2007
Dát tip
jéé, to je ovšem klasický. akorát že to spíš než literární kritika je příspěvek k gendrové psychologii :) muži a ženy, statisticky vzato, vnímají svět odlišně a odlišně se o něm vyjadřují. ofšemže. a občas se také myšlenkově míjíme. ofšemže. a tento tvůj text je rozhodně zajímavý, přínosný, zamyšleníhodný a (dlužno říct kupodivu :) i srozumitelný. ačkoli teda do "muže třetího tisíciletí" ti ještě pořádný kus chybí ("velká mužská témata" - božínku :), je nutné ocenit snahu :)

"Znovu jsem si uvědomil, jak jsou ženy hmotné." To je asi nejzajímavější věta. Myslím, že by úplně stačila, budeme ji vstřebávat minimálně do pozítří.

pozorovatel
30. 05. 2007
Dát tip
patriarchát! .)

Wee
30. 05. 2007
Dát tip
Hester jsem četla jen teď u Fouckaulta, takže nečetla, mořského koníka docela ano, před časem obzvlášť až na několik menších nesouhlasů (např. že muži píšivší o ženách je staví na piedestal atd.) se mi kritika moc líbí (obecně plus ve vztahu k veršům m.k., takhle nějak jsem to hanel chtěla soukromě napsat..no, tak už nemusím ;o)) a že by mne text měl snad jako ženu pobouřit?! nepřijde mi jako útočný, jako shazující, jako nepřátelskz kritický atd., spíš opravdu vpodstatě laskavý, takže°°°°

Alimra
29. 05. 2007
Dát tip
Nemám ani jednu zmíněnou autorku načtenou, neznám jejich poezii, a mám dojem, že zde na tom nezáleží. Nejde o kritiku autorek, text na mě působí jako shrnutí jedné "sorty" ženské poezie. Kupodivu mě(ženu)text nepopouřil, respektu ji ho a vcelku je mi i sympatický. Hodnotím ho tipem ne proto, abych podpořila autora v jeho názoru na zmíněnou poezii, ale proto ... že je dobře napsaným pohledem z ciziny a odesílatel mi připsal i svoji adresu .-)

Fouraix
29. 05. 2007
Dát tip
nevim, dál

Narvah
29. 05. 2007
Dát tip
ač autorky příliš neznám, kritika je to výborná. hlavně popisem světa ženy/ženského chápaní a jeho odrazem v literatuře.

Fouckault
29. 05. 2007
Dát tip
"Dalším příznakem, který mne odrazoval při čtení „celků“ by se dal nazvat „nekompozicí. Libovolné zpřeházení textů by v celkovém obrazu „celků“ nezpůsobilo nic, jejich místo je uvnitř všech textů snadno zaměnitelné. Vůbec by nevadilo, kdyby polovina textů chyběla, protože by bylo sděleno stejné množství výše řečeného". toje fakt.. jejich poetika je přítomná v celé své esenci v každém jednotlivém textu v též podobě a intenzitě.. jako permutace nějakého pretextu.. taky mi chybí větší pestrost v tématice a hloubka horizontů.. pěkný text*

Fairiella
29. 05. 2007
Dát tip
Mně se jejich poezie nezdá reklamní - je prostě kvalitní, to je to slovo. A slovo "ženské" zní jako kritika, stejně jako slovo "křehké", a to nechápu, proč. Celá staletí předtím psali muži o dobytí světa, o sobě, o svých problémech a touhách; proč by neměl nastat věk citlivé ženské poezie? Je vidět, že spousta lidí není proti. Fandím tomuhle stylu, protože má potenciál. Nejsou to plky do větru a není to přehršel krásných nesouvisejících obrazů. Stačí se naladit na tu správnou vlnu. :) Proč má mít pevný řád něco, co jde z pocitů a čemu ještě nikdo neříká "sbírka"? Jedna báseň nemusí zákonitě souviset s druhou, nebo s ní naopak souvisí, což vidí občas jen autor(ka).

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru