Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBásník Juan (Juan, el poeta)
Autor
MorriconeTheGod
Básník Juan
Vypravěč
Lživá rána skýtají
pod sluncem španělským,
deště prázdných lží,
jež přemostí duha -
její barvy se přetvařuji.
Duch, jež se pod balkónem
vyznal
z citů hlubokých,
je prázdnou nádobou
myšlenek falešných.
A čistá mysl je perla
mezi úhorem rozbujelým.
Snad naivita,
ale v ní čistá upřímnost
rány nové nezpůsobí,
Ba smím vždy doufat –
že ty staré zacelí.
Kavárna v centru Madridu. Hubený mladík v prostých, ale čistých šatech - s sebou si nese notes - přichází k číšníkovy, který odpočívá na zahrádce.
Juan
Dobrý den.
Číšník Alva (prohlíží si Juana nedůvěřivě)
Dobrý den!
Juan
Chtěl bych tady pracovat! (vyhrkne Juan)
Alva
Vážně? A co umíš?
Juan
Umím psát básně… Jen pro pořádek, já nejsem na žádnou tvrdou robotu. Viděl bych to tak, že občas něco udělám - tak na oko - a šéfovi řekneme, že jsem normálně pracoval. Sem nechodí moc lidí, že?
Alva nevěří svým očím.
Alva
Jsme v centru Madridu.
Juan
Takže nechodí? Kde vlastně máte šéfa? Určitě se tu ukáže tak jednou za čas, že?
Alva
Já jsem šéf.
Juan
Mohl bych vám něco zarecitovat, kdybyste chtěl.
Alva
Obejdu se.
Odchází, ale Juan ho následuje a začne recitovat ze svého notesu.
Juan
V přítmí podvečera –
mantilou hvězd nebesa pokrytá
a v šerosvitu lamp,
bolero víří ulicemi.
Alva
Krista Pána!!! (lomí zoufale rukama)
Juan
Tak dáte mi práci? Protože já jinak nemám peníze. (pronásleduje Alvu na každém kroku. Ten se snaží mu unikat a kličkuje po jevišti.)
Mimochodem, nemohl byste mi dát zálohu na výplatu? Potřeboval bych novou košili a viděl jsem ve výprodeji jednu co se mi vážně líbí. Na mou věru přísahám, že na tu bych uloupil srdce z prsou každé krásné růže.
Alva
Cože?!
Juan
Napadlo mě, že byste si mohl koupit stejnou a bylo by to jako pracovní stejnokroj. Ale pak mi došlo, že to je hloupost, protože by to narušovalo moji zářící originalitu.
Alva
Vypadni sakra odsud! Ty odrbanej imbecilní kreténe!
Juan
Necítíte něco? Jako oheň. Nepálí se vám v kuchyni Paella, kapitáne? (začne se smát)
Alva se zarazí a všimne si požáru, který je v však pro diváky v zákulisí. Po chvíli se Alva vrátí ze zákulisí s obličejem a šatem pokrytým ušpiněným od popelu.
Juan
Zápasil jste s tím ohněm jako toreador s pekelným býkem!(směje se) A mě napadlo pár veršů.
Plameny z nozder,
sápající se rudé ruce
koupou střechy vřelou lázní…
Alva vrazí Juanovi jednu přes hubu až upustí notes.
Juan
To jste neměl dělat. Ještě to neskončilo. Pak je tam:
A odvážný torero
Zástěrou rozhání jisker víření
jako kopyt býků běsnění –
neohroženě –
tvář popelem spálenou.
Ale Za to, že jste mě praštil tak to mažu! (začne rozmáchlým gestem škrtat něco ve svém notesu a dívá se přitom na Alvu pohledem rozdrážděného býka při koridě. Potom ho znenadání notesem praští po hlavě. Vrhnou se na sebe a zatímco se strkají a perou přichází na scénu tři muži v černých oblecích.)
Muž v černém obleku 1
Konec kočkování, děvčata!
…
Konec prvního dějství