Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Begónie

07. 07. 2007
6
20
3851
Autor
Winter

Druhý bernhardovský experiment...

-

  Ten zvyk jsem na něm obdivoval. Každé ráno vyšel z domu a namířil si to přesně k záhonu s begóniemi. Sklonil se a šáhl si na ně. Činil tak naprosto každým dnem za naprosto každého počasí v naprosto každém ročním období. Záhon ležel zapadán sněhem, on přesto vyšel (i za té největší chumelenice) a jako by se k begóniím sklonil a jako by se begónií dotkl. Dokonce i po letech, kdy už žádné begónie na předzahradě nebyly, on zachovával svůj zvyk a dotýkal se begónií (které tam nebyly). Často jsem ho při zpáteční cestě odchytl na chodbě a zapředl s ním naprosto zbytečnou debatu o naprosto zbytečné neoliberální filozofii. Naše hovory jsem měl rád, často se stáčely všude možně a já mnohdy prozradil i věci, o nichž jsem si myslel, že zůstanou navždy uvnitř mě.

  Proto jsem o něj začal mít strach hned první den, co nevyšel před dům, hned první den, co jsem ho neviděl u někdejšího záhonu s begóniemi; třetím dnem se z pocitu stala jistota. Sešel jsem k jeho bytu a zazvonil. Nikdo neodpovídal. Zaklepal jsem. Opět jen ticho. Rozhodl jsem se tedy, že vyrazím dveře.

  Když mě jedna mocná setrvačná síla vhodila do jeho předsíně, jako bych byl vržen do jiného světa. Vzduch byl nedýchatelně těžký, avšak bez jakéhokoliv zápachu, který jinak provází byty napříč jejich celou existencí. Necítil jsem ani přepálený olej, ani hnilobu, plíseň, či pach rozkladu lidského těla, kterak jsem se s ním setkal, když se ve svém vlastním bytě, v bytě v němž jsem žil i já, než jsem se přistěhoval sem, oběsil můj otec a já ho po čtyřech dnech objevil napuchlého s vydutými tvářemi zavěšeného pod lustrem. Udivilo mě tehdy, jak se někdo může oběsit na lustru, konkrétně na lustru, na jehož viklavost si sám stěžoval.

  V jeho bytě jsem však necítil nic, v jeho bytě se rozkládal jen nesnesitelně těžký vzduch nikoliv puch. Přešel jsem do obývacího pokoje. Doslova jsem tápal, neboť byt sám se přímo topil v šeru, jak byly všechny žaluzie staženy až k parapetu. Tam jsem ho našel. Seděl za stolem a v ruce držel pero. Před ním ležel list prázdného papíru.

  „Dobrý den,“ řekl mi.

  „Dobrý den,“ odpověděl jsem a takovéto zahájení konverzace mi přišlo vzhledem k situaci, v níž jsme se oba nacházeli, obzvláště komické.

  „Dobrý den,“ řekl jsem tedy a již se ho chtěl na něco zeptat, on mi však skočil do řeči, kterou jsem započal vlastně jen nádechem:

  „Píši dopis na rozloučenou,“ sdělil mi s vážnou tváří: „Celé tři dny píši dopis na rozloučenou, neboť až jej dopíši, chci spáchat sebevraždu.“

  „Můj otec také spáchal sebevraždu,“ sdělil jsem mu: „Můj otec se oběsil na lustru. Často si sice stěžoval, že lustr je viklavý, ale často také zmiňoval, že se oběsí,“ upřesnil jsem.

  On odložil pero.

  „Váš otec to měl jednoduché. Váš otec se totiž rozhodl již velmi dávno, kterak si vezme život. Důsledek se mu stal příčinou. Já teprve čekám, kam mě dovede můj dopis na rozloučenou,“ řekl mi: „Jak na Vás působil dopis, který zanechal Váš otec?“ zeptal se. Zamyslel jsem se, oči mi sklouzly k hodinám, které visely na stěně: šly nějak divně, čas vůbec neodpovídal atmosféře bytu.

  „Vpravdě řečeno, dopis mého otce byl velmi tristní,“ řekl jsem: „byl zmatený, a žalostně napsaný, neobjasnil mi vůbec žádnou příčinu otcova rozhodnutí, i když o něm často mluvil, i když, pravda, zmiňoval pouze to, že se oběsí, zmiňoval tedy výsledek, nikoliv příčinu, jak jste ostatně řekl. Pravou příčinu jsem nikdy nezjistil.“

  „Vidíte, já chci však napsat dopis, který bude mít literární hodnotu a který navíc objasní veškeré mé počínání,“ řekl mi a vůbec poprvé se otočil od svého psaní: „Chci napsat dopis, který bude naprosto jedinečný, příčinně vyčerpávající, přesto všem srozumitelný a jasný. Problém ovšem je, že pokaždé, když něco napíši, přijdou mi pohnutky papíru svěřené naprosto směšné a nicotné, naprosto neodpovídající závažnosti činu, který chci vykonat. Když mám totiž tyto myšlenky ještě v hlavě, zdají se mi, když ne už výjimečné, tak alespoň dobré, tak dobré, aby dokázaly utvořit výjimečný celek, jenž by pečlivě osvětlil můj čin. Ovšem pokaždé, když některou z myšlenek napíší, její síla se rozpustí, najednou působí trapně, jako by je psalo dítě a ne normální dospělý muž. Řeknu Vám, slova nepřenáší myšlenku, slova ničí myšlenku! Filozofem je člověk pouze do doby, než se rozhodně své myšlenky sepsat, protože tímto je zcela zničí. Všichni takzvaní filozofové a všichni takzvaní spisovatelé, jak je dnes známe, jsou ve skutečnosti pouze ničitelé myšlenek, bezmocní komici. Nejdále však zašel Descartes, když prohlásil to své známé: Myslím, tedy jsem, protože tímto nešťastným plochým a trapným výrokem nezesměšnil pouze (svou) myšlenku, ale myšlení vůbec, nezesměšnil výtvor, ale proces tvorby,“ pronesl takto dlouhou úvahu.

  „Zřejmě máte pravdu,“ řekl jsem mu, protože jsem cítil, že na takovou reakci čeká, navíc jsem s ním skutečně souhlasil. On, stále otočen na mě, pokračoval:

  „Tedy pokaždé, když po sobě napsaný text předčítám, přijde mi směšný, musím jej skrčit. Po té dokonce vstanu, vezmu tu skrčenou papírovou kuličku, cítím potřebu ji zničit. Už jen sama přítomnost nevyvedeně sepsané myšlenky mě ubíjí a ruší mě v záměru napsat svůj epochální dopis na rozloučenou, na jehož konci čeká má sebevražda. Musím tedy vzít tu kuličku, musím ji odnést ji kuchyně, a spálit ji ve dřezu. Jenže ve vzduchu pak visí spálený odér této nevyvedené myšlenky a i ten mě odvádí od mého záměru. Musím tedy vyvětrat,“ svěřil se mi: „Přesto vzduch zůstane i nadále obtěžkán neuměle sepsanou myšlenkou, zápach je možná pryč, ale obsah zmuchlaného dopisu dále visí ve vzduchu, dělá jej nesnesitelně těžkým. V tomto ovzduší je pak těžké, prakticky nemožné, cokoliv sepsat,“ dokončil.

  „Máte pravdu, vzduch v bytě je poněkud těžký,“ přitakal jsem. On se zatvářil smutně, sklopil zrak a navázal na moje přitakání:

  „Vlastně jsem Vám lhal, dopis na rozloučenou nepíši tři dny, ale píši jej jen dva dny. Ten třetí, dnešní den, se pouze ubíjím zjištěním, že v takovéto atmosféře se dopis na rozloučenou sepsat nedá. Nicméně teprve Váš příchod mě přesvědčil, že bych měl v psaní ustat. Kdybyste nepřišel, dál bych zde seděl zmožen mým strašným zjištěním. Zabil bych se tím zjištěním, aniž bych napsal řádku z mého zamýšleného epochálního dopisu. Zemřel bych stejně zbytečně a směšně jako Váš otec, protože na konci by čekala smrt, ale nepředcházel by jí důvod,“ svěřil se mi.

  „Ano můj otec zemřel skutečně směšně, musím říct, že tři týdny po té události jsem byl zdrcený, ale po té jsem se jednoho dne probudil a začal se smát, již tři roky se ustavičně směji. Ráno vstanu a až do večera se směji činu svého otce: oběsit se na lustru, jejž předtím prohlásím za viklavý,“ doznal jsem se. On pokýval hlavou, vstal ze svého křesla, řekl:

  „Zachránil jste mě, měl bych Vám asi poděkovat. Mimochodem, jak se daří mým begóniím?“

  „Myslím, že dobře,“ odpověděl jsem, ačkoliv jsem si byl dobře vědom, že před domem již žádné begónie léta nerostou, všechny do jedné uhnily zhruba rok po smrti mého otce.

 

-


20 názorů

Docela podle mého gusta:)... Líbí se mi absence přímé charakteristiky postav, detailní popis míst, věcí a lidí - prostě ty otravné a umělé věci:D. Taky ironizace sebevraždy "Často si sice stěžoval, že lustr je viklavý, ale často také zmiňoval, že se oběsí"... Ačkoliv o opakování slov bych já neměla moc říkat, tak závorka "ačkoliv tam nebyly" a několik dalších spojení týkajících se absencí begónií mi přijdou až moc. Ne počet připomínek, ale je to nějak divně zformulované, takže to strašně bije do očí, že se to tam opakuje. Pak ještě nějaká čárka a nějaké opakující se slovo, ale to se mi teď nechce hledat:D K tpříběhu - Ačkoliv se týká sebevraždy, popisuje to téma neotřele, neboť jeho těžiště není v tom "zneužít" sebevraždu na vyvolání emicí dík její tragičnosti, ale spíš se zaobírá oním "důvodem", tíhu který vlastně stejně ani není zmíněný a to je poměrně geniální:)... A poslední věc: Zhmotnit myšlenek do těžkosti vzduchu, dobrý nápad:)

To většinou dělá každý, jen si vybere jinou formu, styl vyprávění. Dnes už nic originálního nelze zcela vymyslet, snad jen ze života. Někomu mé povídky připadají banální, ale nad některou problématikou se člověk musí znovu otočit...

Winter
17. 11. 2008
Dát tip
Možná by se ti líbil ten Berhard - zkus ho a uvidíš, že tahle povídka je nic. myslím to naprosto vážně. Ale v podstatě je jedna z prvních, kde se dá mluvit o tom, že jsem trochu psal, byť vykrádáním.

Nemáš zač. Máš to psychologicky zajímavě popsaný.

Winter
17. 11. 2008
Dát tip
To je fakt, ale je to spíše jako líčení od Bernharda, well, je to Berhard přímo vykradený, kdysi jsem měl takové údobí. Taky už je za mnou. Ale tady musím říci, že dík za návštěvu, i když i tento text je z mého pohledu spíše archivním dokumentem, než živoucí povídkou.

Zajímavé. Jako líčení od Poea. Hledání smyslu života. Co by vyřešila sebevražda? Myslím, že nic. Stejné jako když zničehonic někoho revolverem sejmeš na opuštěné silnici, aniž bys k tomu měl nějaký důvod. Hold, černý humor v rámci mezí já taky rád.

Winter
10. 07. 2007
Dát tip
Díky a to jsem měl pocit, že jsem ještě všechno nevypsal. Každopádně dík.

dokonale rozobraná téma

Winter
09. 07. 2007
Dát tip
A já samozřejmě poděkuji

Výborná povídka, všechno už řekl Honzyk takže já jen připojím obdivný tip za krásnou atmosféru a vůbec...*

Winter
08. 07. 2007
Dát tip
Díky za kritiku.

Rabb
07. 07. 2007
Dát tip
k přečtení.. odloženo.

Alojs
07. 07. 2007
Dát tip
ten pocit, když to přerůstá, znám. ale z dřívejška. byli tady dinosauři, velký masožravý květiny a sem tam tady spadl obrovský kámen z vesmíru.

Winter
07. 07. 2007
Dát tip
Díky, kritika od Tebe vždycky potěší S tím koncem jsem si říkal, buď teď anebo nikdy. Protože, jak jsem psal, cítil jsem, že mi to roste přes hlavu, že takto bych mohl psát dalších sto let. Ale jinak pointa je chtěná, to jo :)

Alojs
07. 07. 2007
Dát tip
příliš rychlý zvrat na můj vkus. jinak do puntíku vymakanej text a snad ukázkový příklad absurdního dialogu. ne ani tak příběh, jako spíš právě ony dialogy a rozbor jimi podaný... trefil ses mi do gusta. jen ten konec... jen ten konec. jinak sakra tip *

Honzyk
07. 07. 2007
Dát tip
.......to ja rad, kdyz je co ke cteni...dyk cestinou zivim se..:)))

Winter
07. 07. 2007
Dát tip
Díky za obří kritiku, o takové jsem vždycky snil :) Chyby opravím. Slovo neojasnil je tam, páč ho mistr Word uznal za vhodné, byť to je jen překlep.

martinez
07. 07. 2007
Dát tip
kritika málem delší díla!!! :oD já mrknu pozdějc - máme tu kamarádku na návštěvě dávám k přečtení

Honzyk
07. 07. 2007
Dát tip
...wINTRE, JA PRECETL DVAKRAT,---- /TRIKRAT- akorat ted./.. POPRVE sorry, caps lock, jednim dechem, s tou normalni ctenarskou zvedavosti...a na zacetek jen technicky, jo?: "poté" - vstanu dohromady, bez carky "nase hovory jsem mel rad...tak tam preklepla, podivny slovo "neojasnil", ale to muze bejt klido brdo autorska licenc... Ten text je tema begoniema provonenej, ba prolezlej, a to tak, ze na konci das jednomu z mych smyslu pecku...vinou se totiz, byt jiz drive vim, ze zasly, textem i pote, kdy muz z domu nevychazi... ...podle mne, ac na prvni pohled nezda se, ma tento, pro nekoho klido brdo nenapadny text, svuj rytmus, a hlavne sarm !!!--- ( sebevrazda otce-lustr mne povytahla ze zidle jeste drive, nez sam autor priznava, ze sebca jeho otce prisla mu smesna).... ----- a k tomu, myslim, hlavnimu, co chci ti napsat...: excelentni je pasaz (debata) o slovech, a tady snad proto, ze tak silne citils, co vyjadrit chces, prislo nadherne slovni spojeni "skrceny text"....nasledny rozhovor obou muzu, ktere doslova vidim, byt nijak pracne nejsou typizovani, spise charakterizovani, je lahudka... TO, JAK SE, DRIVE JEN POZOROVAVSI SE, SHODLI....a k jakym dosli zaverum, zaverum s tim, ze prave tento zaver /tyto/nemusi byt tim pravym...krasa.... ja sam ziju z pochyb, proto tato pasaz mi je nejmilejsi z celeho textu....a je "moje" proste...s tim se uz nejak srovnej, smudliku.) ....absurdni konec: "Mimochodem(!!!!)...to je tady TAK UZASNY, PROTOZE PREDTIM NIKDY MIMOCHODEM NEBYLY, A ON DOSTAVA SE K NEJAKY PRAVDE, ALE PORAD TAPE... jak se dari mym begoniim?"....je veta vet v teto povidce. ...ta , jezis , jak ja to spojeni nesnasim, ale jiny mne nenapada, tresinka na dortu:" begonie uhnily zhruba rok po smrti meho otce" neni redundantni, vubec ne, jen takovy lehky povzdechnuti, a ZIVOTNI, ZIVOUCI, VO LIDECH proste, a tak ma byt. No, nakdakal jsem toho dost a este bych si zakrakoral, ale stacilo. Jen se te chvi voptat, esi znas povidku VAJICKO od Asnenazyho....tam jeden chlap dela si srandu, a vola nejakymu panu Slepickovi porad a pta se:"Tak co, uz slepicka snesla vajicko?" A von teda uz nasranej, adresat techto telefonatu nablblych, ale osud a moc hrabnou svyma prackama do jejich "nichovoru" a pan provokater, co volal, jde do koncentraku....vrati se a hned k telefonu, nyni zrejme uz vypravecsky si zase prizvanuju, a vola hned na cislo pana Slepicky, je po valce, po trech letech stejna otazka: "Tak co, snesla slepicka vajicko?" ...a z druhy strany ozve se:?"Jezis, ty muj kluku zlata, ty zijes????Ja takovou mel starost........"....to jen, jaks psal v uvodu o tom pozorovani a nahlem strachu, ktery vykolejil pozorovatele, kdyz muz k begoniim "poprve" nevysel. ...text mne zaujal velmi...a, jak rikam, co do existencialnich veci a tak, pustil bych si tady hubu na spacir jak nejakej vosamelej kocour, ale neudelam to, protoze tak akorat cejtim, ze napsal jsem akorat - a setrim sily na dalsi svy vykriky:))))) diky, Winter... jo, imaginaros vyberos od redaktora upiciho na zizkovske dlazbe:))))))))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru