Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTeorie nastupování
16. 10. 2007
16
82
8144
Autor
JiKo
Mnozí to známe, dlouhá fronta cestujících v chladném ránu a z mlžného oparu se konečně vynořuje kýžený autobus. Vyjma řidiče, úplně prázný. Rozeberme si jaké mohou být způsoby a pohnutky cestujících při výběru sedadel.
Základní typy nastupujících
1) Drsňák - vybírá si místa v uličce přestože chápe, že případný další soused se bude přes něj k okýnku dobývat. Drsňák využívá submisivity Měkoušů k tomu, aby měl celou dvousedačku pro sebe.
2) Měkouš - vybírá si místa u okna protože případný další soused se nebude muset přes něj nikam dobývat.
3) Zadák - preferuje zadní polovinu autobusu, nehodlá být vytlačen invalidou s legitimací, který přichází zásadně jako poslední (vždyť má přeci legitimaci.
4) Přeďák - je to typ cestujících "za jízdy je mi blbě" nebo "já budu stejně za chvíli vystupovat".
5) Kolař - Zvláštní odrůda cestujících, kteří mají rádi nepohodlí menšího prostoru u sedaček umístěných nad nápravou autobusu.
6) Zářidičák - totéž jako Kolař, ale vyhledává pouze sedačku přímo za řidičem, ze které není nikam vidět a která je nevhodná pro klaustrofobiky a cestující s dlouhýma nohama.
7) Superměkouš a Smolař - Zatímco superměkouš za jízdy stojí z vlastního rozhodnutí, Smolař protože nastoupil přesně po bodu zlomu dvě.
8) Tyčovka - známá řidiče, zásadně nastupuje jako předposlední a zavěsí se na tyč u řidiče a celou cestu ho rozptyluje beztématickými plky.
Technologie nastupování
Level 1
Zpočátku se, díky rovnoměrnému zastoupení všech typů, autobus zaplňuje rovnoměrně, každý cestující zabere jednu sedačku. Všechny výše zmíněné typy si vybírají místa dle svého gusta, netvoří se žádné dvojice.
Měkouši u okýnek tajně doufají, že dnes bude lidí málo a oni budou mít štěstí a nikdo si k nim nesedne. Jeden cestující na celé dvousedačce má přeci větší pohodlí a krásně se dá odložit i taška.
Drsňáci u uličky věří, že díky zarputilému výrazu zvyšují své šance, že si k nim nikdo nesedne a budou mít stejný komfort jako osamocení Měkouši.
Princip jedna osoba na dvousedačku porušují pouze ti, kdo si ve frontě vyhlédli krásné děvče či hocha a chtějí využít blízkého setkání sedícího druhu k navázání hovoru, pozvání na kávu, zmrzlinu pivo či rande. Jejich taktika je pouštět ve frontě právě tolik lidí, aby se na řadu dostali právě v bodu zlomu, kdy se výběr sedačky zdá spíše náhodný než cílený - moc okatý.
Level 2
Bod zlomu 1 nastává po zaplnění všech sedadel jednotlivci.
Následně nastupující jsou postaveni před nutnost použít další kriterium výběru místa. Kromě prostého určení pozice v autobuse jsou nuceni brát do úvahy vedle koho si sednou. Logicky se proces nastupování mírně zpomalí, protože cestující zpomalí průchod autobusem a dívá se lidem do tváří a selektuje ke komu by si sednul, ke komu určitě ne. Špatné známky dostávají především funící prostorově výraznější cestující, smrdící důchodci a ukrajinci, holky s brejlemi a bradavicemi a cestující s mnoha taškami. Dobré známky dostávají, jako už to bývá, lidé přitažliví. Ve finále trochu tratí Měkoušové, kteří si sice vyberou místo vedle krásné slečny, ale v posledním momentu v záchvatu paniky (tohle nemůžu zvládnout) osloví otázkou "Je zde volno?" pána přes uličku a sedají si k němu.
Technologii nastupování porušují Superměkouši, kteří zůstávají stát přestože je kam si sednout. Tím zvyšují napětí v autobuse (kdo by se chtěl prodírat) a znovu zpomalují proces nastupování.
Level 3
Bod zlomu 2 je charakterizován chvílí, kdy jsou již všechna místa k sezení zabrána a je nutno stát. Svých patnáct vteřin slávy si tu užije Smolař - první na koho nezbyla sedačka. Významnou roli zde opět sehrává rozložení Měkoušů a Drsňáků, protože Drsňák zásadně zůstává viset na tyči poblíž středních dveří (přeci se nenechám natlačit dozadu), přestože je zřejmé, že venku je ještě tolik cestujících, že k této situaci stejně dojde. Tou samou dobou nastupující Měkouši chápou, že venku je tolik lidí, že se bude stát i vzadu, ale submisivita jim nedovoluje se moc proklestit do hloubi davu skrz Drsňáky. Na počtu Drsňáků v této chvíli přímo úměrně závisí počet řidičových pobídek "postupte si do hloubi autobusu" neboť se jim iracionálně nechce a cestující nikdy nepostoupí o více než o půlmetru. Tento stav bývá v závěru nastupování vyřešen prostou snahou těch venku vlézti dovnitř, která vytvoří potřebný tlak. Zajímavostí je skutečnost, že pouhých pět cestijících venku dokáže vytvořit tlak potřebný k posunu až dvaceti cestujících uvnitř. K tomuto tlaku je imunní pouze Tyčovka, která si své místo u řidiče dokáže obhájit vždy.
Level 4
Pokud jsou venku stále ještě dva až tři cestující, řidič otevírá střední dveře a tito získávají poměrně volná místa u dveří s možností sednout si na schody, často bez nutnosti placení.
Poznámka k vystupování
Pokud to volnější situace v autobusu dovoluje, dere se Drsňák poměrně dlouho před příjezdem do cílové zastávky co nejblíže ke dveřím (budou rychle venku a nikdo mě nebude zdržovat). Měkouši v této chvíli překvapivě mnoho netratí, protože čas potřebný k výstupu všech sestujících bývá něco mezi čtyřicetipěti a šedesáti vteřinami.
A který typ jste vy?
Základní typy nastupujících
1) Drsňák - vybírá si místa v uličce přestože chápe, že případný další soused se bude přes něj k okýnku dobývat. Drsňák využívá submisivity Měkoušů k tomu, aby měl celou dvousedačku pro sebe.
2) Měkouš - vybírá si místa u okna protože případný další soused se nebude muset přes něj nikam dobývat.
3) Zadák - preferuje zadní polovinu autobusu, nehodlá být vytlačen invalidou s legitimací, který přichází zásadně jako poslední (vždyť má přeci legitimaci.
4) Přeďák - je to typ cestujících "za jízdy je mi blbě" nebo "já budu stejně za chvíli vystupovat".
5) Kolař - Zvláštní odrůda cestujících, kteří mají rádi nepohodlí menšího prostoru u sedaček umístěných nad nápravou autobusu.
6) Zářidičák - totéž jako Kolař, ale vyhledává pouze sedačku přímo za řidičem, ze které není nikam vidět a která je nevhodná pro klaustrofobiky a cestující s dlouhýma nohama.
7) Superměkouš a Smolař - Zatímco superměkouš za jízdy stojí z vlastního rozhodnutí, Smolař protože nastoupil přesně po bodu zlomu dvě.
8) Tyčovka - známá řidiče, zásadně nastupuje jako předposlední a zavěsí se na tyč u řidiče a celou cestu ho rozptyluje beztématickými plky.
Technologie nastupování
Level 1
Zpočátku se, díky rovnoměrnému zastoupení všech typů, autobus zaplňuje rovnoměrně, každý cestující zabere jednu sedačku. Všechny výše zmíněné typy si vybírají místa dle svého gusta, netvoří se žádné dvojice.
Měkouši u okýnek tajně doufají, že dnes bude lidí málo a oni budou mít štěstí a nikdo si k nim nesedne. Jeden cestující na celé dvousedačce má přeci větší pohodlí a krásně se dá odložit i taška.
Drsňáci u uličky věří, že díky zarputilému výrazu zvyšují své šance, že si k nim nikdo nesedne a budou mít stejný komfort jako osamocení Měkouši.
Princip jedna osoba na dvousedačku porušují pouze ti, kdo si ve frontě vyhlédli krásné děvče či hocha a chtějí využít blízkého setkání sedícího druhu k navázání hovoru, pozvání na kávu, zmrzlinu pivo či rande. Jejich taktika je pouštět ve frontě právě tolik lidí, aby se na řadu dostali právě v bodu zlomu, kdy se výběr sedačky zdá spíše náhodný než cílený - moc okatý.
Level 2
Bod zlomu 1 nastává po zaplnění všech sedadel jednotlivci.
Následně nastupující jsou postaveni před nutnost použít další kriterium výběru místa. Kromě prostého určení pozice v autobuse jsou nuceni brát do úvahy vedle koho si sednou. Logicky se proces nastupování mírně zpomalí, protože cestující zpomalí průchod autobusem a dívá se lidem do tváří a selektuje ke komu by si sednul, ke komu určitě ne. Špatné známky dostávají především funící prostorově výraznější cestující, smrdící důchodci a ukrajinci, holky s brejlemi a bradavicemi a cestující s mnoha taškami. Dobré známky dostávají, jako už to bývá, lidé přitažliví. Ve finále trochu tratí Měkoušové, kteří si sice vyberou místo vedle krásné slečny, ale v posledním momentu v záchvatu paniky (tohle nemůžu zvládnout) osloví otázkou "Je zde volno?" pána přes uličku a sedají si k němu.
Technologii nastupování porušují Superměkouši, kteří zůstávají stát přestože je kam si sednout. Tím zvyšují napětí v autobuse (kdo by se chtěl prodírat) a znovu zpomalují proces nastupování.
Level 3
Bod zlomu 2 je charakterizován chvílí, kdy jsou již všechna místa k sezení zabrána a je nutno stát. Svých patnáct vteřin slávy si tu užije Smolař - první na koho nezbyla sedačka. Významnou roli zde opět sehrává rozložení Měkoušů a Drsňáků, protože Drsňák zásadně zůstává viset na tyči poblíž středních dveří (přeci se nenechám natlačit dozadu), přestože je zřejmé, že venku je ještě tolik cestujících, že k této situaci stejně dojde. Tou samou dobou nastupující Měkouši chápou, že venku je tolik lidí, že se bude stát i vzadu, ale submisivita jim nedovoluje se moc proklestit do hloubi davu skrz Drsňáky. Na počtu Drsňáků v této chvíli přímo úměrně závisí počet řidičových pobídek "postupte si do hloubi autobusu" neboť se jim iracionálně nechce a cestující nikdy nepostoupí o více než o půlmetru. Tento stav bývá v závěru nastupování vyřešen prostou snahou těch venku vlézti dovnitř, která vytvoří potřebný tlak. Zajímavostí je skutečnost, že pouhých pět cestijících venku dokáže vytvořit tlak potřebný k posunu až dvaceti cestujících uvnitř. K tomuto tlaku je imunní pouze Tyčovka, která si své místo u řidiče dokáže obhájit vždy.
Level 4
Pokud jsou venku stále ještě dva až tři cestující, řidič otevírá střední dveře a tito získávají poměrně volná místa u dveří s možností sednout si na schody, často bez nutnosti placení.
Poznámka k vystupování
Pokud to volnější situace v autobusu dovoluje, dere se Drsňák poměrně dlouho před příjezdem do cílové zastávky co nejblíže ke dveřím (budou rychle venku a nikdo mě nebude zdržovat). Měkouši v této chvíli překvapivě mnoho netratí, protože čas potřebný k výstupu všech sestujících bývá něco mezi čtyřicetipěti a šedesáti vteřinami.
A který typ jste vy?
82 názorů
Pišta_Hufnágl
06. 11. 2007Pišta_Hufnágl
06. 11. 2007Pišta_Hufnágl
06. 11. 2007Pišta_Hufnágl
05. 11. 2007
...ale s láskou!
Vy vůbec netušíte, jak silné citové pouto si je člověk schopen vytvořit ke knedlíku. Necitové!
Pišta_Hufnágl
05. 11. 2007Pišta_Hufnágl
05. 11. 2007
Pišto, vážím si Tvé sounáležitosti, ale popravdě už to nebude ono. Je to podobné, jako když Ti umře pes a někdo Ti soucitně přinese kotě.
Pišta_Hufnágl
04. 11. 2007dítě_na_skleníku
04. 11. 2007
Zářidičák, pokud možno. Pustím si empétrojku a ostatní mi můžou...
Ovšem, pokud sem nucená sedět na dvousedačce, tak u okna, a spolehlivě funguje: pokud nechci aby si vedle mě někdo sedl, a vím, že to má dotyčný v úmyslu, tak se na něho podívám. Psychologický moment, zaručující že dotyčný si nepřisedne.
Super článek :o))
Pišta_Hufnágl
01. 11. 2007
Pišto, musím přiznat, že Tvá paměť je obdivuhodná. Ovšem knedlík v batohu už nevozím. Předevčírem jsem ho v tramvaji bohužel dojedl.
Pišta_Hufnágl
30. 10. 2007dítě_na_skleníku
30. 10. 2007Pišta_Hufnágl
30. 10. 2007dítě_na_skleníku
30. 10. 2007Zbora, mluvící pravdu
30. 10. 2007
Jelikož jsem krásná blondýna, nastupuju poslední a sedávám na klíně nejatraktivnějšího gentlemana, přičemž konzumuji jeho svačinu.
zpívající trávník pch, kandidát vět
26. 10. 2007sestricka.slunicko1
26. 10. 2007Pišta_Hufnágl
26. 10. 2007dítě_na_skleníku
25. 10. 2007Pišta_Hufnágl
25. 10. 2007
Ja jezdim mastnou tyci az ted v Barcelone. Trochu je tu narusena struktura, kterou popisujes, protoze Spanele maji nejak mensi intimni zonu a jsou si schopni sednou si ti skoro na klin. Osobne si tu vybiram misto, kde je nejvetsi zima, protoze je tu furt vedro! tip
Pišta_Hufnágl
19. 10. 2007Pišta_Hufnágl
19. 10. 2007Montrealer
18. 10. 2007
já taky ne, tím vlakem jezdím abych se stydlivým hokejistům a výtkám mé maminy vyhnul :)
autobus je děs, včera, dnes a zítra
nad propastí vysoko v horách
i s fialovými opilci na předměstí kotlin
to jen v metru jsem po chvilkách visíval na bílých tyčích
viselec ve spárech fungující regionálně dopravní
hrůzy, v pěsti kovovou mucholapku pro kmány i pro poslance
a obdivoval stehna nebo občas četl básně
propůjčené stěně krtka nebo hleděl do okna
mobilu,
to když dávali telenovélu a nejely slečny
Montrealer
18. 10. 2007
Měkouš s příležitostnými sklony k drsňákovi :-) A je to fakt. Na schodaře by se nemělo zapomínat. Sem jednou viděl, jak jeden takový schodař sedící na "takovým tom otvíráku dveří", v zastávce vypadl z autobusu. No a ještě by bylo zajímavý pohovořit o superměkkých přeďácích "za jízdy mi je blbě", kteří si ze strachu neřeknou, že je jim špatně, pro následné obveselení ostatního osazenstva :-)
Kvičík Douda
17. 10. 2007
Zvláštní situce, která by stála za popsání, je nastupování v Praze.
Jinak dobrý.
chytrá_jak_radio
17. 10. 2007Kvičík Douda
17. 10. 2007chytrá_jak_radio
17. 10. 2007
Já jsem většinou Drsňák ale když někdo přijde vyměknu do Měkouše a přelezu k okýnku :-)
Já jsem smrdící drsňák, takže se mi často podaří obsadit jen pro sebe i celou čtyřku.
jsem smolař :-) mám hrůzu z kontaktu s ostatními kategoriemi, vyhledám intuitivně pozici kdy mám největší distanci od ostatních a tam setrvám :-)
Já jsem prosím kolař, mám krátké nožky, a tam dosáhnu "na zem" :-) už jsem ábusem nejela, ani nepamatuji, ale je to mé oblíbené místečko :-)) */
Kvičík: čéče dyk tam máš víc cizích slov než českých :-))
all: poznámka k pražákům: největší Drsňáci v Praze bývají důchodci. Ti se rvou na sedadla s neuvěřitelnou vervou :-)
Kvičík Douda
16. 10. 2007
Kdysi jsem často jezdíval MHD-éčkem a tehdy mě napadlo, že by vůbec nebylo špatné přečíst si nějakou humornou brožurku popisující různé taktiky stran toho, jak se nejlépe svézt. A vida, nakonec jsem si hezky početl :) Musím tipovat, moc hezky napsané, vskutu mi to zvedlo náladu.
Jo a pokud jde o to, jaký jsem tip... inu, prošel jsem vývojem od superměkouše přes měkouše k zadákovi.
TAk v autobuse, kde nastupuju na konečný, jsem zářidičák... Ale v dalších se neprocpu dál, než na schody:)
Nejhorší typ je stydlivý hokejista, který ač v ramenou přes celá záda, sedá si vedle mužů podobné typologie, což není k sezení.
I proto raději jezdím vlakem anebo si sedám vedle děvčat. :)
něco mezi superměkoušem a zadáčem - prostě na to kálim a radši si stoupnu abych se nemusel nikam cpát a hádat s důchodcema - u nás na vesnici jich jezdí víc než kde jinde.
a nezapomeň na plynaře ( někdy si dokonce na chvilku sundavají sluchátka z uší, aby zjistili hlasitost svého zamořování ) a letní vopičačky/áky, vystavující svá podpaždí nejlépe druhým do ksichtů a taky na milence šetřící místo sezedním 2 na 1 sedačce. a vůbec. uznávám určitou míru neestetičnosti mého příspěvku, nicméně některá rozhořčení jsou silná a dlouhodobá :)) Jinak Tě zdravím.
u mně to spíš závisí na tom kdy stihnu dorazit na zastávku... ale nejradši jezdím vzadu uprostřed s nohama do uličky...
pobavilo mě to :o)