no, snad nebude tak zle...
na úsměvnou výzvu Jarmilky-úžasně opálenou od moře-už pod jejími texty nebudu diskutovat..
)))) nevadí)))), ta "výstraha" byla s úsměvem, jenže ty smajlíky nemám, tak aspoň (:-)))))
moorgan: nezávisle na Bravíčku, pravda to není; báseň se docela dobře obejde i bez rýmu.
JM: najednou ti chatování pod textem vadí, čím to bude?
Valte si dopisovat jinam, vy dva!
Miroslawku..nevim co Bravicko, mozna to tam psali, to asi budes vedet ty..to ale neznamena, ze kdyby to tam psali, ze to neni pravda..
moorgan: to, že psali v Bravíčku?
rym je nutnosti v basni
jinak to neni basen ale povidani...
basen je proto basni, ze tam je rym
docela souhlasím.Kdo píše volné verše, ten může blábolit.Psát s rýmy se musí umět
S tím se nedá než souhlasit (ještě kdyby to tak pomohlo...)
Tak to už je na tip!(Pro tebe, samozřejmě)
Daktyl, trochej, jamb, stopy, rytmus, rým, atd. jsou jen pojmy, které popisují věci a jevy, k nimž v jazyce dochází. Podobně třeba v hudbě noty popisují tóny, melodie je pak "skladatelem rytmicky organizovaná sekvence jednotlivých tónů, navazujících na sebe tak, aby byla vyjádřena hudební myšlenka nebo její frakce" ;o) Jsou hudebníci (skladatelé i interpreti), kteří noty neznají a přesto umí. Vnitřně rozumějí zákonitostem hudby, ale už ne jejich vnějšímu zápisu. Tedy představa, že musím nutně něco pracně počítat je iluze. Ne-mu-sím. Když sem právě teď píšu, tak pokud nejsem hotentot, dyslektik nebo malý žáček na prvním stupni, neuvažuji o tom, kde se píše měkké i, a kde ypsilon, a nepřeříkávám si v dopomoc vyjmenovaná slova - ale prostě vím, jak ono slovo správně napsat.
Vrátíme-li se od analogie zpět předvedenému rytmu a rýmu, ví to Jarmila nebo ne? Podle mne nikoliv. A to ne proto, že bych si (jak mi posouvá) myslel, že je nutně nenadaný primitiv - když to trochu přeženu, se znalostí Mamutíkových prstových počtů by si s integrálním počtem neporadil ani Albert Einstein. Talent je pouze předpoklad. Když se nerozvíjí, nekvete. Nejen Jarmila předem odmítá určité vzdělání, resp. poznání s námitkou, že poezie je v něčem jiném. To je jistě v mnohém pravda, v jiném však ne, velice bych jí i všem ostatním doporučoval projít si roční seznamy četby mladého Wolkera či Ortena, nehledě na to, co a do jaké hloubky se za jejich časů probíralo na školách, např. klasická metrika (latinská), ap.
Dotkli jsme se však něčeho dalšího. Souhlasím, že odborná znalost ani dobrý cit pro jazyk sám dobré verše nazajistí. Ovšem rytmus a rým přece nejsou básníkovi cílem, nýbrž nástrojem, prostředkem. A teorie nám pomáhá poznat a popsat, jak věci jsou, ne, co se smí a co ne. Skutečný tvůrce nenalévá nasládlý obsah do cukrářských formiček po babičce, ale tesá jazyk do vlastních tvarů, narušuje zažité mechanismy a vytváří postupy nové, objevuje a dobývá území dosud neznámá. A to nejen v otázce rýmu a rytmu, to už je však jiná pohádka.
Janina6 (Vážně se dá psát o něčem, co člověk cítí, a přitom se soustředit na trocheje a jamby? Nevyjde z toho pak na konci něco úplně jiného?): I bez soustředění na trocheje a jamby z toho vždy vyjde něco jiného, jazykový materiál klade určitý odpor a nelze tak docela dobře oddělit "obsah" a "formu". Kdybych byl jízlivý, mohl bych to popsat na deformacích Jarmilina textu, ovšem to by bylo na dlouho. Osobně se na to nemusím "soustřeďovat" víc než na cokoliv jiného.
zzlatý: nemohu souhlasit, Jarmila očividně píše velmi špatně... každopádně je pravda, že jí kritika může pomoci. Také bych si dovolil oponovat, že bych se dopustil kritiky. Pouhý rozbor metra kritikou v pravém slova smyslu není. Tenhle text takové kritice nedorostl, nedozrál, kdybych se o ni pokoušel, donutil bych Jarmilu i sebe k pláči ;o)
Jarmila: takže také víš, co si můžeš políbit, když se ti nelíbí mé připomínky, že? ;o)))) A teď vážně, srdce ti neupírám, jen - v kterémsi svém Zápisníku Šalda pravil: "nemůže zpívat po svém, kdo po svém neumí ani koktat". Jak ho tedy chceš nechat zpívat? Zřejmě tě to překvapí, ale když víš, co dělat, můžeš se k onomu rozbušenému zpěvu nadechnout daleko volněji, než když se potácíš a klopýtáš v dusnu a tmě.
Mimochodem rytmus je spolu s rýmy ten nejmenší problém tvých textů.
Miro, ještě malý dodatek: původně tam bylo:
komu se to nelíbí, ať si .. políbí.
Vyznělo by to líp? Nepochybuji, že mi to spočítáš!
Ale asi nebudu umět žít ani psát v přemýšlení
a počtech, mám taky srdce!
Miroslawku, jsem tu nová,
neber osobně má slova...
Brrr, zrovna teď jsem si uvědomila, že ani toto dvojverší není formálně bez chyby! :-))
Věcná kritika je určitě zapotřebí. Smekla bych klobouk, kdybych ho nosila. Těším se (ne, děsím se..!), že i já se od Tebe dočkám něčeho víc než vtipných parodií. Vážně se dá psát o něčem, co člověk cítí, a přitom se soustředit na trocheje a jamby? Nevyjde z toho pak na konci něco úplně jiného?
Mir:Bohužel, narozdíl od jiných pravděpodobně nebudu akceptovat tvoje poznámky a počítat daktyly
a trocheje, neboť jak píšeš v předešlém komentáři
- od přírody mi není dáno (primitiv atd.) nemám
ani trošku hudební sluch, pokud je k tomuto nutný(?)Jsem pravděpodobně obdařena jinými věcmi, které
tobě nejspíš chybí. Škoda, že ti nemůžu poslat tip
za kritiku, zkusím to u nějakého tvého dílka,
o jednom vím.
Mir: Když ne, tak ne - myslím to vážně - ty to máš v malíku a já bych se tím musela prokousávat
samože si pamatuji ze školy trocheje, daktyly a jamby a samože když píšu, dovoluji si přepych vlastních melodií - nemusí zvučet každému - netvrdím, že mám prvotřídní hudební sluch, byť se za nadělenou dávku nestydím :)))
chci abys věděl, že tě uvidím ráda a tvoje poznámky budu akceptovat
Z odborného hlediska je to jedna z mála skutečných kritik a to vyjádření je kultivované. Jarmila jen reagovala. Ona kritika je vždy mrcha. Všichni máme raději pochvalu, než kárání. Když jsem dostal "Lektorský posudek" na moji první knížku "Dívej se kolem",(pro neznalé, je to odborná kritika-posudek před vydáním)chtěl jsem ji hodit do koše, ač k vydání byla doporučena. Četl jsem mezi řádky, myslím, že mi mnoho dala. Ten Lektorský posudek napsal pan Dr. Ivo Odehnal, spisovatel a kritik. S odstupem času vím, že mu vděčím za to, jak mi otevřel oči. To však neznamená, že budu za zápornou kritiku rád, alespoň v emoci první chvíle. Tvoje kritika autorku nepotěšila, ale já smekám. Jarmila zde píše velmi dobře, ale aby psala ještě líp, kritiku potřebuje.
JarMoo: a není lepší být schopna vlastních? Literaturu klidně doporučím, v knihovnách to mají ;oDDD
Janina, zzlatý: jako potrefená husa, musím zakejhat, že onen údajně pohoršený chvátal brodící se splínem (obdivuhodná dedukce ;), mám být bezesporu já, neb Jarmila tímto textíkem reaguje na mé poněkud tvrdší poznámky pod svými předchozími dílky. Máte pravdu, že jako ona skládat rýmy skutečně neumím, jenže v tom ostatním se mýlíte - jsem za to rád a nemyslím, že by bylo co závidět ;o)
Mir: uvítám tvoje analýzy - dík
Shrnuto: druhá strofa má proti první jiné metrické schéma - všechny verše jsou řady trochej, trochej, daktyl. To je navíc realizováno dost nejistě. Strofa má vložený navíc jeden verš, který se nerýmuje, pouze se svým koncem okolí zvukově lehce dotýká. Tolik k deklamované "pravidelnosti".
První strofa je na tom s pravidelností rytmu (i "pravidelností" rýmů) vcelku dobře
Několik chci | napsat | rýmů,
trochej, trochej, trochej, trochej
prý se | dávno | nenosí,
trochej, trochej, daktyl
ve chvatu a | věčném | splínu
trochej, trochej, trochej, trochej
pohoršují | kohosi.
trochej, trochej, daktyl
"problém" nastává až ve strofě druhé, kde se sice autorka dušuje, ovšem v praxi koná trochu jinak
Pravidelný | zrušit | rým,
trochej, trochej, trochej, trochej(neukončený)
jenž je | plný | rozkoše?
trochej, trochej, daktyl
potud dobré a teď to přijde. Měla by následovat rytmická řada trochej trochej trochej trochej(neukončený) a nebo trochej trochej daktyl, budeme-li s trochou dobré vůle pokládat sousloví "zrušit rým" za daktyl. Jak později uvidíme, budeme se muset přiklonit ke druhé variantě. I to je sice rytmická změna (a tedy nepravidelnost) - v rozporu s tlakem metra strofy předchozí i proti iktu nabíhajícímu na znělém, ryčném er slova rým zcela zřetelně, ale budiž. Co ovšem následuje ve skutečnosti?
– bohužel, to neumím,
Xxx X Xxx (X - přízvučná slabika, x - slabika nepřízvučná)
metrum si přízvučné "to" žádá vnímat jako příklonku a tedy musíme byť za cenu ne zcela přirozené transakcentace (a tedy celkem nejistě) alespoň ono trochej, trochej, daktyl. A pojďme dále
komu | se to | nelíbí,
trochej, trochej, daktyl, potud v pořádku, ale co ten údajně pravidelný rým? Dvojice neumím - nelíbí, rým netvoří, pouze jednoslabičnou(!) asonanci, což sice jakýsi souzvuk je, ale úplně jiné povahy.
ať jej | vhodí | do koše.
trochej trochej daktyl
v pořádku, tedy budeme-li pokládat částici ať za přízvučnou, což by určitě bylo na diskuzi, kdyby na tom záleželo.
To je přece půvabné... prý pravidelný rým zrušit neumím a právě přitom to uděláš. A aby bylo jasno, mě to nepohoršuje, mě to bavilo a baví.
Jsou tu také takoví,
ne tak dobří jako Vy!
Že neumí, rým mu schází
a ze zloby jiným kazí...
Tož teda vitej v klubu, Seifertko :)))*
:-))
Kdo rýmovat nedokáže,
proti rýmům nejvíc káže,
nejlíp všemu rozumí,
štve ho, že to neumí!