Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ve skelných očích mrtvého lze jasně spatřit oboje

Výběr: StvN, Pišta_Hufnágl, pozorovatel, Winter, katugiro, G_B_Show
10. 01. 2008
51
71
13681
Autor
Kandelabr

Padák tiše pleskal v mírném vánku. Vzduch si s ním pohrával, nafukoval jej a proháněl se jeho záhyby a vždycky našel cestu ven, látka splaskla, ale jen na okamžik, hned se znovu nafoukla, padák dýchal.

Provazy se proplétaly mezi větvemi, plazily se a svíraly a zdálo se, že prorůstají celý strom, jako kořeny cizopasného květu.

Tělo viselo klidně, provazy ve vánku mírně sténaly a kolébaly mrtvého.

 

Lidé z vesnice ho chtěli sundat, ale nikomu se nepodařilo vyšplhat tak vysoko, není jisté, zda dostali závrať z výšky nebo se jim zdálo, že je mrtvý pozoruje, otáčí se po nich a sleduje je, když opatrně lezou nahoru, váhavě zkoušejí došlápnout na další větev, nůž sevřený mezi zuby, ruce se škrábou o kůru a najednou se připlíží strach, vánek ve vlasech už není příjemný, celý strom se podivně naklání, větve se houpají, strach je tady, snad strach ze smrti, ale proč teď, vždyť je všudypřítomná. Je to strach ze smrti vlastní nebo cizí? Ve skelných očích mrtvého lze jasně spatřit oboje.

A dole je tak dobře, ale je to tak hluboko.

 

Nakonec se rozhodli, že strom pokácejí, ale nebylo kdy, každý měl najednou příliš mnoho práce, vymlouvali se, nikomu se do kácení nechtělo a pak se začalo říkat, že mrtvý může mít u sebe granát nebo bombu a ta by mohla vybuchnout a tak věc nechali být, mrtvý byl od vesnice dost daleko a tak nikomu nakonec nevadil.

Začali  mu říkat Angličan, protože odkud jinud by mohl být a strašili s ním děti, počkej, on sleze, omotá tě těma šňůrama a vytáhne tě vedle sebe na svou větev nahoru, když budeš mít štěstí, pověsí tě za krk a bude hned po tobě, ale když budeš mít smůlu, pověsí tě za nohy, hlavou dolů a budeš tam s ním viset, celé dny a týdny a bude se na tebe dívat těma svýma očima, které se mu i ptáci bojí vyklovat, budeš se tam houpat ve větru a on ti bude šeptat jazykem umrlců…

Děti podnikaly každý den výpravy k mrtvému, po cestě se hádaly, koho asi mrtvý dnes mohl chytit a jestli bude viset za krk nebo nohu a co by si kdo vybral, kdyby mohl, zda rychlou smrt nebo šílenství v rozmluvách s umrlcem s nadějí na záchranu. A pak bázlivě pozorovaly větve a hledali viselce, připravení je zachránit.

 

A jednou, když děti zase bloudily očima po větvích s nadějí a strachem, že objeví Angličanovu kořist, nemohli nalézt ani samotného mrtvého. Jen děravý padák stále tiše pleskal ve větru a kusy provazů, které měly držet tělo se volně kývaly, konečně v odpočinku.

Děti s křikem utekly domů.

Rodiče jim vysvětlili, že asi provazy musely povolit a zvěř si pak tělo odtáhla.

Ale jít hledat mrtvého do lesa se nikomu nechtělo.

 

 

 

 

                       


71 názorů

Setkání po letech... :) A koukám, že Márvin se už stačil vyjádřit i k tomuhle:)))

Sakra to je opravdu moc hezká povídka. Když o tom přemýšlím tak je vůbec nejlepší co jsem kdy četl.

vinca minor
16. 06. 2010
Dát tip
krásné obrazy

Opravdu moc hezké! *TIP*

Mmmm, líbí se mi =) Ale pokud bych měla číst knihu, kde by toto bylo zapracované, bíc už bych o Angličanovi číst nechtěla. Myslím, že tohle je ta pravá míra... =) A připomíná mi to nějaký film. Možná seriál Lost? Nevím... každopádně přidávám tip, ať si ještě někdo počte. ;)

Kandelabr
07. 06. 2010
Dát tip
Lady de Winter: žádnou takovou povídku neznám. Marquéze mám rád, ale četl jsem jen Sto roků samoty, Lásku za časů cholery a Kroniku ohlášené smrti. Nemám potřebu krást cizí nápady, to bych si sám před sebou neobhájil.

Kandelábře, je to jistě krásné a působivé, ale není ono to náhodou taky totálně vykradené? :) Vybavuju si jednu Márquezovu povídku, která je přesně o tom samém, vesnice najde mrtvolu, a tak dále. Dobře, u tebe to oběšenec a straší se s ním děti, zatímco u Márqueze je to utopenec a lidé ho věnčí květy, no ale stejně. Ale třeba je to náhoda.

Skarabea
05. 06. 2010
Dát tip
mala by som pár výhrad...napríklad to uvažovanie o smrti v druhom odstavci, zdá sa mi nereálne v danom okamihu takto premýšľať ale oceňujem nápad, atmosféru...ako si z obyčajného parašutistu urobil niečo trochu desivé, absurdné...

standa.rd
05. 06. 2010
Dát tip
Kam asi šel?

FAE BOMB
03. 06. 2010
Dát tip
Je to dobrý. Taky jsem ti to tipnul. Pouze tvrdim, že parašutista moc strašidelnej neni. Závěr pěknej. Když byl Angličan na stromě, tak byl více-méně pod kontrolou. Teď může bejt vpodstatě kdekoliv. Musel jsem si dát pivo, abych vůbec usnul... :-)

Kandelabr
03. 06. 2010
Dát tip
FAE BOMB: nic ti nebrání napsat si svou verzi, pokud nejsi spokojený. Jointík: já tak píšu no, nezdá se mi nutné, aby měl čtenář všechno naservírované. Ať zapojí fantazii...

FAE BOMB
03. 06. 2010
Dát tip
*Mrtvej výsadkář je dost slabej. Smrt k válce patří. Nebo to snad byl nějakej sportovní parašutista? Lepší by byl sebevrah, kterému smrt zmrazila obličej ve výrazu bezmezného zoufalství... V Anglii jsem prožil zhruba rok a můžu potvrdit, že voni jsou fakt takový. Lezou ze stromů a škrtěj' malý děti šňůrama vod padáku. Áčko GBS, abych mu udělal radost, že neni poslední...

G_B_Show
01. 06. 2010
Dát tip
Hmm...návrat po dvou letech a pořád se tu vidim jako poslední... uvidíme, jak to bude zejtra. Nějak příjemně jsem si teď vzpomněl. V

G_B_Show
11. 11. 2009
Dát tip
Moc fajn pocitovka, tetelim se*

crytania
24. 02. 2009
Dát tip
..pěkný konec..tajuplný, otevřený...tak jak to umí stephen...

Úžasné!

Dr_Lecter
30. 08. 2008
Dát tip
Námět dobrý, ale připadá mi to psané moc rychlým perem...kdyby se to obohatilo o několik dialogů a/nebo myšlenek zúčastněných a rozdělily by se některé dlouhé věty, bylo by to asi lepší.

domin.go
21. 04. 2008
Dát tip
první odstavec /námět/

Kandelabr
21. 04. 2008
Dát tip
domin.go : co je podle tebe opsano z pana much?

domin.go
20. 04. 2008
Dát tip
způsob vyprávění je vynikající na úrovni etc. kdybys ten začátek neopsal z Pána much, bylo by to ještě lepší ,)

stryc
18. 04. 2008
Dát tip
Dobrý deň, sem sa stavil. Konečně aj neco k čténí, no řeknu enom, přidal bych tam kus příméj řeči. Třeba dyž tý staří, děckém dávaly rady, bude to nět život a neenom kus smutného dokumentu, o luďoch keří sa bojí aj stínů.

Bič
22. 02. 2008
Dát tip
dobrý. tuplem dobrý, že se mi to líbilo, i když jsem úplně unavenej, jako bych 35 hodin nespal.

katugiro
21. 02. 2008
Dát tip
Četl jsem už tehdy, a pak ještě několikrát, řečeno už bylo za tu dobu dost, takže jen zapichuju značku. *

Myslím, že není co dodat. Jednoznačně skvělé.

bestye
09. 02. 2008
Dát tip
vida, konečně něco pro potěchu oka i duše :c) jen mi trošicku vadí ten přepálený začátek - tedy on je úžasný - ale namlsala jsem se na něm a pak už mi to možná nespravedlivě usínalo. Jinak mám pocit - že je to napsáno, jakoby se někdo podíval z okna - viděl viselce na stromě a to co mu prolítne v tu chvíli hlavou dal hned na papír. Možná by se mi líbil trochu větší chaos v těch myšlenkách - přiklání se mi to pak k uhlazenosti a tu já moc nemusím. i příběh bych klidně ještě víc seškrtala právě na úkor té chaotičnosti myšlenek - ale to je spíš už věc osobního vkusu, neber to jako kritiku :c) jinak jsem si ji přečetla několikrát a pokaždé fakt s chutí :c)*

Výborné dílo,způsobem, provedením, tematicky, naturalistické ale příjemně a vkusně,po dlouhé době moc a moc hezké čtení.Dávám Tip a díky za zážitek, AB

Jinny
05. 02. 2008
Dát tip
Vpravdě bradburyovské...

reka
04. 02. 2008
Dát tip
nějak nezaujalo. ne že by to bylo špatně napsané. líbí se mi první odstavec. ale na druhém mi nějak vadí to chování lidí. proč by se báli parašutistu odříznout? proč by se báli pokácet strom? od toho momentu už tom textu nevěřím, a dál už mě (právě kvůli tomu) nijak nezasáhe.

Lakrov
03. 02. 2008
Dát tip
Pro Makča, ale nejen: ...je to úvod... myslím si totéž, ale obava z 'dead dogs' mě odradila od nutkání napsat to jako první. Mám raději delší texty, ale jako prog se mi tuten moc líbí. A sem se většinou delši nenosí.

Makča
03. 02. 2008
Dát tip
schválně si přečti od Hálka Na statku a v chaloupce - stačí úvod - je to úplně stejný, akorát to není hnijící parašutista, ale stará chalupa na kopci, která se začíná opřádat legendama a strašej se s ní děti, stává se součástí místní lidové slovesnosti atd...to je ten odkaz, jak už tu někdo podotkl, ke klasickýmu vyprávění, akorát s moderními rekvizitami - to napětí mezi tím je zajímavý. formálně je to jako pasáž z vesnického románu 19. stol.s existenciálním obsahem. ale neřekla bych, že je to povídka, spíš úvod, pasáž z budoucí povídky, je to antré k možné povídce.

Lakrov
03. 02. 2008
Dát tip
Taková noční můra. V některých ohledech nereálná, ale působivá. Co bylo hnacím motorem k napsání? Jen záznam snu, samotná působivost, nebo něco víc? snímekz války? Ta byla dávno. Chybí mi souvislosti. Tip.

velmi pusobive... pripomina mi to sen ktery jen o vlasek neni nocni murou...*

Plopez
19. 01. 2008
Dát tip
ano, můžu s klidem říct: tohle se mi líbí

*!

a2a2a
11. 01. 2008
Dát tip
Kandelábr, to co jsem napsal si i nadále myslím. Všechno to, co zde nastínil zejména Stvn je možné, ale prostě jsi to nedokázal adekvátně vyjádřit, odlišit, stylizačně, graficky. Myslím, že jsem svou kritiku vyjádřil zřetelně, věcně a se snahou nalézt dobré i horší. A nevkládej mi do úst, že něco vypadá. Nechci a nemám ani čas dál ukazovat na příkladech drobné chyby tím spíše, že tvé pojetí, nápad se mi opravdu líbí. Je jen na tobě, aby jsi si přebral, co jsem napsal. Nečiním si žádné nároky. Tragicius, věz, že já nic nezaměňuji, jen chápu, tak jak chápu, nic víc. A pokud jde o mou ochotu diskutovat, pak existuje, zde na Písmáku je poměrně velmi hodně lidí, kteří by to jistě potvrdili. A mám také svou zkušenost.

pozorovatel
11. 01. 2008
Dát tip
když se zamyslim, tak si tak pro sebe říkám, že píšeš pořád stejně, jen nějak víc přemýšlíš.. dřív se mi to líbilo víc

StvN
11. 01. 2008
Dát tip
Většina diskusí končí na tom, že má někdo názor:) Fuj. No nic, Eco v Procházkách říkal, že přímý přenost používá pouze porno, nikde jinde se vám nestane, že by čas uběhlý v textu nebo ve filmu byl stejný jako reálný čas pásky. Zjednodušeně řečeno. A mistr Proust je ten, který napsal nějakých 30-60 stran, už si to fakt přesně nepamatuji, které zahrnovaly okamžik probuzení, kdy člověk ještě není tak docela střízlivý. Supr věc.

Tesat do kamene:)

Kandelabr
11. 01. 2008
Dát tip
Tak se mi zdá, že bych se měl už asi taky ozvat. Nejprve děkuju všem za přečtení, jsem rád, že se to některým z vás líbí, a jsem rád i za polemiku. Zkusim to trochu rozepsat a uvidime co z toho bude. Všem: Díky :) James Juyce: jaký jiný závěr by se ti líbil?já nad závěrem přemýšlel hodně, samozřejmě, že by mrtvola mohla ožít a vyžrat celou vesnici, ale tak nějak mi to nesedělo, k tomu, že všechno je takové klidné a tiše se houpající...a hlavně by to byla úplně jiná povídka. já jsem se svým závěrem spokojený, jde do ztracena, ale můžeš si něco domyslet, je tam prostor pro fanazii. Dostat víc z toho možná dokážeš, já ne, a tak jsem spokojený. Winter: Máš pravdu, věta možná trošku pajdá, ale zdá se mi tam důležitá. a2a2a: nešlo mi přece o to nějak realisticky popsat, co se děje. Je to můj popis situace a kdyby mi to připadlo zajímavé, mohl bych během času, co někdo šplhá na strom popsat sto stránek o pocitech, jeho i mých, vždyť to není přímý přenos, ale můj popis děje a nepřipadá mi, že bych dělal něco zvlášť ojedinělého. Jinak vyjádřil jsem svůj názor a váš vám neberu, znamená konec diskuse? ono to tak zní. váš vám neberu,ale můj je správný. třeba jo. vůbec mám pocit, že většina diskusí tady na písmáku končí tím, že se všichni začnou hádat o tom JAK diskusi vést, což je nuda a škoda.

Tragicus
11. 01. 2008
Dát tip
a2a2a: Zatim pouzivaji jen logicke argumenty, tedy i kdyby jsi empiricky zjistil, ze s pistou se neda diskutovat, coz nevim, ja takovou zkusenoust nemam, neni preci jediny, kdo se pokousel o diskusi. Ono totiz opravdu posuzovat "povedenou pasaz" jen z hlediska osobni predstavy o spravnych myslenkach v urcite situaci je nesmyslne. A nakonec navic zamenujes neci myslenky a popis. "konecne v odpocinku", jak uz ostatne poukazal pozorovatel.

StvN
11. 01. 2008
Dát tip
a2a2a - nestavím se teď za kluky, ale postrádám u tebe zamyšlení se nad tím, co jsem napsal a následný souhlas. Zapracuj na tom.

pozorovatel
11. 01. 2008
Dát tip
"Pánové, bídou je spíše vaše reakce na můj názor, vyjádřil jsem svůj a váš vám neberu." nebereš, ale říkáš o našich názor, že jsou bídné? ne, to pak diskuse vážně nejde

a2a2a
11. 01. 2008
Dát tip
Pišto a je diskuse s tebou vůbec možná ?

Á, pánovi nevoní diskuse...

a2a2a
11. 01. 2008
Dát tip
Pánové, bídou je spíše vaše reakce na můj názor, vyjádřil jsem svůj a váš vám neberu.

A2, to je bída, jestli takhle jedině umíš číst. Spisovatel, jak správně říká póza, nebude přeci tupě popisovat děj, ale půjde na dřeň - a i když jsem nikdy umrlce neodřezával (ty, počítám, taky ne), řekl bych, že nadhozené motivy tam budou...

StvN
11. 01. 2008
Dát tip
...snad strach ze smrti, ale proč teď, vždyť je všudypřítomná. Je to strach ze smrti vlastní nebo cizí? ... V dané situaci člověk takto nepřemýšlí. Leze nahoru, aby odřízl mrtvého a ve chvíli, kdy se cítí ohrožen, to prostě realisticky vzdá aniž by pokoušel smrt či o ní filsofoval. Nepoznal jsi vstup autora? Autor může přece přemýšlet nad něčím, nad čím by člověk v dané situaci nepřemýšlel. Nadto je tu něco jako jistý soubor pocitů, který člověk prožívá a třebaže je v té chvíli neidentifikuje slovy, jsou v něm a dají se literárně ztvárnit.

pozorovatel
11. 01. 2008
Dát tip
myslím, a2, že kdyby se měl spisovatel jen pokoušet přiblížit se co nejvíce k realitě, bude z něj jen další realistický autor se sociálním smýšlením a jinými nudnými vlastnostmi tahle povídka neni o tobě, to píšu proto, že má několik prvků živoucího organismu a to pak znamená, že nefunguje podle tvých (nebo mých) představ o uvěřitelném a běžném ...šílenství v rozmluvách s umrlcem s nadějí na záchranu... neřekli děti, ale autor s odkazem na varování rodičů, to samý s ...konečně v odpočinku... nevim, jak do toho můžeš plést děti tim tuhle odpověď využiju i jako kritiku a že dnes lidi už neuměj číst, jen promítat svý vlastní myšlenky a ani klub Magického reálna jim nic neřekne:)

a2a2a
10. 01. 2008
Dát tip
Nápaditý námět i průběh i střízlivé rozuzlení. Bohužel však nemohu akceptovat jako povedenou pasáž, jakým způsobem rodiče strašily děti, to mi přijde naprosto v uvedené syrovosti nepředstavitelné. Taktéž mi přijde nerealistická tato pasáž: ...snad strach ze smrti, ale proč teď, vždyť je všudypřítomná. Je to strach ze smrti vlastní nebo cizí? ... V dané situaci člověk takto nepřemýšlí. Leze nahoru, aby odřízl mrtvého a ve chvíli, kdy se cítí ohrožen, to prostě realisticky vzdá aniž by pokoušel smrt či o ní filsofoval. zde to trochu uniká do zbytečné patetičnosti, která je jinak textu cizí. Obdobně nevěrohodně pro dětský způsob myšlení zní tato formulace: ...šílenství v rozmluvách s umrlcem s nadějí na záchranu... Ne že by děti o něčem podobném neuvažovaly či se nedohadovaly, ale způsob vyjádření je neadekvátní Podobně ...konečně v odpočinku... zní v daném dějovém průběhu cizorodě, to těm dětem v tu chvíli jistě na mysl nepřišlo, proč by jinak s křikem utíkaly. Přesto však se mi celý text líbí právě pro svůj obsah, že se ti podařilo z jakoby tragické události až na pár výhrad učinit událost, jejíž tragédie ztroskotává, mizí v chování lidí, kteří, jak se říká, si zvyknou i na šibenici. Toto je vklad, který si cením nejvíce. Stálo by za to ho stylisticky doladit. Tip

DaNdÝ
10. 01. 2008
Dát tip
Drobet to ve mně vyvolalo vzpomínky na starýho dobrýho Pána much. A pravda že i úrovní kvality mi ho to připomíná.

tinja
10. 01. 2008
Dát tip
krasne...mrazive....pravdive..:)*

Winter
10. 01. 2008
Dát tip
Možná, že se z toho dalo dsotat víc, možná celý román, ale už v současném stavu je to perfektní (snad až na poslední škobrtavou větu druhého odstavce, zdá se dost popisná)

oleandr
10. 01. 2008
Dát tip
zajímavé

Právě pro tu úžasnou atmosféru dávných vyprávění si tohle dílo cením, Jamesi.

pozorovatel
10. 01. 2008
Dát tip
mně chutná

Tak to je pecka! Kandelábr v plné formě. Krom výběru rovnou nominuju coby reprezentaci na jiné servery. Uff. Temný folklor. Nádhera. Kritik nektirik, pomalu bych se byl schopen vyjadřovat leda v citoslovcích, po tomhle. Povinná četba pro všechny pokušitele o psaní prózy.

Tragicus
10. 01. 2008
Dát tip
Rici, ze je to vyborne napsane by bylo asi ponekud zbytecne, myslim, ze uz to moc dobre vis. :] Vlastne - celkove mi prijde kritika zbytecna.

StvN
10. 01. 2008
Dát tip
No jo, pěkný obraz. Ten začátek je opravdu hodně silný.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru