Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hodiny podlých luhů - zuzuzu

Výběr: Jinovata
01. 02. 2008
3
17
3223
Autor
akredit

Podlehnutí předurčení aneb zuzuzu

 

Motivy vystupující z chaosu intertextuální kompozice jsou výpovědí i snem, mystikou i filosofií, blábolivým šifrováním i eroticko pocitovým vyznáním touhy a osamělosti; tím vším lze současně označit záměrnou neurčitost jakési dekonstrukce zrození s prvky rozpomínání na budoucnost; do čehož přizvukují zároveň všechny ruchy světa.

 

Náznaky dějů, jež se obvykle v životech žijí, tvoří kulisu, záminku i předmět zkoumání. Odposlechnuté útržky hovorů se proplétají s vlastními asociacemi k nim a tvoří tak svébytnou, relativní, namnoze osobní, výpověď.

 

 

Záměrnost, uvědomování formálních možností je předváděno v ledabylé škále:

 

hromadění rýmů v jednom nebo v po sobě následujících verších;

kvalita rýmů  v takovém množství klesá ??; „mlčení a jančení jsou kačeny“ versus „steny pěny“ nebo i plané rýmy „náznaků/odznaků“, „povolání/milování“;

 

„zanikám v nedotčení ručičky s ručičkou vteřina odemyká stín“ – zanikám, v nedotčení ručičky s ručičkou, vteřina odemyká stín“; původní rukopisy starého zákona neobsahovaly interpunkci a dokonce ani dělení vět a slov mezerami; zuzuzu se značně spoléhá na chápání kontextů;

 

přímé odkazy k filosofům, např. Nietzsche, Zenon, Herakleitos, zřejmě i Démostenes; a tyto filosofické odkazy jsou mnohdy značně ironizovány;

 

„středovýchod“ =? Střední východ, střední Evropa; „středozápad“ =? Název území v USA, střední Evropa; neurčitosti osob, pohlaví a míst i času;

 

„já ji:
očichám jako chán
očůrám v obrysech je svět polohován
ze rtů tkáně strhám a pojím
sám v šílení sebou sám"

nebo:

"jahody jsou vždy nahé a nakouslá jahoda je pomilovaná
či osouložená znásilněná jahoda“
-erotické pasáže, od drsné otevřenosti (očichám, očůrám) až k úvaze po smyslu prožitku sexuálního chování (sám v šílení sebou sám);
milování proti samotě… 

 

drsnost projevovaná i blízkému okolí lyrického subjektu (mamince, poroď mi dítě nebo ti udělám cucflek);

 

„neunikej mi ze srdce
zakřivená v dojetí
děravá fantazie nemůže být“
-téměř kosmický obraz aspektů lásky;

 

„že jsem zatlačil na vodu
voda je hodná a to už ode dna
noční voda je hladina hladná chladná jahodná“

-motivy živlů, zejména vody, a pohybu či plynutí řek a cest dominuje viditelnému množství básní;

 

-odosobnění vlastních částí těla (v potoku šly kotníky o kameny brnkaly a ruce mávaly bolestí) symbolizuje neovladatelnost;

-záměrná nezáměrnost, např. chrlení adjektiv, žvatlání citoslovečných částic vavava…

-básnická oslovení: Herakleite, Splave, abstraktní náhrado…

 

a nakonec jakási skrytá životní kréda (citace z několika závěrečných básní):

 

ví co je to toužit po spoustě zážitků

a mít pořád co dělat,

neschovávat se za teoretická babrání

a prožívat to tělo chce prožívat

a veškeré nádstavby jsou

sublimovaní muži,

sublimované ženy.

 

 

mrákoběsná toulavost uvnitř tunelů hučí provoz ozývá se jako když někdo zesílí dopady všech vloček z radia

 

 

mlha luna a čadící kůže
orten zábrana a krev co teče
nad tím potokem v tomhle údolí se kloním s mou dívkou
světlo je ohnivé a poblikává
náš pohled je jednáním
a to její je živější než mé
má život v malíku a z toho jí teče krev
mé zuby jsou s mými rty v strakatém souznění

 

Ona toho vědoma spokojeně vrní

a vrtí se dle toho kolik je zrní.

 

Máma mi psala zprávu, že se jí za chvilku narodím, mám si ten život užít, snad to nezkurvím.

 

(konec citace různých fragmentů)

 

 

 

Bylo řečeno hodně nebo málo?

 

Některý čtenář si nemůže nevzpomenout na dikci Nostradamových proroctví, zuzuzu k nim přidává ironický škleb, předpovádaje vznik sama sebe (resp. lyrický subjekt). Jak jinak popsat drama podlehnutí podlým luhům (louhům?) života?

Jiný čtenář se může zachytit místy silných obrazů, kterých žel není převaha, ale najdou se: „...když někdo zesílí dopady všech vloček...“ – musíte je ovšem hledat.

 

A ještě jiný čtenář zalomí rukama a řekne: je to šílené, neuspořádané, nereferenční a kde je vlastně cosi přitažlivého na těch "osobních pravdách"? Je možné se ničeho nedočíst; zejména bez ochoty hledat. V tomto ohledu jde o okrajovou poezii, která by snad měla vyvažovat jinak průzračný menstream české poezie zabydlené ve stále dokola ověřovaných prostorách krajinek a domova, kde jsou všude vylepeny certifikáty posledních lidských jistot. Ale jsou nějaké lidské jistoty?

 

Ačkoliv mne různé, až „autenticky náhodně pohozené“, banality zuzuzuovské poezie (hromaděný a nekvalitní rým, drsnost přístupu k bližšímu okolí lyrického subjektu apod.) odrazují, přesto bych si pro některé inspirace autorovu sbírku koupil. S příležitostí vhledu do autorovy osobnosti nebo s veřejnou (hostotvarovskou) certifikací jeho kvality, jimž rádi česky říkáme „důvěra v autora“, kvalita veršů v naší zemi narůstá! Zkuste si kteréhokoliv autora přečíst i s „vnitřně nařízeným pravidlem“, že jste jeho verše napsali sami a měli byste je hájit a uhájit. Vždycky najdete důvody k pochopení situace a smyslu oněch textů. Začtete-li se jen s očekáváním, je autorská trefa do vašeho vědomí spíše náhodou nebo dočasně oslněnou neznalostí. Šplouchat se v bezpečných vodách jazyka Hodin podlých luhů lze jen se záchranným kruhem odmítnutí, je třeba být odvážným plavcem a uvolněně zvládnout sem tam i nějakou tu autorovu schválnou jazykovou vlnku.

 

 

 


17 názorů

poznámku z/k trochu jiného soudku: jestliže má kritika krom jiného objevovat čtenáři dosud neobjevené, povedlo se skvěle. už se těším, až si zuzuzu, kterému jsem se tu víc jak čtyři roky úspěšně vyhýbala (ač výrazný byl svého času dost), přečtu.

romale
05. 02. 2008
Dát tip
stylově se mi zdá jako asi nejvic vypovídající - právě ta zkrakovitost a hromadění pojmů to činí přehlednym... zajímavé...

JiKo
03. 02. 2008
Dát tip
RP jsi jen hloupý, omlouvám tě

R.P.
03. 02. 2008
Dát tip
Jiko učeš si ofinku a nasaď si svoju kravatu ty sofistkovaný kretén.

JiKo
02. 02. 2008
Dát tip
Myslím, že je to čitelné úplně stejně jako ostatní kritické texty. Máš prostě historickou smůlu akredite :-) No ale tys taký, že to ustojíš levou zadní. Moněkud mě mrzí, že zbraněmi, kterými se bojovalo za doby železné (za dob vlády My unfair Lady) se tu mlátí i dnes. Jojo i poslední v řaě si chce užít své kazatelské facky, viď R.P.

Fouckault
02. 02. 2008
Dát tip
"V tomto ohledu jde o okrajovou poezii, která by snad měla vyvažovat jinak průzračný menstream české poezie zabydlené ve stále dokola ověřovaných prostorách krajinek a domova, kde jsou všude vylepeny certifikáty posledních lidských jistot. Ale jsou nějaké lidské jistoty?" hezky:-)*

akredit
02. 02. 2008
Dát tip
c_l: jednak mám za sebe povědomí, že jsem se předem daného konceptu držel; druhak trvám na tom, že (jakési vnějškově nezvyklé) poruchy "stylu" jsou v tomto případě zcela na místě, neboť vystihují omezené možnosti úplné analýzy extrémně otevřeného textu; treťjak jsou některá pozitivisticky postavená pravidla omezujícím diktátem a nudou - kostrbatost a komplikovanost nelze dokázat, zejména na pozadí úsporné funkčnosti při sdělování; tvrdím, že rozdělení vět složitějšího souvětí vede k poněkud pozměněnému sdělení; čvťjak by se inteligentní čtenář mohl a měl více zabývat tolerantním vnímáním kvalit a poslání významů v textu obsažených; nepíšu persvazivní posudek nezainteresovaným byrokratům, jímž chci sehnat nepominutelnou kohortu manických obdivovatelů onoho zkoumaného díla; páťák právě o podstatu a vizi šlo tentokrát krajně a nade všechno; zkoumaný autor se zcela jistě vymyká běžnému textovému uspořádání; přesto se ti styl textu dál nemusí líbit .) nemusíš ho přijímat a mně budiž poučením pár tvých dobrých rad, které jsem možná v minulých svých kritikách doržel ve větší míře; tedy, sám cítím jistou nespokojenost s výsledkem, ale termín je termín a možnosti jsou jen možnosti; díky...

*

akredit
01. 02. 2008
Dát tip
chmm, to je možná pravda, že stylově skutečně nic moc...; jenomže, tentokrát mi o styl kritiky ani nešlo, šlo mi o průnik k významu roztříštěného zdrojového textu, což zřejmě ovlivnilo i můj styl/nestyl; přičemž nejsem o nutnosti nějakého stylu ani nijak přesvědčen; imprese to však rozhodně nejsou .) v každém případě rád přijmu nějakou tu stylovou radu; co bych měl podle tebe zlepšit?

moc dlouhé, snad později až přečtu denní tisk

R.P.
01. 02. 2008
Dát tip
aj tebe

akredit
01. 02. 2008
Dát tip
kladu si stejné otázky, nevím, co je správně a mohu jen popsat, jak to na mne působí; a je jenom na tobě, zdali se tě můj názor dotkne či nikoliv; jsem raději, když se čtenáře dotýká, ale jinak hlavně dobrou noc .)

R.P.
01. 02. 2008
Dát tip
nemôžem si ťa zaškatuľkovať. nepoznám ťa. jednoducho som si to prečítal a vzbudilo to vo mne dojem, že tu niečo nie je v poriadku. čo je vlastne umenie a čo nie? a kto určuje hranice? myslím, že pre každého je umenie niečo iné a to mu nikto nezoberie, aj keď sa mýli.

akredit
01. 02. 2008
Dát tip
R.P.: všichni škatulkují .))) i ty sis mne právě zaškatulkoval, ale mám obavu, že ty ne s úsměvem a lehkým srdcem; snad to není tak vážné .)

R.P.
01. 02. 2008
Dát tip
jasné, všetci sú ko..ti, len ty si lietadlo. ty vieš všetko najlepšie, a keď povieš, že je niečo zlé zlé zlé, tak to tak musí byť. zaškatuľkuj celý svet a seba ako prvého.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru