Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seRealita
02. 03. 2008
12
45
1813
Autor
Větroplašno
Lodě v mracích
se rozpouštějí a pláčou
nad námi
45 názorů
Větroplašno
17. 03. 2008Větroplašno
13. 03. 2008lotosový kvet
13. 03. 2008Větroplašno
11. 03. 2008Větroplašno
10. 03. 2008Větroplašno
09. 03. 2008Větroplašno
06. 03. 2008
"miniatura" by se tomu vyjímala lípe :-)
to je taková free-kategorie ;-)
Větroplašno
04. 03. 2008
Lodě v mracích, které pláčou, jsou skutečně metaforou. Pláč (ve Tvém případě) je metaforou deště, loď zase metaforou mraku. Pěkné pro běžnou poezii, ale v haiku by být neměly. Haiku pojmenovává to, co vidí, tak, jak to je. Tedy mrak je mrak a déšť je déšť. Pláč pak náleží dětem a smutným dívkám :-).
Když se free-papouch vydá na nekonečnou pouť světem, skončí U Vedrů, chtěl říct... ;)
je a je a je to matlafora jak hrom a hajku to není a není a StvN má pravdu a pravdu! (výjimečně! ;-)
automobil je automobil a když nazvu koloběžku free-automobilem, tak si ji tak pro sebe sice nazvat můžu, ale nikoho nepřesvědčím, že je to automobil
free-želva je slon se zobákem
free-kružnice má čtyři, nebo sedm ostrých úhlů
free-nekonečno končí za rohem v restauraci U Vedrů
není to padlé na hlavu? :-)
pláč - déšť metafora jednoznačně je; jestli je to ostatní spíš paralelismus nebo metonymie je, řekl bych, bezpředmětné, neboť metafora sama je vlastně synekdochou obrazných pojmenování...
proč mluvit jednoduše, když to jde složitě, že! :))
Větroplašno
03. 03. 2008
(jen ještě avi palinovi. a rovnou kdekomu, proč bych se jednou neplácnul přes kapsu)
free-haiku je free především v tom, že se zříká dvou základních atributů haiku, a to jednak přírodní tematiky a pak zařazovacího slova; forma se obecně toleruje volnější i v ortodoxnějším pojetí haiku (tedy většinou a mluvíme-li o mimojaponské tvorbě), stejně jako se dle mého názoru tolik nelpí třeba na klasických atributech jako "patina" či "trpkost"
co by mělo zůstat, je duch haiku, byť okleštěný - a zbývá pak např. už zmíněná ne-metaforičnost (jak uvádí i tvůj odkaz), ne-obsažení emocí, lehkost podání a především(!) pauza, zlom, zkrátka náhrada původního kireji
nu.
a také to tak vůbec být nemusí. protože free-forma je holt free-forma a pravidla si vnucovat moc nenechá; takže co jsem předestřel je jednak můj osobní postoj k rozlišování free-haiku a ledabylejších třířádkových pokusů, jednak potom úzus, kterým se na písmáku dle svého citu řídí více autorů a tak se stává určitou normou, kterou když v této komunitě překročíš, budeš vyobcováno, milé větroplašno ;)
Metafora do haiku nepatří.
Loď v oblacích a pláč jako déšť jsou metafory jako brus.
atribut "free" je jen berlička jak zastřít zmršeninu
hlásím se do tábora těch, co tvrdí, že to haiku není
StvN, nesúhlasím... Skús si predstaviť skutočnú oceľovú alebo drevenú loď, ako vchádza do nízkej oblačnosti nad vodou a para, ktorá sa na jej trupe začne hneď kondenzovať, tiež hneď padá dole (plače... ok, to je náznak metafory... ale nie nejaký okatý)
V tomto zmysle to chápem ja a preto som tomu dal tip, lebo v tomto zmysle to (povedzme, že free) haiku je.
Větroplašno
03. 03. 2008Větroplašno
03. 03. 2008Větroplašno
03. 03. 2008
nemám problém s tebou
štve mě ten balast, co se v tunách hrne do Písmáka
štve mě, že lidi co ani neznají pravopis si dovolí psát "básně" a vylévají je sem
nejsi jediný
Větroplašno
02. 03. 2008Větroplašno
02. 03. 2008Větroplašno
02. 03. 2008
pokud budeš psát hrubice typu "mně nemá nikdo rád", tak se nediv, že tě nikdo nebude mít rád :-P