Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seo zvyklostech a jejich proměnách
14. 04. 2008
0
0
2340
Autor
tonas
O zvyklostech a jejich proměnách
Rozsah, v jakém jsou v této společnosti uplatňována práva všech lidi, přičemž není příliš dbáno toho, jak je v protisměru jedinec dbalý občanských pravidel a povinností, je docela přirozenou reakcí na poměry, jež tu vládly v předchozím násilnickém, samovládném a nesvobodném režimu. Poměry dnešní jsou ve svých krajních podobách protikladem toho, co tu bylo ještě před osmnácti lety. Je to mechanismus teze a antiteze, kladu a protikladu a jejich nezbytné finální syntézy (negace negace) jako formy každého historického pohybu a technologie rozhodování.
Pomíjení, nebo přinejmenším nedodržování nezbytné represe za porušování zákonů, je jenom jedním z množiny dějů, jímž se příliš protikladná teze, jako antiteze poměrů předchozích, projevuje.
Málem všechno,co se odbývá v naší společnosti, trpí despektem vůči totalitnímu stavu, jenž je už skoro po dvě desetiletí podrobován vydatnému, málem všeobecnému odsudku. Potíže s přílišnou tolerancí vůči asociálům, s přílišnou měkkostí vůči lidem, kteří si počínají svévolně vůči občanskému kolektivu a vůči zákonům, je jenom částečkou toho, co je protikladem k předchozím zlořádům a vyvolává tak následné společenské těžkosti. Je možno uvést řadu tradičních společenských hodnot, principů, kodexů a zvyklostí, které k velké a všeobecné škodě vzaly za své v protikladně se vymezujícím a radikálně se měnícím světě.
Uvedu jen jeden okrajový příklad: sexuální morálku a s ní související stud. Moje generace si ještě potrpěla na platonické lásky,na rituální stydlivé tanečky kolem opačného pohlaví, a vůbec kolem problematiky celé oblasti věcí intimních. Být stydlivý a zdrženlivý bylo tak obvyklým a dokonce poetickým status quo. Dnes se ze všech mediálních košů na nás sypou nahotinky.To, co bylo a jistě mělo by být nadále obsahem cudných očekávání a dohadů, je ztracené. Co by mělo být skryto do posledka ke konečnému odkrytí, se stalo všedností. Intimní partie člověka jsou málem k vidění a mání stejně, jako obnažený palec na chodidle. Dívky jako by zcela zapomněly být stále ještě stydlivě cudné a dráždivě tajemné. Hrůzná pornografie hyzdí vše.
Čapek, ve kterémsi ze svých moralistních článků z dvacátých let minulého století, pobouřeně píše, že kdesi v reklamách na cigarety zahlédl dívky v kombiné. Musel jsem se pousmát. Dnes by se nad tím, co se děje, vzňalo pohoršeně jeho cigárko ve višňové špičce plamenem.
Vztahy mezi pohlavími, reprodukce lidského rodu, intimní hygiena, to jsou tak důležité a frekventované pojmy z oblasti etiky, že je nelze bez vážného nebezpečenství pohodit do prachu dějin. A určitě nebylo jen kněžourským suchopárstvím vedení člověka k pohlavně spořádanému životu. Rozličné společenské pohromy bývaly vždy spojené s poklesem sexuální morálky. Hospodin přece dštil síru na Sodomu a Gomoru hlavně proto, že byly eroticky velmi výstřední a rozmařilé. Protiklad erotických zvyklostí je vskutku malým a docela marginálním projevem negace minulého. Revolučně - až nerozumně - protikladným k minulému se pokouší být veškeré lidské konání.
Svět se mění v čase střetem protikladů. Konfrontace je způsob bytí.Neznamená to ovšem, že tato konfliktní dynamika člověka míjí. Naopak! Energická účast občana na ní je cestou k rozumu a objevování pokroku. Čím širší a přemýšlivější podíl řadového občana na střetu společenských koncepcí všech podob, tím dynamičtější bytí kteréhokoli lidského kolektivu v čase, tím kratší cesta z vyhraněného střetu protikladů k rozumné syntéze.
O zvyklostech a jejich proměnách
Rozsah, v jakém jsou v této společnosti uplatňována práva všech lidi, přičemž není příliš dbáno toho, jak je v protisměru jedinec dbalý občanských pravidel a povinností, je docela přirozenou reakcí na poměry, jež tu vládly v předchozím násilnickém, samovládném a nesvobodném režimu. Poměry dnešní jsou ve svých krajních podobách protikladem toho, co tu bylo ještě před osmnácti lety. Je to mechanismus teze a antiteze, kladu a protikladu a jejich nezbytné finální syntézy (negace negace) jako formy každého historického pohybu a technologie rozhodování.
Pomíjení, nebo přinejmenším nedodržování nezbytné represe za porušování zákonů, je jenom jedním z množiny dějů, jímž se příliš protikladná teze, jako antiteze poměrů předchozích, projevuje.
Málem všechno,co se odbývá v naší společnosti, trpí despektem vůči totalitnímu stavu, jenž je už skoro po dvě desetiletí podrobován vydatnému, málem všeobecnému odsudku. Potíže s přílišnou tolerancí vůči asociálům, s přílišnou měkkostí vůči lidem, kteří si počínají svévolně vůči občanskému kolektivu a vůči zákonům, je jenom částečkou toho, co je protikladem k předchozím zlořádům a vyvolává tak následné společenské těžkosti. Je možno uvést řadu tradičních společenských hodnot, principů, kodexů a zvyklostí, které k velké a všeobecné škodě vzaly za své v protikladně se vymezujícím a radikálně se měnícím světě.
Uvedu jen jeden okrajový příklad: sexuální morálku a s ní související stud. Moje generace si ještě potrpěla na platonické lásky,na rituální stydlivé tanečky kolem opačného pohlaví, a vůbec kolem problematiky celé oblasti věcí intimních. Být stydlivý a zdrženlivý bylo tak obvyklým a dokonce poetickým status quo. Dnes se ze všech mediálních košů na nás sypou nahotinky.To, co bylo a jistě mělo by být nadále obsahem cudných očekávání a dohadů, je ztracené. Co by mělo být skryto do posledka ke konečnému odkrytí, se stalo všedností. Intimní partie člověka jsou málem k vidění a mání stejně, jako obnažený palec na chodidle. Dívky jako by zcela zapomněly být stále ještě stydlivě cudné a dráždivě tajemné. Hrůzná pornografie hyzdí vše.
Čapek, ve kterémsi ze svých moralistních článků z dvacátých let minulého století, pobouřeně píše, že kdesi v reklamách na cigarety zahlédl dívky v kombiné. Musel jsem se pousmát. Dnes by se nad tím, co se děje, vzňalo pohoršeně jeho cigárko ve višňové špičce plamenem.
Vztahy mezi pohlavími, reprodukce lidského rodu, intimní hygiena, to jsou tak důležité a frekventované pojmy z oblasti etiky, že je nelze bez vážného nebezpečenství pohodit do prachu dějin. A určitě nebylo jen kněžourským suchopárstvím vedení člověka k pohlavně spořádanému životu. Rozličné společenské pohromy bývaly vždy spojené s poklesem sexuální morálky. Hospodin přece dštil síru na Sodomu a Gomoru hlavně proto, že byly eroticky velmi výstřední a rozmařilé. Protiklad erotických zvyklostí je vskutku malým a docela marginálním projevem negace minulého. Revolučně - až nerozumně - protikladným k minulému se pokouší být veškeré lidské konání.
Svět se mění v čase střetem protikladů. Konfrontace je způsob bytí.Neznamená to ovšem, že tato konfliktní dynamika člověka míjí. Naopak! Energická účast občana na ní je cestou k rozumu a objevování pokroku. Čím širší a přemýšlivější podíl řadového občana na střetu společenských koncepcí všech podob, tím dynamičtější bytí kteréhokoli lidského kolektivu v čase, tím kratší cesta z vyhraněného střetu protikladů k rozumné syntéze.
.