Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vlastenectví

07. 06. 2008
5
46
4679
Autor
Anuschka

Zamyslet se občas bolí, nemyslíte ?

„Být bez vlasti je nesnesitelné“ Seneca. Ne příliš známá věta o to známějšího filosofa. Napadlo vás někdy, co je na tom pravdy? 

Každý z nás se rodí jako příslušník nějakého národa, jako dítě své Vlasti. Jako potomek svých předků, jako potomek těch, kteří obdělávali pole své země, potomek těch, kteří umírali v bojích za čest vlastního národa.

A teď? Říká se, že nic nemůže jen tak zmizet… Tak kde tedy jsou… Kde jsou ti hrdinové, kteří byli ochotni zemřít za svou Vlast? Kam se poděla ta hrdost, která je hnala kupředu? Ta láska ke své zemi, která jim stála za to, aby položili vlastní životy ve svaze zachránit to, čeho si tak vážili? Kam zmizel ten lesk v očích, ta jiskra ústy, když zazní jméno naší země? Kde je ta oddanost, která proudila krví našich předků?

Všechno to pohřbila společnost. Společnost zapomínající na přirozené lidské ctnosti. Společnost ubírající se jistým krokem do záhuby, společnost určující směr, kterým půjde náš národ. Nové generace už nejsou vychovávány k úctě ke starším, natož pak ke svojí Vlasti. Není to chyba? Neměli by se ti, v jejichž rukou leží budoucnost našeho státu, spíše zajímat o historii své země, než marnit čas „inteligentními“ rozhovory pomocí moderních komunikačních prostředků a internetu?

Nemluvě o tom, co je na internetu pácháno s naším rodným jazykem. Trendy velí co nejvíce používat cizí slova a měnit češtinu v něco, co se spíše podobá polštině. W místo V, G místo K, SH místo Š apod. Opravdu to máme zapotřebí? Opravdu nám naše řeč nestačí? Nebo je prostě jen málo „cool“?

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč to všechno? Proč „obohacovat“ svůj jazyk, vyvíjející se po celá staletí, slovy cizími, která bychom bez obtíží mohli nahradit slovy českými? Proč používat slova cizích jazyků, když máme jazyk svůj? Mluvme cizími jazyky- ale ctěme ten náš!

Jak řekl Publius Ovidius Naso: „Vždy se drž místa, jež Ti bylo dáno“ … Každý z nás má svou zemi – zemi pro kterou žije a pro kterou by měl v dobách zlých být ochotný i zemřít (neboť podle Horatia – „krásná a vznešená je smrt za vlast“) – každý z nás má svou Vlast. Každý z nás byl zplozen jako potomek nějaké rasy, nějakého národa – každému bylo dáno místo, kterého bychom se měli držet. Už v dávných dobách si každý národ bránil svou zem – před nepřáteli lačnícími po jejich území, před nepřáteli drancujícími jejich milovanou zem…

Tak co se změnilo? Proč najednou vstupujeme do unií, kde se snažíme zbořit všechny údajné barikády mezi národy, proč rušíme hranice naší země, a tak si přestáváme krýt záda a případným protivníkům sami padáme vstříc čepeli mečů? Proč dnešní doba velí umět světové jazyky a bořit tak bariéry mezi národy? Proč se z tolika různých kultur snažíme udělat něco jednotného, proč si necháváme cizinci před očima rozkrádat svou zemi? Vrací se snad zpátky doba komunismu, kdy „všechno bylo všech“, tudíž naše vlast nepatří jen nám, ale i každému, kdo dobrovolně opustil tu svou? ¨

„Vlast není místo, vlast je pocit“ – Jak pravil Grönemeyer. My se nevzdáváme jen místa, my se vzdáváme kusu sebe samých. Vlast není jen místo, kde žijeme, vlast je něco, pro co bychom měli žít. Vlast je rodinou, je zázemím, je kusem nás… tak proč se děje to, co se děje? Proč už dávno vyhasl plamínek naděje, že se blaničtí rytíři vzbudí a přijedou shromáždit český lid v boji za vlastní národ? Že přece jen vysvitne hvězda, která osvítí úctu k Vlasti v srdcích nových generací a zvolá : „Národe, povstaň!“

Nespěme, neriskujme, že zaspíme dobu, kdy bude každý mít v rukou budoucnost své vlasti. Neriskujme, že přijdeme o ten nejcennější cit – totiž lásku k Vlasti. A ať už jsme potomky jakéhokoliv národa – pozvedněme číše na jeho zdraví a bojujme za jeho budoucnost! Národy, povstaňte!


46 názorů

Prosecký
23. 09. 2010
Dát tip
Anuschko, přes tvoje Vyjmenovaná slova po M jsem se dostal až sem. Na jednu stranu je to typické dílo tvého věku, patos citátů a našich nárdoních školních učebnic. Na druhou stranu je div, že se tím vůbec zabýváš. Moji synovci by vůbec nechápali, co chceš říct. takže ještě několik poznámek: umírat za vlast často byla fráze, která měla dohnat nevědomé do boje za tenkterý stát a jeho daně. Sedlákovi bylo přece úplně jedno, kam daně platí, jestli do Vídně nebo do Prahy, jakou řečí mluví a jaké dějiny se zrovna hlásají. Do unií nevstupujeme najednou, ale vždycky jsme do nějaké patřili. Jsme prostě malý národ, jakách je v Evropě několik desítek. měli jsme jen to štěstí, že nás neasimilovali, jako Bretňce, Provensálce nebo Basky, nebo Walesany a Skoty. Nejdříve jsme byli součastí středověké říše, pak Rakouska, krátce v křehké alianci s Francií, dlouho s Ruskem a teď v Unii. Jednotný jazyk byl vždy, nejprve latina (na rakouských mincích se užívala latina až do roku 1918, to vám neřekli?) Kdybychom neexportovali a nedováželi, jako země bychom se brzy zhroutili. Nemůžeme očekávat, že se někdo v Londýně bude učit náš krásný, ale komplikovaný a málo potřebný jazyk. Něco jiného je nechat si rozkrást svou zemi. Ale peníze jsou mocné. Kdyby byli Rusové chytřejší, vůbec nás nemuseli okupovat 1968. Vždyť nás stačilo jednoduše vykoupit. Není úniku. Myslíš Herberta Grönemayera? Jsi z Liberce, tak ti ještě musím říct, že my, sudetští Němci, už žádnou vlast nemáme.

synáček
05. 09. 2010
Dát tip
Nevím jestli zamyslet se bolí, ale pokusím se o to… Vlastenectví je dáno zkušeností. Jinak bude vlastenectví vnímat ten, kdo nevytáhne paty z vesnice v níž se narodil a jinak ten, kdo od dětství hodně cestuje, třeba jen díky aktivitám svých rodičů. Jinak ten, kdo využívá internet a komunikuje s celým světem a úplně jinak ten, kdo se věnuje něčemu, co mu v takové aktivitě brání, nebo ji z jiného důvodu prostě odmítá. Velmi důležitá je pochopitelně i kvalita našich zkušeností. Kdo prožil dětství v pohodě, bude mít jinou zkušenost, nežli ten, jemuž jeho vlast nechala umučit otce, či dědečka. Je tu ale i problém hranice mezi vlastenectvím a nacionalizmem. Jiné to bude v době, kdy je náš národ dlouhodobě v ohrožení, či dokonce v porobě a jiné, je-li v pohodě, tak, jak je tomu právě nyní. Zkrátka jedná se o velmi složitý proces a je velmi mnoho faktorů ve hře… řečeno srozumitelněji, vlastenectví se asi nedá v lidech „jen tak“ probudit… *

BBarkku
09. 06. 2010
Dát tip
no jasně:) -tak jsem to zase nemyslela.spíš, že já bych si sem asi domácí úkol nedala, protože mi to nepříjde moc stylový,umělecký"...někdy se zadaří a tak se chce člověk pochlubit, ale stejně...no, je to otázka, jestli člověk líp předvede svůj um a nitro na tématu, které mu vybere někdo jiný, nebo které si vybere sám:) to je fakt otázka....:)

Anuschka
08. 06. 2010
Dát tip
Já nevím. Když vezmu v potaz, kdy to bylo psaný, zast ak špatný mi to nepřijde. A teď už je tu spousta komentářů, který maj větší váhu newž samotný dílo, tak mi přijde škoda to smazat :)

BBarkku
08. 06. 2010
Dát tip
napadlo mě to..ale pak nevidím moc důvodů, proč to ukazovat na písmáku...teda pokud nechce slyšet takzvanou "hlubší kritiku";)

Anuschka
07. 06. 2010
Dát tip
Taky (ne)musíš brát v potaz fakt, že tohle psala 13-ti letá slečna za domácí úkol. :)

BBarkku
07. 06. 2010
Dát tip
Souhlasím se StvN a přišlo mi to takové zkostnatělé..a klišoidní. Takovou úvahu vyplodí každý člověk za domácí úkol. -Chtělo by to víc o tvé zainteresovanosti v tématu.Nějaký osobní postřeh, ne jen známé věty, že něco bývalo a teď už není..Ale cením téma a žánr, který sis vybrala.

PecKer
01. 04. 2010
Dát tip
Jěště, že existují diskuze. Nepoučen z nich, bych s textem souhlasil, zahodil cizí jazyky a vydal se najít někoho či něco, co by mě hrdinně zlikvidovalo. Překvapuje mne, že celá dsikuze nevyznívá jako snůška odsudků a nadávek. Asi budeš dobrá moderátorka. Nicméně bych se závěrem dovolil domnívat, že načteno mělas proklatě víc než osobních zkušeností a prožitků. TIP

quarterback
13. 03. 2010
Dát tip
velmi svérázné,velmi nacionalistické,oceňuji to nadšení,nenech se znechutit kritikou, piš dal ale priste tomu dej lepsi formu a drz se jednoho tematu,v tom souhlasim s StvN

Přeplácané klasickými citáty, patetický projev. Před sto lety by Ti možná tleskali. Třetí odstavec od konce mi připomíná něco mezi Miroslavem Sládkem a Le Penem, navíc nemá nic společného se zbytkem textu... A co na internetu někteří kreténi páchají s češtinou není projevem jejich neúcty k češtině, ale jejich debility.

Vinarka
17. 12. 2009
Dát tip
V poho ;)

Anuschka
17. 12. 2009
Dát tip
Dobrá, dobrá. Možná jsem reagovala přehnaně, ale nemám ráda, když si někdo myslí, žebych s jeho konáním snad souhlasila :-) Tak se omlouvám.

Vinarka
17. 12. 2009
Dát tip
Uf, * "obrození" jsem chtěla napsat

Vinarka
17. 12. 2009
Dát tip
Hele, bereš si to moc osobně.. Myslela jsem to obrazně... Asi jako když tu někdo přede mnou psal, že mezi fašismem a vlastenectvím není takový rozdíl. Zkrátka to byla jen trochu silná slova a věty. Ale to neznamená, že jsem proti tomuto dílu či snad dokonce !tobě! nějak zaujatá. Pokud to šlo z tebe, tak respekt. Lidi o vlastenectví obvykle moc nepřemýšlí. Taky mě mrzí, jak se teď deformuje náš krásný jazyk, a zapomíná se na snahy národního obrozenectví...ok?

Anuschka
17. 12. 2009
Dát tip
Ale není to kvůli kritice. Neobhajovala jsem se před žádnou zápornou kritikou - a že jich zrovna u tohodle je. Ale přirovnávat někoho k takovýmu zvířeti je vážně trochu moc

Vinarka
17. 12. 2009
Dát tip
No comment. Jediná záporná kritika, jakou jsem zde napsala, a už je oheň na střeše.

Anuschka
17. 12. 2009
Dát tip
Nikde jsem tu tohle jméno nečetla. ANo, přirovnání k AN, nebo Odporu, ale ani jedna z těch organizací ve svejch článcích druhou světovou nepodporuje. Ty promiň, ale beru to jako urážku. Přirovnávat mě k takovýmu zvířeti jako byl Hitler je vážně silný kafe ;)

Vinarka
17. 12. 2009
Dát tip
sorry, ale nejsem jediná, které to tak připadá, takže na tom asi něco bude

Anuschka
16. 12. 2009
Dát tip
Aha, a proto mě označuješ za Hitlera.. hm.

Vinarka
16. 12. 2009
Dát tip
A ještě něco: osobně se považuji za vlastenku.

Vinarka
16. 12. 2009
Dát tip
Wooow. Hitler vstal z mrtvých :) Mimochodem: jsi si jistá kategorií? Chvíli jsem měla dojem, že to patří spíše do citátů. Co se týče chlapců a jejich "úvaze o školní úvaze" hm,zrovna tohle jsem řešila ve čtvrťáku s naší češtinářkou - má smysl to psát, když jsme nuceni jen stále dokola omílat ty klišovité otřepané fráze...?

Anuschka
04. 10. 2009
Dát tip
Ehm, tisíceré díky.. Dneska už bych to asi takhle nenapsala, ale nechávám to tu - ani nevím proč :) Nicméně z poslední věty mám opravdu radost, děkuju.

Arnie07
04. 10. 2009
Dát tip
když jsem to dočetl, myslel jsem, že na písmákovi už nic číst nebudu... je ale sympatický, že se jen tak nevzdáváš a chceš si to obhájit (stojí to za to?)... máš tip za houževnatost - tím jsi pro mě dokázala, že ty jsi vlastenka... :)

Anuschka
21. 08. 2008
Dát tip
Děkuju :-)

Anuschka
08. 06. 2008
Dát tip
Tvrdit, že mi ani jedno nic neříká, lhala bych. Ale překvapilo by mě, kdyby mě to nějak ovlivňovalo :-) Možná proto to sem dávám... abych přišla na to, jak do toho tu upřímnost zakomponovat natolik, aby byla zřejmá. A jestli někomu přijde, že tomu při psaní chybělo přemýšlení, pak chápu, že na podobný věci mám ještě čas :-)

StvN
08. 06. 2008
Dát tip
Ironií je, že většina hrdinů byla prohlášena hrdiny až ve chvíli, kdy za něco padli. Tohle není pravda. Přijde ti to takové možná proto, že ty se o nich dozvíš, až když jsou už dlouho mrtví:) Jestli jsi ještě školou povinná, tak je pochopitelné, že chceš o takovýchto tématech mluvit, ale dej si pozor, abys u toho mluvení také přemýšlela.

Anuschka
08. 06. 2008
Dát tip
Asi Tě zklamu, školní práce to prapůvodně byla. Školní úvaha žáka základní školy, který se po hlavě vrhl do tématu, o nemž mu všichni tvrdili, že nemá šanci napsat. Téma, ke kterému má tak blízký vztah a téma, které bylo snad úmyslně mírně přehnáno - proč, to netuším. Víš, dokud mne člověk nepozná a nebude se mnou polemizovat a podobných tématech, bude si vždycky myslet, že je to jen pár myšlenek porůznu posbíraných... Jedna z mála školních prací, která šla opravdu ze mě. Jedna z mála prací neomílající dokola to, co poslouchám od všech těch "dospělých". Protože takový lidi názory sebe nemám... Snad bohužel. (Bezduchý obhajování... Asi. Ale tisíceré díky.)

Anuschka
08. 06. 2008
Dát tip
Tak ? Začátečník se pozná kdekoliv a kdykoliv :-) Omluvuju se... Sofistka ? Kéž by... Nicméně mě to vždycky bavilo... Ptal ses proto, že ti přijde tak strašný, že to nikdo vážně myslet nemůže ? Až tak... ortodoxní ?

Anuschka
08. 06. 2008
Dát tip
...to záleží na úhlu pohledu... Možná to byl účel, tápat, jestli je to myšleno vážně, nebo nikoliv... Možná. A nebo taky ne.

Anuschka
08. 06. 2008
Dát tip
Vezmu si z toho něco púro "příště" ... Děkuji... (Ironií je, že většina hrdinů byla prohlášena hrdiny až ve chvíli, kdy za něco padli. Asi je to otázkou vkusu...)

StvN
08. 06. 2008
Dát tip
Škoda, že jsi se nedržela nějaké osnovy, nedala své úvaze řád. Tohle je spíš takové nadávání na všechno - jako ty myšlenky, které na člověka chodí po nějakém zklamání. Nedá se říci, že by byly pravdivé ve smyslu přesného popisu skutečnosti. Úvaha by se pokud možno měla držet jednoho tématu, tedy buď vlastenectví nebo jazyka nebo hrdinů (ostatně mám za to, že zemřít pro něco není důkaz hrdinství ani toho, že věc, za kterou se umírá, je správná).

Anuschka
08. 06. 2008
Dát tip
Vidíš, všude je to stejný... Pak teda nechápu, proč maj všichni potřebu se někam stěhovat.

Anuschka
08. 06. 2008
Dát tip
Až přijdeš na to slovo místo parodie, dej mi vědět... (A netkví právě v tom to kouzlo umění?)

Bič
08. 06. 2008
Dát tip
naučím tě číst? nikoliv ... ježíš už jsi tam, kde zjištuješ, že víš mín a mín? ... jestli ano, tak to se řadíš mezi statisíce lidí. znáš zlatou slivovici?

Bič
08. 06. 2008
Dát tip
aha, ono je často těžký rozlišit skutečnost od parodie (určitě existuje vhodnější slovo, ale jsem tak na plech, že si ho nemůžu vybavit). dílko si ukládám na zítra a moc se na to těším. útoky (třeba tohoto formátu) jsou mi šitý na míru. ...jdu pryč, nebo usnu tady na křeslu

Anuschka
08. 06. 2008
Dát tip
Tvrdím snad opak ? Nutím tě číst ? Nikoliv...

Bič
07. 06. 2008
Dát tip
hloupé, blbé, tupé. asi jako klacek.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru