Pan M. by se vyjádřit mohl, kdybys byl sdostatek vycválán, abys mu poslal avízo. Ale i tak nechce, neb za a) tak již lépe, než jak by sám mohl, učinil 0bludný Neználek; b) že jsem nepochopil, k čemu bych se měl odborně vyjadřovat. Rozvedl jsi pouze svou celkovou neznalost. A suplovat to, co jsi sám zanedbal, nemám důvod.
Tak původně jsem chtěla potěšit nemnohé čtenáře svého blogu dílkem o tom, jak jsem se vdávala, ale tohle je větší legrace.
Ja, ty píšeš odvážné formulace. Jsi místní arbiter elegantiarum, aby ses mohl zaštiťovat tvrzením, že vezmeš něco zpátky, když Zmok pozná svou vinu (svou velkou, velkou vinu), a milostivě přeformuluješ svá příkrá slova? A co jako?
Nemyl se, pochopila jsem tě úplně dobře. (Pomiňme, že to o jemnosti jsem psala také já, a to Zmokovi). Celá ta komédie je v tom, že ty vnímáš realitu prizmatem holokaustu a všechno ostatní jde stranou.
Dobře, aby nedošlo k mýlce, budu se obhajovat předem, jakkoliv to nesnáším, ale chci se vyhnout laciným nařčením. Navíc jsi chtěl odbornost - máš ji mít: tři roky jsem na Karlově univerzitě studovala hebraistiku. O dějinách Židů v českých zemích – a nejen tady – toho vím pravděpodobně stejně tolik, ne-li víc než ty. Taky jsem déle než je zdrávo studovala bohemistiku, a jsem tudíž poměrně dobře obeznámena s historií antisemitské literatury u nás, a to jak primární literatury, tak literatury sekundární. A PRÁVĚ PROTO můžu obhajovat Zmokovo dílo. Protože na rozdíl od tebe vím, na jaký literární kontext se odvolává – a v rámci tohoto kontextu je zcela legitimní.
Jednoduše, aby to pochopil opravdu každý: Zmok tu publikoval (před sporným dílkem) několik kramářských písní. Je tedy zřejmé, že ho jednak zajímá kramářská píseň jako taková, nikoliv antisemitismus sám, jednak že se snaží naplnit (formou i obsahem) předem dané schéma, které kramářská píseň má. V kramářské písni je tzv. „lidový antisemitismus“ běžný. Naplnil tedy schéma dobře.
Klást na kramářskou píseň (která, jak jsme si velmi stručně ukázali, to měla být) měřítko dané holokaustem, je nesmyslné. Jistě je to možné, jak je na tvých příspěvcích vidět. Stejně jako je možné apriori po šoa Židům odpouštět cokoliv, prostě proto, že kdysi byl holokaust. Ale obojí je ptákovina ze všech ptákovin ta nejptákovinovatější. Skutečnost totiž nelze redukovat ani na "děti obětí jsou dobří lidé, a jestli nejsou, tak na ně aspoň budem hodný", ani na „na světě je válka, tak buďme vážní“.
Je nesmyslné říct „když už vážné téma, tak se vším všudy“. Jednak proto, že je blbost ke každé písmeno uvádět rozsáhlou historickou statí, jednak proto, že s postojem „buďme smrtelně vážní, pieta si to žádá“ by nikdy nevznikla geniální díla, jako je Viz láska izraelského autora Davida Grossmana (a jakou za to dostal doma čočku) nebo Kanibalové Georga Taboriho. Tam se, ó ta hrůza!!! - v koncentračním táboře žerou spoluvězni. A to je Tabori považován za velmi dobrého autora. Svět není černobílý. Poper se s tím.
Miwa: Ano. Jsem osobně zaujatá proti Somálcům i Američanům. Když to tak vezmu, nemám ráda vlastně nikoho.
BM: tak mi při tvrzení, že ZMOK svým příspěvkem napadl celé etnikum přijde, že jsi napadl především na hlavu. A jako takového (slovy F.X. Šaldy) by tě zřejmě bylo lépe živit na obecní útraty jako tvora bezpomocného, ale i neškodného, než nechat řádit takového škůdce mezi nevinným lidem čtoucím.
A milý etalone společenské morálky, byť mi není dáno mluvit za ZMOKa, dám ti ještě radu: nenamáhej se, omluv od tvůrce takových štollovských keců asi nikomu netřeba.
ZM: už chápeš, oč mi prve šlo?
Oplodný_N: ty chceš diskriminovat ty co nečetli "Ema mele maso", přiznej se...
Jsem zapomněla avi. Napravuji.
A ty jsi kdo, pane Bertíku, že se tu dopouštíš odvážných formulací a la "pokud pan Zmok přizná a popřípadě by trochu přepsal"? Co pak? Když přizná a přepíše, bude spasen? Kde já jsem to jenom - á, už vím, kde jsem to slyšela. Když udělá sebekritiku, velký Stalin mu odpustí.
2 Zmok: Dovedu si představit, že by to dílko bylo uvedeno na scénu jemněji. Na druhou stranu - kdo si dá práci (ach, jak si život zjednodušujeme) a klikne na tvoje další díla, vidí, že jde o organickou součást tvojí tvorby. A já to beru. Je to povedená písnička. Nemyslím si, že by patřila do zlatého fondu české literatury, ale tak tipuju, že o to ani nešlo.
A mimochodem - tiše se domnívám, že každému, kdo přečetl víc než Ema mele maso v čítance, by mělo být jasné, že primitivní redukce na podstatu sdělení je v tomto případě pitomá.
Prostě jsem chtěl napsat něco, co se blíží kramářské písni. Pokusil jsem se o to už několikrát, můžeš se o tom přesvědčit. A protože kramářská píseň nepochází ze současné doby, tak si myslím, že zasadit židy do takových souvislostí, do kterých jsem je zasadil, je omluvitelné (toto by měla být i částečná obhajoba té "chásky satanovy"). Kdo by dneska bral kramářskou píseň a antisemitismus minulých století vážně? Myslel jsem si, že zrovna toto je současnému inteligentnímu člověku pouze pro legraci. Holt, asi není. A ta trocha kontroverze (záměr druhotný), má sloužit pouze k zamyšlení.
BH: Můj názor je, že jediný kdo tady někoho napadá jsi ty. Nezlob se, ale napsat o autorovi, že je na základě publikace tohoto textu opovrženíhodná nula a ubožák, je prostě ubohost a hloupost. A s tím nic nenaděláš, přestože máš jistě na svůj názor i pocity právo. To koneckonců máme všichni a nemusíme kvůli tomu nutně ztrácet glanc. Stejně tak máme právo udělat chybu a jak se říká, omluvou nezarmoutíš.
docela si dovedu predstavit, ze podobna kramarska pisen byla svyho casu velkej hit. docela si dovedu predstavit, ze sveho casu na podobnem tematu nikomu neprislo nic zvlastniho, neb to bylo bezne. coz je fakt, s kterym tezko neco nadelame. ale dokazu si rovnez predstavit, ze autor predem musel predpokladat, ze si to nekdo vezme osobne a ze vyvolani kontroverze bylo od jiste miry zamerem. potvora autor :)
BM: kdyby mě pobuřovala každá piča, tak bych nepřežil ani pískoviště ve školce. A netušíš-li vážně, co znamená chucpe, pak se mi ony soudy ohledně antisemitismu tohoto příspěvku jeví jako ještě více hloupé. Jako i ostatně ony "odborné" literární komentáře, jimž jsi neopomenul dodat důrazu v patřičné barvě. Kdo může za to, že svým v jiných směrech zřejmě tak výtečným ostrozrakem nerozpoznáš, že text je žánrově docela dost povedená kramářská píseň, kde dobové užití toho, co ty soudíš měřítky dneška, je nejen přijatelné, ale naopak vlastně i žádoucí? Autor? Božínku. Běž prosím Tě demonstrovat před kina, třeba zrovna nedávno dávali muzikál, Sweeny Todd - Demon Barber of Fleet Street, velebí se tam násilí, vraždy a kanibalismus. Nebo takový Shylock? Není to vlastně záporná figura? Asi bys měl škrtnout z četby Shakespeara. Mohl bych jmenovat kupříkladu Demla, Bezruče a jiné, ale proč vlastně? Abych ti mohl vítězoslavně vmést do tváře, že póvl a primitiv jsi ty? Asi ne. Spíš bych ti chtěl naznačit, že by nebylo na škodu, kdyby ses autorovi tohoto textu omluvil za své hovadské chování.
Honzyk: proč mi posíláš avi, já se tu přece nebouřím, mě tohle dílko nepobuřuje
... inu, ja, kdyz uz jsem se sem priplet, myslim, kdyz opravi se zid na spravne Zid, ergo s velkym, spusti, a to si nedela, legraci, jina muzika...
...a propos mam to stesti znat treba pana Lustiga, kerej tu ma na Zizkove nejakou babu, dycky me potkava a rika:"Frantisku, ja jsem sileny zvire, ale...vis..."..(ma zenu , jasny...).....v zidovske komunite jsem se nijak nepohyboval...babicka byla polovicni Italka a prostitutka, proto Terezin, mozna pro neco jinyho, u nas se o tom nikdy nemluvilo...ale abych se dokodrcal ke konci: Lustig by se tomudle zasmal, jsem si jistej...jak rikam: pripad vod pripadu, a myslim, ze tu zbytecne bourite...:))
ZMOK: na to jsem úplně zapomněl, že jsme v České televizi a ty jsi její ředitel. Dělej, jak myslíš, asi je pro tvé ego a nesmrtelnost díla nezbytné, abys tu nespornou "uměleckou kvalitu" dokazoval na poli určeném pro úplně jiné hry. Mimochodem, uvést některé věci do správné souvislosti nezapomínají ani na oné ČT, o jejich vnitřním procesu nemluvě.
Bert_Hoffman: to já zase opovrhuji oněmi militantními mamlasy, kteří se ve své tupé úzkoprsosti pokoušejí určovat, co je a není chucpe, aniž mají potuchy, co to vlastně znamená. Najdou se mezi zastánci čehokoliv a rádi by škrtli pokud ne celou, tak minimálně polovinu světové literatury. A v tom nejsou lepší než mesijé Hitler, který nechal pálit nevyhovující knihy.
Nekupujte od židů
cukr ani mouku
to voni nám zabili
naši českou holku.
atd.
Před rokem jsem to slyčel na ČT1, bylo to součástí nějakého dokumentárního filmu o aféře s Hilsnerem. Kupodivu, žádnou debatu to nevyvolalo.
..moje babiucka, ktera prezila Terein, rikala:jo, to je pripad vod pripadu..(a ne ze by se tam nervala do krve s Zidovkama)....ale takle lozeny ani me se nelibi, byt vlasy si nervu..
ZMOK: o přehnaná politické korektnosti si také myslím své. Příspěvek mě sice nijak zvlášť nebaví, ale ani nepobuřuje. Na druhou stranu se jedná o téma na které někteří mohou (jak vidno) reagovat poněkud přecitlivěle a asi by bylo moudré avizovat čistotu svých oumyslů a povahu textu (historizující parodie, kramářská píseň) v prologu. A to nejen pro klid místního hebrejstva. Nikdo nechce omezovat svobodu tvého projevu, ovšem trocha ohleduplnosti by neškodila. Tohle nejsou tvé soukromé stránky a už vidím tu radost správců či majitele zdejšího prostoru, až bude muset řešit nějaká případná udání a výzvy k odstranění. Už to tady kdysi bylo a není to nic příjemného.
Co jsem tím myslel, už jsem odepsal UDIPME. A ještě něco k tvé kritice. Přehnaná politická korektnost je ubohost taktéž. PS: na Moravském Slovácku jsem se narodil a vyrostl.
Je to zpracování jednoho právnického procesu z osmnáctého století. Samozřejmě trochu (více) upravené k větší krvavosti, černohumornosti a směřované ke kramářské písničce. A v nářečí moravskoslovenského pomezí. Prostě balada s využitím antisemitismu té doby, nad kterým se dnešní člověk pouze zasměje. A právě v těchto mantinelech k sobě slovo žid a jed patří asi tak jako třeba měsíc a noc.
tak to jsem to nepochopil, nebo spíš...bla :)))
Jses naladěnej proti židům?