Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seLázeňské haiku
04. 10. 2008
11
67
3530
Autor
Houmeles
v koncertní mušli
popíjím s anarchisty
krabicový drink
67 názorů
Otevřel jsi mi oči. Jsem tak hloupý, že jsem dřív svou hloupost neviděl, ale teď ji vidím, protože vedle tvé chytrosti je opravdu do nebe volající. Díky za otevření očí.
to StvN:
Jestli se dílo někomu nelíbí, stejně by neměl takto "kádrovat" autora. Hloupá kritika zůstane takovou, na tom není nic složitého k pochopení a nemá to žádnou souvislost s kvalitou díla a dokonce ani s kvalitou kritiky, ta může být špatná a pomýlená, ale přesto nemusí být zároveň takto hloupá.
Autora vůbec neobhajuji, ten to nemá zapotřebí.
Nikde jsem nesoudil Tebe, pouze jsem komentoval skutečný obsah a formu Tvé kritiky. Na osobní posudky jsi tady odborník pouze Ty, viz. tvůj komentář k motivům autora a k mé osobě.
Moc dobře rozumíš, o co tu jde. Můžeš se vztekat, věci demagogicky překrucovat, dupat nožičkou, snažit se naházet vše do jednoho pyle, popírat vlastní text, ale na podstatě to nic nezmění.
Zeptej se jiných.
1. Je to osobní, protože jednáme osobně. To patří k Písmáku. V kritikách většinou oslovuji autora.
2. Nikde jsem netvrdil, že k tomuto textu napíši nějakou dobornou kritiku, či co ty si představuješ, a to jednoduše proto, že tohle není text, který by si ji zasloužil. Pro mě to není ani haiku.
3. Jsem schopen i ochoten psát věcně, odborně i odporně, s nadhledem atd., ale pouze k textům, které jsou na úrovni.
4. Nemusíš se mnou souhlasit, nemusíš mě chápat, ale ber to jako fakt.
5. Doporučil bych ti nesoudit mě, protože ty mi nejdeš dobrým příkladem, naopak jsi ještě horší, protože nejen, že se nevěnuješ ve své kritice textu, ale pouze obhajobě autora, ale navíc si nikdy neodpustíš zaútočit nějakou průpovídkou na mou adresu, takže je to asi tak, jako by zloděj soudil zloděje.
to StvN:
Ne, nemohl, tahle rozprava to jenom potvrdila, ale třeba to udělá někdo jiný:
Navrhuji, abys neřekl, že jsem zaujatý. Zeptej se Ty např. dalších haikuistů nebo jednoduše lidí, které považuješ za autority, jestli Tvé níže citované kritiky nejsou náhodou zbytečně osobní a nevhodně posuzující motivaci autora k tvorbě a volbě tématu. Jsem zvědav, kolik lidí Tvůj přístup podpoří a bude Tebou napsané kritiky považovat za objektivní, věcné, odborné, vztažené k textu a nepodobající se nevhodnému a přihlouplému osobnímu výpadu.
v koncertní mušli
popíjím s anarchisty
krabicový drink
Tvé kritiky:
"Už jenom skutečnost, že musíš haiku upřesňovat je známkou toho, že jaksi není tak úplně dokonalé. Jinak tohle chápu spíš jako vytahování se, než téma vhodné na haiku."
"ad vytahování - řekněme, že kontrast, o který v tomto haiku jde, je snob/anarchista, čili uhlazenost, čistota, bohatství/špína, nezávislost, chudoba - cítím, že si autor zakládá na tom, že ke "snobům" nepatří, cítí se jako něco víc a ve chvíli kdy neodolá touze sdělit svůj postoj-pocit veřejně, se chlubí, někdy až vytahuje."
to Houmeles: :-)
to StvN:
Víc už pro Tebe opravdu nemohu udělat... :-)))
Makros, vymyšlíš svůj osobní pojmologický slovníček? Zeptej se někoho, komu věříš, co to je osobní výpad a pak se přijď omluvit. Díky.
Nic se neděje, kluci, však si to potřebujeme občas vyříkat. Já jsem rád za každou reakci, ať už je k věci nebo ne. Člověk má pocit, že ještě vůbec žije a někdo ho reflektuje. Je to jako na autostopu. Nemusí mě nikdo brát, ale když tu a tam někdo gestem naznačí, že za chvíli odbočuje, potěší to, že ještě nějak - viditelně - jsem.
Ještě nakonec omluva Houmelesovi, že jsem zaplevelil svými marnými příspěvky a reakcemi tuto stránku, slibuji, nebude se to opakovat. M.
to StvN:
Osobní výpad je, když posuzuješ autorovu motivaci k tvorbě uvedeným způsobem a dílko Ti slouží jako prostředek k hodnocení autora. Takový postup se hodí k pavlačové klepně. Místo toho bys měl posuzoval především samotné haiku.
Myslím, že začínáš být hodně legrační, když popíráš něco tak evidentního. Někdo Ti to konečně musel napsat, i když to je zcela zjevně úplně marná práce...
Osobní výpad je to, co si ty nikdy neodpustíš podotknout na mou adresu a ne to, že já někomu napíšu, že se vytahuje.
to StvN:
Ano Tebou uvedená věta umocněná o níže citované "zdůvodnění", ve kterém hodnotíš autora a jeho motivaci a nikoliv haiku samotné, Tě právě usvědčují z pokusu popírat vlastní text. Měl bys toho asi nechat nebo se definitivně znemožníš.
"ad vytahování - řekněme, že kontrast, o který v tomto haiku jde, je snob/anarchista, čili uhlazenost, čistota, bohatství/špína, nezávislost, chudoba - cítím, že si autor zakládá na tom, že ke "snobům" nepatří, cítí se jako něco víc a ve chvíli kdy neodolá touze sdělit svůj postoj-pocit veřejně, se chlubí, někdy až vytahuje."
Hodnotím téma haiku. K tobě jsem to vztáhnul, protože ty z toho koukáš až moc ostentativně. I tak ale jsem daleko od toho, abych hodnotil tebe víc než text. To jen vy dva jste to vztáhli na hodnocení tebe, protože jste jantaři a jen byste se hádali, ale když si tu mou pověstnou větu přečteš s nadhledem a bez předsudků, tak uznáš, že mluví jasně a jasně mluví o tomto konkrétním textu.
Čili věta:
Jinak tohle chápu spíš jako vytahování se, než téma vhodné na haiku.
je hloupý osobní výpad?
makros, k tobě můžu říct jen tolik, že nemluvíš pravdu.
to StvN
Měl bys doporučit především sobě, aby tvé kritiky byly věcné a neosobní, přiměřeně fundované a k věci, jinak s přídomkem kritika působí poněkud hloupě...
StvN: makros má zřejmě na mysli tuto Tvoji první kritiku (cituji): "Jinak tohle chápu spíš jako vytahování se, než téma vhodné na haiku." Tedy jsi moje haiku nazval "vytahováním se", což, pravda, je serióznímu rozboru daného dílka na hony vzdálené.
Pokud nechceš vypadat jenom jako žvanil, tak ti doporučuju pečlivě citovat. Povinnost sice nemáš, ale vynech mě ze svých soudů, když je nemáš čím podložit. Díky. Pro příště.
hehe, každý, kdo si tvé kritiky pod tímto dílkem přečte, uvidí, o čem mluvím. Nemyslím, že mám povinnost opisovat a citovat z Tvých reakcí, všechny odpovídají mé předchozí charakteristice. Důvod, proč jsem na to reagoval, tkví v tom, že to nebylo zdaleka poprvé. M.
Wow, to říká ten, kdo nebyl ani jednou schopen reagovat na to, co jsem psal? Ukaž mi ten osobní výpad, ukaž mi tu hloupou, osobní a nefundovanou kritiku. Nenajdeš nic. Jsi jen tlachal a bezdůvodnej rýč.
co vidím, celá Tvá kritika byla dílem hloupá a zbytečně osobní a dílem nefundovaná, jen už nemám chuť to dále komentovat...
...a tobě? nemyslíš, že místo hloupého osobního výpadu jsi měl s tímto tématem kvalitně začít v první kritice...
Ano, neexistuje nevhodné téma pro haiku, buď něco haiku je a nebo není, pořád ta samá chyba v různých proměnách...
to StvN:
Myslím, že kličkuješ jako zajíc chycený do vlastní pastičky, nikde nepíšeš o něčem v textu, ale o textu. Napadáš Houmelesův "postoj-pocit" vyjádřený v tomto haiku a nikde v Tvých kritikách není ani stopa po dílčím hodnocení jednotlivých řádků či slov a jejich významů, takže se vyjadřuješ k textu jako k celku, tedy jednoznačně a nedělitelně k celému dílku. Autorův "postoj-pocit" (velmi neobratná formulace) od dílka haiku a jeho textu neoddělíš, haiku není povídka ani román, kde by taková diferenciace mohla připadat v úvahu, ale takový rozdíl bys jako kritik měl znát a vnímat...
Jinak pojmy a pocity dohromady mícháš Ty, jak jsem Ti už výše naznačil.
makros, smíchal jsi dohromady dvě věci.
a) Vytahovat se dílkem (tvůj výklad)
b) Vytahovat se něčím v textu
Chápeš rozdíl? Doufám, že ano, jinak nemá smysl se hádat.
to StvN:
citace Tvých kritik bez dalšího komentáře:
"ad vytahování - řekněme, že kontrast, o který v tomto haiku jde, je snob/anarchista, čili uhlazenost, čistota, bohatství/špína, nezávislost, chudoba - cítím, že si autor zakládá na tom, že ke "snobům" nepatří, cítí se jako něco víc a ve chvíli kdy neodolá touze sdělit svůj postoj-pocit veřejně, se chlubí, někdy až vytahuje.
Houmeles - napsal jsem, že text chápu jako vytahování. Chceš mě snad přesvědčovat o tom, že má interpretace je nesmyslná? Jinými slovy řečeno, že nemám právo chápat text tak, jak ho zkrátka chápu?"
Nikde jsem nenapsal, že se vytahuje tímto dílkem. Opět si píšeš co chceš. Good luck.
to StvN:
Vytahování se tímto dílkem je prostě úplný nesmysl a blábol, Tvoje zdůvodnění o ničem takovém vůbec nesvědčí a hlavně to není ani možné. Snad si nemyslíš, že jeho inspirační zdroje mohou být v očích jiných haikuistů výhodou nebo problémem při vnímání kvality dílka. To je buď dobré a nebo není. V tomto dílku míra vkusu prostě nebyla překročena, působí konzistentně, nenásilně, přiměřeně a "neangažovaně" kontrastně.
Pokud Ti vadí Houmelesovo údajné (nelze ověřit)sociální postavení a z toho opakovaně a trochu stereotypně plynoucí inspirace, tak mu to napiš přímo, ale do hodnocení dílka to nezatahuj. M.
Tvá interpretace je naprosto nesmyslná. Ale tou se zesměšňuješ ty sám. Anarchista neleze kanály, chodí po povrchu zemském a sedne si třeba i na lavičku v lázeňském parku. Žadoní tím o pozornost? Možná tě prudí pohled na něj, to je tvůj problém. Jistě, tento spor se netýká literatury. Tak proč ho sem vnášíš?
Houmeles - napsal jsem, že text chápu jako vytahování. Chceš mě snad přesvědčovat o tom, že má interpretace je nesmyslná? Jinými slovy řečeno, že nemám právo chápat text tak, jak ho zkrátka chápu?
Nicméně anarchista, který leze na veřejnost, není anarchista, ale exhibicionista, který žadoní o pozornost, ale to tu nechci pitvat, protože bychom se nejspíš dostali do sporu, který se netýká literatury.
makros:
1. jistě, ale to nesouvisí s tím, co jsem řekl
2. náhodnost situace nebo motivy postav zkoumá jiný literární útvar než haiku
2 osekané na kost, ne jednu ukecanou
slyšels jsi už někdy o fragmentu a phrasi (jsou to anglické termíny) v haiku?
Jukni se když tak sem:
http://allpoetry.com/column/show/423262
na část two elements, tam je to poměrně srozumitelně vysvětlený
A co ta tečka na konci?
2 adjektiva na 1 haiku? s tímhle fakt opatrně
StvN - kde bereš argumenty pro svůj názor, že se cítím "jako něco víc"? A že bych se vytahoval? Jak a s čím? Nic oslňujícího nevlastním. A nejsem vlastně nic. Řekl bych dokonce, že jsem už mrtvý člověk.
to StvN:
ano, všichni zde píšící autoři pravidelně neodolávají své touze sdělit něco osobního veřejně a v důsledku se zde "chlubí" svými dílky.
Houmeles se k anarchistům ad hoc připojil za účelem konzumace krabicového vína. Sociální kontrast Tebou popsaný tam evidentně zachycen je, ale Houmeles je pouze "na návštěvě" nikoliv na programové schůzi. "Snobové" jsou také svým způsobem jedinci, kteří si ze svého anarchistického postoje tvoří "náboženství" a myšlenkovou i oděvní uniformitu. Nevidím nikde, že by se Houmeles nahodilou konzumací k tomuto "snobství" přehnaně hlásil a tím se dokonce vytahoval nad lázeňské hosty a celý establishment. On je prostě Houmeles, což je svým způsobem autorská šablona nebo stylizace, ale ono "snobské" vytahování se v tomto haiku tolik nevidím. Z konzumace krabicového drinku "v mušli" může být navíc kromě opilectví, chudoby a "rebelství" v dalším plánu interpretována kontrastní špetka sebeironie...
makros, sorry, ale já nepsal nic o "komentáři" ani o "ubírání" dokonalosti.
ad vytahování - řekněme, že kontrast, o který v tomto haiku jde, je snob/anarchista, čili uhlazenost, čistota, bohatství/špína, nezávislost, chudoba - cítím, že si autor zakládá na tom, že ke "snobům" nepatří, cítí se jako něco víc a ve chvíli kdy neodolá touze sdělit svůj postoj-pocit veřejně, se chlubí, někdy až vytahuje.
Musím to vysvětlovat hlouběji?
chroustjazz - Ještě tak duši, kdyby mi trochu upravili :-). Nenávidím absťáky všech druhů.
Honzyku, nemusel jsem vysvětlovat, ale byl jsem včera lízlej a tak i trochu sdílnější. A jak píše makros, komentáře k haiku jsou běžné. Vždyť co bys dělal s těmi pomístními názvy u japonských haiku? Těch kytek, poutních míst a jiných slov srozumitelných jen těm, co jsou v místě vzniku haiku doma?
...zajimave "vysvetleni", avsak , jak zde kdosi predeslal, vysvetlujes-li, pripominam, takovehoto'textoveho´ mrnouse, uz to je spatne...tot muj nazor....
Děkuju, odpovím postupně, nejprve tomu, kdo se ptá inspirativně, oakbarkovi: Právě, že to až tak jasné není, co je tou mušlí, získává dílko na tajemství. Mušle tu stojí v kontrastu s krabicí už tvarově, přitom koncertní mušle zřejmě bývá "naplněna" hudbou, kdežto ta krabice dost odporným pitím, na kterém je nejdůležitější, že obsahuje alkohol.
SnoopyDuck - našla(našel)bys ji v Šanově v lázeňské čtvrti. Hrajou tam takové cajdáky pro rozparáděné hosty :-).
moorgaane, abych ukojil tvoji zvědavost: táhne mě to k lidem na okraji a tak, když kjsem tu partičku dredatých lidiček spatřil na lavičkách před mušlí, hned jsem si to k nim namířil. Tenhle druh lidí se spřátelí rychle. Extremisté se tam neobjevili, v Šanově všudypřítomní musulmani byli jako beránci :-).
Zvrhlíku, kolik bys tam chtěl mít vět?
Chroustjazz - to je ta hospoda u Červeného kostela v Trnovanech? Tak dobře zas Teplice neznám, mým působištěm je Ústí, nádraží.
StvN: Viz makros :-)
Honzyku, na tom popisu pitky z anarchisty snad ani nic blbého být nemůže. Blbost se většinou stane z toho, co si na něco hraje, z nějaké vyumělkované básničky. Když jen popíšeš, co jsi viděl, je to tu, jaké je, ani blbé, ani chytré...
*
StvN, můžeš mně nechápavému vysvětlit, čím se tu vlastně Houmeles vytahuje, nemáš snad na mysli v haiku zmíněné společenské kontakty. Taky by mě zajímalo, kde jsi přišel na moudro, že komentář k haiku je něčím, co mu ubírá na "dokonalosti".
Už jenom skutečnost, že musíš haiku upřesňovat je známkou toho, že jaksi není tak úplně dokonalé. Jinak tohle chápu spíš jako vytahování se, než téma vhodné na haiku.
jde o to,
zda popíjíte v době koncertu...
zda jsou nablízku extremisté...
zda popíjíte přímo z krabice...
zda popíjíte ve stoje, v sedě, v leže...
zda vás je pět, třicet, osmset,desettisíc...
zda to podium je ze dřeva, slámy,zděné,kovové...
zda to je ráno, v poledne, večer, v noci...
zda ten drink je studený, akorát, horký...
zda to je ve středu, sobotu, svátek...
zda na jaře, v letě, zimě...
zda ....????
takže pokud tohle nevím - tak to za haiku nepovažuju:-)))) ale za snahu ti dám TIP /***
Ty znáš mušli? Ty jsi odtamtud? Já se pohybuju v Ústí a přilehlých nekropolích.
A ještě trochu upřesnění: Mušle je název pódia, kde hrajou v Teplicích lázeňské orchestry pro potěchu snobáků.
Tak se taky trochu snažte, sakra, haikuisti. Stále byste kritizovali a mně nedopřejete, abych roznesl vaše díla. Jste chytří až na půdu, ale abyste napsali něco kloudnýho, to vás ani nenapadne. Posílám avi vám, co máte nejvíc řečí :-)