Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Klub rváčů

Výběr: StvN
02. 12. 2008
6
38
4497

Klub rváčů (1999)

 

Režie: David Fincher

Literární předloha: Chuck Palahniuk

Scénář: Jim Uhls

Herecké obsazení: Edward Norton, Brad Pitt, Helena Bonham Carter, Meat Loaf

 

 

 

Tato adaptace světoznámé knihy Chucka Palahniuka se dostala až na samotný vrchol a důvod není tak mystický, jak by se mohlo zdát. Jde totiž o ladné skloubení pravého umění a zábavných, v určitých momentech až komerčně se podbízejících prvků moderního filmu. Vzniká tedy směs přesně namíchaná jak pro filmové odborníky, diváky s vytříbenějším vkusem, tak pro ryze konzumní skupinu populace.

      Hlavní mužské herecké obsazení jistě nahrává spíše komerčnímu vyznění. Vždyť Brad Pitt i Edward Norton se již dávno neobjevují v nízkorozpočtových filmech pod vedením neznámých režisérů (otázkou je, zda tak u Nortona vůbec kdy bylo). Jejich jména se staly kasovním lákadlem a zárukou diváckého zájmu. Ovšem podobně jako veleznámí a všemi opěvovaní herci, ze kterých jsou dnes živoucí legendy (např. Al Pacino, Robert de Niro, Dustin Hoffman), dokázali i tito dva skloubit celosvětovou popularitu s opravdu kvalitním herectvím. Aby ne, když propůjčili tváře postavám zajímavým a jen těžce hledajícím připodobnění. Do precizně sepsaných dialogů pak vnesli směs ironie, cynismu a inspirace a celým příběhem navíc prolétli jako jeho původní součást.

 

V prvním úseku filmu se seznamujeme s hlavní postavou zakřiknutého, neprůbojného a světem postradatelného úředníčka, jehož jméno zůstane divákovi utajeno. Právě z kontrastu mezi nedůležitostí tohoto člověka (ztvárnil jej Edward Norton) a potěšením, které mu zajišťují věci čistě konzumního rázu, se dozvídáme o hlavní podstatě filmu, o myšlence, na jejímž základě byl stejně jako knižní předloha vystaven - člověk a jeho vztah k věcem, společnost a její vztah k člověku. Tomuto postoji značně napomáhá vhodně zvolený režisérský přístup Davida Finchera. Jeho detailní mechanicky působící průlety kamerou skrze předměty, kamerové filtry, či pasivní soundtrack v nás bezpochyby vyvolávají pocit odcizení. Jsme nesoucitně vrženi do děje a sugestivní forma nás nutí, abychom se cítili podobně, jako hlavní postava. Ovšem stejně jako v její imaginární existenci, tak i v našem náhledu na film, vznikají změny. S příchodem Brada Pitta a Helen Bonham Carter na plátno, můžeme mluvit o jakémsi direktním přerodu z nesebevědomé lidské trosky, v člověka s vlastním úsudkem a skutečnými potřebami. Marla (Helen Bonham Carter) hlavního hrdinu uhrane, ač si to sám odmítá připustit z důvodu jejího nepříznivého společenského statutu. Až moc dobře si v její blízkosti uvědomuje stereotypnost svého života, které se rozhodl podřídit jen kvůli materiálním hodnotám a imaginativnímu bezpečí.

„Listoval jsem katalogy a říkal jsem si: Jaký typ jídelní soupravy mě definuje jako člověka?“

Naopak při prvním setkání s Tylerem (Brad Pitt), ihned spatřuje člověka, kterým by chtěl v budoucnu být - inteligentní, vtipný a přesto praktický.

Posléze mu vyhoří byt. Ztratí vše, pro co až doposud existoval. Hledá okamžitou podporu a proto Tylera znovu kontaktuje. Začne dočasně bydlet v jeho zchátralém domě v ulici zcela vzdálené běžnému všednímu životu a navíc symbolicky pojmenované - Papper street. A tento nový způsob bytí nakonec vede až ke vzniku Klubu rváčů a posléze i Projektu Chaos; s nímž však mizí veškeré morální hodnoty hlavního hrdiny, které se od chvíle jeho pomyslné proměny mohly jevit jako důležité, a stává se z nich pouhá tvůrčí hříčka. Ptáme se, zda je dobré s Nortonovou postavou sympatizovat, nebo ji za svůj zvrácený způsob sebereflexe odsuzovat (podobně vnímáme také Tylera, ačkoli u něj patrná snaha být jakýmsi prorokem). A odpověď nám není přána, jelikož Fincher točí efektivně a točí tak, aby nám vše, co se na plátně odehrává připadalo zajímavé. Vždyť skupina lidí zakládající svůj osobní svět na násilí, v něm hledající potěchu a odreagování, vskutku zajímavá je.

Čím déle film sledujeme, tím více se cítíme jako součást kompatibilního do detailu promyšleného celku, aby nám s blížícím se koncem bylo naprosto chladně předneseno, že hlavním hrdinou je schizofrenik. Jeho svět, tudíž vše co jsme viděli a čemu jsem pod návalem režisérského tlaku věřili, všechny filosofující pokusy, dialogy plné hlubokosáhlých myšlenek, samotný Klub rváčů, Tylerova osobnost, vše jsou jen výplody choré mysli.    

„Nikdo přesně neví, co vlastně viděl, ale viděli to všichni.“

Můžeme tedy začít od začátku - zakřiknutý, neprůbojný a schizofrenií trpící úředníček si vytváří vlastní svět, aby v něm mohl naplňovat své vlastní tužby a skryté sny… Zde se nacházíme v bodě, kdy by nebylo vůbec od věci označit Finchera za sprostého manipulátora, protože pokud jsme si až doposud mysleli, že skutečné kouzlo filmu závisí na komplikované analýze děje, který je tak mnohovrstvý, že se nabízí rovnou několik tezí pro celý jeho výklad, tak nás pan režisér zase pěkně převezl. A dělal to od samého začátku.

 

David Fincher ovšem není pouze umný mystifikátor. Obrazové vyznění jeho filmů působí jako samostatná složka, jež by mohla dost dobře fungovat sama o sobě. Klub rváčů vyniká rychlým agresivním střihem a vtíravou kamerou. Je znát, že režisérskou taktovku držel v ruce člověk, který si až moc dobře uvědomoval, že točí film, jež získává o význam navíc s každým dalším shlédnutím, proto se nevyhnul drobným a v celkovém kontextu zanedbatelným detailům. 

 

Chuck Palahniuk o své nejproslulejší knize řekl, že ho k jejímu napsání inspirovala nepříjemná příhoda, kdy byl napaden ve stanovém kempu. Přesto není kniha ani film o násilí, jak by se dalo pod návalem scén bez zábran zobrazujících agresi, usuzovat. Klub rváčů přináší příjemně se tvářící zábavu pro každého a zároveň příběh odrážející dnešní společnost, lidi a trend.

 

 


38 názorů

Další zbytečné avízo, ach jo:( No, když už jsem jej dostal, alespoň si vybiju zlost a zaotravuju Cedera :)

ceder_john
26. 12. 2008
Dát tip
taky nic moc, stvne..

StvN
26. 12. 2008
Dát tip
To zajímavé má být schováno patrně v těch tečkách. Jsi tak nedůvtipný cedere.

ceder_john
26. 12. 2008
Dát tip
avi kurva

ceder_john
26. 12. 2008
Dát tip
když už mi musíš posílat avi, proč nenapíšeš něco zajímavýho?

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
Celkově. Nemáš ujasněno, co má recenze říkat, jaký je rozdíl mezi recenzí a esejí, kdy co se používá, jaký to má smysl, kdy se hodí jaká terminologie, prostě jdeš s kanónem na vrabce:) A ten kanón aplikuješ úplně na všechno bez rozdílu. Takový mám z tebe pocit.

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
Tušil jsem, že v tom máš bordel.

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
Zajímavá otázka. Proč se nevyjádříš k recenzi na film, který jsi neviděla? Recenze přece postrádá smysl v ukamžiku shlédnutí filmu, ne?

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
Víš, když takhle své názory osvěžuješ, já pak nepoznám, co má jakou váhou. Už takhle věci chápu dost pomalu, natož když používáš tyhle pasti.

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
Myslím, že autor ani nechtěl psát odbornou recenzi. Mám za to, že ty jsi nespokojená, protože jsi nepochopila nebo nepřijala jako podstatný smysl a účel této recenze. Souhlasím s tím, že nějaký další vklad by autor mohl přinést, ale to si myslím, on ví a zlepší to. byla jsem tam s kamarádem uplně, ale uplně sama, vedlejší sál s Harry Pottrem praskal ve švech Myslím, že tento způsob tvého hlasitého přemýšlení je pro tebe (nejen pro tebe) příznačný. Jak souvisí vedlejší sál s Inland Empire? Tento pocit mám z tebe docela často. Ano, hra s divákem tam je. Ta je snad všude. Ale být tebou, mluvím za sebe, je to přecejenom korektnější:)

cl: nechtěla by sis kdyžtak zkusit přecíst ještě můj druhý "rozbor" Krátkého filmu o zabíjení? Ptám se, jelikož mi tvůj přístup příjde přínosný. Asi se ti taky nebude moc líbit, ale dle mého je přece jen zvládnutější, než tohle.

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
Já jsem právě zaznamenal spíš jeho poslední filmy. Mullholand drive, Blue Velvet a na Inland Empire jsem byl dokonce v kině. Mám z toho dobrý pocit. Líbí se mi, že využívá veškeré prostředky, které mu film nabízí. Trochu se mi příčí žargon, který se používá: že ponižuje diváka, že se snaží o to, nebo o ono. Co ty víš, o co on se snaží? A divák se ponižuje tak maximálně sám. Máme vnímat dílo, ne to kolem. Podle mě ty naopak, kdybych to vztáhnul k této recenzi na Klub rváčů, příliš spekuluješ. Proto jsem dal výběr. Nezajímají mě učené analytické onanie, které nakonec nic neřeknou. Vnímám jen text. Ne to, jak by ho napsal někdo jiný, nebo jestli odpovídá osnovám nějakého předmětu. Vnímám, jak oslovuje mě.

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
Devalvací žánru jsi tedy myslela jakési parodování? Jestli, tak k tomu nic nemám. Přišlo mi, žes to myslela trochu jinak.

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
destrukcí hollywoodských postupů = devalvace žánru? Víš, co je to česky narace? O tomhle psal před nedávnem Pišta. Už chápu, co tím myslel. Abychom si ujasnili předmět diskuse, ptáš se mě, čím podpírám názor, že se mýlíš, když říkáš, že Lynch provádí devalvaci žánru?

StvN
06. 12. 2008
Dát tip
Lynch provádí devalvaci žánru:) To je panečku odborná terminologie. Navíc to ani neni pravda.

"důvod není tak mystický" - neodborná fráze Souhlasím prvky moderního filmu - to je myšleno vážně? "komerční vyznění" na to bych si dala taky příště pozor Ano bylo, měl jsem na mysli především volbu "cool" herců a dialogů. A taky jsem tak trochu soudil podle reakcí svého okolí, což byla nejspíš chyba. nedošlo zde k analýze ani formální stránky filmu, ani hlubší... Dost dobře nevím, jakou analýzu by sis představovala, zvláště u filmu, jehož výklad by byl pouhou hypotézou. To je jako bych chtěl rozebírat a analyzovat Lynche. Chyb je tak nepochybně dost, s tím souhlasím, přece jen je to především zkouška. Jinak ti děkuji za kritiku.

Tak to je super, protože to jsem ještě neviděl :)

Zrovna jsem začal pracovat na Zázraku v Miláně od De Sici, což je dle mého ne příliš známý snímek, takže se máš na co těšit :)

No výborně:) Tady víceméně není co vytknout, čili se těším na tvé další texty a tajně doufám, že dojde i na nějaké méně známé kousky:) P.S. Ovšem věta "Posléze mu vyhoří byt." vejde do dějin, to má stývn pravdu :)))

Díky moc. Té nešetrnosti jsem si vědom a možná to časem ještě vypiluju, ale i tak jsem rád, že sis to přečetl v této podobě.

StvN
03. 12. 2008
Dát tip
Něco jsem k tomu včera psal, ale spadlo to. Tak prostě dobrý. Jen "Posléze mu vyhoří byt." byl trochu nešetrný přechod.

ceder_john
02. 12. 2008
Dát tip
druhej odstavec je komerční

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru