Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePavučina slov a jeji význam
Výběr: StvN, a2a2a, Winter, Augustin_Šípek, Zbora, Print
19. 12. 2008
19
67
13399
Autor
Jinovata
Výběr internetových básní s názvem Pavučina slov bych nazval výběrem vážně míněné poezie. Jedná se totiž o výběr, zaměřující se téměř výhradně na poezii (když pominu pár krátkých prozaických textů), která se o něco zajímá, která chce být poezií a které se to vždy alespoň náznakem daří. Tyto charakteristiky přitom nejsou vůbec samozřejmé, zvláště, když si uvědomíme, že tento výběr má reprezentovat internetovou tvorbu. Drtivá většina básní každodenně publikovaných na internetových serverech nemá ambice se o něco zajímat, spíše jde o reflexi, expresi či šmodrchání něčeho daného. Zrovna tak není běžné, že se autoři ve svých básních snaží tvořit poezii. Stačí některého průměrného autora „napadnout“ srovnáním s poetickými velikány příbuzného stylu a hned ve své obraně přizná, že „si jen tak píše básničky, nepotřebuje dělat velkou poezii.“ Básně vybrané v Pavučině slov mne mile překvapily zejména tím, že jsou vybrány s ohledem na obě tyto ambice, které by se daly shrnout jako snaha o tvůrčí přístup k obsahu i formě.
Nemohu říci, že by kvalita všech básní byla nějak závratná. Mohu ale říci, že podařených básní je ve sbírce nadpoloviční většina a ty ostatní je velice inspirujícím a vkus tříbícím způsobem doplňují: v tom, jak se pokoušejí být také takové a téměř se jim to daří.
Dalším překvapením pro mne bylo, jak mnoho je ve sbírce dobrých básní od autorů, které jsem na písmáku nikdy nečetl (a to jsem tu asi osm let). Elita internetu, jak já ji znám, tvoří jen zlomek toho nejlepšího, co v Pavučině slov je. Tímto bych chtěl vzdát velký hold editorce, která dovedla vypátrat tolik jednotlivých (relativně) kvalitních autorů a ještě od nich vybrat básně, které se navzájem doplňují. Neustále ve sbírce narážím na sousedící básně, kterým je společný nějaký motiv, téma, jazyk, formální přístup a podobně. Čtenář tak není souvislým čtením rván na kusy ale naopak je veden k plodnému srovnávacímu způsobu čtení. Takto by se měly dělat almanachy.
Bohužel jsem neměl to štěstí číst onen na internetu hojně diskutovaný článek od pana Pioreckého ve dvacátém čísle Tvaru (pošle někdo scan?). Nicméně jsem vyrozuměl z diskusí některá obvinění, snažící se shrábnout téma internetové tvorby tak říkajíc v rámci jednoho článku, jakoby šlo o dotěrný hmyz. Čestnější by podle mne bylo problematiku literárnosti internetové tvorby ignorovat, než se ji snažit vyřešit jedním slepě intuitivním šmahem. O této diskusi mluvím hlavně proto, že právě vydaná Pavučina slov s mnoha paušálními obviněními svou kvalitou polemizuje, nebo jim přímo protiřečí. Tato obvinění vyvstvávají především z toho, že dotyčný literární soudce nedokázal „v tom bordelu“ nic najít a tak soudil alespoň to nejlepší, co mu za těch pár hodin či dní uvízlo. Jinými slovy, kritika internetové tvorby evidentně není schopna zajít za kritiku internetu jako takového, není totiž zvyklá od něho odhlížet. Jde spíše o kritiku vyhledávacího systému. Přiblížím to ilustrací.
V tvorbě papírové by komplementární problém mohl znít: jak najít mezi miliardou kýčových zápisků do šuplíku skutečné literární dílo? Tento problém byl historicky nějak řešen, aniž by vznikaly teorie o tom, že z psaní do šuplíku nemůže nic vzejít. Byl řešen tak, že literární vědci šli naproti těm šuplíkářům, kteří dokázali jít naproti zase jim a pokoušeli se společně o vylovení výjmečných autorů z moře šuplíkářů. Postoj, jaký by měli tito vědci zaujmout k internetové poezii, je podle mne zrovna takový. Nikoli plést se do práce sociologům a kritizovat systém, ale hledat v systému ty autory, kteří jim svou tvorbou a schopností zviditelnit se vycházejí nějak naproti.
Samozřejmě nepopirám znesnadňující a možná i destruktivní účinky současného nastavení internetového systému, který nemotivuje ke koncepčnosti tvorby a nedovede kvalitu účinně vyvyšovat nad průměr. To ale není objekt zkoumání literárního vědce. Pokud ano, není v tu chvíli literární vědec literárním vědcem, ale spíše inženýrem. Oba jsou potřeba, ale nesmí se zaměňovat. V kontextu apokalyptických výroků literárních kritiků o internetové tvorbě by totiž zrození almanachu Pavučina slov muselo být chápáno buďto jako zázrak, nebo jako důkaz, že problém je trochu složitější, a vědci se mýlili. A to se jedná jen o almanach, jednotlivé osobnosti napříč historií internetových literárních serverů jsou jistě daleko zajímavější – ačkoli pro odpor k systému odpublikovali třeba jen několik málo děl.
Nemohu říci, že by kvalita všech básní byla nějak závratná. Mohu ale říci, že podařených básní je ve sbírce nadpoloviční většina a ty ostatní je velice inspirujícím a vkus tříbícím způsobem doplňují: v tom, jak se pokoušejí být také takové a téměř se jim to daří.
Dalším překvapením pro mne bylo, jak mnoho je ve sbírce dobrých básní od autorů, které jsem na písmáku nikdy nečetl (a to jsem tu asi osm let). Elita internetu, jak já ji znám, tvoří jen zlomek toho nejlepšího, co v Pavučině slov je. Tímto bych chtěl vzdát velký hold editorce, která dovedla vypátrat tolik jednotlivých (relativně) kvalitních autorů a ještě od nich vybrat básně, které se navzájem doplňují. Neustále ve sbírce narážím na sousedící básně, kterým je společný nějaký motiv, téma, jazyk, formální přístup a podobně. Čtenář tak není souvislým čtením rván na kusy ale naopak je veden k plodnému srovnávacímu způsobu čtení. Takto by se měly dělat almanachy.
Bohužel jsem neměl to štěstí číst onen na internetu hojně diskutovaný článek od pana Pioreckého ve dvacátém čísle Tvaru (pošle někdo scan?). Nicméně jsem vyrozuměl z diskusí některá obvinění, snažící se shrábnout téma internetové tvorby tak říkajíc v rámci jednoho článku, jakoby šlo o dotěrný hmyz. Čestnější by podle mne bylo problematiku literárnosti internetové tvorby ignorovat, než se ji snažit vyřešit jedním slepě intuitivním šmahem. O této diskusi mluvím hlavně proto, že právě vydaná Pavučina slov s mnoha paušálními obviněními svou kvalitou polemizuje, nebo jim přímo protiřečí. Tato obvinění vyvstvávají především z toho, že dotyčný literární soudce nedokázal „v tom bordelu“ nic najít a tak soudil alespoň to nejlepší, co mu za těch pár hodin či dní uvízlo. Jinými slovy, kritika internetové tvorby evidentně není schopna zajít za kritiku internetu jako takového, není totiž zvyklá od něho odhlížet. Jde spíše o kritiku vyhledávacího systému. Přiblížím to ilustrací.
V tvorbě papírové by komplementární problém mohl znít: jak najít mezi miliardou kýčových zápisků do šuplíku skutečné literární dílo? Tento problém byl historicky nějak řešen, aniž by vznikaly teorie o tom, že z psaní do šuplíku nemůže nic vzejít. Byl řešen tak, že literární vědci šli naproti těm šuplíkářům, kteří dokázali jít naproti zase jim a pokoušeli se společně o vylovení výjmečných autorů z moře šuplíkářů. Postoj, jaký by měli tito vědci zaujmout k internetové poezii, je podle mne zrovna takový. Nikoli plést se do práce sociologům a kritizovat systém, ale hledat v systému ty autory, kteří jim svou tvorbou a schopností zviditelnit se vycházejí nějak naproti.
Samozřejmě nepopirám znesnadňující a možná i destruktivní účinky současného nastavení internetového systému, který nemotivuje ke koncepčnosti tvorby a nedovede kvalitu účinně vyvyšovat nad průměr. To ale není objekt zkoumání literárního vědce. Pokud ano, není v tu chvíli literární vědec literárním vědcem, ale spíše inženýrem. Oba jsou potřeba, ale nesmí se zaměňovat. V kontextu apokalyptických výroků literárních kritiků o internetové tvorbě by totiž zrození almanachu Pavučina slov muselo být chápáno buďto jako zázrak, nebo jako důkaz, že problém je trochu složitější, a vědci se mýlili. A to se jedná jen o almanach, jednotlivé osobnosti napříč historií internetových literárních serverů jsou jistě daleko zajímavější – ačkoli pro odpor k systému odpublikovali třeba jen několik málo děl.
67 názorů
Jinovatka - myslim, ze jsi to shrnul presne...
jinak me velmi tesi, ze tam je spousta pismaku a ze kdyz ctu jejich jmena a znam jejich tvorbu tady
tak me to jen utvrzuje v nazoru, ze amaterska literarni tvorba na internetu ma sve opodstatneni a je jednim z pramenu k apson nejake poezii, i kdyz je , jak tady nekteri pisi, - bida v teto kategorii!../**
Jen tak na okraj, třeba ten můj kousek vůbec nebyl vybrán z toho co jsem v té době publikoval, byl dost starý. Trochu si vyčítám, že jsem nebyl aktivnější a nevyžádal jsem si nahrazení něčím jiným, je to zrovna kousek, který jsem i já musel minutu zpětně luštit. Každopádně jsem příkladem toho, že autorka vybírala i hlouběji do minulosti.
Já si v té chvíli nepamatuji, knihu doma nyní nemám, zda v Pavučině máš svou nitku či nikoliv, řada autorů je tam pod svými občanskými jmény,ale mám nejistý pocit, že i v Pavučině máš nějaký příspěvek, možná jde jen o tvého ducha, který je v literárněserverním světě všudypřítomný.
chrouste, neplač, tvé texty se objevily v pestižnější publikaci, tuším, že Antologii české poezie, jak jistě víš, ale jak možná mnozí nevědí.
Ale jo... jenže (alespoň u mně) vzala to první, co bylo na ráně a šup mejlík s dotazem. Ale pozor! já si ani nedovedu představit, jak by to šlo jinak udělat... v takovejch deštnejch pralesech. ÷)) Můžem bejt rádi, že je něco do knihovny, Levnejch knih nebo na podpal... žejo.
Akorát pí. redaktorka slíbila slevu na kochání se vlastní důležitostí... tak čekám... a čekám... čekám...
Poněváč bych tam měl taky jedno jedno "veledílo" (pod občanským jménem) mít a tudíž v mém případě zřejmě proběhl podobný prepublikační proces jako u vážených kolegyň a kolegů, mám chrouste podezření, že paní redachtorka projela okolo předloňských svátků několikadenní menu výše uvedených serverů a vycucla to, co ji jakžtakž zaujalo (nebo si řekla: to je blbý... to bude lidi zajímat! ÷) viz. můj případ.
Lasy, to je vpořádku. Lovosice jsou další rychlíková stanice za Bohušovicemi nad Ohří (směr Ústí nad Labem) :-)))
Lasy,
u mně si vabrala původně úplně dvě jiné básně a poslala mi je k autorizaci. Odpověděl jsem, že bych navrhoval jiné, poslal současně tři jiné, z nichž si dvě vybrala. Nebylo třeba nijak smlouvat, můj návrh akceptovala hned, ale možná, kdyby se jí mé nové návrhy nezdály, třeba by je nevybrala Těžko říct.
vesuvanka: ještě jednou není zač. Tím se nám zmatek v názvech ještě o něco více zamotává :D
Lasy - děkuji za vyhledání :-))) Tu báseň jsem psala ve vlaku cestou do Lovosic.
vesuvanka: není zač. Jinak je to strana 101, báseň "Z Bohušovic", tady jsem ji ale našel pod názvem "BOHUŠOVICKÁ".
a2a2a: díky moc, ale asi mám ještě posilvestrovsky zamrzlej mozek, ale nějak se nemůžu úplně dopátrat významu té věty o výběru a redatkorce :) znamená to tedy, že se dalo usmlouvat jiný text? Vzpomínám si totiž, že když jsem se ptal na to jak jsou texty vybírány, tak jsem dostal tuto lehce úsměvnou odpověď: "Texty vybírám podle uměleckých kvalit. ŠP." Ale pravdou je, že jsem se dále nijak o změnu nesnažil.
Jinak díky za chválu (dá-li se to tak nazvat). Neříkám, že bych se musel stydět, jen bych si osobně z mého "třitečky závorky cokoliv" obdbobí vybral rozhodně něco jiného. :)
Milá Janičko, k mému potěšení, a nejen k mému je tam tvá báseň, ale nemám knihu zrovna doma,, a tak ti neřeknu jak se jmenuje a na které stránce je, ale je tam zcela určitě.
Lasy, k tvé sympatické reakci musím dodat, že redaktorka byla přístupna, pokud už tě oslovila, tvému vlastnímu příspěvku, tak, jak to učinila i v mém případě. Ovšem za svou báseň, která byla vybrána, se stydět rozhodně nemusíš.
a2a2a - Jirko, mám nesmělý dotaz, zda je v knížce uveřejněna některá moje báseň, byla jsem totiž redaktorkou také oslovena, ale víc jsem se nedozvěděla - ani zde ve výčtu autorů, které jsi uvedl. Předem děkuji za odpověď
Lasy, díky za avi.
Také přispěji se svou troškou do mlýna. Osobně pavučině slov fandím (nekriticky přiznávám, že tam mám také jednu stránku) - s odstupem času mi ale opravdu vadí dvě věci. Ta první záležitost je věta hned na přebalu knihy - "Výběr toho nejlepšího od autorů publikujících v internetové síti". O tom by se dalo polemizovat do skonání věků. Už jen fakt, že se paní redaktorka musela probrat (nejen) třemi obsáhlými servery v průběhu krátkého času mi napovídá, že slovo "nejlepší" není úplně na místě. Ale uznávám, že to dobře vypadá na přebalu.
A druhá věc - nemožnost změny výběru. Vím, že autor je ten poslední "objektivní" soudce, ale přesto si sám za sebe myslím, že rozhodně nešlo o to nejlepší, a to rozhodně nejen v mém případě.
Jinak znovu opakuji, že se mi projekt líbí a opravdu mu fandím.
Lasy
Mně vždycky spadne spojení, když píšu něco delšího.
V této diskuzi se mi to stalo dvakrát.Takže: domníval jsem se, že se tu diskutuje o vztahu "peofesionální" a "internetové" tvorby jako o problému a utvrdili mne v tom i některé příspěvkiy.To mne z mnoha důvodů zajímá, proto jsem vyjádřil svůj názor.Díky zmíněným kiksům asi nesrozumitelně.taky se tu kdosi zajímal o možnost zakoupení knihy a o její cenu. a protože o vydávání knih něco vím, chtěl jsem naznačit, že je kniha příliš drahá.Z nakladatelského hlediska však jistě není.Jestli jsem měl jen posoudit jen recenzi, pak se omlouvám, že jsem zabíral čas redakci i sobě.Jako informace o vydání knihy je recenze jistě dobrá.
Pomerančová
30. 12. 2008Pomerančová
30. 12. 2008
někde jsem tu četl, že knížka stála 224 kč. přitom cena za tiskárnu je při skromné (neztotožňuj s blbé)úpravě 33-45 Kč. Tolik úvodem. Problém kvality serverů je v jejích svobodě. kdysi sedávali v redakcích přední básníci a ti adeptovi řekli "milý pane, přijďte za rok" a něco poradili. Moje známá, vítězka mnoha soutěží poezie přinesla kdysi Žáčkovi své básně a on ji poradil"slečno, pište raději prózu". Nemá ho dodnes ráda, ale píše dobré povídky. Tolik k soutěžím a porotám. A taky kritikům. na serverech jsou autoři ponecháni sami sobě a kritikům, kteří jsou jen o málo starší a sami by potřebovali poradit.Skladový systém Písmáka neusnadňuje vyhledávání lepších textů. Jeden můj přítel, prozaik a celkem schopný informatik tím byl velmi znechucen. Vážní zájemci totiž nespoléhají na serverové výběry. Chce-li se internetová literatura vyrovnat té tištěné, měla by především, aniž omezí možnost publikovat pto všechny, oddělit pokusy o literaturu od ostatního materiály. a ty pak podrobit kritice. Ovšem kritice objektivní, která se dokáže odosobnit a posoudit autora i z hlediska kritikovi vzdálené poetiky. věřte mi, jde to, já to dělám v jiné oblasti již řadu let.Chtělo by to ale do čela kritiků někoho jako byli Hora , Halas nebo Žáček.
Ale kde je vzít, když je dnešní poezie ve srabu. Ono to ani s profesionálními kritiky není tak skvělé. Spoustajich posuzuje věci od oka systémem líbí-nelíbí, který halí do odbornických kliše. K věci neřeknou nic. našel jsem dokonce v prestžním časopisu formulaci"i když tohoto autora nemusím..." takže bych si z jejich úsudku zas tolik nedělal. Je ale zvláštní pravda, že na serverech neuspěli i velmi dobří publikující básníci, buď zůszali bez ohlasu nebo dokonce neprošli vstupním posouzením a nebyli publikováni. A to je varující. něco není v pořádku.
včetně asi desítky slovenských autorů. což je zvláště sympatické
... dakovala .. :D .. aj ja som tam niekde :D tusim :D
clanok je pekne napisany. kniha mi ma kazdu chvilu dojst.. neviem. na litere som citala kritiku, ktora nebola zvlast pochvalna. precitame. uvidime.
Sice nevím, co všechno v "Pavučině slov" je, ale jistě je to chvályhodný počin, podobně, jako tento článek, velmi zajímavě napsaný... děkuji Tip
Pišta_Hufnágl
29. 12. 2008Pomerančová
29. 12. 2008Pišta_Hufnágl
29. 12. 2008Pomerančová
29. 12. 2008Pišta_Hufnágl
29. 12. 2008Pomerančová
28. 12. 2008
Zapomenul jsem na výraznou autorku Naty, a jistě i další, ale to ych zde musel vyjmenovat alespoň 83 autorů nejméně.
dapletre, na 192 stránkách je asi 155 autorů, každý má jednu stránku, případně víc, pokud jejich próza či báseň je delší.
Jsou zde až na několik výjimek, což je ovšem škoda (např. Egil, Miroslawek, Fouckault, Son Of Saturn (S.O.S), nechápu, Zbora a jistě i další), všichni známí či respektovaní autoři několika serverů, nikoliv jen Písmáka, Totemu či Literry, včetně asi desítky slovenských autorů. což je zvláště sympatické. Někteří zde však publikují pod svými občanskými jmény.
Námatkou uvedu mimo tebe samotného - Printa, Augustyna_Šípka, Smetipracha, Rowenu, Dream, Břízu, sjuuu, Markétu, Zuzulinku,guy, jsou zde i další, kdo podle mého subjektivního názoru zde často nepřesvědčí, ale verše, které v knize publikují, jsou skutečně hezké a stojí za to přečíst si je.
Seznam autorů by čítal zhruma 180 jmen, což se mi nechce vypisovat. Jestli tam jsi zjistím když i řekneš jaké tam máš jméno.
Pomerančová
28. 12. 2008christopher kenneth
24. 12. 2008vindal drámo
24. 12. 2008
StvN: já k tomu důvod nemám, ale společnost to tak rozlišuje, i písmáci to tak ostatně rozlišují. Ačkoli pravda, že společnost častěji používá rovnou profesionální a neprofesionální, když už ne tištěná a internetová literatura.
Avi mělo být k adrese, kde lze knihy koupit.
řádku, máš nějaký zvláštní důvod, proč rozlišovat kamennou a internetovou literaturu? Jde snad o jednotlivé texty, ne?
Když už jsem dostal avízo.
Moje zkušenost s internetovým obchodem www.knihy.cz je taková, že jsem knihu obdržel do 3 dnů od odeslání objednávky českou poštou za cenu 224,- Kč + poštovné 91,- Kč
Jak napsal řádek, také je na www.knihy.vltava.cz a jistě i v mnoha jiných internetových knihkupectvích. Mám dojem, že jsem slyšel, že je v kanzelsbergeru, ale neručím. Já ji koupil ve Fišerovi v Brně.
Taky tam jednu báseň mám...kde tu knihu ale mohu sehnat, na to mi redaktorka dosud neodpověděla....Tak se ptám tedy tady, odkud ji máš, kde a jak ji seženu? Podotýkám, že nejsem Pražská...takže pro mě to bude asi drobet složitější...
díky za info
Taky tam jednu báseň mám...kde tu knihu ale mohu sehnat, na to mi redaktorka dosud neodpověděla....Tak se ptám tedy tady, odkud ji máš, kde a jak ji seženu? Podotýkám, že nejsem Pražská...takže pro mě to bude asi drobet složitější...
díky za info
moc hezky napsané. Kde se dá knížka koupit?
(Mám zkušenost, že mnohá knihkupectví některé knihy nemají.)
TIP a díky :-)))
Moje reakce není bezprostřední reakcí na Jinovatu. Je to jen zamyšlení.
Osobně se domnívám, že pakliže by mělo být důvodem vzniku Pavučiny slov to, aby dokázala "kamenné literatuře", že je alespoň stejně dobrá, pak je něco špatně.
Internetová literatura má velký význam především v kontextu daného autora, zdaleka ne tak vcelku z pohledu literatury jako takové. Mnozí autoři, kteří publikují na internetu, už ostatně vydali své sbírky. O těchto autorech se ale nemluví jako o autorech v první řadě internetových. Svět profesionální literatury - záměrně píšu profesionální, nikoli primárně kvalitní - většinou neodmítá autory, kteří jsou dobří a jejichž dílo má šanci se někde prosadit (druhá podstatná stránka umění) a je jedno, zda tito autoři vyspěli díky tvorbě na internetu. Většinou však profesionální svět internetovou literaturu, která je většinou bez tak jen "literaturou", víceméně neřeší a pokud dojde na nějakou "kritiku" ze strany kohosi, kdo internetovou literaturu šmahem odsoudí, hádám zde spíše důvody osobní, než jakékoli jiné (zmiňovanou kritiku ve Tvaru neznám). Ano, takové podceňování internetové literatury je chybné, nicméně není o nic horší, než její přeceňování, s čímž se osobně na internetu setkávám velmi často.
Značný význam Pavučiny slov spatřuji v tvorbě jednotlivých autorů. Z mého pohledu má význam především pro ně a skalní příznivce internetové literatury, nejlépe přátele autorů. Drtivá většina těch, které by autoři případně oslovit chtěli, se touto sbírkou detailně zabývat pravděpodobně nebudou a nelze jim to vyčítat. Nehledě na to, že naprostá většina autorů v podobných sbornících, jako je Pavučina atd., nedokáží nebo častěji nechtějí jít někam dál.
Já tomu projektu fandím, ale fandím mu pro projekt samotný, kvůli publikovaným autorům v tomto sborníku a kvůli všem písmákům, kteří by chtěli taky a teď vidí, že existuje jistá šance. Ale nemyslím, že to je východisko, jak dostat internetovou literaturu mezi uznávané, zvláště pak, když v podstatě ani není neuznávaná.
Takže tak :)
Pišta_Hufnágl
20. 12. 2008
"Jinými slovy, kritika internetové tvorby evidentně není schopna zajít za kritiku internetu jako takového, není totiž zvyklá od něho odhlížet. Jde spíše o kritiku vyhledávacího systému."
dobře napsáno! díky
Jinovato,
děkuji za toto zamyšlení. jen dplním, že nelze vyloučit, že i někteří z respektovaných "knižních" autorů publikují na internetu pod některým z nicků. Osobně jsem se s tím již setkal jako porotce jedné literární soutěže na serveru POSTREH.CZ a bylo by zajímavé zjistit, jak jsou vnímáni zdejšími čtenáři, případně, jak reagují na poznámky jiných.
Také stojí za zamyšlení, do jaké míry je směrodatná úroveň textů, publikovaných knižně či časopiaecky, jestliže o jejich výběru rozhoduje v nejlepším případě jen několik velmi málo jednotlivců, čímž to nechci popírat, prostě si nejsem zcela jist.
Pavučina slov je, tak jak říkáš, sympatickým počinem a lze v ní s chutí číct.
Líbí se mi, jak jsi to napsal.
Skoro mě ani nemrzí, že jde zase jen o básně.