Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKedlubnová arrhenoidie
Autor
Květoň Zahájský
Nedávno jsem byl svědkem urputné pře dvou seriózně vyhlížejících, starších pánů, kteří seděli přede mnou v autobuse. Předmětem jejich sporu byl kedluben. Nebo snad kedlubna? Ano, tady byl pes zakopán. Nejednoznačné určení rodu této venkoncem zdravé zeleniny.
Každý z nich pocházel očividně z jiného kouta naší vlasti a svoji pravdu oba hájili s pravou slovanskou zarputilostí.
Všimli jste si někdy, jak mnohé věci, pouhou změnou místa pobytu mění i své pohlaví? Stačí přejet z jednoho kraje do druhého, někdy i z vesnice do vesnice a máte sex - reversal problem. Z okurky se stane okurek, z bramboru brambora, ze salámu je saláma a z placky naopak placek. Nemluvě o šálu/e, řádku/ce, prostoru/ře a dalších předmětech vyvolávajících krajové řevnivosti a půtky. (Všem vzdělancům, kteří se na tomto místě chtěli blýsknout poznámkou, že takovýto jev učeně nazýváme dvourodostí, se upřímně omlouvám, neboť jsem jim touto vsuvkou vzal vítr z plachet.)
K naprosté dezorientaci v pohlavích dojde, navštívíme-li, jazykově nevybaveni, některé naše německy hovořící sousedy. Tam, na výsledky naší snahy o správné přiřazení rodu (der, die, či das) pohlížejí zhusta tím způsobem, jakým se my díváme na fialového koně v bazénu.
Kupodivu, v živočišné říši jsou tyto pohlavní metamorfózy věcí když ne běžnou, tak alespoň dosti častou. Každý akvarista se jistě s podobným jevem setkal u rybky Mečovky, kdy se mu samička bez varování proměnila v samce. A to je jen špička ledovce.
Za přeborníky jsou pokládáni kanicové. Po vytření mohou tyto okounovitové ryby za několik sekund změnit pohlaví a zase se znovu spářit. Ve Středozemním moři byly pozorovány případy, kdy za několik hodin se dokázali proměnit i šestkrát.
Některé druhy slimáků zase mění pohlaví s věkem. V mládí jsou samci, aby snáze zaváděli spermie, potom jako větší samice lépe zápasí s jinými slimáky o místa vhodná pro hnízda.
Spontánní změna pohlaví je pak zcela běžná u nižších vodních druhů s jednoduchým reprodukčním systémem.
"Sodoma-Gomora!"říkáte si jistě. Ještěže u nás lidí je proměna pohlaví dle libovůle zhola nemožná! Omyl přátelé. Soudobá věda lékařská je téměř všemocná a umožňuje nám v tomto směru uskutečnit i naše nejdivočejší představy.
Jedna moje známá bývala v době relativně nedávné - mužem. Z mého pohledu zcela normálním chlapem, pravda, s nepatrnými vrtochy. Teď je ženou. Usuzujete správně - na pohled normální ženskou i s odpovídajícími vrtochy. Vidíte - jde to! Ovšem to mezidobí bych neabsolvoval ani za nic. Nechci vás nudit otřepanými vtipy o chirurgickém odstranění poloviny mozku, či bolestivé depilaci nežádoucího ochlupení. Nejhorší ze všeho jsou úřady.
To máte: změna jména a příjmení na sexuálně neutrální, souhlas lékařské komise o změně matričního pohlaví, změna zápisu v matrice, změna rodného čísla a rodného listu a druhá definitivní změna jména. A tohle na všech dokladech které člověk běžně vlastní, a že jich je!
Člověk by řekl, že po takovéto kalvárii bude dotyčná konečně spokojená, avšak její vlastní slova svědčí o opaku:
"Když jsem byla chlapem, každýmu vadilo, že se chovám jako buzík. Teď, když jsem ženská, tak jim zase vadí, že jsem lesba! Ach jo."
Tak to vidíte. Nebývalo by bylo lépe býti kedlubnem?
50 názorů
Květoň Zahájský
20. 02. 2016A přitom by stačilo jednoznačné - ty kanče, že.
Jo, jo... jedna známá mi říká Petříčku, jiná Peťulko... čert aby se v tom vyznal ;-)