Holky, taky mám "hosipa" jak řemen. Všechno si píšu do kalendáře. Až mi ho někdo schová, můžu si uvázat mašli :-(
a já zapomínám si do svého udělat zápis dokud si významnou věc pamatuji...
na to já mám diář... ale občas zapomínám, kam jsem jej uklidila :-)))
avoxí, copak ta déledobější paměť funguje, ale k lékaři kdy jsem obejdnaná jsem zabudla
no, já to četla až v březnu 2008, ale i to už je doba, pro mou stařeckou nepaměť :-))
jé, to je roztomilý, že se nedivím, že to avox nevypadlo po deseti letech z paměti
*
tady toto... avi, Ferry :-))
Ty jsi milá..a přitom se tě to vlastně ani netýkalo. Tenhle přístup fakt oceňuji!
Díky, ještě mám Přechodníkově minulou ;-)
Jééé! tak to jsem musel otipovat.
Pociťuji k přechodníkům jakousi neodbytnou přilnavost.
...přechodiv chřipku...potkaje kopřivku...jeda margotku...konče v záchodku...volaje záchytku...laje politikům...uhýbaje stykům...pije pivo.../pijíc pivo/...lově Dianu.../ajlavjů/...
...a s Dianou se tomu smály...všechny holky z naší školky...vesele se smějíc...čučely na měsíc...
Šmarjá špatně! Odhodiv! dycinky odhodiv! Správně bys to měl takto:
deset Cyranů, širák odhodivše v dáli,
jak tvrdé i pak spolu v poušti stáli :-)))
...svůj širák odhodivše v dál...jak tvrdé í pak v poušti stál...
Ty! Ó! Nezlob! Tak seš nějakej chlap, ne snad? A jen jeden! Takže: "Vida více dokonalých tvarů, poslušně smekaje, Ó se kaje."
...vidíce více dokonalých tvarů, poslušně smekajíc se kaju...
Věčně živá jako Lenin že, papouš? :-))) Dík za návštěvu!
hele to je sedm let - a ono to tu ještě žije :-) nazdarrr Di ☼
To nemá cenu ani slovně hodnotit. Ale chtěl bych býti Jeníčkem a vyzkoušet si jak se leze na perníkovou střechu. Tip
Hezky sis se čtenářem pohrála ;-)
V poslední sloce ti sice utekl rytmus a rým taky podivný, ale v přechodnících ty chyby neděláš :-))*/
Tý jo! Klobouk dolů! Jestlipak mi ty tvary budoucí prozradíš?
Drahá, já umím i přechodník budoucí. Ba, použila jsem ho jednou!
Ingastatlamatla (šmarjá, to je nick!) S radostí poznávám duši spřízněnou. Dnes téměř nikdo nevidí starožitný půvab přechodníků, kdysi tak hojně zdobící českou literaturu. Díky za návštěvu.
Ioan: Nemáš pravdu, já to, jsouc v přechodnících kována, vidím hned správně.
Ale dyť jo, rozumíme si. Chlapec je mužský rod a stejně tak "vida" a oba k sobě patří. Ta chyba byla, že sis myslel, že "vida" patří ke světýlky, ne k chlapci. Ufff. Už se to rozmotalo?
Ioannes: chyba! světýlko nemajíc oči, nemůže nic vidět. To chlapec vida světýlko, rozjasní tvář. Báseň nic moc, ale gramaticky je správná - doufám.
Líbí se mi dílko i dobrý nápad s přechodníky.... TIP
Vlastně jsem si teprve teď všimla, že jsem v té pohádce neuplatnila přechodník přítomný pro střední rod, který se tvarem rovná přechodníku pro rod ženský. Tak jen pro tebe přidám happy end:
Bělajíc se v kraji lesa
stojí chudé stavení..
Táta otep roští nesa
myslí, že má zjevení
vida děti, jak se hrnou
v rodnou jizbu nepatrnou. :-)))
Moc hezké verše, díky. Obdivuji Tě, jak je doslova "sypeš z rukávu" a pěkně rýmuješ. :-)))
Tak takhle bych to chtěla umět taky, určitě se sem ještě vrátím. Za výborné zpracování nejen gramatické ti posílám T*
viz Yeziiinka - taky se mi má malá trpělivost vyplatila, když jsem se podíval do kritik, ostatně se svou gramatickou "znalostí" bych objevoval chybné přechodníky ještě zítra :-))
Dobrá práce s dobrým úmyslem. Přechodník je součást češtiny, dává možnosti, které jiné tvary nedávají, proč se o něj ochuzovat? A je na každém, jestli ho bude používat, nebo ne. Když se někdo rozhodne nepoužívat přechodníky (myslím, že většinou z lenosti, aby se je nemusel učit, přestože jsou součástí českého jazyka pro základní školy), tak mi to připadne stejné, jako by se někdo rozhodl nepoužívat ukazovací zájmena nebo číslovky od dvou set. Je to samozřejmě možné, dá se to nějak opsat, ale...
Tip
Škola hrou?
T I P za J.A.K. (musí se štěstím v hrobě tetelit)
Nooo...co mám říct, napsat, komentovat? :)
s laskavým svolením bych zařadil báseň do klubu jakožto jeho motto.
přechodníky fakt nemám ráda :o) a chybu jsem (kajícně se přiznávám) nenašla. ale doporučím básničku naší třídní a zárovenň češtinářce v jedné osobě. aspoň budou hodiny zajímavější :o)))))))
Tak tentokrát se mi čtení kritik vyplatilo - kdo ví, jak dlouho bych nad touhle pohádkou trčela?! :)))
Je to velice hezké ale připadá mi, že se předposlední sloka moc nerýmuje nebo se pletu?
Já tam taky chybu nevidím... v přechodníku tedy ne. Jediná nepravidelnost je v tom, že poslední sloka má o verš míň, ale to je nepravidelnost, ne chyba.
Lidičky, chyba nebyla, odpusťte, prosím! Chtěla jsem, aby si každý při hledání chyby ty tvary připomenul, abychom se už na Písmáku kvůli přechodníkům nekritizovali. A taky pro legraci. Že se nezlobíte?
no co s Tebou mám dělat:-)))
a já jsem to hned pochopil a zařadil do klubu jako pravopisné cvičení :-))))
dodatečně - taky do klubíčka :-)))
"nikdy více nikdy" to se mi tam nelíbí, ale jinak je to klasicky nadprůměr...dobrá hra se slovy:-))
to se mne netýká
já a moje gramat"y"ka
to dílko je divný...
Jeníček chodí přes chodníky třetí osoby. Co jsem vyhrála ?
:-)) moc milý
Je mi líto, ale nevidím chybu ani ve tvarech, ani v pravidlu, že přechodník se musí v češtině vztahovat k podmětu. Na jednom místě ("vida") se sice zdá, že je toto pravidlo porušeno, ale souvětí lze interpretovat i tak, že je to v pořádku.
Vlasky: přechodník snad odvozuje tvary podle rodu a čísla, ale ne podle osoby.
vyhralas sis...tedy v dobrem to myslim a smekam...chybu neodhalim...ale tipnu si