Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePřechodníky
02. 09. 2001
5
0
3618
Autor
dokonaley
přechodník přítomný
tvoří se od sloves nedokonavých
vyjadřuje děj, který probíhá / probíhal současně s jiným dějemmužský rod, jedn. číslo -a (nesa) -e (prose) žen. a stř. rod, jedn. číslo -ouc (nesouc) -íc (prosíc) množ. číslo, všechny rody -ouce (nesouce) -ce (prosíce) přechodník minulý
tvoří se od sloves dokonavých
vyjadřuje děj, který předcházel jinému dějimužský rod, jedn. číslo (bez konc. - přines) -v (vyprosiv) žen. a stř. rod, jedn. číslo -ši (přinesši)) -vši (vyprosivši) množ. číslo, všechny rody -še (přinesše) -vše (vyprosivše) poznámka
toto je silně zestručněný přehled; v případě sebemenších pochybností doporučuji konzultaci s PČP či jinou moudrou knihou, popřípadě osobou :o)
Díky za přechodníky!
V jedné básničce jsem použil přechodník a vůbec jsem si nebyl jist zda správně. A teď koukám, že jsem to kupodivu trefil.
díky. jen tak mě napadá a určitě by to stálo za uvážení dát na písmáka kompletní pravidla českého pravopisu. alespoň ve formě výrazně viditelného odkazu. pošlu avi oldovi, snad to zavede...
Určitě bezva nápad, ale kde je vzít a nekrást? Pokud už na internetu něco bude, jistě se na dané budou vztahovat autorksá práva. Nebo o něčem víš?
Ještě by asi bylo dobré podotknout, že obě věty spojené přechodníkem musí mít stejný podmět. Vazby jako "Starosta koukaje z okna, trkla ho kráva" nebo "Otec krmil kanárka sedě na bidélku" nebrat - leda jako vtip! (To jen v angličtině jsou podobné konstrukce přípustné.)
to by si měli přečíst ŠICÍ, kdo koketují s literaturvou nejen na Písmáčoj
záslužné činy vyvádíš, dokonavej... :-)
Bude-li Tvé počínání mít více dílů, směl bych poprosit za sebe -
čárky před a
a vůbec čárky, třeba u vět vsunutých, a to vyzdvihuji, u vět vsunutých do vět vsunutých.
:-)
papoušku, zkusím to... ale to asi budu muset nejdřív napsat povídání o souvětí, větách souřadných a podřadných, o... jejda, to by byl úplnej román :-))
no, stejně jsem měl v plánu postupně přepsat do klubu celá PČP :-))
a pro všecky - posílejte další nápady, v čem se často chybuje, díx :-))
mah.