Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNEBE NAD SOMMOU-38
Autor
fungus2
Na obloze létala v kruzích čtveřice stíhacích letadel a jejich piloti se snažili dostat do výhodné střelecké pozice. Poručík Robert Fantes sváděl souboj s šedobílým Fokkerem a několikrát se mu podařilo na okamžik dostat nepřátelský stroj na mušku. Kulomet v přední části kokpitu Airca zarachotil a sprška kulek dopadla na horní část levého křídla německé stíhačky. Její pilot provedl ostrý manévr do strany a zmizel Fantesovi ze zorného úhlu. Ten okamžitě strhl letoun do pravotočivé klesavé zatáčky a zároveň vyndal kotoučový zásobník, který byl na horní části kulometu. Rychle jej odhodil, a když nasazoval plný zásobník, tak postřehl dvoubarevného Fokkera ve stoupavé zatáčce po levé straně. Stočil se na tu stranu a záhy díky větší rychlosti se začal dostávat za německou stíhačku. Zřetelně viděl, jak jeho pilot otáčí hlavu a poté strhává stíhačku do strany. Fantes ve stejný okamžik na něho vypálil krátkou dávku, která však prolétla těsně vedle nepřátelského stroje. Ten provedl na obloze půlkruh, na jehož konci se skoro dostal za ocasní plochy Airca. Fantes však učinil stejný manévr a vzápětí se obě letadla točila v těsných kruzích. A protože Airco bylo rychlejší i obratnější, tak se začal mít v tomhle krouživém souboji navrch. Pojednou však spatřil, že z vrchu se na něho spouští šedobílý Fokker, s nímž předtím sváděl boj nadporučík Ralp Ansell. Ve zlomku vteřiny ostře strhl stíhačku do strany, což se dělo za palby německého stíhače. Přitom Fantes zaslechl mlaskavý zvuk dopadajících kulek a v levém horním křídle uviděl průstřely v plátně. Zároveň zahlédl útočící nepřátelskou stíhačku po pravé straně, načež udělal rychlý stoupavý manévr, během něhož povylétl výše. Vzápětí však slétl a ocitl se za Fokkerem. Rychle jej dostal do mířidla kulometu a stiskl spoušť. Nepřátelský pilot však pohotově zareagoval a provedl výkrut do výšky, který zakončil převratem na záda, po němž se půlvýkrutem dostal nad za Airco. Tomuhle manévru se říkalo Immelmannův manévr, podle německého stíhacího esa.
Britský dvojplošník rámové konstrukce se ocitl pod palbou a Fantes divokým manévrem unikl nejhoršímu, ale vzápětí před sebou uviděl šedobílého Fokkera, s kterým sváděl souboj předtím. V jeho přední části záhy postřehl plamínek, jenž znamenal palbu. Ve zlomku vteřiny strhl Airco prudce dolů do strany, přičemž nad ním proletěla německá stíhačka. Její pilot se pokusil vyhnout druhému Fokkeru, který pronásledoval britský letoun. I jeho pilot se snažil srážce zabránit, ale oba stroje zavadily konci křídel. A to mělo pro ně katastrofické následky.
Fantes letící mnohem níže zahlédl, jak oba německé stroje přešly do strmého letu, který se změnil v pád. Za okamžik se k zemi řítily ve vývrtce dvě stíhačky. Jedna dopadla do lesíka, v němž explodovala, zatímco druhá se zřítila na střechu velkého stavení, které se nacházelo ve vesnici.
„Krucinál! Já měl z pekla štěstí!“ řekl si Fantes. Poté však začal pátrat zrakem po Aircu nadporučíka Ralpha Ansella. Nikde ho však na obloze neviděl a zanedlouho uviděl v dálce na poli k nebi stoupat černý dým. A za chvíli spatřil u železniční tratě další tmavý kouř, což znamenalo, že i tam se zřítilo letadlo. Na které z těch dvou míst dopadlo letadlo Ansella neměl čas zjišťovat. Jeho hlavní starostí bylo nalézt průzkumný letoun, a tak začal letět nad železnicí, přičemž bedlivě zrakem propátrával vzdušný prostor v širokém okolí.
KONEC TŘICÁTÉ OSMÉ ČÁSTI