Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seFilmová bomba roku - Star Trek XI (Star Trek: The Movie 2009)
Autor
Induan
Star Trek - film (2009)
Nový Star Trek se snaží restartovat celou sérii ve formě stravitelné pro současného náročného a zároveň nenáročného diváka. Náročného na technické zpracování, nenáročného na logiku příběhu, herecké výkony, úroveň humoru. Takže jestlipak se režiséru J.J.Abramsovi povedlo oživit 40 let trvající fenomén Star Trek a vlít staronovým hrdinům novou krev do žil? Ale nebudu chodit kolem horké kaše a prostě vás hodím rovnou doprostřed do děje a sami si udělejte obrázek o tom, co by na novém Star Treku mohlo trochu vadit.
Nejen pravověrného trekkieho, ale možná i průměrného diváka, asi trochu zaskočí, když se Kirk spolu se Scottym, díky vzorci z budoucnosti, který Scotty jednou teprve vymyslí, uprostřed filmu teleportuje zpět na palubu Enterprise letící nadsvětelnou rychlostí z tou dobou už zřejmě dost vzdálené ledové planety, od které se kosmická loď (zdůrazňuji ještě jednou, že nadsvětelnou rychlostí) vzdaluje už několik hodin. Ovšem to, že ho na tuto ledovou planetu nechal emočně narušený Spock pro vzpouru vystřelit v modulu připomínajícím jeho fotonovou rakev z Khanova hněvu (druhého celovečerního Star Trek filmu z roku 1982) občasnou přetaženost vyprávění až za hranice uvěřitelnosti, jen podtrhuje. Kirk se nechtěl nechat zatknout ochrankou na můstku Enterprise a místo aby ho prostě přeprali a umístili do cely, Spock Kirka zneškodnil svým proslulým stisknutím tlakového bodu nad klíční kostí a jen tak bez vybavení ho zanechal v ledovém pekle pár kilometrů od nějaké zapadlé základny Spojené federace planet, na které se jen tak náhodou zrovna kousal nudou Scotty - budoucí kotelník Enterprise. Že by to zřejmě byl federální zločin nejtěžšího kalibru a téměř pokus o vraždu, v kterém by jistě Spockovi někdo přece jen zabránil, je pro účely vyprávění zcela nepodstatné. A tak nás ani nepřekvapí, že Spockovo druhé, přestárlé já z budoucnosti si zase mezi tím jen tak čirou náhodou čekalo v jeskyni, pár stovek metrů od místa, kam Kirk v modulu dopadnul, aby Kirka zachránilo před sněžnou nestvůrou s vystřelovacím jazykem (a ne že by se tam starý dobrý Spock ocitnul zrovna plánovaně).
Scotty se ale na Enterprise materializuje uvnitř nějakého potrubí s proudící tekutinou (naštěstí zřejmě pitnou). Tlusté potrubí je vždy po pár metrech prosklené, pravděpodobně jen proto, aby se obsluha strojovny, už dost znuděná sledováním věčně proudící čiré kapaliny s bublinkami, na které asi jinak není nic moc k vidění, mohla konečně jednou za život pokochat taky sledováním v potrubí proudícího Scottyho. Kirk běží vedle Scottyho uvězněného v potrubí a snaží se najít způsob, jak ho dostat ven. Potrubí je hezky pouťově červené a celkově připomíná tobogán, vinoucí se nahoru dolu, doprava doleva a tak dále, až nakonec ústí do nějakého čerpadla, které by Scottyho v cuku letu rozšmelcovalo na hadry, kdyby ovšem těsně před ním nebyla nouzová výpusť, kterou ho Kirk v poslední chvíli nechá vypadnout z potrubí na zem. Prostě pokleslá akčně-komediální zábava, válcující navíc logiku hlava nehlava.
Že tohle přece nemůže být Star Trek? Svým způsobem vlastně klidně může. Podobně jako třeba Indiana Jones, si tenhle film totiž nenápadně dělá z celého žánru tak trochu legraci. A přes všechnu nelogičnost a jistou dávku filmařské drzosti, to funguje a je to akceptovatelné dokonce i pro protřelého trekkíeho, jako jsem já. No - přiznávám - to potrubí, jako vystřižené z nějaké nepovedené vysokorozpočtové komedie pro děti s Arnoldem Schwarzennegerem, už na mě bylo trochu moc, ale přesto to byl snad jediný opravdu příliš nucený okamžik v celém filmu (když nepočítám oteklé Kirkovi ruce, nafouknuté jako balony v alergické reakci na vakcínu, kterou mu McCoy píchnul, s nimiž Kirk mává před obličejem poněkud z míry vyvedené Uhuře).
Je až neuvěřitelné, kolik narážek na původní Star Trek filmy i seriál a dokonce i na spoustu jiných filmů, se podařilo autorům do nového Star Treku vtěsnat a přesto zachovat dostatečnou vážnost a nesklouznout k parodii sama sebe. Ale nejen to. Tenhle Star Trek vás dokonce dokáže už v prvních pár minutách rozbrečet, pokud jste slabší povahy, což se tedy hned tak nějakému filmu nepodaří. Když Kirkův otec, který se právě stal na posledních pár minut svého života kapitánem, umírá jako kamikaze, aby zachránil 800 lidí, kteří v nerovné bitvě opouštějí loď a mezi nimi je i jeho manželka, jenž v té chvílí v jednom ze záchraných modulů dává život jeho synovi, je opravdu těžké potlačit slzy. Poslední, co slyší z interkomu, než s těžce poškozenou lodí narazí do mnohem větší nepřátelské, je pláč jeho právě narozeného syna. A uvědomíme-li si, že uplynulo teprve prvních pět minut filmu, nezbývá než uznat, že se filmařům jejich záměr už od začátku daří a tenhle film prostě emocionálně funguje.
A jak se se svými rolemi poprali nový herci? Vlastně vůbec ne špatně. Chris Pine je jako nový Kirk docela zajímavý a i když právě u něj je možná nejvíce patrné, že je to spíše seriálový herec, jeho angažmá ve filmu nepůsobí nějak zvlášť rušivě. Trochu mi u něj chybí zádumčivost, na kterou byl člověk zvyklý u Shatnera, ale to třeba časem příjde, až se ve své roli víc zabydlí. Zachary Quinto je pro roli mladého Spocka jako stvořený a i ostatní členové posádky si vedou docela dobře. Příjemná je přítomnost Leonarda Nimoye v roli Spockova druhého já z budoucnosti, i když je to už opravdu starý pán a sem tam se ve filmu mihnou i opravdové hvězdy - především matky Kirka a Spocka - Jennifer Morison (doktorka Cameronová ze seriálu dr.House) a dokonce Winona Rider! Bohužel Spockova matka umírá záhy po svém prvním objevení se na scéně a Kirkova se už dále v příběhu také nevyskytuje. Za zmínku ještě stojí Bruce Greenwood v roli kapitána Pikea, který dodává filmu alespoň o trochu víc hvězdného pelu (jméno vám možná nic neřekne, ale znáte ho z vedlejších rolí z mnoha filmů).
Ale zpátky ke zpracovaní jako takovému. Triky a počítačové animace jsou úžasné, jak je dnes už u velkofilmů zvykem. Bohužel logika filmu ale občas trochu pokulhává, jak už jsem naznačil. Jak je tedy možné, že takový film, i přes poměrně laciný humor a nepříliš konzistentní logiku, nejen že převálcoval v kinech suveréně všechny předchozí Star Trek filmy (často dějově dokonalejší), ale dokonce přitáhl i pozornost publika, které Star Trek jinak nemusí, aniž by jej současně zavrhli skalní trekkies? Je to totiž sice svým způsobem opravdový akční holywoodský trhák, v libivé formě, která si prostě svoje publikum vždycky najde už díky zpracování (zaznívají dokonce i pochvalné názory, že se jedná o sci-fi desetiletí), ale současně tento film původní Star Trek hluboce respektuje a to, co s tématem dělá, dělá velmi jemně a zručně. Na drobné chybičky se nebudete v tempu, kterým příběh plyne, mít ani čas soustředit a tam, kde by čas byl, naopak hluboce zapůsobí emocionální stránka příběhu, takže mu jeho občasnou logickou nedotaženost odpustíte.
Ano, tento Star Trek se prostě nadmíru povedl a přestože v to už málo kdo doufal, fenomén se mu opravdu podařilo, po mnoha letech relativních neúspěchů, jakými byly seriály Hluboký vesmír 9, Star Trek Voyager nebo Enterprise či filmy Star Trek 9 a 10, oživit a má znovu nakročeno ke světlým zítřkům. A tak se právě možná rodí nová generace trekkies, která nejen že si vychutná Star Trek v novém hávu, v dokonalém vesmíru počítačové animace místo papírových kulis, ale navíc nebude ochuzena ani o ty jediné pravé hrdiny Star Treku - kapitána Kirka, Spocka, McCoye, Scottyho, Sulua, Checkova a Uhuru. A to je dobře.
Žijte dlouho a štastně, milí písmáci!
Váš Induan
USA / Německo, 2009, 126 min
Režie: J. J. Abrams
Hrají: Zachary Quinto, Chris Pine, Eric Bana, Zoë Saldana, Anton Yelchin, Leonard Nimoy, Simon Pegg, John Cho, Karl Urban, Winona Ryder, Bruce Greenwood, Clifton Collins Jr., Chris Hemsworth, Jennifer Morrison, Faran Tahir, Kelvin Yu, Marlene Forte, Paul McGillion, Jimmy Bennett, Ben Cross, Brad William Henke, Darlena Tejeiro, Rachel Nichols, Cody Klop, Elizabeth Ingalls, Lucia Rijker