Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

5. Pomsta učitelce němčiny

Výběr: Pišta_Hufnágl, G_B_Show
03. 06. 2009
19
38
2675
Autor
StvN

(Terapie a proč moudří mlčí)



Křivda je mocný cit. Možná lépe řečeno pocit. Písmácky psáno (po)cit, jakože přichází po citu a přitom se tak trochu týká pocitů, lze vnímat i pomíjivých citů, případně chceme vyjádřit jak cit, tak pocit v jednom mikro-okamžiku.

Obecně vzato se psaní ze silného pocitu - náhlého pnutí - na Písmáku vžil pojem terapie. Termín, kterým chceme říct, že tolerujeme stylem a obsahem nezvládnutý text, který se z důvodu autorovy neschopnosti držet se syžetu, a jeho mozaikovitého myšlení, vyznačuje rysy automatického psaní, což je někde považováno za umění, jinde za metodu psychoanalýzy. Většinou to po sobě autor ani nečte, což pro jistotu zdůrazní v prologu, kdyby si náhodou čtenář myslel, že nízká úroveň textu je způsobena autorovými nízkými schopnostmi, pravděpodobně text odflákl schválně, což je z jeho pohledu, kdo ví proč, známkou vyšší úrovně, než kdyby si dal záležet.

Možná je tak trochu pravda, že umělci jsou šílenci, i když opačně to nemusí platit. Když Jung začal experimentovat s malováním snů a Freud s metodou volných asociací, zdálo se některým pacientům, že omylem vytvořili umělecké dílo. I dnes to vypadá, že u některých jedinců převládá pocit, že umění vzniká omylem, že stačí jenom přijít s dostatečně šíleným nápadem, a že vlastně veškerá snaha je umělá a podobně, jako jiné umělé látky je méně hodnotná, neboť je méně přirozená. Jsme tedy svědky přístupu, který tak hezky popsala Pomerančová: Snahu psát dobré věci a poctivě kritizovat převálcovala horda se společným válečným pokřikem: Je jedno, jestli píšeme správně, důležitá je myšlenka, a je jedno, jestli je to originální a má to myšlenku, důležité je, že to myslíme upřímně, a je jedno cokoliv, důležité je, že to píšeme my, a my jsme vždycky správní a opovažte se být proti.

Ostatně i ono šílenství je zpropadeně nejednoznačný pojem. Mám za to, že existují dva typy lidí, co se týká úrovně sebereflexe. Každý jsme nějaký, ale jen někdo si to umí uvědomit. Uznávám sebešílenější přístup, když vím, že člověk, který to dělá, se na své chování a názory umí podívat s nadhledem. Uznávám člověka, který ačkoliv bude líbajícím se párům na ulici říkat, aby se chovali slušně, o sobě ví, že si prostě nemůže pomoci. Jeho motivem není vypadat jinak, tedy póza, zároveň si však uvědomuje, že to není tak docela normální, což by si opravdový šílenec nepřipustil. Jinými slovy mám rád šílence, kteří to o sobě ví, ale nechovají se tak jenom proto, aby se odlišili.

Druhý typ jsou lidé, kteří něco nějak dělají a domnívají se, že skutečnost, že to tak dělají oni, je dostatečným důkazem toho, že je to normální a tudíž správné. Jsou to lidé, kteří se s vámi budou hádat o tom, jestli je dobré nebo špatné sladit ovocný čaj, budou vás přesvědčovat o tom, že jste na úplně prázdném parkovišti zaparkovali špatně, protože jste buď daleko od vchodu, nebo daleko od košíků, nebo stojíte pod stromem, nebo nestojíte ve stínu, nebo stojíte čelem, zatímco jste měli couvat, případně že couváte, když bohatě stačilo zajet čelem. Stejní lidé vás však budou přesvědčovat o tom, že ačkoliv jsou naprosto normální, mají vytříbenější vkus než druzí, takže umí do koupelny vybrat to správné zrcadlo a hned vám také vysvětlí, proč; vždycky si všimnou něčeho, čeho vy jste si docela určitě nevšimli, například že bude pršet, takže byste si měli vzít bundu, přestože máte v ruce deštník. Jsou to lidé velice vnímaví, avšak vnímají jen běžné věci, takže když se rozhodnou psát, určitě budou psát o tom, že Praha je špinavá, určitě si lépe než někdo jiný všimnou anonymity davu a budou se domnívat, že zrovna je potkalo to největší neštěstí, když jim někdo ublížil. Jejich průměrné příběhy jim budou připadat zvláštní, jejich omezený jazyk jim bude připadat bohatý.

Diskuse s takovými lidmi je marná, protože nejsou schopni sami sebe nahlížet v širších souvislostech. Nejspíš budou totéž tvrdit o vás. Jak ale poznat, že zrovna já jsem ten zdravý? Jak poznám, že já se hádám jen tehdy, když jsem v právu, že nejsem zaslepený a že umím sám sebe nahlížet s trochou objektivity? - Nevím.

Říká se, že lidé následují vzory. Kladné i záporné. Proč mám pocit, že dnes kladný vzor nikdo nepozná a to, co by mohlo být kladné, je zdiskreditováno pohrdlivými poznámkami o upjatosti, strojenosti, nepřirozenosti, omezenosti a nesvobodě? Proč mám pocit, že moudří mlčí? Když si všimnete, chytří lidé se diskusí neúčastní. Neúčastní se toho obvyklého mravenčení. Chytří lidé obyčejně neučí na školách, nestojí o vedoucí pozice v podnicích a nehrnou se do politiky. Jsou schovaní. Mají rádi svůj klid. Jako by neměli důvod cokoliv říkat. Jako by věřili, že se blbci utlučou sami. Bohužel to nakonec dopadá tak, že si pod vlivem vzájemného povrchního porozumění zvyšují sebevědomí ti, kteří v dané oblasti objektivně nevynikají, nicméně jejich sebejistota je tak neochvějná, že nepřipouští vůbec možnost, že by se mohli mýlit. Kdyby takový člověk chtěl postavit dům nebo automobil, brzy by zjistil, že se v sobě zmýlil, protože by nejspíš neuměl ani umíchat beton a nevěděl by, jestli je jeho převodovka kovaná, lisovaná nebo obráběná, avšak kdo na sobě pozná, jestli jeho vlastní text je alespoň minimálně funkční? Natož zda vyniká nad ostatní. Když moudří mlčí?

Panuje zde jakési názorové klima, které tvrdí, že stačí mít talent a srdce a životní zkušenosti. Že spisovatel vlastně ani nemusí být nijak zvlášť vzdělaný. A moudří mlčí.

Jak vůbec můžeme po lidech chtít něco víc, než aby si uměli zavázat tkaničky, když obyčejné vejce považují za symbol svého názoru? A když dokonce takové chování vyvyšují. A moudří mlčí.

Můžeme po někom, kdo druhému smaže nick a zároveň vám bude tvrdit, abyste se nad sebou zamysleli, chtít, aby se choval morálně? Ví vůbec, co to je morálka, když moudří mlčí?

Koho si vezme za vzor sprostý člověk, který káže o slušnosti, když moudří mlčí?

V dnešní době, kdy psát umí prakticky každý a kdy se tvrdí, že náš mozek automaticky produkuje myšlenky, které jsou díky jakési lidskosti považovány za stejně hodnotné jako myšlenky úplně jiných lidí, je ve světě internetu poměrně obtížné poznat jakoukoliv, byť třeba značně relativní hodnotu textu. Ostatně jakousi vědecky zjednodušující očistou prochází většina umění, takže člověk nemusí umět naladit kytaru, aby si mohl říkat písničkář, nemusí vůbec znát slovo kompozice, natož jeho význam, či postup, aby se mohl díky dobrému fotoaparátu považovat za fotografa, nemusí umět řídit, aby mohl jezdit po silnici, nemusí umět programovat, aby mohl mít své stránky, nemusí umět mluvit, aby byl slyšet.

Dostupnost vědomostí je tak bezbariérová, že stačí, když se člověk doslechne nějakou vytrženou informaci, která se mu zalíbí, okamžitě ji asimiluje, i když nerozumí pozadí, - zejména proto, že informace k nám prosakují (my je nehledáme, naopak musíme mnoho informací odmítat, abychom vůbec nějaké udrželi), takže se nedozvídáme nic než útržky a výtahy z kontextů – a za minutu tvrdí, že to je a vždycky byl jeho názor. To má za následek slepou zanícenost, neschopnost jít do šíře, neschopnost porovnávat, neschopnost poznat hodnoty.

Mnohdy se vůbec nezajímáme o věci odlišné, které s tím, co nás zrovna zaměstnává, souvisí jen okrajově. Kdybychom toho byli schopni, nemohli bychom si o sobě myslet, že jsme kdovíjak jedineční, že naše třída, škola, komunita, kroužek, církev, stát a především náš text a naše dílo jsou výjimečnější než texty jiné. Výjimečný je Steve Jobs, Goethe, Proust, ne nějaká Milulinka. Nikdo z nás, kdo tu teď sedíme, nejsme výjimeční, pokud bychom se na sebe byli schopni podívat trochu z výšky. Samozřejmě nemůžeme chtít, aby nějaký patnácti nebo dvacetiletý človíček měl nějaký přehled, avšak ono to nekončí ve dvaceti. Podobně se zde chová takové množství identit, až tato situace budí dojem normálního stavu. Vypadá to, že stačí najít jen dvacet lidí, kteří s vámi souhlasí, a hned se můžete považovat za správného.

A přitom na čem vlastně stavíme svou literární hrdost? Když se podíváte kolem, jsou tu hvězdičky a jsou tu „to se stává“ komentáře. Když čtenář napíše něco delšího, napíše třeba: „Fakt ten medvěd ležel jen tak na silnici?“ Jenom aby člověk nemusel napsat, že to, co četl, je vlastně pitomina. Nevykládejte si má slova mylně tak, že volám po urážkách. Volám po poctivosti. Volám po poctivosti při čtení a při komentování. Protože když umíme být poctiví k textu kolegy, bude pro nás snazší dívat se poctivě i na náš vlastní text.


38 názorů

StvN
29. 12. 2014
Dát tip

Dneska bych to na moudré a pitomce už asi nedělil :)


Wax Cage
03. 07. 2009
Dát tip
//jsi (samozřejmě) o sobě jsem mluvit nechtěl

Wax Cage
03. 07. 2009
Dát tip
Ačkoli právě jsem se močíc zamyslel, a musím říct, že, ač sám neznám žádná měřítka moudrosti, než vlastní vědomí a svědomí, bude to s těmi vztahy spíše naopak. Ve vztahu k lidem můžeš být moudrý, ale ve vztahu k univerzu jsem jen drobounké hovínko na rozžhavené pánvičce.

Wax Cage
03. 07. 2009
Dát tip
Neexistují hloupé otázky, existují jen hloupí lidé. Nu já Ti to věřím. Líbíš se mi, bytosti.

StvN
03. 07. 2009
Dát tip
Je to hloupá otázka. Nicméně se domnívám, že ve vztahu k univerzu jsem moudrý. S lidmi to je už horší.

Wax Cage
03. 07. 2009
Dát tip
O zrovna neobvyklé vyhnutí odpovědi nejde. Přesto nenechávej moji otázku nezodpovězenou.

StvN
03. 07. 2009
Dát tip
Neobvykle.

Wax Cage
03. 07. 2009
Dát tip
Obvykle odpovídáš otázkou?

StvN
03. 07. 2009
Dát tip
To ses lognul jenom kuli tomu?

Wax Cage
03. 07. 2009
Dát tip
Pověz prosím - myslíš si, že jsi moudrý?

Winter
14. 06. 2009
Dát tip
Nj .) Má literární hrdost spočívá v tom, že nepíši, a když už teda píši, alespoň to nepublikuji. To bych musel být moudrý. Osobně si ale nemyslím, že by moudří mlčeli, jen v tom frkotu nejsou slyšet. Ještě k tomu Nietzschemu, s kterým jsem tě jednu dobu naotravoval až moc. Poslední dobou si myslím, že jeho hlavních kouzlo spočívá v tom, že si ho každý myslí po svém. Je to, pominu-li Spinozu, zároveň první postmodernista a první obět postmoderny.

StvN
09. 06. 2009
Dát tip
Nepochopil jsem, cos mi tim chtěla sdělit.

blbjenka
09. 06. 2009
Dát tip
můžu. (Na tom není nic nepochopitelného.:) pocit nesympatie sis zcela domyslel na základě předsudku. (no to neva). mohu respektovat mnoho nesympatických lidí. leč v některých speciálních případech není respekt na místě ani z tradičních důvodů. obzvlášť z tradičních důvodů ne. neboť je někdy nazývání věcí"pravými jmény" důležité už kvůli vyváženosti. čistě aby byla poskytnuta aleternativa. nicméně chytré to ode mne nebylo, si tak wobčas člověk naběhne na vidle, žejo tož pac a pusu

G_B_Show
07. 06. 2009
Dát tip
Ta úvaha o omylu mimochodem docela rezonuje s Kunderovými zamyšleními v Nesnesitelné lehkosti. Píše, že v současné době je produktem omylu krása. A krása a umění je kategorie víc než příbuzná. Na to by šel krásně šroubovat Darwin:)

moudří mlčí, muhehe, tip

G_B_Show
05. 06. 2009
Dát tip
Pěkně Stývne. Normálně cítím sympatie. Ne že bych se vším souhlasil, ale připomenul jsi některé myšlenky, který je třeba říkat a opakovat neustále dokola. Viz parádní citace Pomerančové. Rád jsem se zúčastnil.

StvN
04. 06. 2009
Dát tip
Jak se můžeš považovat za vzdělanou, inteligentní a civilizovanou bytost, když o někom z pouhého pocitu nesympatie řekneš, že je kretén?

blbjenka
04. 06. 2009
Dát tip
no nicméně špatné chápání na té historii jaksi nic nemění takže se buď vyjadřuj tak, aby bylo snadné dobře chápat tebe teď, nebo se nevymlouvej a zcela upřímně si myslím, že byl Nietsche kretén - velkej - ale jestli myslíš, že by to k něčemu bylo, můžu ho zkusit eště dostudovat. ale asi to spíš k ničemu nebude :)

StvN
04. 06. 2009
Dát tip
I obecně. Nietzscheho chápeš zřejmě dost špatně. A právě špatné pochopení má za následek nemilou historii a právě o špatném chápání já jaksi píši ve svých úvahách. Jenže vysvětlit Nietzscheho nebude tak triviální, jako vysvětlit to, o čem píši, i když ani to není pro mnoho lidí dost jasné.

blbjenka
04. 06. 2009
Dát tip
a jelikož byla řeč asi pouze o literatuře a né o věcech obecných, tak to možná až tak moc nebezpečný není. už mlčim :)

blbjenka
04. 06. 2009
Dát tip
tedy ano, s tim elitářstvím mě ovšem děsíš. samozřejmě záleží na míře "Ne v tom hanlivém slova smyslu" - to mě na chvíli uklidnilo - ale pak jsi nadhodil Nietzeho - a mě se vybavil Herbert Spencer a Madison Grant a kam že to potom jaxi vede :( Tedy ne že bych s určitou mírou elitářství nesouhlasila z principu - jen mi tento směr úvah z hlediska jaxi historických souvislostí připadá dost nebezpečný nicméně hádat se nechci

StvN
04. 06. 2009
Dát tip
Já tomu rozumím. Na tom není nic nepochopitelného. Na ostatní otázky ti mohu sice odpovědět, ale zase nechci nikomu nic vnucovat. Zkusit to mohu. Elitářství chceme. Ne v tom hanlivém slova smyslu, ale v tom smyslu, jak Nietzsche psal o nadčlověku určitě jo. Nevidím důvod, proč bychom se měli furt plácat v bahně demence a lenosti. to ničemu neprospívá. Příčiny jsou různé. Výchova asi hodně. Budeme s tim dělat to, že o tom budeme psát a budeme doufat, že si to co nejvíce lidí přečte.

blbjenka
04. 06. 2009
Dát tip
no ano. už to že sis dal tu práci sestavit delší smysluplný text je v místním kontextu obdivuhodné :)) a já to každopádně oceňuji nicméně to má jisté metafyzické šmodrchele, neboť začneš-li o tom, jaxi jiní lidé ani neuvědomují svoji nevědomost, stavíš se tím jaxi automaticky do pozice toho, kdo narozdíl od nich, tomu rozumí :) a krom toho jsi mě v průběhu textu několikrát naštval tím, že jsi něco nakou s a nedořek. neboť jaksi druhou stranou této mince je elitářství. chceme ho? a především - kde jsou příčiny zmíněné situace? a předpředevším - co s tim budeme dělat? :))

Dobře. Je vidět, že se snažíš přemýšlet a že ti to dokonce jde. Porušils ovšem pravidlo o tom, že moudří mlčí. A to bude po zásluze potrestáno. Tipem.

StvN
03. 06. 2009
Dát tip
Máte samozřejmě zase pravdu. Asi budu muset další kapitoly poupravit. Na druhou stranu záměrně nejdu do konkrétních příkladů, protože je nechci hledat a protože nechci na nikoho ukazovat prstem.

reka
03. 06. 2009
Dát tip
hm, tak se mi zdá, že se to čím dál víc posouvá od psaní samotného k obecným věcem. Radši bych si od tebe přečetl nějaké konkrétnější myšlenky k psaní. Tohle... podle mě je to takový ten typ úvahy, s kterou bude každý souhlasit. A to je škoda. Mimochodem, proč Pomsta učitelce němčiny? Něco jsem minul?

Janina6
03. 06. 2009
Dát tip
Začínám z tebe už dostávat morální kocovinu. Tím chci poctivě říct, že je to dobrý.

Koukám, že mluvíš i za lidi, za které jsi patrně ani mluvit nechtěl... .))))

jednou už to tu někdo psal: zásadní chybou je všeobecná gramotnost... Obecně si myslím, že na písmáku mohou vedle sebe existovat spousty různých "tvůrčích skupin", lišících se stylově, kvalitativně či jakkoli jinak. Jen je těžké (a časově náročné) se v tom množství orientovat...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru