Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKabelka
Autor
Yvaine
Make-up
S make-upem v ruce se postaví před zrcadlo. Ranní světlo je ostré a jeho nepřívětivost podtrhují ještě bílé dlaždičky. Všechno v tom světle vypadá neduživě a studeně – i její pleť. Nanese na prsty trochu make-upu a pak, místo toho, aby si jej rozetřela po obličeji, si na každou tvář namaluje malý ksichtík – na pravou veselý a na levou smutný.
Teple oranžová barva kontrastuje s rozespalou namodralostí její pleti a ona otáčí hlavu ze strany na stranu, veselý-smutný-veselý-smutný, až jí vlasy létají kolem obličeje a lechtají na nose.
Zašklebí se. Nejprve si na rtech vyčaruje rozjásaný úsměv a hned nato se zatváří nešťastně jako čerstvá vdova. Uvědomí si, že efektu něco chybí, a proto se vrátí do předsíně a sáhne do kabelky
Rtěnka
pro rtěnku. Vrátí se do koupelny a namaluje si obrovské, rudé klaunské rty, od nosních dírek až k hrbolku brady, od jedné lícní kosti ke druhé. Pak se zase šklebí, směje se a mračí, je šťastná a zničená.
Jenže ten šílený úsměv se nemění a ona si vzpomene na všechny kýčovité obrazy „smutných klaunů“ a zničehonic se jí srdce rozbuší iracionální hrůzou ze sebe samé. Pokusí se na sebe usmát ztuhlými rty a když se jí to konečně podaří, uklidněná smyje klaunské nalíčení a začne znovu.
Klíče
Svazek klíčů připomíná ježka. Nechávala si i staré, nepotřebné. Starý byt, nový byt, dům rodičů, sklep, půda, práce, vrchní zamykací šuplík, schránka, mnoho dalších, o kterých si ani nepamatuje, odkud jsou a zdali je vůbec kdy použila.
Chrastí s nimi a počítá: má mě rád, nemá mě rád, má mě rád, nemá mě rád.
Sedí jen o pár metrů dál, hlavu skloněnou nad nějakým papírem. Na temeni se mu leskne lysinka. Zvedne hlavu a nesměle se na ni usměje. Přes noc mu na tváři vyrašila nějaká ošklivá vyrážka, ale zrovna na obličeji (pubertální zahihňání) nevadí.
Nervozitou mu začne cukat oční víčko.
...má mě rád, nemá mě rád, má mě rád, nemá mě rád, má mě rád.
Fajn.
Shrne klíče zpět k jedné straně. Chrastí s nimi a počítá: mám ho ráda, nemám ho ráda, mám ho ráda, nemám ho ráda...
Peněženka
Nestojí za řeč. Spousta zmuchlaných lístků, papírků, trochu peněz a nějaké karty a dokumenty. Malá, nenápadná pasová fotografie. Podívá se na ni a pak ji zastrčí za kartičku pojišťovny. Vytáhne z peněženky drobné mince a zamíří k automatu pro kávu. Černou. Silnou. Šestou.
Automat jakoby nic spolkne bezcennou peruánskou minci ze sbírek jejího otce a vychrlí kouřící dehet.
Musí šetřit.
Mobil
„Ahoj.“
„Ahoj.“
„Už jsme se pěkně dlouho neviděli, viď? Chtěl jsem se jen zeptat, jak se máš.“
„Jde to. A ty?“
„Fajn, mám se fajn. Zrovna si sháním práci.“
„To je skvělý.“
„Poslyš... Myslíš, že bychom se mohli někdy sejít?“
„...“
„Mami, ty brečíš?“
„N-ne.“
„Mami, chtěl bych tě vidět.“
„Já nevím. Nevím.“
„Já se ho bál. Copak to je tak těžký pochopit? Byl jsem dítě! A bál bych se ho i jako dospělej.“
„Jaks‘ mu to moh udělat? Jaks‘ mi to moh udělat?“
„Zabil by mě. A tebe taky. Bylo to buď já nebo on.“
„Potom radši... radši...“
„Já.“
„To jsem nechtěla říct.“
„Můžeme se vidět?“
„Ne.“
Papírové kapesníčky
„Nejsem-nejsem dneska nějak ve svý kůži.“
„To vidím.“
Sedí na zemi na dámských toaletách a tváře už ji pálí od neustálého otírání slz. Kolegyně si přisedá k ní, vyhrnuje se jí sukně a odhaluje důlky na stehnech. Brzy mezi sebou uzavřou příměří – jedna pomlčí o slzách, druhá o celulitidě. Je to jen obchod.
„Co se stalo?“
„Ale nic,“ odvrací tvář. V rukou žmoulá papírový kapesníček.
„Můžu pomoct?“ ptá se kolegyně.
„Ne, to bude dobrý. Fakt,“ usměje se přes slzy. Prsty jí intenzivně kmitají, jako vždy, když je nervózní – potřebuje mít něco v rukách.
„Jéžišku, co to je?“ vykvikne kolegyně. Překvapeně a nadšeně.
Rozevírá dlaně. Krčí se jí v nich malý bělostný ptáček z hebkého papíru.
„To je jeřáb,“ vysvětluje. „Origami. Když jsem nervózní, potřebuju mít něco v rukách.“
Účtenka ze supermarketu
ROHLIK BILY 2x 3,20
POM MASLO 17,50
EIDAM 10 DKG 13,90
MELOUN ZLUTY 37,90
JABLKA VYBER 1 KG 18,90
HOLICI STR 5KS 45,50
DOVE SAMP 68,90
SALAT PARIZ 16,90
VINO RYZLINK 3x 149,70