Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

FINAL FANTASY - THE SPIRITS WITHIN

20. 09. 2001
1
0
2527
Autor
Lasy

Final Fantasy - The Spirits Within

Přináším vám recenzi na titul, který sice není počítačovou (ani jinou) hrou, ale s PC a multimediální zábavou vůbec je spjat stejně neoddělitellně jako kojenec pupeční šňůrou s matčiným lůnem. Jedná se o film Final Fantasy - The Spirits Within (Final Fantasy - Esence života.)
Na úvod musím říct, že od první vteřiny, kterou jsem shlédl při preview v televizním pořadu o kinematografii (a v první chvíli ji považoval za filmovou sekvenci z dalšího dílu hry Final Fantasy) jsem se vzrušením sledoval, četl a pídíl se po dalších informacích o tomto zcela inovativním filmovém titulu. Není divu, že datum, kdy ho mělo promítat naše lokální kino, bylo okamžitě zaznamenáno v diáři mého mobilu, abych snad (nedej Bože) nezapoměl. A nestalo se - včera se mé čekání konečně naplnilo a já měl tu možnost se pokochat tímto velmi zajímavým a rozporuplným dílem.

Na počátku bylo světlo (a scénář).

Snímek natočil Hironobu Sakaguchi podle původního scénáře Ala Reinerta a Jeffa Vintara a vůbec poprvé se v něm lidské city simulovaly na počítači, kdy technologie CGI nahradila živé herce. Hironobu není v uměleckém ani digitálním světě žádným nováčkem, jeho hry Final Fantasy se prodávají po neuvěřitelných milionech kopií a zná je snad každý, kdo se alespoň trochu pohybuje na poli multimediální a interaktivní zábavy.
"Když jsme se rozhodli použít počítačovou technologii CGI, bylo nám jasné, že jí budeme muset přizpůsobit kameru, zvláštní efekty i akce na scéně. Ale to nejdůležitější, čeho jsme tím mohli dosáhnout, je vytvoření lidských postav počítačem," říká režisér Hironobu Sakaguchi. "Chtěl jsem vytvořit bohatou podívanou, plnou jednoduchých emocí, na základě dobrodružného vyprávění. Režisér se netají tím, že inspiraci k natočení filmu mu poskytla série interaktivních počítačových her. Mohl si tak realizovat svůj sen vytvořit pomocí počítačové grafiky a nejlepších herců novou formu zábavy.
"Příběh je původní a postavy kompletně vytvořené na počítači," pokračuje režisér. "Vždycky jsem chtěl spojit technickou dokonalost interaktivních her s filmovými vizuálními efekty. Final Fantasy: Esence života je první krok k uskutečnění tohoto snu."
Jen dodejme, že první počítačová hra série Final Fantasy vyšla již v roce 1987 a od té doby vzniklo dalších osm pokračování.

A jak to bylo doopravdy?

Co se samotného filmu týče - hodnotím jej velmi vysoko, někam na
pozice k Matrixu a Pulp Fiction na mém soukromém žebříčku filmů.
Příbeh je opravdu výborný, zápletka spíše průměrná - přeci jen, zachránit sama sebe a jako bonus přibrat celý svět je poněkud "ošoupané" téma, ale budiž. Nakonec, pokud chcete napsat skutečně "nový" a neotřelý příběh s nečekaným rozuzlením a nápady, pochopí ho asi tak 3 procenta zatvrzelých intelektuálů a zbytek diváků společně s kritikou vám naštvaně zboří "nebe nad hlavou".
Nápady a invence jsou skutečně na 1 s obří hvězdičkou. Jako příklad uvedu padáky, které namísto aby se otvírali nad vámi a brzdili tak let se "vyplivnou" pod vás v podobě jaké si pružné "želatiny" a vás pohltí a zachrání tak od jisté smrti, nebo fascinující "holo" ovládání veškerých počítačů a jiných systémů, atp.

Hejbejte se škatulata (a obrázky).

Hlavním artiklem tohoto titulu je bezesporu technologie a postup, kterým byl vytvořen. Nevím, kolik let či měsíců dělí živé filmové herce od jejich vyřazení do "starého železa", ale dle mého názoru můžou klidně spát a obavy o existenci jejich pracovní kategorie ponechat koňovi. Alespoň zatím. Důvod je nasnadě - snažil jsem se po celou dobu sledovat film tak, jako by byl skutečně filmem a ne "nejdokonalejší počítačovou animací, kterou jsem kdy viděl", bohužel musím konstatovat, že mne nepřirozenost neživých postav celou dobu jaksi "obtěžovala" a i přes veškerou snahu mne vytrhávala s příběhu. Šlo o to, že ať jsem chtěl nebo ne, stále jsem animaci hodnotil, a přemýšlel o ní. Posuzoval jsem hloubku její detailnosti, přirozenost a blízkost k nedokonalosti reality. Jsem si plně vědom, že tato újma se nedá jednoduše přiřknout k mínusovým bodům tohoto snímku - dost možná jde jen o můj subjektivní pocit a film s tím nemá nic společného. Má jen tu smůlu, že je jaksi první a já jako divák na něj nejsem dostatečně připraven. Kdo ví, jaké pocity prožívali lidé na počátku minulého století, když sledovali "pohybující se obrázky" a dnes . . .
Ale zpět k animaci - pokud se člověk nesoustředil na jeden detail, nebo nesledoval
vyloženě jen obličej a oči, tak postavy skutečně vypadali jako živí lidé. V opačných případech jste viděli živé-mrtvé masky na prfektně naanimované loutce.
Abych teď uvedl věci na pravou míru - v každém případě se jedné o naprosto dokonale naanimované dílo s nádhernými scenériemi venku i uvnitř, s řadou inovativních nápadů a detilů, bezvadně dokreslené výborným soundtrackem s tématickou a promyšlenou hudbou.

Happy end a pár slz k tomu.

Největší výhrady bych měl snad jen k závěru celého filmu.
Ten na mne působil poněkud rozporuplně a jaksi nedotaženě. Konec filmu je samozřejmě klasickýhappy-end, což samo o sobě není ještě nic špatného. Unesl bych i mesiášskou smrt jedné z hlavních postav, kdyby na mne nepůsobila jaksi zbytečně. Samozřejmě jinak to nešlo, jeden umřít musel (aby zachránil všechny ostatní), ale celkově jsem se nubránil dojmu, který nejlépe vystihl můj kamarád, který při sledování závěrečných minut pronesl větu: "To je jim to platný, že zachránila celou Zemi, když na ní není nikdo živej . . ."
Ovšem, že spousta lidí přežila, jen to jaksi není v kontextu patrné a opravdu to snižuje úroveň konce filmu.

Verdikt.

Objektivně ohodnotit film Final Fantasy - The Spirits Within není jednoduché. Vzhledem ke startovní čáře, která je úplně někde jinde než snímky "klasického typu" je to prakticky nemožné.
Sám za sebe jej hodnotím jako velmi podařený, nápaditý, s několika vadami na kráse, které přebíjí celkové pojetí filmu a obraz, který ve vás film zanechá po jeho shlédnutí.
A vy - pokud ještě váháte - nedělejte to, kupte si lístek a vyražte do kina, stojí to za to.

-----------
Story:

Je rok 2065. Země je v obležení. Při nárazu meteoru se na naši planetu dostaly milióny podivných bytostí, které decimují venkov i města a hrozí, že zadusí ostatní život na Zemi. Lidi zabíjejí tím, že si podmaňují jejich duše. Ti, kteří zatím přežili, začínají opevňovat svá města, aby se vetřelcům ubránili. Ale čas běží...
Poslední záchranou lidstva je krásná a inteligentní Dr. Aki Ross, která je rozhodnutá věnovat všechny své schopnosti na boj s vetřelci z vesmíru. Pod vedením svého učitele Dr. Sida a za pomoci vojenské jednotky Deep Eye, v jejímž čele stojí odvážný kapitán Gray Edwards, se Aki vydává do boje za záchranu Země i sebe. Dostane se do myšlení vetřelců a získá klíč k odhalení jejich tajemství.
Proti ní však stojí generál Hein. Chce proti ní použít zbraň, která by zničila celou Zemi.

Credits:

Režie: Hironobu Sakaguchi
Producent: Jun Aida, Chris Lee, Akio Sakai
Scénář: Al Reinert, Hironobu Sakaguchi a Jeff Vintar
Kamera: Motonori Sakakibara
Výtvarník: Mauro Borelli
Hudba: Elliot Goldenthal
Oficiální stránky filmu: www.finalfantasy.com

Hlasy virtuálním hercům zaůjčili:

Alec Baldwin
Steve Buscemi
Peri Gilpin
Ming-Na
Donald Sutherland
James Woods

O tvůrcích:

Hironobu Sakaguchi (režie) - Od roku 1986 se podílí na rozvoji společnosti Square Co. Ltd. Vytvořil počítačové hry, kterých se prodalo více než 40 miliónů kusů. Série Final Fantasy se prodalo dalších 30 miliónů kusů.

Motonori Sakakibara (kameraman) - Narodil se v Tokiu a vystudoval architekturu. Začínal jako animátor v televizi. Do Square studia přišel v roce 1995, aby se podílel na Final Fantasy VII, nejprve jako šéf animátorů a potom režisér.

Jun Aida (producent) - pracuje ve Square studiu v Honolulu. V roce 1994 produkoval film Street Fighter: Poslední boj, který na celém světě vydělal asi 100 miliónů dolarů.



Prokletí
23. 09. 2001
Dát tip
výborně zpracované, jen houšť..... qle setjně do kina nepudu.... *o) m.

Krel
23. 09. 2001
Dát tip
hmm...a stejně na to půjdu..:-))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru