Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDěda umřel
Autor
pozorovatel
Děda
Oběd. U stolu sedí otec, babička a syn. Matka přináší na stůl a přisedne jako poslední. Nejprve si otec nabere kaši a maso.
Otec (nabere si kaši, maso a zeleninu, ostatní na něj jen koukají a sedí)
Je to dobré, maminko.
Jako další si nabere jídlo babička a až pak maminka nandá chlapci a sobě. Nikdo nic neříká, je slyšet pouze cinkot nádobí a i ten se snaží strávníci co nejvíce omezit. Chlapci se nepovede uříznout kus masa a upustí nůž na zem. Zrudne a sklopí zrak. Shora jsou slyšet tupé nárazy. Jako by někdo o patro výš tloukl o zem. Otec se přísně podívá na strop.
Otec
Běž si omýt nůž a až dojíš, dojdeš za dědou.
Chlapec si zklamaně omývá nůž pod horoucí vodou, zatímco se údery pravidelně opakují. Otec pomalu kouše a zlověstně se dívá na babičku. Ta se na jeho pohled pouze ušklíbne a hrdě si odnáší jídlo do obýváku k televizi. Matka je situací očividně pobavena, ale jakmile na ni padne otcův pohled, pokrčí jen rameny a sní kus masa.
Chlapec vejde do ložnice. Děda leží v posteli. Jen v ruce drží hůl, jako by se o ni chtěl snad opírat. Na nočním stolku je nedojedená kaše zamíchaná se zeleninou.
Děda
Sedni si ke mně.
Chlapec (stojí stále ve dveřích)
Mám ti donést něco k pití? Nepotřebuješ něco?
Děda (zvýší hlas)
Řekl jsem 'sedni si'!
Chlapec pomalým krokem dojde k posteli, ale nesedne si. Je vidět, že děda má jedno oko bělejší než druhé.
Děda
Sednout! (chlapec usedne na postel)
Hádej, co mám v ruce? (chlapec se zamyslí a děda otevře dlaň, v které se skrývá angličák. Chlapec si ihned hračku vezme a jezdí s ní po peřině)
Co babička? Je pořád naštvaná?
Chlapec
Hm. (a přejede dědovi přes fousy)
Nechce nám říct, cos jí udělal. (děda si podloží hlavu rukou a slastně se usměje)
Děda
Zlobil jsem, chlapče, zlobil. (chlapec se podívá na nedojedenou kaši a na dědu, který ale nesouhlasně zavrtí hlavou)
Když mi bylo tolik jako je teď tvému otci, zamiloval jsem se do jedné dívky.
Chlapec
Do babičky!
Děda
Babička zrovna porodila tvého otce a byla, no byla celá oteklá a nevrlá a já potkal jednu krásnou dívku, co jezdila na motorce a měla krásné dlouhé černé vlasy.
Chlapec
Měla motorku?
Děda
Kdyby jen motorku. Choppera měla! Á, byla jak z jiného světa.
Chlapec
Jak jako z jinýho světa?
Děda
Ze Španělska. Ona ti vůbec neuměla česky. My se na sebe akorát usmívali a hladili po vlasech. Já ti měl ty nejdelší blond vlasy! (Děda otevře šuplík a prohrabává se věcmi, vytáhne slepenou fotku, kde je mladý) Babička mi ji roztrhla, když jsem trochu zlobil.
Děda žmoulá slepenou fotografii a upřeně si prohlíží svého vnuka
Děda
Chlapče, nechtěl bys ještě jedno takové autíčko?
Chlapec
A můžu dostat motorku?
Děda
Ale jistě! Jen pro to musíš něco udělat.
Chlapec se podezíravě podívá na dědu.
Děda
Babička mi sebrala fotku té černovlasé dívky a někam ji schovala. Ona ji určitě schovala do tý svý šperkovnice a ty budeš mít za úkol otevřít ji a přinést mi tu fotku.
Chlapec přemýšlí a netváří se vůbec odhodlaně; děda znovu sáhne do šuplíku a vytáhne čokoládu, kterou následně i rozbalí a půlku ulomí.
Děda
Půlku teď a půlku dostaneš až přineseš fotku.
Chlapec se kolem sebe rozhlédne, kývne a nacpe se polovinou čokolády.
Kuchyň. Otec, matka a babička obědvají u stolu. Když se znovu ozvou rány ze shora, chlapec zbystří.
Chlapec
Půjdu se podívat jestli děda něco nepotřebuje.
Otec
Nejdřív dojez zeleninu a umyj po sobě talíř. Pak můžeš jít.
Chlapec s výrazem plným odporu do sebe cpe zeleninu.
Babička
Lukáši? Co ti děda vykládá?
Chlapec
Nic.
Babička
Jak nic? Něco ti musel říkat!
Matka vykulí oči na babičku – dá ji najevo, že není vhodné vyzvídat na chlapci.
Chlapec
Povídali jsme si o motorkách.
Chlapec vejde do ložnice, kde ho netrpělivě očekává děda.
Děda
Tak co? Máš?
Chlapec si vyleze na postel.
Chlapec
Ty dědo, v tý šperkovnici byly akorát nějaký náušnice a prstýnky.
Děda
Ta potvora! Já věděl, že mi ji spálí!
Chlapec
Ale našel jsem nějaký fotky v krabici od bot.
Děda
Tak nezdržuj a dej je sem!
Chlapec (šátrá v kapse, kde má složené fotky, aby se mu tam vešly)
Ale dědo, ono tam těch fotek bylo víc. Spousta fotek nějaký nahý blondýny v lese.
Děda (prohlíží si fotky)
Terezka...
Ta ti měla prsa. Podívej. A jak krásně křičela. Před několika lety jsem ji viděl na poště v modrý košili a s otupělým výrazem. Takový holky by neměly nikdy zestárnout.
Chlapec má napřaženou ruku a netrpělivě čeká na svou odměnu. Děda vytáhne ze zásuvky půlku čokolády a dá mu ji. Vrátí se ke svým fotkám a listuje si.
Jiný den v ložnici dědy. Chlapec se pomalu vkrádá do pokoje, aby ho nikdo neslyšel a jde k dědově posteli. Děda má bělejší oko než dříve a mluví pomaleji.
Děda
Neviděl tě někdo?
Chlapec
Nikdo. Ale mám takový dojem, že babička něco začíná tušit. Pořád se mě vyptává u oběda i večeře.
Chlapec vyndavá zpod mikiny láhev vodky a podává dědovi. Ten očividně na jedno oko nevidí, protože se hned napoprvé netrefí do úst. Pořádně si přihne a oddechne.
Děda
Ten tvůj otec je pěknej poděs. Představ si, že mi zabavil všechny sladkosti.
Chlapec (velmi zkroušeně)
Prej jsem tlustej.
Děda
Prohledával mi dokonce i postel. Suchoprd jeden. (napije se)
A přitom to byl takovej frajer.
Chlapec
Jezdil na motorce?
Děda (dívá se na chlapce a vraští obočí, neslyší)
Jednou tvoji maminku otravoval nějakej ožrala a on mu vrazil takovou do zubů, že se odrazil ode zdi a přiletěl si pro druhou ránu. Takovej frajer to byl. A jak zpíval!
Chlapec (vyndá si angličáka a jezdí s ním po posteli a vousech dědy)
Ty dědo, co máš s okem? Je pořád bělejší a bělejší.
Děda zklamaně kouká na chlapce. Netuší, co mu vnuk říká.
Chlapec (hlasitěji)
C-O M-Á-Š S O—K-E-M? (chlapec navíc i prstem ukáže k šedému oku)
Děda
Á. Tímhle okem se dívám na jiný svět, na druhou stranu. A čím víc je bílý, tím více z té druhé strany vidím.
Chlapec
ŠPANĚLSKO!
Děda (se usměje)
Jojo, přesně tam. Ale v tomhle Španělsku není jen ta motorkářka, ale všechny ty krásný holky, co jsem v životě měl. Ani nevíš, jak moc se tam těšim.
Chlapec
No nevim, jestli tě babička pustí.
Děda kouká do stropu. V ruce drží láhev a chlapec kolem něj projíždí angličákem a napodobuje zvuky motoru.
Večer. Matka, otec a babička stojí kolem prázdného stolu a utírají si slzy. Chlapec nechápe a nudí se. Vyndá si angličáka a projíždí po stole. Otec ho plácne přes ruku. Na to se matka zvedne a uštědří svému muži přísný pohled. Otec sklopí zrak a téměř se rozpláče. Matka si přisedne k chlapci a obejme ho. Chce mu něco říci, ale neví jak.
Matka
Musíme si promluvit.
Chlapec (smutně)
Já vím, nemám si hrát na stole.
Matka (utře si slzu)
Děda nás opustil. Odešel na druhý břeh, víš.
Chlapec
Do jiného světa?
Matka
I tak se to dá říct.
Chlapec
Tak to je ve Španělsku.
Otec i babička na chlapce nechápavě pohlédnou, když v tom je vyruší hlas cizího člověka a všichni přejdou do druhého pokoje.
Chlapec se tiše vkrade do ložnice dědy. Je zhasnuto. Chlapec si rozsvítí malou lampičku na nočním stolku a nadzvedne dědovo víčko, pod kterém se skrývá naprosto bílé oko.
25 názorů
Dialogy jsou věrohodné, nápad výborný: ostatně koho z nás nečeká jiný svět? T.