Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDiskuse o časopisu Kafe
Výběr: Krytyk, a2a2a, Markéta, pozorovatel, Zbora
23. 11. 2009
7
78
9755
Autor
Jinovata
Milí písmáci,
jistě jste si všimli, že vyšlo nové číslo časopisu Kafe. Na písmáku zatím není místo, kde by se o tomto počinu mluvilo, proto zakládám tuto diskusi.
Jaký máte názor na nové kafe, pokud jste ho již četli a jak vnímáte posun oproti prvnímu číslu?
Pokud máte co říci k některému z publikovaných článků, tak směle do toho - pokud však máte obsáhlejší, ucelený názor, neváhejte ho poslat mailem do redakce jako polemiku.
www.ekafe.eu
Jaký máte názor na nové kafe, pokud jste ho již četli a jak vnímáte posun oproti prvnímu číslu?
Pokud máte co říci k některému z publikovaných článků, tak směle do toho - pokud však máte obsáhlejší, ucelený názor, neváhejte ho poslat mailem do redakce jako polemiku.
www.ekafe.eu
78 názorů
VT: Ono by stačilo podívat se do časopisu na druhý list, kde je vše popsáno. V časopise jsou exkluzivní povídka i sbírka jasně označeny v záhlaví nápisem EXKLUZIVNĚ. Exkluzivní znamená nejen jinde nepublikované, ale také osvědčená kvalita. Díla zaslaná neexkluzivně jsou zase označena vybraná sbírka a vybrané povídka. Zde není exkluzivita nutná, ačkoli je jistě plusem.
Miluna: Samozřejmě, posílej na mail proza@ekafe.eu
sapro: Podle mne (píšu o tom v editorialu prvního kafe) je internetová publikace na serverech z principu na úrovni veřejných šuplíků, kafe má poskytovat "opravdovou publikaci" - včetně redakce, grafické úpravy... Jinak souhlasím, že zatím profil internetové publikace s kafem uplně nekoresponduje. Je to tím, že autorské ikony zatím nejeví zájem publikovat u nás. Ti, co odpublikovali v kafi 1,2 jistě mají svou úroveň, ale nejsou to zrovna děti internetu. Autory si nevybíráme, čekáme, až se nabídnou. Věřím, že se brzy začnou nabízet - a to nejen s tím, co už dávno napsali, ale třeba s exkluzivním materiálem.
Miluna Vošková
02. 12. 2009
sapro: K Pioreckému jsem se ještě nevyjádřil: mluvíme o něm tak často proto, že on mluví tak často o nás. Nevím, jestlis četl celou diskusi, ale je myslím zřejmé, že naším záměrem není obhajoba internetové tvorby nebo její podstatně výlučné chápání. Je to literatura jako každá jiná - liší se jen špatná a dobrá. Naše zaměření neni obhajující, ale prostě zaměřující se. Tak jako jsou některé časopisy zaměřeny na jedno město, by jsme zaměřeni na jedno médium a díla zde uveřejněná porovnáváme samozřejmě s celým literárním kontextem. Zaměřit se na celou literární produkci, byť jen českou, by nemělo smysl: nemohli bychom nikdy konkurovat jiným časopisům, co do kvantity ale i kvality(až na výjimky). Internetová scéna je ale trhem přehlížena a je tu poptávka po časopisu tohoto druhu. Nejen popotávka, ale především je tu potřeba nastavit prostoru bezbřehé publikace zrcadlo, vytvořit prestižní internetový publikační prostor. Ten nefunguje jako jediný cíl, cílem je samozřejmě tištěná sbírka. Funguje ale jako viditelná meta, která vnáší do hry ambice a téma literární kvality jako takové. Současný systém v této motivaci selhává, především svou nekonzistentností a neprovázaností s publikačními mechanismy.
Zbora: Ano, děláme to zadara. Že to, co děláme, mnoho lidí bere jako samozřejmost, neberu jako projev neúcty vůči redakci, ale spíš nezájmu o způsob přemýšlení o literatuře, který kafe představuje. Jen někdo, kdo oceňuje obsah časopisu, může být případně nevděčný. Téměř nulová reflexe článků, poezie a prózy v kafi obsažených je tím, co mne zklamává. Oč mi jde, je vzbudit diskusi, nikoli pouze být pochválen nebo odpublikovat nějaké myšlenky. V tomto ohledu je zatím kafe donkichotským projektem, lidé na literárních serverech se vceku řečeno nezajímají o to být v kafi, nebo diskutovat s kafem. Do pošty chodí žalostně malé množství poezie, prózy a dopisů. Profláklí autoři, kteří mají materiál na kvalitní kolekci se zdráhají cokoli poslat. Že většina autorů bude posílat své věci až když bude mít kafe jisté renomé, jsem očekával, lidi jsou srabi - ale přecijen jsem čekal, že bude víc těch odvážných výjimek. Stále doufám, že jde jen o strach něco poslat a ne o prostou lhostejnost, to by bylo smutné.
Ještě nemám přečteno zdaleka všechno, ale časopis na mě působí příjemným dojmem. Obdivuhodný je jeho rozsah. Grafika je slušná (když si představím, že bych to množství stran musel dělat, byť za peníze, polije mě horko :). Pokud jste, jak jsem pochopil, dělali časopis bez finanční podpory a nároku na honorář patří vám veliké uznání. Ale z tónu, jakým tady někteří lidé mluví nabývám dojmu, že to berou jako samozřejmost.
hafantrysk,
děkuji za vysvětlení, znovu opakuji, že si tvé práce, stejně jako dalších opravdu cením, a své, pohříchu laické pocity jsem prezentoval s dobrou vůli.
Mimochodem, zdá se, že nejen já, vnímám časopis spíše po té výtvarné či grafické stránce, a poněvadž tato diskuse se téměř zvrtla právě na tuto stránku, má to vypovídající hodnotu, která je i přes dílčí výhrady velmi pozitivní.
hafantrysk
01. 12. 2009
hafantrysk
...Možná uděláme přístí číslo výhradně černobílé...
Je to snad výraz tvé schopnosti věcně a slušně reagovat?
Ano, já myslel upoutávku - vítejte na serveru eKAFE.eu (uvítání) ta evokuje kafé
hafantrysk - zde se jasně profiluje generační odstup. To co považuješ za podstatu věci já považuji jen za efekt. pro mě je podstatná myšlenka věci, nápad, atd. ale je zcela možné,že mluvíme oba o stejné věci, ale úhel pohledu je jiný. po internetu to nevyřešíme.
formát na šířku- ano je nešťastný ale zarážka je formát za báseň, je to ta drobnost, která uzavře danou věc a neposadím ji vedle básně. Rozumím problémům s kompozicí stránky, je to mnohdy o hubu. Ale to zabíháme již do moc velkých detailů. Je to jen na rozhovor grafiků.
hafantrysk
01. 12. 2009
Teď ti asi uplně nerozumím, upoutávka (banner) jsou ty samé barvy-laky žejo. Chtěl jsem říct, že kafe není kafé. Sice máš pravdu, že design navozující kafé atmosféru by byl i u kafe jistě případný, ale že není nutný (protože kafe není kafé, jak slovně, tak obsahově).
Grafik: Předně se omlouvám za to jméno, už je opravené - i když v tom, co si lidé stáhli to už opravit nejde. V tiráži jsi ale od začátku uveden správně. Potom se ti omlouvám podruhé, že jsem doteď nezareagoval na tvé vyjádření se ke grafice v soukromé poště. A potřetí, že jsem s tebou víc nekomunikoval - taky jsem si nevšiml, že jsou ilustrace ke konkrétním básním. Co se formátu týče, měli jsme problém s použitím ilustrací obecně, hlavně proto, že jsou jakoby vystřihované z nějakého celku, což se těžko používá. To vše se jistě mohlo vyřešit komunikací.
Co se týče první titulky, hafan za ni nenese odpovědnost, prosadil ji pozorovatel. Já proti ní nic nemám, ale bylo by nefér ji vytýkat hafanovi, kterému se nikdy nelíbila.
No a nakonec k tomu kafé pocitu. Na jednu stranu chápu, co chceš říct, i když to přirovnání k barvy laky je docela nefér - trochou představivosti je možné přiléhavě přirovnat cokoli k čemukoli. Nicméně je pravda, že nejde zrovna o kafé pocit. Možná taky proto, že jsme spíš kafe než kafé. Že ani obsah kafe není zrovna kafé. Ve slově kafe je jistá hrubost, vzdor (jiný kafe)... v textech kafe je přítomna kritičnost a zaujetí, problematizace... Neříkám, že by titulka (potažmo zbytek časopisu) nemohla symbolizovat kafé, ale není to nutný první plán celého časopisu.
Jsem opravdu jen letitý příznive výtvarného umění a nemám odvahu se s autory grafiky přít, navíc jsem ve vnímání subjektivní, ale nemohu souhlasit, či spíše nemohu nalézt pocit, že by časopis graficky a výtvarně působil uceleně, že by měl jakási grafická přesvědčivá pojítka. Působí na první dojem opravdu moc hezky, ale jestliže v něm listuji opakovaně a četba si to vyžaduje, pak se neubráním dojmu, že jde spíše o časopis výtvarný než literární, barvy dominují a trochu unavují. Ale dost možná jen mně, takže mne vnímejte jen jako jeden a možná jen jediný hlas mozaiky. Přesto si té vaší práce vážím. A to hodně.
Zda se grafika vyhnula kýči? Zde bych zapochyboval . Ano mluvím o barevném spektru duhy – barevném gradientu. Grafika jako celek je v pořádku. Její plošnost, jednotná barevnost a font . Vše vytváří jednotný celek. Je to oproti prvnímu číslu krok ke kvalitě a to zcela výrazné.
Hafantrysk –reaguji na tvoji větu (Prosím tedy neříkejte mi, že to je na tu bídu dobré a rači mi rovnou obíjejte o hlavu, že to nemá vůbec grafickou vejšku, že to v konkurenci neobstojí nebo nevim co.)
Dobrá- začnu titulkou – chtěli jste výraznou titulku. Máte ji. Otázka- co má tato titulka společné s Kafé – Co vyjadřuje? Kde je touha napít se kafé , dostat se do pohody a přečíst si poezii, prózu atd..
Kafé je kafé a k němu patří jistá nálada. Dej místo nadpisu kafé barvy, laky a místo šálku, plechovku a máš skvělou reklamu na barvy ,laky a nemusíš nic měnit. A zde jsme u té duhy. Jako velmi problémového prvku právě v titulce. Ano můžeme říci svět je mezi černou a bílou hodně duhový. Oceňuji v titulce fantasii, odvahu ale s kafé to nemá co společného. Zmínil jsi první titulku – proč všude musí být nahá žena? Mě to připadlo jak pozvání do erotického klubu. Dál se k tomu nebudu vyjadřovat.
Dále grafika - ilustrace. Poslal jsem vám ilustrace k Nedoručené poště. Poslal jsem dva formáty. Celostránkový a zarážku za básně. V časopise se objevily tři formáty. Proč? Proč ilustrace k Činské růži se ocitla u jiné básně a Vytušené taktéž? Proč si to grafik nepřečte a správně nezařadí? Proč není alespoň minimální zájem to konsultovat s ilustrátorem? Doporučuji ,když bude někdo pro vás dělat na objednávku, tak to s ním proberte – rozvržení v textu, formáty, umístění i takovou drobnost jako je zprávné jméno ilustrátora( ale to se může stát to chápu).
Nadpisy - musel jsem si zvykat, ale nakonec jsem uznal, že je to dobré . Prokázal jsi hodně odvahy a tak to má být. Plošná ilustrace Zaklíněný mrak- parádní. I fotky k Domu – paráda. Tak až na titulku fajn.
Grafik
Například pdf časopis texty neobsahuje prakticky žádnou grafiku, pouze na notmáální A4 velkým písmem texty... Asi tak trojnásobně velikým, než má kafe. Myslím ale, že Texty jsou trochu někde jinde a mohou si trochu něco jiného dovolit. Tím myslím, že bych rozhodně nevynechával grafiku. Ovšem zvětšení písma (které by muselo jít ruku v ruce se zestručněním článků) by možná prospělo.
hafantrysk
30. 11. 2009
Když bych se měl vyjádřit ke grafice posledního čísla, musím ji ocenit. Vymyká se totiž jak klišé komerčních časopisů, tak klišé artově "odvážně" zlomených časopisů. Jestli se tedy něčemu grafika úspěšně vyhnula, je to klišé. Otázna může znít, jestli se vyhnula také druhému velkému k, kýči. Duha sama o sobě je brána jako kýčovitý výjev a to málem i přímo v přírodě. V grafice obecně bývají barevné přechody také často kýčotvorné, je to vidět především v oněch komerčních časopisech, kde jsou přechodů plné stránky. Hafanovy přechody ale vidím jako vkusně použitý, nejodvážnější prvek časopisu. Nečitelnost nadpisů je spíše artovým standarde, náležejícím prozměnu k onomu klišé artové grafiky. I zde se ale prokazuje, že jakékoli klišé je možno proměnit na kvalitu, když klišový motiv originálně aplikujeme. Klišé je klišé jen pokud mu schází originalita. O lásce šeptal tichý mech není klišový verš (vyskytuje se zde slovo láska), protože má prost něco navíc (samozřejmě v součinnosti se zbytkem básně). Kolem a kolem, dle máho názoru se hafanovi povedlo doplnit smysl literárního, tedy vždy kritického časopisu - oddělovat klišé a kýč od kvality, infikovat duhy kreativitou. Otázka po zdařilosti designu je díky kreativitě hafana postavena nikoli klišé/neklišé, kýč/nekýč - ale líbí/nelíbí. Tato otázka svobodnému člověku vždy zůstává. Když jsem viděl první zlomenou stánku v tomto stylu, osobně jsem si také řekl "nelíbí". Ale jak časopis rostl, obllíbil jsem si ten styl, tu hru s jeho možnostmi. Myslím, že rajmund dobře zmínil ono nešťastné heslo z našeho minulého baneru: Jen kurvy se musí líbit, kafe ne. Grafika může být dobrá i když se nelíbí, poezie může opěvavat mršinu. I když toto srovnání upřímně řečeno je u milé grafiky kafe 2 trochu silné kafe.
hafantrysk - u me grafika dobra - tleskam! (Vydaval jsem casopis v nakladu 5.5-6 tisic kusu a byl jsem v redakcni rade nejakych medicinskych casopisu, takze mam trochu predstavu, jak to muze vypadat).
Jo, ty nadpisy v konkurenci neobstojí. Navíc se nehodí do literárního časopisu. Ale o tom spíš s nějakým typografem. Mně to prostě přišlo jako ze střední, když jsme si dělali časopis a protože jsme se nezmohli na kvalitní obsah, snažili jsme se to dohnat velkolepými nadpisy.
hafantrysk
30. 11. 2009
hafantrysk: když už mám to avi - nemyslím, že by grafika časopisu byla odvážná. Jsou jiné věci, které ve výtvarnu pokládám za odvážné :) Ale rozhodně ne tenhle časopis. Toliko k tomu sebefandění :)))
Ale to, že jste zvládli grafiku svépomocí, je dobrej počin. To zas jo :)
P.S. Obrblal jsem motto, se kterým časopis vstupoval. Musím uznat, že po této diskuzi nabývá u mne ta věta na ceně.
Mě se líbí, ty nadpisy, protože mám rád barvičky a obrázky. To stejné o malovánkách, jakožto DOPLŇKU básniček. Vivat malovánky!
hafantrysk
30. 11. 2009
Já myslím, že grafickou koncepci časopis má. V obecné rovině je tou koncepcí ono vystačení si s minimem prostředků a také proměňování vzhledu v každémčísle. A v rámci jednotlivých čísel je vždy dodežen jednotný styl. No a to rejpnutí se seriózním časopisem: samozřejmě, že chci, aby kafe bylo seriózní.
hafantrysk
30. 11. 2009
Zase tak moc se nestalo. Stejně výběry v podstatě přišly až po ukončení diskuse, ledaže by ještě někdo řekl něco k věci.
Aššurballit
27. 11. 2009
opravdu si myslím, že ne docela. Určitě zajímá dost lidí, do jaké míry se tato časopisecká iniciativa hodnocením přibližuje jejich názoru, nebo i tato diskuse pomáhá formovat jejich názor a podobně poskytuje zpětnou vazbu tvůrcům časopisu. A pokud by se tato diskuse neocitla pomocí výběru v centru zájmu, patrně by tolik nepřitáhla. Ale předně, jak už jsem napsal, tento časopis sám o sobě si Zlatý výběr zasluhuje a jinou možnost mu výběr dát nemám.
V jiné situaci jsou se svými výběry kritikové a současně spolutvůrci časopisu, ale pevně věřím, že i oni chtěli více k diskusi a tedy i k ohlasům upoutat a pak je to v pořádku.
Aššurballit
27. 11. 2009
Aššurbalit, já jsem výběr dal, poněvadž nejsem tvůrcem časopisu a poněvadž je tento výběr jednak určen takto zprostředkovaně časopisu samotnému a tato diskuse může čtenáře díky zlatému výběru na časopis ještě více upozornit a v důsledku zkvalitnit.
Také čtu po částech, když mám chvilku. Hodnotím spíše kladně. Čtu si, co mne zajímá, takže na všechno se nedostane...
Grafika, sazba textu, font v nadpisech - to už je horší... Ale chápu, že když to někdo dělá ve volném čase a ze své dobré vůle, tak se takové věci moc neřeší. Spíš se děkuje, že to někdo vůbec udělal :)
Aššurballit
27. 11. 2009
Ćtu ho po na pokračování, každý den kousek. Potěšila mne vzpomínka na Léviho-Strausse.
Vaud zde v diskuzi vystihnul charakter literárních serverů, říkal jsem si, zda není Lyrykova polemika s tamtím kritikem zbytečná.
a2a2a: Díky za reakci. Grafik to vytváříí jeden a skoro určitě také bude, protože tolik práce zadarmo nikdo jiný neudělá. Grafické pojetí se bude i nadále v každém čísle měnit. Jednotící body myslím grafika má - font, velké titulky, dugový gradient. V každém článku je něco originálního, jinak by celek působil spojitě, nepřehledně a nudně. Ale proti gustu jinak žádný dišputát, každému se líbí jinak, jen se vyjadřuju k těm styčným bodům.
Názor na rozsah článků zaznamenávám. je pravda, že webové časopisy mají být stručnější, méně textu na stránku. Nedá se to učíst. Jsou tu ovšem dva problémy. Jeden že litarární tematika nutí obšírnější způsob psaní. Druhý, že pod sebou nemám profesionální disciplinované redaktory, kteří by na můj příkaz zkrátit za 10 000 znaků na 5000 toto ihned provedli, aniž by utrpěl obsah. Musím být rád, že mi své verze textů pošlou měsíc po uzávěrce a že výrazný krátící zásah editora není možný. Nejsou to ani tak redaktoři, jako osobnosti. Pomalu se ael snažím i bez peněz tým profesionalizovat i po této stránce. Příště budeme snad zase o něco sdělnější a stručnější.
Smysl existence časopisu vedle písmáka podle mne není jen v možnosti grafického projevu, proto to opravdu neděláme. Jde o možnost opravodové publikace, jak o tom píšu v kafi jedničce. O vytvoření prestižního prostředí, které bude motivovat autory a které bude přehledné. Všechny tyto funkce jsou na písmáku různě deformované.
reka: Přiznávám, že nicky jsem nevypsal kompletně, neměl jsem už čas obeslat všechny redaktory s dotazy, kde všude mají jaké nicky, tak jsem uvedl ty, co sám znám. Do příště to mohu napravit. Písmácký ten časopis není z naší strany o nic víc, než totemácký. Prošel jsem poctivě kritické a úvahové rubriky na obou serverech, na totemu se toho prostě píše míň. Poezii ani prózu nevybíráme, ale necháváme si posílat. Publikovaní autoři nejsou písmáci, rada není nic, dali je všude a nikde, lyryk je všude, já jsem všude a nikde, karel zahradník reálně není nikde (ale registrován je všude). Výzva k zasílání děl na mail je přímo v kafi, které leží na vlastním webu. Písmáčtí jsme jen tím, že písmáci mají o nás největší čtenářský a také publikační zájem. Témata, o kterých píšeme (literární kritika, čas, mýtus, levi strauss, carpe diem...) nemají s písmákem naprosto nic společného. Nevím, o co ti jde.
Nenapsal jsem že se chceme zabývaj jen totemem, písmákem a literrou, ale že jsme zaměření na servety podobného typu. To je naše volba. Wagon je jen příkladem toho, o čem můžeme psát... samozřejmě můžeme psát i o jiných webech, když nám to přijde zajímavé. Nemůžeme ale psát o všem najednou, sorry. Žena a život ti taky nedá v každém čísle všechny rady a recepty. DObrá adresa je jistě fajn, když nás nějaký ščlánek v ní bude inspirovat k polemice či něčemu podobnému, jistě ji napíšeme.
Oproti wagonu chceme publikovat především s komentářem, reflektovat tvorbu. Tato funkce je u wagonu v pozadí - je to spíš almanach.
Zatím jsem stihla přečíst rozhovor s Finchem, který mě potěšil (povídku znám z dřívějška) a Winterovu kritiku k němu, zajímavá. Potom StvNovu polemiku, a ta je kořením, které nesmí chybět, ještě bych přisypala. Těším se na poezii Zdeňka Hornera! Na tu si musím nechat víc času. Líbí se mi, že se tady dozvím víc o lidech, kteří se "skrývají" za některými nicky. Výtvarnou stránku příliš nevnímám, jdu po slovech. Po prvním prolistování to vypadá na dlouhé a dobré čtení.
Jinovata: "členové redakce mají nicky všude možně, klidně bys mohl vytšinu redakce obvvinit z toho, že jsme totemáci." vycházel jsem z tiráže, kde všichni mají nicky z písmáku, a čtyři lidi jen z písmáku. Samozřejmě, je možné, že i tihle působí někde jinde než na písmáku, jen to v tiráži neuvádíte. Na mě to ale v téhle chvíli působí, jako že časopis je od písmáků pro písmáky.
"K dotazu proč se nezabýváme ostatními portály: jsme zaměřeni na publikaníční servery typu písmák, totem, literra." Proč? Proč zrovna tyhle tři? Chápu, že nemá cenu přibírat obskurní webové stránky typu epik.cz, a ani jsem o takových nemluvil. Spíš mi vadí ignorování všeho, co je mimo dosah amatérských literárních serverů. Zmiňuješ, že si chceš všímat wagonu. Nevím, proč jen wagon. Protože se tu na něj obejvují pozvánky? Proč ne Dobrá adresa? Proč ne Texty? Wagon mi mimochodem přijde jako dobrý časopis s určitou koncepcí, která je sledována. Chtějí spojovat oficiální literaturu s internetovou a skutečně to dělají. U Kafe mi přijde, že chce být něco jako časopis o literatuře, převážně internetové, ale ve skutečnosti je jen časopisem o písmáku. Nic proti tomu, když má totem svůj časopis, proč by ho nemohl mít písmák. Pak bych ale čekal, že to bude výhradně jen písmáku, a ne, že se týká písmáku osmdesát procent a zbylých dvacet je vybraných odněkud jinud, z mého pohledu bez nějakého klíče. Prostě tu jen opakuju to, že mi přijde, že časopis má schizofrénní koncepci a neví, co chce přinášet.
tyvoe, kolik v tom odstavci mám chyb??? ... píšu jak tatar
eh
co už se mnou, sorry :)
Gratuluju celé redakci k druhému číslo.
Mám jen prolistováno, obsah hodnotit nemohu. Na první pohled působí celkem fajn. Mně tedy trochu rozčiluje duhová grafika, ale v zásadě to je jen drobná výtka, která je otázka osobních preferencí, či-li si ji dobrovolně strčím za klobouk :)
Tak držím palce, abyste se přehoupli i přes číslo třetí.
Milý Vaude, docela by mne bavilo udělat s tebou rozpravu typu polemický rozhovor pro kafe číslo tři .))
a ostatním: určitě neváhejte a pošlete do redakce svoje články, rozhodně se, pokud vím, časopis nechce uzavírat, ale bez autorské aktivity to půjde dál jen těžko;
Tomáší,
předně uznání tobě, ale i dalším, a to bez ohledu na to, zda se mi kafe líbí beze zbytku.
Poskytnu svůj subjektivní a zatím jen povrchní dojem z druhého čísla.
Pokud jde o grafiku, či spíše, jak to vnímám, o výtvarnou stránku, první dojem je ohromující, ovšem po jeho odeznění bych za sebe uvítal, kdyby časopis jako celekm výtvarně působil uceleněji, třeba, kdyby každé číslo vytvářel jeden, třebaže při každém dalším čísle, jiný výtvarník či grafik, a kdyby nebyl až tolik "pestrobarevný." Velmi mne upoutaly ilustrace doprovázející poezii Zdeňka Hornera, a stejně sympaticky působily ilustrace u básní Dalimírových. Rozumím tomu, že je třeba výtvarnou stránku doplnit třeba i fotografiemi, ale snad, kdyby měla výtvarná stránka jakési jednotící body.
Časopis mi přijde poměrně rozsáhlý a při nutnosti ho číst z obrazovky tedy jako celek obtížně čitelný. Sympatickým rysem je snaha o jakési úvahy, reflexe a kritiky, otázkou je pro mne, zda je nutné aby byly tak rozsáhlé, zvláště když se některé prezentují "intelektuálním" jazykem a pro širší obec, ke které se počítám, mohou být tedy obtížněji čtivé, zvláště pak, pokud nenabízí tolik, kolik nabídnout chtějí.
Myslím, že i autorské profily jsou zbytečně rozsáhlé, mám na mysli tedy rozsah textů u poezie, osobně bych uvítal, kdyby těch básní od jednoho autora nebylo více než deset, u rozsáhlejších básní i méně. Ale i rozsah rozhovorů.
Přiznám se, že tak trochu pochybuji, zda takovýto časopis má smysl, zda Písmák či Totem není přece jen živější půdou pro takovéto kritiky a úvahy a prezentace, především proto, že nabízí bezprostřední možnost k reakci ostatních. Na druhou stranu umožňuje,a to velmi chválím, výtvarný projev, ten mi velmi imponuje. Taky se mi líbí, že jste upustili od jakýchsi místních veselostí, přece jen to nebylo nic všeobjímajícího, jistě je sympatické, že časopis patrně bude lákat a nabízet platformu pro lidi s kultivovaným a dále kultivujícím vztahem k literatuře.
Můj příspěvek vyznívá spíše kriticky, ve skutečnosti mám k tvůrcům časopisu opravdový respekt.
Vaud: Komixům se vůbec nebráním, naopak ybch je velmi uvítal. Taky kreslené vtipy. Jeden máme na poslední straně. A rozhodně bych měl velký zájem o tvé rozhovory s osobnostmi internetové literární scény. Můžeme se domluvit ve zprávách.
ceder: Jediné místo, kdes mohl číst polemiku k povídce dům od Stvn nebo lyrykovu polemiku s pioreckým, je redakční systém ekafe.eu Ledaže by tito autoři publikovali zmíněné texty zároveň na písmáku pod nějakými jinými nicky. Nevím, o čem mluvíš.
reka: členové redakce mají nicky všude možně, klidně bys mohl vytšinu redakce obvvinit z toho, že jsme totemáci. Já mám mimochodem na totemu vystaveno několikanásobně více textů, než zde. Totem neignorujeme - prošel jsem všechny články v relevantních kategoriích za poslední půlrok a našel jsme (narozdíl od písmáku) jen jednu sérii článků, která se hodí do sekce odkazy literárních serverů. Literru chci přibrat přístě, zatím se tam nevyznám, nebyl jsem schopen ji prolustrovaj jako písmák. K dotazu proč se nezabýváme ostatními portály: jsme zaměřeni na publikaníční servery typu písmák, totem, literra. Nevím, jak to terminologicky jasněji dát do podtitulu. epiku a podobné servery monitorovat neplánuju, jsou příliš málo vyvinuté. Projekty jako je wagon bych naopak reflektoval rád, to je otázka času a naší schopnosti něco kloudného otomto sepsat. Rozhodně je to pro nás téma - jen nechtěj, aby v každém čísle byla témata všechna. No a samozřejmě neodstavujeme na druhou kolej tištěnou literaturu - ta je stále přítomná jako literární kontext, kterého jsme si vědomi v našich článcích o internetových autorech. Navíc mnoho internetových autorů je tištěných. Levi-Straus - nejde o recenzi, ani o referát, ale o zamyšlení našeho prozaika wintera nad literární složkou tohoto díla. Tedy jde o zaměřením nadčasový článek o tebou zmíněné tištěné literatuře.
co je mi po nějaký bryndě. patří k písmáku asi jako každý jiný e-časák náležející k úplně jinýmu serveru. tedy vůbec:)
ceder_john
23. 11. 2009
rád jsem si početl, je to nadočekávání zajímavé, konečně je zdá se časopis ve správných rukou - ještě tleskám za tu dobrou grafiku*
souhlasím s ceder_johnem. Navíc nerozumím moc koncepci Kafe. Chce být platformou písmáka? Nebo obecně sledovat literární dění na internetu? Přijde mi, že tvrdí, že to druhé, ale pak je divné, že se v Kafi běžně užívají nicky známé mně jen díky písmáku, že všichni členové redakce jsou jenom z písmáku (dva mají účet i na totemu, ale i ti jsou zároveň známí na písmáku), totem, ale i další literární servery, jsou ignorovány. Stejně jako je ignorováno vpodstatě všechno, co se na internetu ohledně literatury děje a není náhodou spojené s písmákem: portál české literatury, blogy o české a světové literatuře, internetové časopisy (Dobrá adresa, wagon, pandora, abych zmínil pár, co mě hned teď napadne) atd. Tištěná literatura je taky zcela ignorovaná, ale vzhledem k tomu, že tohle asi nemá být náplní časopisu, nevím, jestli se to dá brát jako prohřešek. I když, pokud se chce časopis zabývat jen internetovou literaturou, nevím, proč je v něm článek na knihu od Leviho-Strauuse, vydanou před čtyřiceti lety. Když už, buďto bych si radši přečetl ucelený medailon Leviho-Strausse, když už teda umřel, anebo radši recenze na aktuálně vydané knihy, které vzbudily reakci na světové nebo české literární scéně (pokud ji redaktoři sledují). Takhle to působí, jako by časopis neměl žádnou koncepci.
I když mi přijde, že Vaud žene svůj pohled na čtenářskou podbízivost do extrémů, souhlasím s ním, že se časopis příliš uchyluje k něčemu ne lehce stravitelnému. Prospělo by mu, kdyby se vedle úvah objevily i články kratší, fotky, komiksy atd. (Ale koukám, že na to už si Vaudovi odpověděl.)
Nechci moc mluvit o jednotlivých článcích, přijde mi, že kvalita je taková dost kolísavá. Ale hodně kladně hodnotím výběr Finche. Tady Kafe vyhmátlo někoho, kdo není moc v písmáckém povědomí, protože nepíše tak často a nesnaží se o získání pozornosti šaškováním a publikováním diskuzí, ale přitom má evidentně talent.
Jinovato dik za nemene obsahlou odpoved (pro me velmi zajimavou). Spouste veci rozumim (vzdycky se najde nekdo jako ja, kdo expost poradi :-)).
Jeste me napadlo, ze tu jsou lidi, co delaji i slusne komixy (napr. Kveton Zahajsky, Alojs a dalsi).
Je mi jasne, ze se casopis musi nejakym smerem zamerit a tezko se udrzi poloha, ktera by vyhovovala vsem.
Nejak jsem mel pocit, ze by to mohlo byt vic semknuto s Pismakem - tady je neskutecny potencial socialni - miliony nevypravenych pribehu. Napriklad raja zila na Ukrajine, je tu kuchar z Australie, telocvikar ze Znojma, martinez, co se vdala na Kubu. Jsou tu lidi, co maji tezkou nemoc nebo dokonce umiraji, je tu vezensky dozorce, co funguje jako lecitel, znasilnena divka, co se sem prisla vypsat ze svych traumat, lidi, co se chystaji spachat sebevrazdu. Squateri, clenove sekt, studenti, nezamestnani, lekari i businessmani - v mem chapani to presahuje ramec literatury a je mozna skoda z toho sloupnout jenom ten literarni skraloup (ktery casto neni to nejhodnotnejsi).
Ale to je mozna na uplne jiny projekt. Pismak mi prijde jako mraveniste, ktere vidime jen zvenci.
Kdyz bude zajem, tak rad prilozim opet ruku k dilku :-).
pro mě je technicky obtížný se tam pohybovat, tak se už nepokouším...
udělejte to hezky, jak byl ten časopis dřív, nebo jak je na totemu...hm?
:)))
Zhodou okolností som tu nedávno (http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=340346&akce=readavi&avi=2518983&pg=1&) písal o trochejoch aj Dostojevskom a do jambu si tiež z času na čas utriem hubu (http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=313113)... :-)
Ještě k tomu, že chybí fotky. Je to záměr. První číslo bylo plné ilustračních fotek z celého netu. Nelegálně, samozřejmě. Chtěl jsem kafe zlegalizovat. Využívat vlastní autory grafik a fotek není jednoduché - k ilustraci se nehodí všechno, bylo by třeba vybírat po celém totemu a humanartu a s každým autorem zvlášť dojednat svolení. Vlastního fotografa nemáme, nikdo by ho nezaplatil. Taky se nerozhoupal nikdo jako autorský ilustrátor na zakázku(krom Slámy), tak to ilustruje brácha, jak se mu zlíbí. A já mu to rád dovolím, když už to celé zpracovává zadarmo, ať si užije.
K tomu rozhovoru: nechci říct, že se v něm musí mluvit o trochejích, jambech nebo dostojevském a názoru na optimální délku odstavce... i když proč ne. Jde mi spíš o to, aby vybraná osoba byla nějak relevantní, aby s literaturou byla nějak spojena a byl proto důvod s ní rozhovářet.... třeba i o uplně jiných věcech, než o literatuře.
Vaud: Díky za obsáhlejší odpověď.
Grafika možná přibude, pokud se najde někdo z totemu či humanartu, kdo by dovedl takovou rubriku redigovat. Někdo, kdo dovede o vybraných výtvarných dílech a jejich autorovi něco poučeně říci. Já to nejsem, ani nikdo z mých redaktorů, proto tato rubrika chybí. Čistá publikace výběru z totemu či od někud nemá význam - jen bychom zdvojovali totem a spol.
Fotky a reportáže ze sazů: musel by je někdo udělat. Já na ty akce nechodím. Taky je trochu problém, že máme tak dlouhou periodicitu - reportáže by měly být aktuální.
Vydané autory se budeme snažit a snažíme monitorovat. Jednak v odkazech literárních serverů (u ultrainfrernala je uvedeno i nakladatelství, rok vydání atd... cena a odkaz na obchod chybí, ale to ať si každý vygůglí).
Kafe není písmácké, pouze je to tak, že písmák nejlépe zapadá do zaměření kafe (internetové literární servery) a ppísmák také nejlépe spolupracuje. Reflektujeme ale i totem a v budoucnosti snad i literru. Maily redakce jsou otevřeny všem i mimo všechny servery.
Ano, profilujeme se jako kritický časopis - nikoli "čtenářský". Nemyslím si ale, že by čtenáři toužili po "čtenářském" obsahu - naopak jsem přesvědčen, že kritický přístup je čtenářovým přirozeným parťákem. Osobně by mě vůbec nebavilo číst si články od lidu a výběry básniček z lidu kýč nekýč. Kritický přístup neberu jako aroganci, ale jako slučnost vůči čtenáři - a literatuře vůbec. Proto nám například píšeš fejetony ty a ne nějaký břídil.
Rozhovor není udělaný s náhodným člověkem, ale vždy s tím, kdo byl mezi ostatními vybrán k publikaci. Tedy s dalimírem stanem a finchem. Sólo rozhovor v dvojce kafi není - ačkoli uznávám, že by kafi slušel. Já na to už neměl sílu. Nikdo jiný s rozhovorem nepřišel. Nechci ale do kafe dávat rozhovory s pouhými uživateli komunity - jde mi o literaturu.
Srazy akce nemají smysl, když vycházíme půlročně (což se snad trochu zrychlí). Soutěže, inzeráty... to vše přidám, když bude zájem. Zatím se horko těžko snažíme dát lidem na vědomí, že se k nám mohou dostat se svou tvorbou, že u nás tato tvorba nezapadne - na rozdíl od prostředí serverů, které považujeme za šuplík spíš než za publikační prostor.
Finch není v rubrice objev, to nemame, ale v rubrice nejlepší povídka jakou nám kdo zaslal na mail proza@ekafe.eu Nevybíráme ze serverú (povídky ani poezii), ale čekáme, kdo se o publikaci bude ucházet. To dává stejnou šanci komukoli.
ceder_john: Pokud vím, tak na písmáku je možné najít pouze finche, jinak nic. A i finch si zaslouží lepší publikací, než zařazení do věčně plynoucí databáze serveru. Povídka Karla Zahradníka byla podstatně přepracována - nehledě na to, že ji skoro nikdo dřív nečetl.
Finch je šikovnej kluk, proč ho tam nemít, třebaže není moc známý? Přijde mi to lepší než tam dát někoho, koho všichni sice znají, ale není tak talentovaný. Ostatně ti, které z Písmáku známe, se mohou projevit právě v článcích.
Jinak mám za to, že kdybys udělal zajímavý rozhovor se zajímavou Písmáckou entitou a poslal ho do Kafe, tak by ho určitě otiskli. To ber jako nápad, ne jako kritiku. POpravdě bych si rád přečetl rozhovor, který bys vedl ty.
Mne se grafika libi, hledal jsem (a nenasel) nejake fotky. Bral bych taky malby a grafiky Pismaku - jestli tam jsou tak je casto neumim pod obcanskymi jmeny identifikovat (treba zminovany Ultrainfernal ma spoustu grafik na svych strankach). Lidi se taky hrozne radi divaji sami na sebe, cili fotky ze srazu a ruznych akci by byly fajn.
Pak by se mi libilo, kdyby tam byl prostor pro Ty, kteri vydali neco - krome par vet zhodnoceni i odkaz na nakladatele a pod (treba kolik to stoji :-) a kde si to muzu koupit. Kdyz nekdo z nas vyda knihu, tak se na nej sesype vlna kritiky, misto podpory a pochvaly (coz je asi skoda).
Trochu se mi zda, ze se Kafe odtrhava od Pismaku a tento dil je hodne poplatny vkusu vyhranenych literarnich kritiku. Cili se blizi pojeti kritiku a malinko unika pojeti ctenarskemu (a sirokych vrstev).
Taky me prekvapuje neustala obsese Pioreckym.
Minule byl treba vtipnej rozhovor z Chabalem, ale ted je tam nekdo koho neznam a kdo me uprimne pri rychlem proletnuti textu ani prilis nezaujal. Tady je takovejch postavicek a barevnejch figurek, ze je skoda to nevyuzit - tady je material na milion rozhovoru.
Mohli tam byt inzeraty - nabidky na zfilmovani nebo zhudebneni textu, dlouhodobe souteze, srazy, akce, hledani.
Finch jako objev - asi jo (priznam se, ze ho nemam moc nacteneho), ale bud by to musel byt supertalentovany novacek nebo bych vsadil na nekoho, kdo pritahne ctenare (dela se ten casopis pro ctenare?). Zase - bezny ctenar vyjadruje svou sympatii k dilum tipy, kritik ma za to, ze jeho nazor je casto nadrazeny tipum (ctenarsky casopis x vkus kritiku).
Podle me se Kafe2 moc nepodoba Kafi1. Taky je to krome Ctyrlistku jediny casopis, kde nejsou zadne nahe divky - vydaval jsem casopis v nakladu 6tis vytisku, tak trochu tusim, jak to chodi :-)) (mozna je to dan za spolupraci s manzelkou :-)).
Celkove je to ale skvely pocin smerujici do literarniho nadprumeru.
Já jsem docela zděšen z grafické stránky. Takové ty dětské malovánky mi nepřijdou moc přirozené a pak ty žíhané nadpisy, to mi přijde s prominutím ustřelené.
ceder_john
23. 11. 2009
Teta: Vysvětlení toho, proč tato rubrika chybí, je v editorialu. Prostě lidé neposílali své kolekce, ani povídky. Všeho všudy jsem měl jednu autorku, která by spadala do této rubriky. Nechám si ji na příští číslo, kde doufám již tato rubrika opět bude. Není to ale rubrika úplně odpadová - začátečnické nebo prostě špatné kolekce se nedostanou ani sem. Je to rubrika pro to, co ještě není dost dobré na publikaci, ale co vypadá nadějně.