Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZahrada ticha
23. 11. 2009
22
74
6089
Autor
koloušek
Kde vzal se najednou
všude ten zvláštní klid
komnatu tajemnou
už mohu otevřít
vstupuji bez hnutí
v laskavý slunce svit
ten pocit splynutí
nedám si ničím vzít
zahrada zelená
mě tichem přivítá
ulehnu schoulená
před zraky ukrytá
ve stínu na mechu
hezky se usíná
nalézám útěchu
zas budu nevinná
s nezvyklou lehkostí
zbavím se potíží
už žádné bolesti
mou duši netíží
pak sladká temnota
mysl mou zastírá
jediná jistota
vždyť každý umírá
74 názorů
Vampirelord
23. 08. 2012
Nesmíš si je tak brát... tedy,ne že bych tomu rozuměla...ale hodně štěstí :o)
Zajímavý existenciální závěr. Ach ta věčná otázka... A jedinou jistotou je nám všem smrt. Ámen :) *
Sal Paradise
07. 12. 2009
Neroušek jí má taky moc rád:skupina Projektil,1982,hudba a text Ivan Sekyra,zpívá Pavel Roth a má jí ve své sbírce.Nejlepší je ta první verze.*****
Neroušku, přesně, to mě inspirovalo. Mám ji ráda, dokonce si říkám, že by mi ji mohli zahrát až ...Velký dík.
Zajímavé, kolik toto moje klišé vzbudilo pozornosti. Co tak se zaměřit na KLIŠÉ zase někoho jiného?
No, někdy ani jemu to nejde. Zdaleka ne všechny jeho texty mají stejně vysokou úroveň, což je ale pochopitelné.
Prohlášením "Každý má jiný styl, kdyby psali všichni na jedno brdo, tak by to byla asi nuda." se Ti samotné povedlo hezky obejmout své dílo. Sedí na něj jako prdel na hrnec, protože Tvůj text je tak všední a předpokladatelný jak jen to jde, čili nuda. A když si někdo dá tu zbytečnou práci a napíše Ti pod tohle klišé reakci, která má hlavu a patu, nařkneš jej ze zviditelňování. Opravdu k popukání. Jinak co se týče použití gramatických rýmů, u nich už musí člověk projevit notnou dávku invence, aby to nepůsobilo omšele a přežitě. Na písňový text jsou v tomto ohledu kladeny obecně menší nároky než na poezii, kde je používá opravdu minimum zavedených autorů a to spíš u textů tvořených s nadsázkou. VT: Na Nohavicově tichém albu Moje smutné srdce gramatické rýmy skoro nenajdeš. On má také více poloh. Ale pochybuji, že by se zrovna pod toto podepsal :o)
Blondýne, jejdavilda má pravdu, nejlepší je se nevzrušovat, on je tu na rozdíl od nás delší dobu. Dajakbol možná umí kritizovat na vyšší úrovni (nevím, jestli zde vhodné), než psát. Nejlepší je, si od něj něco přečíst a udělat si názor sám, i o těch, kteří mu to chválí. Měj se.
jejdavilda
26. 11. 2009
V tom máš pravdu, že už ti nemám proč věřit.
Možná bys mohl věnovat více pozornosti své spřízněné komunitě.
„kritik tedy moc nemá"
Blondýne, zdanie niekedy klame:) Za všetky aspoň jedna: http://garan.poetickej.net/basnik/view.php?nazevclanku=s-cim-sa-rymuje-bod-a&cisloclanku=2009110001
Koloušku je to na dlhú debatu. Nemal som zlý úmysel, ale to mi asi neuveríš.
Nepletu si tě, nejsi tu dlouho, tak si všiml každý. Hned ze začátku jsi byl nadšený, že je možné se ke každému vyjádřit a taky jsi to dělal. Ale to je správné, protože ty
to bereš taky od jiných a vyjadřuješ se k tomu taky, na rozdíl od někoho.
Rytmickou pravidelnost mé básničky úplně zastíní "slaboduché, bezcenné, spontální, lidové rýmy(sláma), kterých se mám vzdát. Co by to potom bylo?
Pointa-klišé, jak jinak. Tady je všechno klišé, pokud to není něco nenormálního nebo vulgárního. Zvlášť pro některé.
Horáci, děkuji za povzbuzení, vždyť já se snažím být v klidu. Jen mám takový dojem, že kritika je hlavně od slovenského publika. Ale jinak drží hezky pri sobě.
Koloušku, malebnost tvého verše je určitě příslibem do budoucna. Obsah se určitě dostaví v dalších verších. A co se týče zdejší kritiky, chce to zachovat chladnou hlavu, ten systém tu je, i když o jeho smyslu by se dalo polemizovat. Hlavně se nenech znechutit a piš...přeju moře témat a inspirace.
Zdejší Naplavenina...Horác
Měla jsem na mysli spíš tebe. Sám jsi napsal, že tě to baví, ale nic se nemá přehánět.
Kde vidíš nějakou pochvalu? Přečetla jsem si něco od Dědečka, což je mi k ničemu, protože podobný styl nemám v úmyslu. Dále zbytečnou kritiku na Nohavicu od "nekritiků". Nohavica to má dáno a po těch letech mu to jde samo. Tady jsme snad amatéři, ne? Každý má jiný styl, kdyby psali všichni na jedno brdo, tak by to byla asi nuda.
Jejdavildo, snad ne tak upřímně, jako ten Velký pán. Ale děkuji za zklidnění.
blondýne, někdo prostě hrozně rád kritizuje, že?
Stačí se ale podívat na jeho díla a taky by se něco našlo. Z dajabolovy kritiky se dá sotva co použít pro běžného "písmáka", snad to pomůže aspoň tobě. Pro mě se chtěl hlavně zviditelnit.
jejdavilda
25. 11. 2009
koloušku, jak můžeš pochybovat o tom, že to s Tebou myslí dobře. Vždyť píše, že má laskavé srdce! Teď jde ještě o to, zda si to o něm myslí i ostatní :-))
dajakbol, děkuji za vyčerpávající komentář. Nejsem spisovatel, ani nikdy nebudu. Co jsem cítila, to jsem napsala. Nevím, jestli i ostatní moje básničky jsou tak prostoduché. Pokud ano, tak bych toho asi měla nechat. Ale když to srovnám s jinými, tak by zde nezůstal skoro nikdo.
Věřím tomu, že to se mnou myslíš dobře.
To, čo na tejto básničke tak provokuje k emotívnym komentárom, je asi príkry kontrast medzi uhladeným, komorným, baladickým daktylským rytmom, ktorý na svoj zbožný obraz automaticky umravní aj jambické úvody niektorých veršov, a naturálnymi, mierne povedané ľudovými rýmami. Teda – na jednej strane textu nemôžeme uprieť vzácnu, vážnu, až dojímavú rytmickú pravideľnosť, na druhej strane, nemôžeme nevidieť/nepočuť tie detsky bezstarostné (nechcem povedať slaboduché) rýmy.
A ako to už býva, kde sa dvaja bijú, tretí... sa obkúňa (upejpá) dačo rázne povedať, vyjaviť. Tak sa stalo, že sa obsah – lebo o ňom je reč – iba pohodlne vezie: nepolemizuje, neprovokuje, nevzrušuje, nevzdoruje, nedráždi, len si tak nejak ticho mrmle svoje. Nerušene, čítankovo sentimentálne, pateticky a naivne sa v ňom rozjíma o nadčasovej spravodlivosti "prirodzeného" zániku podľa vzoru lyrického subjektu.
Alebo inak.
RYTMUS
Dobrý, zvládnutý. Aj keď neviem odhadnúť, či nie viac intuitívne, ako zámerne.
RÝMY
Bezcenné. Takto formálne ustrojená báseň totiž silne exponuje práve slová v rýmových pozíciách, tlačí na ich významový i obrazotvorný potenciál, ale zo slamy mušt nevylisuješ. Dokonca si myslím, že ak by si sa ich v tejto básni celkom vzdala, bolo by to vypálilo lepšie.
Možné východisko: učiť sa na absolútnych majstroch: Kryl, Krchovský, Trinkewitz... Plus koncentrácia a trpezlivosť. Spontánne rýmovanie prenechaj samoľúbym a zdezorientovaným raperom.
OBSAH
Staromilsky a technicky sem tam neobratne zacyklený v predsmrtných húľavách; fádny a stereotypný, s načisto klišéovitou pointou.
Možné východisko: Veľmi odporúčam viac (seba)irónie, paradoxov, britkosti do toho rezignantstva. Aj s pocitmi malosti, odcudzenia, či dezilúzie sa dá vyrovnávať s hrdosťou. Aby to vzbudzovalo sympatie, možno aj zaslúžený obdiv tých, čo to nezvládajú.
Ešte k rýmom...
Spomínali sa gramatické ako neprípustné. No dnes sa to naozaj berie takmer ako úzus, ale čo s týmto:
„Matka mi umíra
Ale smaží řízky
Pro svoje blízký
Na laciném tuku
Umírá ale smaží
Tolik se snaží
Odejít
Bez humbuku"
(Jiří Dedeček: Až budu sám /úryvok/)
„smaží – snaží" je gramatický rým ako vyšitý, ale v kontexte tejto mrazivo vecnej básne o odchode matky, kde autor balansuje na samej hranici cynizmu, mi to vôbec neprekáža.
A aby toho nebolo málo, nájdu sa v modernej lyrike aj takéto raritné extrémy (rekonštruujem spamäti, tak sa ospravedlňujem za chyby a možno pozmenenú interpunkciu; a zabudol som názov):
„Asi bych to neměl nahlas říkat,
ale nejhorší jsou kritici.
Uvijte jim něžnou kytici,
přivoní a hned ji začnou žvýkat.
Autor prý se s nimi musí stýkat,
chce-li se udržet na špici.
Kdekdo však má křeč a zimnici,
jen slyší to stádo z dálky hýkat.
Já to chápu jako tradici,
hadí slinou kolem sebe stříkat,
šířit lepru mor a příjici.
A že nemám valnou ambici,
nechám sebou literárně smýkat,
aniž mi to zhorší stolici."
(Jiří Dědeček: ?...?)
V tomto sonete je dávka gramatických a skoro gramatických rýmov na súčasnú poéziu úplne šialená. A predsa – aké je to husté, ironické, dôvtipné, briskné, lakonické, vynaliezavé... múdre. Aspoň mne sa to tak páči, ehm.
Ale o dačo také by som sa vo vlastnej tvorbe predbežne ani nepokúšal.
A ešte k Nohavicovi. Celkom vážne si myslím, že úroveň jeho textov je negatívne ovplyvnená počtom gramatických a inak neinvenčných rýmov. Prejavuje sa to najmä na posledných troch albumoch. Proste remeselne spohodlnel.
koloušku, posledná vec – zaujato som sa rozpísal, ja viem, len to necháp egotanec zneuznaného školometa.
Ja mám láskavé srdce. Fakt.
Taky jsem musela přemýšlet. SMRT už byla mockrát a zdálo se mi to moc drsné.
Jsem mile překvapena, že se moje básnička dočkala takové pozornosti. Na text písně bych si netroufla, tak tam mám vázané.
Vím, že rýmy jsou jednoduché, soustředila jsem se spíš na pocity a představy.
Za literární rozbor jsem vděčná a hlavně jsem ráda, že se to čtenářům líbilo a moc všem děkuji.
Jarmilko, to je krásné! Nechci se rouhat, ale skoro by se mi chtělo umřít. To se ti moc povedlo... T***