Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBéžové ráno
Výběr: Javert
16. 10. 2001
5
0
1311
Autor
Géba
&&Albireo&&13.10.2001&&1 Gébo, velice poetické, záplava nádherných obrazů: - přivřená jako skříň - potleskem rozbušených cév - pod košilkou zážeh touhy - sklapnou dvířka něžnosti - budu možná/hravým terčem/pro střely příště náhodné - zem dívčí kůže/pod košilkou šeptá tvé jméno - kostelník láska - budu stát blízko tvých očí ale připadá mi to hrozně dlouhé. Řekl bych, že téhle básni by svědčilo staré dobré "méně bývá více"; potom bych ten tip dával bez váhání. Takhle jsem váhal. Afrodité se v originále píše s tau a ne s théta, takže v přepisu do latinky bez "h".
Na Písmáka až překvapivě dobré, délka nevadí, spíš možná lepší grafické řešení by to chtělo. Nemyslím, že by se Géba rvala s postmodernismem, ale určitá zaměnitelnost časových a významových ontologií mě zaujala.
Géba...nič si z nich nerob...k ...tebe...jedna prosba...čo tak napr. 1 báseň za 3 dni...ja viem..viem...máááááš ich...tooooľko...že až...ale...chceš aby ich niekto aj čítal...že
(ja len tak)
Na začátku dvě editorské poznámky: ve verši "jakou máš ve mne sílu třesku" by zřejmě mělo být mně a je tam celá řada překlepů - bohužel..., nicméně lze dílko dodatečně opravit.
Rytmus volného verše je skoro plynulý, až na malé výjimky, které mohou být záměrné, mohou umožňovat intonační procítění. Proč je například ve verši "a pod košilkou zážeh touhy, / náhle propustný jak vítr.", zkrácení verše o slabiku (slyším tam přirozenějí "jako vítr")? Leda by tam byla vynechána grafická césura - tedy možnost oddělit jak vítr na nový řádek. Výše uvedené svědčí spíše o chrlení zpatra pocitu, než o promýšlení skutečných úvah.
Nelze popřít, že jsou v básni zdařilejší a originální metafory, na tom lze do budoucna jistě stavět, ale nelze se vyhnout i poukazu na vysoký podíl kýčovitého balastu. V tomto smyslu jasně vyčnívá např. pasáž:
"Kudy?
Kam?
Krok dopředu.
Krok zpátky."
Počkám na příští
béžové ráno
Inspirace (díky za každé nové ráno - název filmu, kupředu, zpátky ni krok - to mi zní nedávno totalitosvětsky) je ošemetná, řada prvoplánových zvuků může svádět až k otřelosti.
Nakonec nesouhlasím s Bezejmennym: báseň není obsahově nijak hutná, je sice plná svádivě předváděných, v nás všech nepřetržitě rozehraných pocitů, ale sdělení je pouze banálně impresivní, dojmové, nikoliv pojmenovaně pojmové - básnické. Nechybí tam klaun a horké tělo a spousta dalších kýčovitých rekvizit, které rozehrávají především to, že již o nich napsal kdekdo. Hloubku jsem hledal marně :-)
*****!!
kostelník láska
chce běžet ti naproti...!!!
ano jsou tam překlepy, ale nesouhlasím s Lyrykovou kritikou, i když díky za ní...
je to volně asociativní, ale ten proud na mě nepůsobí nikde samoúčelně vyumělkovaně, nedrhne..... přestože je tam spousta různých nepravidelností jak ve stylu, tak ve slovosledu, tak mi to tady vůbec nevadí - imho velká báseň...
ještě ad Lyryk: co se týče těch kýčovitých rekvizit: souhlasím, ale například Seifert je jich taky plný....
Musím sa stotožniť s Albireom - naozaj záplava krásnych slov a viet, ibaže si myslím, že zbytočne dlhá... Kdesi v polovičke som začal strácať prehľad, pôsobilo to na mňa tak uspávajúco...
Bezejmenny
16. 10. 2001
ještě ad kýčovité rekvizity: je to prostě asi tak, že když dva dělají totéž, nemusí to být vždycky totéž - kdo to cítí, udělá i z kýčovitých slov dekadenci, či skutečnou krásu a kdo neumí, udělá i z neotřelých spojení jen patlaninu...
Ovšem obrozence ap. hodnotíme v kontextu té doby. Když napíše "obrozenecké" dílo někdo teď, už to nelze hodnotit stejně.
Ale mluvím obecně - nevztahujte, prosím, k této básni.
...Beze:jestli chceš diskutovat o kriticích založ si auditko...nevim co se zase navážíš...ty jsi jak malej...pořád si hraješ na cizím písečku...
...jinak..../*/...nice moc...
prosím: možná jsem měl napsat: neztotožňuji se s Lyrykovou kritikou, a ne, že s ní nesouhlasím....já jí respektuji! ... takhle to vypadá, jako že útočím, ale já jen vyjadřuji svůj názor, aby mi bylo rozumněno...
;-)
jen žehli, žehli, já už se lepím :))))))))
Tady se mi líbí, tady zůstanu! :)))
Bezejmenny
16. 10. 2001
Cli: podle mne je reakce na konkrétní kritiku konkrétní básně legitimní právě u té básně. Beze proto IMHO mluví k věci (zatímco Ty k osobě). Auditko by se hodilo k obecným otázkám kritiky na Písmáku.
Beze:..díky za věcnost mudrci....já je alespoň bezduše plácám, ty je jen bezduše rozdupáváš....nevím kdo začal kritizovat Lyrika..a Albirea, vysvětlil jsis jejich kritiky po svém...
..jsi sice odborník na kritizování, ale jen názorů jiných...sám se ani špetkou neodvážíš o podobné kritiky...
ale tohle jsem právě nechtěl...no nic...
Albi:..ale Bezejmennému nejde o tu kritiku, ale jen zase někde prudit, a navážet se do někoho...
..kdyby měl zájem o kritiku k dílu, tak ji jednoduše napíše...svůj subjektivní dojem...on jen zase převrací něčí názory..
Bezejmenny
16. 10. 2001Bezejmenny
16. 10. 2001
:-))) O hloubce obsahu této básně mne zatím nikdo z kritiků nepřesvědčil... :-))) Názor na specifikaci kýče lze jistě osobně vyslovit, je jasné, že se tento názor bude u mnoha osob lišit, můj perfekcionisticky moderní názor není nakloněn oblibě líbivosti masového konsensu, který zahrne pod pojem literatura totéž, co pod pojem krásná literatura. Tento vulgární postmodernismus, jenž smazává v zájmu plurality estetických hodnot jakákoliv pravidla a nic víc, se ve skutečnosti liší od postmodernismu skutečného, který zkoumá přesah postmoderního díla zejména mezi žánry (srovnej Eco, Jméno růže je historický i detektivní román); tedy: na to, aby tato báseň mohla být přijata na milost z pozic postmodernismu do jehož bran se zde většina staví, musel by v ní být přesah alespoň stylový, a ten není, takže jde o kýč, jelikož žádné moderní formální inovace se autorka nedopouští. :-)))
Kdybyste měli dojem, že trochu provokuju, tak se nemýlíte :-)))
Všem rozčileným se předem omlouvám... :-)))
Bezejmenny
16. 10. 2001
Lyryku, nejsa rozčilen, vyzývám tě: neomlouvej se... :-))
Zdá se mi dobré, že tvůj perfekcionisticky moderní názor není nakloněn oblibě líbivosti masového konsensu, který zahrne pod pojem literatura totéž, co pod pojem krásná literatura. Tento vulgární postmodernismus, jenž smazává v zájmu plurality estetických hodnot jakákoliv pravidla a dla a dla a dla... ;-)))))
Zajímavé je, že zatímco při prvním čtení mi básnička sedla do nálady, během toho času, co jsem tady, si už docela o kus odsedla...