Vědět hodně o filozofii a nebýt psychouš stejně nejde dohromady... Okok, moje depka je vyléčena.
Jo, semináře u nás na škole beru jako jednu z nejpřevratnějších věci, které tam máme (a jakože většina věcí tam stojí docela za hovno) - akorát bych těch seminářů přidal :-D Asi mám moc volno-gymplářský myšlenky... Já ZSV seminář nevezmu, takže filozof ze mě nebude :-D Jdu do Literárního :-D
Saetri: teď jsem si vzpomněla ještě na politologii, ale jak říkám, tyto jsme brali "letem světem"...a ty máš zas výhodu,že ve čtvrťáku budete mít ten seminář,my tuhle možnost neměli. Já si vzala akorát společenský styk, a tam jsem se toho stejně moc nedozvěděla, zhruba ty samý kecy jako v pořadu etiketa od Ládi Špačka. Holt když má člověk zájem, je to jeho boj a je jeho věc, jestli se těmto věcem bude věnovat samostatně.
Avi pro tečku, aby měl klidný spánek.
Saetri: omlouvám se, můj výrok byl asi poněkud zavádějící...nechci tě dostat do stavu deprese,takže menší oprava: filosofii jsme měli též v rámci předmětu ZSV, ale vzhledem k tomu, že jsme probírali vlastně jen psychologii a filosofii, měli jsme na obojí rok...jinými záležitostmi jako náboženství a pro mě podobné nesmysly :o) jsme se zabývali jen okrajově. Jo a náš bývalý učitel...buď rád, že ho nemáš, je to slušnej psychouš :)) ale byla s ním zase sranda a fakt VĚDĚL
Vinarka: Jsem bohužel na matematickém gymnáziu, avšak ani při studiu všeobecné třídy nic jako filosofii náš ústav nenabízí. S tím, že důležitější je přístup profesora než dotace souhlasím, ale myslím si, že by jakási výuka filozofie měla probíhat třeba již od prváku 4 letého gymnázia - protože přibližná znalost historie by přiblížila žákům události v dějepise a literatuře (kde se o fil. zkratku učitelé pokouší z nutnosti a zoufalství), znalost základních pojmů filozofie může taky pomoci při studiu jiných předmětů, schopnost debaty, nalezení společného závěru a nakonec snad i pomoc při nějaké nalezení své filozofie...
Bohužel tohle mě mine. Takže se musím doučit alespoň základní pojmy, směry a historii sám z knih bez pedagoga - což je docela zdlouhavé, nejisté a nudné, nebo si počkat na VŠ (tedy jestli se dostanu).
Myslím, že zavedením čistého předmětu "filozofie" třeba po 1 hodině 3 roky by se toho změnilo dost - minimálně by byla šance, že se takoví skvělí profesoři podobné tomu tvému rozšíří po českých zemích, kde to filozofií moc nepáchne...
Vinarko - víš tvůj případ ohledně výuky filosofie je zřejmě vyjímkou, kterou si na té škole někdo "vyřval", protože osnovy toto zahrnují do předmětů typu výuka společenských věd.. jak napsal Saetri se zaměřením max. na její historii //
povětšinou ohraničenou antickým prostředím a zmmíněním páru postav mladšího období, bez konfrontace s jejich předchůdci, a tudíž bez možnosti sledovat myšlenkový proces, který je nejduležitější při studiu filosofie .. myslím
argument typu, že jsi potkala několik lidí ze zahraničí, kteří neuměli spočítat ani obsah čtverce, v žádném případě nereflektuje vyšší, ani nižší úroveň vzdělání /jak jsem podotknul níže/, neboť jejich "negramotnost" nemusí, a pravděpodobně nebude neschopností je něco naučit. Nemluvě o faktu, že škola není místo, kde tě mají učit se učit /myslím střední a vyšší/, a jestliže byly jejich schopnosti natolik nízké, museli si být vědomi rozdílu mezi svými vrstevníky /ti určitě nebyli na tom zcela obdobně/, a pakliže jim toto nenaznačí, že by se měli zamyslet, tak ani žádný institut se sebelepší nálepkou je nezmění.
Tudíž tento argument, dle mého názoru, nenese kýženou hodnotu, pro kterou jej autor psal, a sice, že takový stav neexistuje, protože na jedné škole je to jiné. A jak se zdá téma bylo načrtnuto jako širší obzor, a tudíž se argumentace mění na příspěvek konkrétního charakteru, který to nevystihuje, ale jeho hodnota je samozřejmě vysoká - řekl bych
Musím podotknout, že jsem předtím myslel instituty univerzitního typu /u lepší výuky matematiky/ , a tudíž se omlouvám za možnost špatné interpretace, v důsledku mého nekonkrétního vypíchnutí.
Saetri, to záleží spíše než na "dotaci" hodin na přístupu učitele. Měli jsme ji rok, tuším dvě hodiny týdně. Už to je ale dva tři roky zpátky. Naopak, rozebírali jsme spoustu textů, měli jsme s nimi pracovat i doma a na základě přípravy poté probíhaly diskuze. A o to šlo našemu učiteli nejvíc. Aby všichni vyjádřili svůj názor a aby ho vyjádřili i ti "méně obdaření". Jinak je pravda, že na většině středních škol se probírá jen taková ta "omáčka", ale to je pochopitelné. Předpokládám, že nestuduješ filosoficky zaměřenou střední, že? Od toho tu jsou jiné školy a jejich fakulty. A také se předpokládá i nějaký osobní zájem o tuto věc.
Vinarka: Muzu se zeptat, od jakeho rocniku jste filozofii měli a případně v rámci jakého předmětu (či zvláštní?) a při jaké dotaci hodin?
My na škole máme něco málo filozofie během hodin Základů společenských věd - kde se však jedná jen o blok, tedy nějaký půlrok 2h/týden a budeme brát jen dějiny filozofie. Další možnost je až ve 4. ročníku v rámci Společensko-vědného semináře, kde si však k tomu zase nechtě zvolím kopu jiných věcí.
Chci tím říct, že třeba u nás se s filozofíí jako takovou většina lidí nedostane do kontaktu - je k ní přibaleno spousta jiného a ve většině případů je to jen výuka historie filozofie, nikoliv nějaké besedy, debaty, kde by mohl člověk aktivně formovat svůj názor.
Tečka: nesouhlasím s několika výroky.
A) Například, u nás na škole se filosofie vyučovala dost intenzivně,měli jsme na ní geniálního šílence.
B)Že matematika je v zahraničí vyučována na vyšší úrovni? A jak mi tedy vysvětlíš, že několik takových lidí, které jsem poznala, neumí spočítat ani primitivní obsah čtverce?
Být tebou, příliš bych to nezobecňovala.
myslím, že matematika se naučit dá - a také, že naučit se jí, je jediná cesta k pochopení apriorních pravidel tohoto jazyka a k dalšímu "rozšířenému" pochopení;
problém, dle mého názoru, spíše vtkví v nerozvinutém logickém myšlení studentů;
nemluvě, že chladný přístup většiny studentů k matematice se rodí v neumění matematiku vyučovat a ukazovat žákům jak se může využít a jaký je její pravý smysl - účel / v zahraničí je výuka matematiky na úplně jiné úrovni /
neposledně chybí základy filosofie, která by studentům otevřela dveře k hlubšímu zkoumání podstaty věcí, tudíž k uvědomnění si spojitosti vědních disciplín, a naznačila spektrum možností využití matematiky při nesčetných cestách k cílům;
a poslední, zřejmě nejduležitější, "záležitost" by mohla znít : "kdo matematiku ve svém -prostém- životě využije k dosažení oněch cílů, při kterých by ji musel nutně chápat..
PS: souhlas s norskem, až na to "málokdo to chápe" - to bych nahradil spíše "málokdo to chce pochopit"
Saetri: Jen jsem citoval M.Crichtona a jelikož se mi tahle definice líbí, tak jsem ji zde plácnul, jelikož se mi zdála k věci. Nic hlubšího za tím nehledej, jde jen o názor...
Battle for Wesnoth! To znám, to jest moje nej hra, když jsem někde offline a je nás víc :) Musím se přiznat, že derivace jsem v tom vážně neviděl, měl jsem to za nějaké jednoduší formule, budu se muset zase kouknout :)
Tangens_Omega36: Děkuji za kritiku :) Našel jsi právě o jednu pravopisnou chybu víc, než můj učitel matiky :D
Jakpak se jmenuje ta hra, smím-li se zeptat? ((Derivace mne budou taky čekat, tak bych rád předešel definici ;) ))
Kamil Sykora: Do nás na škole učitelé matematiky hustili, že matematika je věda nejkrásnější, ze které vychází ostatní atd... Vlastně to, co tu říkáš ty, jen to pořád nazývali vědou.
Wiki mi hlásá definici (nevím kde jinde najít nějakou definici vědy): "Věda je systematický způsob poznání skutečnosti, jehož objektem mohou být předměty, události nebo lidé." A to se mi z matematikou jakožto vědou nezdá v rozporu.
Samozřejmě připouštím, že ta definice je možná nesprávná nebo se mýlím. Byl bys moc hodný, kdybys mi to kdyžtak trošku přiblížil :)
Jen malá výhrada: Matematika není věda... je to "pouze" její formální jazyk. Proto není Nobelova cena za matematiku, jen za fyziku, chemii atd...
To mě uklidnilo, už jsem myslela, že mi hrabe:-)
Dostanu-li přesto chuť se ti přiblížit, udělám si chlapský alter.
Zásadní otázka, na kterou odpovídám ano
Matematika je uklidňující procházka rozkvetlou loukou, oproti tomu snaha porozumět tobě a najít funkční způsob komunikace je něco jako sysifoská kvadratura kruhu a je asi lépe jít od toho.
Může to být i tím, že tě příliš málo miluji?
Kdo nerozumí matematice, nemůže být člověk. může to být žena, která mě nemiluje
Tak to jo. Já o sobě můžu s čistym svědomím říct, že moje matematické IQ určitě musí být podprůměrné :)
Vinarka, ešteže je tvoj výrok výrokom nielen z hľadiska matematickej logiky, nepravdivým ...
jde o logiku a systematické myšlení, jinak o hovno
Norsko1: jo, ale k čemu ti to je? :) toto je využitelné fakt tak akorát ve škole,ať už z pozice učitele či studenta
to vidím saetri, to vidím už u čítania
Petrusha: Promiň, tohle jsem nějak nepobral - možná je to tím pozdním večerem u mě...
Vinarka: Nápodobně :-D
N1: to tě ctí...mě to taky bavilo vyučovat, než jsme zjistila, že neumím odpovědět na otázku, k čemu je to dobrý, tak jsem ji položila svým žákům.
Od té doby neučím.
Že je matematika království pro génie, je taky pověra, je to jednoduché, ale málokdo to chápe
Hohoho, a já byla přesný učebnicový příklad onoho typu "NIKDY VÍC!" :D upřímně, pokud člověk neni vyloženě génius, pak je matika na pendrek...mně stačí, že si zvládnu při placení spočítat drobný :) Stále upřednostňuji literární rozprávky v kavárně
no to, že je to slohovka, chápem ...
ale pri počítaní si tu vykríkam - kráľovstvo za matematika v tomto priestore!
Vzorec by mal aspoň hlavu i pätu ...
N1: jaké jsu další důvody, proč zrovna tohle učís, smím-li se ptát?
:) :-D
Jé, koukám, že záliba v psaní a "matematik" nejsou zas tak divná kombinace :)
Proč, že ? Je to tak jednoduché, že to učím