Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Proč se lidé bojí matematiky?

11. 01. 2010
1
38
4018
Autor
Saetri-Ihn

Celá třída si vzala různé šílené výpočty, já si vzal slohovku, za jejíž vypsání jsem byl velice vděčný :) Pro většinu čtenářů možná nudné téma, ale zrovna to jsem si vybrat nemohl, bylo dané.

Při pokusu odpovědět mne hned zarazí: co je to vlastně „bát se matematiky?“ Kde vytyčit hranice strachu, jehož příčiny hledám? Začnu u pocení před testem a skončím u panické hrůzy; či bude správné začít u pouhého učení se na písemku? Ano, i to je svým způsobem strach z matematiky. Člověk se bojí, že ji nezvládne a tak se jde učit.

Kdybych snad sepsal příčiny těch nejmenších strachů a malinkých obav, dostal bych seznam nápadně podobný slovníku českých slov. Tak širé jsou! Musím se zde proto soustředit jen na ty nejpočetnější důvody, které tyto strachy mají.

Tím nejhlavnějším pak bude zřejmě to, že matematika se prostě nedá naučit. Člověk si nemůže říct, že stráví víkend nad sešitem a dostane za jedna či dva, tak jako u ostatních předmětů. Počítá a počítá, čte a snaží se chápat, přemýšlí a nic. Dokonce nepomáhají ani taháky, vzorce napsané na lavici, opisování, tajné kalkulačky či snad nerušené nahlížení přímo do sešitu. Řešení úloh to tak nějak nepřidává.

Ubohá lidská bytost pak, když všechno snažení přichází v niveč, ztrácí naději, postupně rezignuje, udržuje si své čtyřky (to v tom lepším případě) a v momentě kdy ji odzvoní poslední hodina matiky, vyřkne jen: „Nikdy víc.“ Nutnost pochopit, nikoliv se naučit nazpaměť, to je to, čeho se lidé na matice bojí a na co někteří z nich, i přes velkou snahu, doplácí.

V protipólu k nim pak stojí talenti, kterým bylo, tak nějak, naděleno matiku chápat. Ti pak rozvíjí své nadání, učí se a počítají; obětují výpočtům, důkazům a definicím velkou část svého času, zdokonalují se, jsou lepší a lepší, zapadají do kolosu jménem Matematika víc a víc. Zabředají do ní po kotníky, po kolena, po ramena a hloubš a hlouběji. Až se jednoho dne přistihnou, jak se bojí zapadnout až po hlavu, klesnout na dno, kde se nachází vrchol matematického poznání, klesnout tam dolů, v naprosté obklopení čísel a grup. Tam je totiž jiný svět. A ten plodí jiné lidi.

Říká se jim matematici. V principu se neliší od kohokoliv jiného, kdo obětuje většinu svého času nějaké aktivitě a je jí poznamenán. Čas který věnujeme čemukoliv nás totiž mění. A čím víc ho je, tím víc nás změní - přímá úměrnost. Vidíte?! To bude těch pět let v matematické třídě... Matematik se však liší od ostatních tím, že jeho zálibou je neskutečně složítá a precizní věda, která se zabývá neskutečně základními věcmi.

Avšak narozdíl od literátů, jenž sedí hodiny v kavárnách a debatují o krásách Sládkových čtyřstopých trochejí (což nikomu nepřijde tak tragické), jsou tramvajové debaty matematiků o přeponách, podobnostech, kongruenci či správném řešení písemkových příkladů většině lidí spíš k smíchu. Důvod je jednudochý, ono se to totiž zdá jako dokonale k ničemu. A zabývat se tím tak hrozně složitě, je přeci pokrytecky hloupé postižení. A tak z toho matematik vyklouzne ze všech milovníků přírodních věd nejhůř – balistické křivky fyziků, cykly informatiků, organické sloučeniny chemiků, taxonomie biologů, to vše vítězí nad kdejakou Větou s velkým V. To je strach toho talentu, jenž zabředlý v matice až po ramena, cítí poslední šanci vyškrábat se ven. Je to obava z jiného světa.

Nakonec zbývá třetí skupina lidí, totiž zlatý střed těch, kteří s matematikou tak nějak vycházejí. Ti sdílí těch tisíc, a to je málo – daleko víc, důvodů ke strachu z matematiky s předešlými skupinami. Občas nechápou, občas se bojí, že do ní zapadnou a stanou se těmi „divnými“. Třesou se v lavicích před písemkami, na které se tak učili, mají hrůzu ze špatně vrácených peněz, kterých si nevšimnou; bojí se matematiky ze všech těch nespočitatelných důvodů.

Všichni však máme jedno společné, ať jsme géniové, střed či propadlící, tak se bojíme příkladu, který nevypočítáme. Část z nás to žene v útok k učebnicím a druhé v zběsilý úprk pryč.

A tak na konci pokusu o odpověď mám na jazyku jinou otázku, je strach nutně jenom špatný?


38 názorů

Saetri-Ihn
15. 01. 2010
Dát tip
Vědět hodně o filozofii a nebýt psychouš stejně nejde dohromady... Okok, moje depka je vyléčena. Jo, semináře u nás na škole beru jako jednu z nejpřevratnějších věci, které tam máme (a jakože většina věcí tam stojí docela za hovno) - akorát bych těch seminářů přidal :-D Asi mám moc volno-gymplářský myšlenky... Já ZSV seminář nevezmu, takže filozof ze mě nebude :-D Jdu do Literárního :-D

Vinarka
15. 01. 2010
Dát tip
Saetri: teď jsem si vzpomněla ještě na politologii, ale jak říkám, tyto jsme brali "letem světem"...a ty máš zas výhodu,že ve čtvrťáku budete mít ten seminář,my tuhle možnost neměli. Já si vzala akorát společenský styk, a tam jsem se toho stejně moc nedozvěděla, zhruba ty samý kecy jako v pořadu etiketa od Ládi Špačka. Holt když má člověk zájem, je to jeho boj a je jeho věc, jestli se těmto věcem bude věnovat samostatně.

Vinarka
15. 01. 2010
Dát tip
Avi pro tečku, aby měl klidný spánek.

Vinarka
15. 01. 2010
Dát tip
Saetri: omlouvám se, můj výrok byl asi poněkud zavádějící...nechci tě dostat do stavu deprese,takže menší oprava: filosofii jsme měli též v rámci předmětu ZSV, ale vzhledem k tomu, že jsme probírali vlastně jen psychologii a filosofii, měli jsme na obojí rok...jinými záležitostmi jako náboženství a pro mě podobné nesmysly :o) jsme se zabývali jen okrajově. Jo a náš bývalý učitel...buď rád, že ho nemáš, je to slušnej psychouš :)) ale byla s ním zase sranda a fakt VĚDĚL

Saetri-Ihn
15. 01. 2010
Dát tip
Vinarka: Jsem bohužel na matematickém gymnáziu, avšak ani při studiu všeobecné třídy nic jako filosofii náš ústav nenabízí. S tím, že důležitější je přístup profesora než dotace souhlasím, ale myslím si, že by jakási výuka filozofie měla probíhat třeba již od prváku 4 letého gymnázia - protože přibližná znalost historie by přiblížila žákům události v dějepise a literatuře (kde se o fil. zkratku učitelé pokouší z nutnosti a zoufalství), znalost základních pojmů filozofie může taky pomoci při studiu jiných předmětů, schopnost debaty, nalezení společného závěru a nakonec snad i pomoc při nějaké nalezení své filozofie... Bohužel tohle mě mine. Takže se musím doučit alespoň základní pojmy, směry a historii sám z knih bez pedagoga - což je docela zdlouhavé, nejisté a nudné, nebo si počkat na VŠ (tedy jestli se dostanu). Myslím, že zavedením čistého předmětu "filozofie" třeba po 1 hodině 3 roky by se toho změnilo dost - minimálně by byla šance, že se takoví skvělí profesoři podobné tomu tvému rozšíří po českých zemích, kde to filozofií moc nepáchne...

.
14. 01. 2010
Dát tip
Vinarko - víš tvůj případ ohledně výuky filosofie je zřejmě vyjímkou, kterou si na té škole někdo "vyřval", protože osnovy toto zahrnují do předmětů typu výuka společenských věd.. jak napsal Saetri se zaměřením max. na její historii // povětšinou ohraničenou antickým prostředím a zmmíněním páru postav mladšího období, bez konfrontace s jejich předchůdci, a tudíž bez možnosti sledovat myšlenkový proces, který je nejduležitější při studiu filosofie .. myslím argument typu, že jsi potkala několik lidí ze zahraničí, kteří neuměli spočítat ani obsah čtverce, v žádném případě nereflektuje vyšší, ani nižší úroveň vzdělání /jak jsem podotknul níže/, neboť jejich "negramotnost" nemusí, a pravděpodobně nebude neschopností je něco naučit. Nemluvě o faktu, že škola není místo, kde tě mají učit se učit /myslím střední a vyšší/, a jestliže byly jejich schopnosti natolik nízké, museli si být vědomi rozdílu mezi svými vrstevníky /ti určitě nebyli na tom zcela obdobně/, a pakliže jim toto nenaznačí, že by se měli zamyslet, tak ani žádný institut se sebelepší nálepkou je nezmění. Tudíž tento argument, dle mého názoru, nenese kýženou hodnotu, pro kterou jej autor psal, a sice, že takový stav neexistuje, protože na jedné škole je to jiné. A jak se zdá téma bylo načrtnuto jako širší obzor, a tudíž se argumentace mění na příspěvek konkrétního charakteru, který to nevystihuje, ale jeho hodnota je samozřejmě vysoká - řekl bych Musím podotknout, že jsem předtím myslel instituty univerzitního typu /u lepší výuky matematiky/ , a tudíž se omlouvám za možnost špatné interpretace, v důsledku mého nekonkrétního vypíchnutí.

Vinarka
14. 01. 2010
Dát tip
Saetri, to záleží spíše než na "dotaci" hodin na přístupu učitele. Měli jsme ji rok, tuším dvě hodiny týdně. Už to je ale dva tři roky zpátky. Naopak, rozebírali jsme spoustu textů, měli jsme s nimi pracovat i doma a na základě přípravy poté probíhaly diskuze. A o to šlo našemu učiteli nejvíc. Aby všichni vyjádřili svůj názor a aby ho vyjádřili i ti "méně obdaření". Jinak je pravda, že na většině středních škol se probírá jen taková ta "omáčka", ale to je pochopitelné. Předpokládám, že nestuduješ filosoficky zaměřenou střední, že? Od toho tu jsou jiné školy a jejich fakulty. A také se předpokládá i nějaký osobní zájem o tuto věc.

Saetri-Ihn
14. 01. 2010
Dát tip
Vinarka: Muzu se zeptat, od jakeho rocniku jste filozofii měli a případně v rámci jakého předmětu (či zvláštní?) a při jaké dotaci hodin? My na škole máme něco málo filozofie během hodin Základů společenských věd - kde se však jedná jen o blok, tedy nějaký půlrok 2h/týden a budeme brát jen dějiny filozofie. Další možnost je až ve 4. ročníku v rámci Společensko-vědného semináře, kde si však k tomu zase nechtě zvolím kopu jiných věcí. Chci tím říct, že třeba u nás se s filozofíí jako takovou většina lidí nedostane do kontaktu - je k ní přibaleno spousta jiného a ve většině případů je to jen výuka historie filozofie, nikoliv nějaké besedy, debaty, kde by mohl člověk aktivně formovat svůj názor.

Vinarka
14. 01. 2010
Dát tip
Tečka: nesouhlasím s několika výroky. A) Například, u nás na škole se filosofie vyučovala dost intenzivně,měli jsme na ní geniálního šílence. B)Že matematika je v zahraničí vyučována na vyšší úrovni? A jak mi tedy vysvětlíš, že několik takových lidí, které jsem poznala, neumí spočítat ani primitivní obsah čtverce? Být tebou, příliš bych to nezobecňovala.

.
14. 01. 2010
Dát tip
myslím, že matematika se naučit dá - a také, že naučit se jí, je jediná cesta k pochopení apriorních pravidel tohoto jazyka a k dalšímu "rozšířenému" pochopení; problém, dle mého názoru, spíše vtkví v nerozvinutém logickém myšlení studentů; nemluvě, že chladný přístup většiny studentů k matematice se rodí v neumění matematiku vyučovat a ukazovat žákům jak se může využít a jaký je její pravý smysl - účel / v zahraničí je výuka matematiky na úplně jiné úrovni / neposledně chybí základy filosofie, která by studentům otevřela dveře k hlubšímu zkoumání podstaty věcí, tudíž k uvědomnění si spojitosti vědních disciplín, a naznačila spektrum možností využití matematiky při nesčetných cestách k cílům; a poslední, zřejmě nejduležitější, "záležitost" by mohla znít : "kdo matematiku ve svém -prostém- životě využije k dosažení oněch cílů, při kterých by ji musel nutně chápat.. PS: souhlas s norskem, až na to "málokdo to chápe" - to bych nahradil spíše "málokdo to chce pochopit"

Saetri: Jen jsem citoval M.Crichtona a jelikož se mi tahle definice líbí, tak jsem ji zde plácnul, jelikož se mi zdála k věci. Nic hlubšího za tím nehledej, jde jen o názor...

Saetri-Ihn
12. 01. 2010
Dát tip
Battle for Wesnoth! To znám, to jest moje nej hra, když jsem někde offline a je nás víc :) Musím se přiznat, že derivace jsem v tom vážně neviděl, měl jsem to za nějaké jednoduší formule, budu se muset zase kouknout :)

Saetri-Ihn
12. 01. 2010
Dát tip
Tangens_Omega36: Děkuji za kritiku :) Našel jsi právě o jednu pravopisnou chybu víc, než můj učitel matiky :D Jakpak se jmenuje ta hra, smím-li se zeptat? ((Derivace mne budou taky čekat, tak bych rád předešel definici ;) ))

Saetri-Ihn
12. 01. 2010
Dát tip
Kamil Sykora: Do nás na škole učitelé matematiky hustili, že matematika je věda nejkrásnější, ze které vychází ostatní atd... Vlastně to, co tu říkáš ty, jen to pořád nazývali vědou. Wiki mi hlásá definici (nevím kde jinde najít nějakou definici vědy): "Věda je systematický způsob poznání skutečnosti, jehož objektem mohou být předměty, události nebo lidé." A to se mi z matematikou jakožto vědou nezdá v rozporu. Samozřejmě připouštím, že ta definice je možná nesprávná nebo se mýlím. Byl bys moc hodný, kdybys mi to kdyžtak trošku přiblížil :)

Jen malá výhrada: Matematika není věda... je to "pouze" její formální jazyk. Proto není Nobelova cena za matematiku, jen za fyziku, chemii atd...

Metta
11. 01. 2010
Dát tip
To mě uklidnilo, už jsem myslela, že mi hrabe:-) Dostanu-li přesto chuť se ti přiblížit, udělám si chlapský alter.

Norsko 1
11. 01. 2010
Dát tip
Zásadní otázka, na kterou odpovídám ano

Metta
11. 01. 2010
Dát tip
Matematika je uklidňující procházka rozkvetlou loukou, oproti tomu snaha porozumět tobě a najít funkční způsob komunikace je něco jako sysifoská kvadratura kruhu a je asi lépe jít od toho. Může to být i tím, že tě příliš málo miluji?

Norsko 1
11. 01. 2010
Dát tip
Kdo nerozumí matematice, nemůže být člověk. může to být žena, která mě nemiluje

Vinarka
11. 01. 2010
Dát tip
Tak to jo. Já o sobě můžu s čistym svědomím říct, že moje matematické IQ určitě musí být podprůměrné :)

Petrusha
11. 01. 2010
Dát tip
Vinarka, ešteže je tvoj výrok výrokom nielen z hľadiska matematickej logiky, nepravdivým ...

Norsko 1
11. 01. 2010
Dát tip
jde o logiku a systematické myšlení, jinak o hovno

Saetri-Ihn
11. 01. 2010
Dát tip
Petrusha: :-D Ok, no..

Vinarka
11. 01. 2010
Dát tip
Norsko1: jo, ale k čemu ti to je? :) toto je využitelné fakt tak akorát ve škole,ať už z pozice učitele či studenta

Petrusha
11. 01. 2010
Dát tip
to vidím saetri, to vidím už u čítania

Saetri-Ihn
11. 01. 2010
Dát tip
Petrusha: Promiň, tohle jsem nějak nepobral - možná je to tím pozdním večerem u mě... Vinarka: Nápodobně :-D

Metta
11. 01. 2010
Dát tip
N1: to tě ctí...mě to taky bavilo vyučovat, než jsme zjistila, že neumím odpovědět na otázku, k čemu je to dobrý, tak jsem ji položila svým žákům. Od té doby neučím.

Norsko 1
11. 01. 2010
Dát tip
Že je matematika království pro génie, je taky pověra, je to jednoduché, ale málokdo to chápe

Vinarka
11. 01. 2010
Dát tip
Hohoho, a já byla přesný učebnicový příklad onoho typu "NIKDY VÍC!" :D upřímně, pokud člověk neni vyloženě génius, pak je matika na pendrek...mně stačí, že si zvládnu při placení spočítat drobný :) Stále upřednostňuji literární rozprávky v kavárně

Petrusha
11. 01. 2010
Dát tip
no to, že je to slohovka, chápem ... ale pri počítaní si tu vykríkam - kráľovstvo za matematika v tomto priestore! Vzorec by mal aspoň hlavu i pätu ...

Norsko 1
11. 01. 2010
Dát tip
ještě mě to baví, metto

Metta
11. 01. 2010
Dát tip
N1: jaké jsu další důvody, proč zrovna tohle učís, smím-li se ptát?

Saetri-Ihn
11. 01. 2010
Dát tip
:) :-D Jé, koukám, že záliba v psaní a "matematik" nejsou zas tak divná kombinace :)

Norsko 1
11. 01. 2010
Dát tip
Proč, že ? Je to tak jednoduché, že to učím

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru