Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zvednout hlavu a jít...

Výběr: Print
07. 03. 2010
9
12
2748
Autor
Armand

střípek z mého blogu, pozn. Senex = starý muž, Puer = lat. chlapec (zde se jedná o archetypy, tedy symbolické univerzální síly určité povahy, jež jsou přítomné v lidské psychice. V mé praxi používám velmi podobný příklad, když popisuji tyto tendece pomocí příběhu tří poutníků, z nichž první a druhý poutník má mnoho společného s archetypálním Puerem a Senexem.






Cesta bez cíle je věčné bloudění

Cíl bez cesty je věčné vězení

Stojíte-li „tady“, jděte „daleko“

Stojíte-li „daleko“, jděte „sem“

Pokud jste odešli, nevracejte se

Pokud jste přišli, neodcházejte


 

Psal jsem už dřív o třech poutnících. Dnes se na lidskou cestu od utrpení k vykoupení podívám skrze Chlapce a Starce (Puera a Senexe, Prvního a Druhého poutníka). Pro ženy jsou odpovídajícími archetypy Puella a Seneca (Dívka a Stará moudrá žena).

Lidé nebe, lidé jangoví, odpovídají archetypu Puera (Chlapce). Puer je rychlost a vize. Je to „daleko“. Lidé zemští, jinoví, odpovídají archetypu Senexe (Starého moudrého muže). Senex je pomalost a rozvážnost. Je to „tady“.

Rozpor a nerovnováha mohou vzniknout, když se vize naplní a stane se „skutečností“. Najdete práci svých snů, vybudujete firmu, stanete se slavným, bohatým nebo úspěšným, dostanete se na školu, splníte si svůj sen. Už to není sen, ale skutečnost. Chvíli chutná sladce, ale brzy zevšední. Stane se rutinou. Ztratíte ze zřetele její průběh – jednotlivé tóny, nuance, zákoutí a krásy toho, čemu se věnujete. Stane se z ní povinnost. Později jen s nechutí přijímané utrpení. Můžete zjistit, že i když máte, co jste chtěli, stále vám něco schází a nenacházíte klid. Toužíte po tom POCITU nesmírného nadšení a okouzlení z nového, ze začátků, z objevování a odhalování. Každý z nás tento rozpor zná. A poznal jsem mnoho lidí, kterým pořádně zkomplikoval život. I když například dělali svou vysněnou práci, a byli skutečně dobří ve svém oboru, necítili se spokojení a vymýšleli, co nového by začali a podnikli. Jakoby nedokázali žít se svým rozhodnutím a neuměli přijmout fakt, že se jejich sen stal skutečností. Tento rys (stín) se nejzřetelněji odráží v mezilidských a obzvlášť pak v partnerských vztazích.

Je to stín Puera. Puer se dívá do dálky a spatřuje úžasné a nevídané – vidí „vše, co by mohlo být“. Bolestný okamžik ovšem nastává ve chvíli, kdy se ze své „rozhledny“ musí vrátit zpět na zem, a vydat se, mučivě pomalu, krok za krokem a po svých, k tomu, co spatřil. Zkuste si jen tak napsat povídku nebo se pusťte do psaní knihy a přesně poznáte, co mám na mysli! Ó jak jen Puer nenávidí být pomalou želvou, být starým mužem, Senexem, bez vytoužených Ikarových křídel! Místo toho, aby svou vizi realizoval v podobě skutečné CESTY (a vplul do ní, vrůstal a nořil se, nasakoval vlhkostí jako ten, který kráčí mlhou), tak už se vidí v cíli (domnívaje se, že účelu nasáknutí lépe než procházka mlhou poslouží rychlá sprcha).

Realizace spojení Puera a Senexe je, jednoduše řečeno, v tom: „podívat se a pak jít“. Zvednout hlavu a jít, a pak zase zvednout hlavu a jít. Nejdřív vyzvat dálku a pak se vrátit k nohám, usadit se ve svém těle, ve svých krocích a činech. A když se objeví neklid, zastavit se, znovu zvednout hlavu a jít. Když chvíli píšete tužkou, ztupí se a musíte ji naostřit.

Puer se o detaily nezajímá, tvoří a nechce se vázat (váže se pouze na svou nevázanost). Lidé ovládnutí Senexem zase neustále řeší jen detaily – peníze, věci, řeči (také rádi kritizují). Jsou jako onen „druhý poutník“. Ztratili se ve svých krocích, zabloudili na cestě. Nedokáží se zastavit a zvednout hlavu (či vylézt na strom, jako Jeníček s Mařenkou) aby spatřili světlo v dálce. Hmotný svět (svět deseti tisíce věcí) je pohltil a oni zapomněli, kam jdou. Kráčejí jako slepí, jen reagují – automaticky, bez vize a beze smyslu – a to jim bere veškerou sílu a radost ze života.

A tak Senex (ve své extrémní podobě) bloudí po zemi a hledá své nebe, jiskru, oheň. A Puer sedí na vysoké hoře, na rozhledně, z níž dohlédne do všech stran a do všech konců, ale nedosáhne nikam. Stále se rozhlíží po něčem dalším, jiném, novém. Často si dokáže namluvit, že když něco spatřil a promyslel, současně to také vykonal. Ale ve skutečnosti trpí nedostatkem činů (a s tím také výčitkami, které se toho týkají). Všechno vidí a všechno ví, ale k ničemu to není dobré ani jemu ani druhým.

Má-li člověk pocit, že je uvězněn a bloudí v kruzích, nechť zvedne hlavu a vydá se na cestu. Nechť začne snít a tvořit.

Má-li člověk pocit, že vše je lineární – jasné, předvídatelné, předem nezajímavé či nudné, a že nemá smysl nic podnikat, nechť se vrátí ke svým nohám a krokům, ke svým rukám a k činům. Nechť se zastaví a místo do dálky, podívá se kolem sebe. Nechť se věnuje svým smyslům, maličkostem, práci a dobrému jídlu.

Senex je v ideální formě starý, moudrý muž, jehož srdce je tiché, dech pomalý a oči laskavé. Muž, jehož život má řád (cíl). Puer ve své ideální formě, je chlapec či mladík plný nadšení a hravosti, jehož úsměv je zářící, hlas silný, vůle nezdolná a tělo plné divoké a vášnivé energie. Je to Muž, jehož život má prostor (cestu). V tomto smyslu se oba doplňují a stávají se jedním, oním „třetím poutníkem“.

                             


 

 

                          Zde najdete více informací o tématech koučink a koučování.


12 názorů

Armand
28. 05. 2010
Dát tip
avi (vzpomněl jsem si, když jsem se vrátil k tomu textu)

Armand
21. 03. 2010
Dát tip
děkuju Printe :)

Print
21. 03. 2010
Dát tip
Takového tě neznám, obešel jsem tě ze zadu? I tam je Měsíc krásný!*

macecha
15. 03. 2010
Dát tip
Armande, děkuji za radu. Zkusím se dle ní chovat :-)

Armand
14. 03. 2010
Dát tip
macecha: Co nás drží? Právě to spojení. Puer potřebuje Senexe a Senex Puera. Takže je zjevné, co dělat: jsme-li Senexem, znamená to "začít snít a tvořit", projevit také svého Puera (Puellu), vydat se na cestu, zvednout hlavu, přestat se křečovitě držet a starat, protože Puer - se nestará. Ale to obvykle nejde hned. Začíná to uvědoměním. Pak rozpoznáním a jasným definováním svých hranic. Až teprve pak jejich překročením.

macecha
09. 03. 2010
Dát tip
Jak tedy žít, když žijeme vedle "Puera," a sami jsme, dle této úvahy zřejmě Senexem? Co nás tedy drží a neodejdeme. Co dělat, když to nedokážeme sloučit i přesto, že si vše uvědomujeme. Velmi zajímavá úvaha ....T***

Armand
09. 03. 2010
Dát tip
oprava (technická): schizofrenní poruchy jsou označovány jako onemocnění psychotické. Disociace je mentální proces, který vytváří pocit „odpojení“ od myšlenek, vzpomínek, emocí, činností a uvědomění si vlastního já. (zdroj: wikipedie). Považoval jsem schizofrenii za disociační poruchu, jelikož i ona je projevem efektivního obranného mechanismu proti negativnímu prožitku. Ten mechanismus si vytváříme každý (jen v jiné míře). Může být užitečné vědět něco o archetypálních silách a o tom, jak v nás mohou fungovat a jak se projevují (i ve formě stínu). ... ale o znalosti, slova ani definice vlastně nejde, jde o uvědomění si skutečnosti.

Armand
09. 03. 2010
Dát tip
děkuju, že jste si našli čas ke čtení. :) Diana: z jistého úhlu pohledu je to "úplně" schizofrenické. Ve svém extrému to přímo stojí u kořenů disociačních poruch jako je schizofrenie. Ano, slova to neobsáhnou, ale snad se mi podařilo to alespoň přiblížit. Jak píšeš: nelze být pořád zamilovaný. Ovšem ani nelze žít pořád v rutině. Ani vztahové, ani jiné. Ani básnické!!! :)

Markéta
08. 03. 2010
Dát tip
!***

Diana
07. 03. 2010
Dát tip
Není to trochu schizofrenické? Každý přece zná rozdíl mezi lehkostí snu a těžkopádností skutečnosti a neznepokojuje se tím. Nelze být pořád zamilovaný :-)))*

Milly
07. 03. 2010
Dát tip
:-) Tohle budu mít na víckrát...., i když je to jasný. (z blogu, hmmm...) No, tak já jdu na tu procházku přece jen. :o) -t-

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru