Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se30.9.2010-upoutávka
Autor
Zbora
Tak se rok sešel s rokem …
… a ještě jednou se rok sešel s rokem …
a ejhle - opět se v kalendáři blíží datum 30.9.
Co je na tom dni tak zvláštního? Kromě toho, že 30.9 je:
· Světový den srdce
· Světový den překladatelů.
· Světový den moří.
a taky že:
· v roce 1419 se Na Křížkách (jižně od Prahy) konal velký tábor venkovského lidu, na němž český radikální kněz Václav Koranda vyhlásil svůj radikální husitský program zřízení božího státu a volbu vlastního biskupa; všem účastníkům pouti radil, aby vzali do rukou "místo hole poutnické meč". V Plzni založil "město slunce".
· v roce 1649 proběhla evakuace švédských jednotek z Prahy; císařští generálové se rozloučili s velícím švédským generálem Wittenbergem hostinou v Královské oboře.
· v roce 1938 na Pražském hradě přijala vláda v přítomnosti prezidenta republiky mnichovský diktát. To znamenalo konec první republiky. Nastalo krátké období tzv. druhé republiky.
· v roce 1989 se na velvyslanectví SRN v Praze začaly shromažďovat tisíce východoněmeckých občanů; do 4. října jejich počet dosáhl 11 tisíc
· Narodila se Štěpánka Haničincová - herečka, moderátorka a autorka pořadů pro děti (rok se u dámy prýnemá uvádět)
· Zemřeli (kromě tisíců dalších): v roce 1990 bývalý ministr obrany Alexej Čepička a v roce 2002 spisovatel a scenárista Miloš Macourek
tak kromě toho všeho
se v roce 2004 konal na Písmákovi Projekt 30.9.2004
O co tehdy šlo:
Pokusili jsme se čtvrtek 30.9.2004 - obyčejný, náhodně vybraný den - zachytit z mnoha různých pohledů a mnoha formami. Každý popisoval ten svůj den, každý formou, která byla jeho srdci blízká - někdo jako povídku, jiný jako úvahu, další jako báseň a třeba jen miniaturu popisující okamžik, dojem, myšlenku, pocit z onoho dne. Jediné, co měla díla společné byl název: 30.9.2004. Sešlo se tehdy 27 děl … velmi různých.
Ten samý projekt se uskutečnil i 30.9.2006 a 30.9.2008.
Ano, tušíte správně!
Duchovní otec projektu 30.9. Noe1 sice už na Písmák nechodí a našel si smysluplnější a jistě i zajímavější zálibu na webu hrady.cz, ale bylo by myslím škoda, kdyby se nezachoval alespoň jeho projekt, který má na písmáku jistojistě nejhlubší tradici. Tak co? Půjdeme do toho? Je to prosté:
a) Všechna díla pojmenovat 30.9.2010 (přesně, bez mezer mezi čísly)
b) Všechna díla publikovat v jeden den – pondělí 4.10.
Co vy na to? Zkusíme Projekt 30.9.2010?
Všechna díla pak budou umístěna po bok svých předchůdců sem:
http://www.pismak.cz/index.php?data=club&id=547&all=1
Tož neváhejte a pište. 4. října se těším na záplavu děl.