Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

A byly tam růže ...

23. 09. 2010
37
81
4583
Autor
Sebastiana

Pro ty, kdo se bojí vyslovit slovo smrt v domnění, že když o ní nebudou mluvit, ona na ně zapomene. Nezapomene. Je stále okolo nás, stejně jako zrod a nové věci. Svět se okolo nás stále mění. Je to jako jaro, léto podzim, zima. Po zimě vždy přijde nové jaro, ať už s námi, nebo bez nás. Něco zemře a něco se narodí.

„Šestnáct jedna upadla do kómatu. Doktor říkal, že se už asi neprobere, máš jí hlídat, asi do rána zemře, rodina to ví.“ Hlásila mi na předání služeb kolegyně.

Dvanáctihodinová noční a ještě taková smutná, pomyslela jsem si. Vzpomínala jsem na tu babičku, když k nám přišla před pár týdny. Drdůlek z šedých vlasů, laskavé oči a spousta trpělivosti. Zamilovala jsem si jí. Skoro jediná ze všech pacientů za všechno poděkovala. Samozřejmě kostrbatě. Měla po mrtvici poruchu řeči, špatně nacházela slova, často řekla něco jiného, než chtěla, až jsme se někdy obě smály. A teď umírá.

Přeběhl mi mráček po čele, když jsem si vzpomněla na jiného pacienta, který umíral nedávno. Agresivní alkoholik.Děsil se toho, že umírá a potom prý už nebude nic.Bojoval o každý nádech. Nechtěl léky na bolest, bál se, že po nich usne a už se neprobudí. Chrčel tam na posteli a mlátil nás pěstmi, protože všechny nenáviděl. Jedl hltavě, i když mu tělo již jídlo odmítalo a často vše vyzvracel. Měl představu, že když bude jíst, bude žít.Na konci byl z pokoje slyšet vzteklý ryk, plný nenávisti k celému světu, dokonce proklínal Boha, na kterého nevěřil.

O půlnoci jsem procházela pokoje, podávala čaj, kontrolovala infuse.Byla jsem zády k oné umírající babičce, když jsem ji najednou slyšela. Měla sepnuté ruce a nahlas se modlila. V údivu jsem zjistila, že plynule, bez vady řeči. Pak již kostrbatě dodala, že odpouští všem, kdo jí ublížili a aby Bůh odpustil jí její viny. Ta modlitba byla tak silná, že se mi zježily chloupky na ruce. Snad proto, že umírala a asi to věděla. Najednou rozevřela doširoka oči a v nezměrném úžasu řekla, „tady jsou růže, tady je krásně, ...“ Plynule vydechla a hrudník zůstal nehybný. V očích jí zůstal ten výraz, jako u dítěte, které vidí vánoční stromeček. Zavřela jsem jí oči a otevřela na chvíli okno, aby mohla odejít tam za svými růžemi.

Tak takhle může být rozdílná smrt.

Druhý den, když si její dcera přebírala věci, plakala. Prý jak to řekne vnoučatům, měli jí tak rádi.

„Řekněte, že tam byly růže, ...“ uklouzlo mi.

„Cože?“ Nerozuměla její dcera.

„Nic, jen jsem si na něco vzpomněla, upřímnou soustrast, měla klidnou smrt.“


81 názorů

Markel
01. 01. 2012
Dát tip
povzbuzující pro živé, díky za krásné počtení - T

Sebastiana
20. 04. 2011
Dát tip
Semha- díky

Sebastiana
02. 03. 2011
Dát tip
Hani- manžela nechávam žít, protože nemám sílu na výchovu nového. Víš co dá práce je naučit jíst to, co uvaříme, nebo si uklízet věci, nebo mu vtlouct do hlavy, kdy mám narozeniny, ...

8hanka
01. 03. 2011
Dát tip
Sebka, to je od Teba veeelmi krasne:) Niekedy si hovorim, ze ani tak nezalezi na tom, ako dlho budem zit, ale ako zijem...nie vzdy som so sebou spokojna... sklanam sa pred tym, aky si clovek, ako uzasne vnimas bolest druhych, ci uz pacientov alebo zvieratiek...ich potrebu lasky, niekoho blizkeho... paci sa mi, ze este stale nechavas zit manzela:)))

Sebastiana
01. 03. 2011
Dát tip
díky, hani, doufám, že to bude za dlóóuho.

8hanka
28. 02. 2011
Dát tip
na nic sa nehras, pises srdcom, zo vsetkeho citit Tvoju lasku k zivym tvorom...ked budem umierat, chcela by som mat pri sebe cloveka ako si Ty....

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
Seb.. depak ni nahodou.. je to naprosto normalni.. saxe ne nadarmo rika.. podle sebe soudim tebe..:-)

Sebastiana
23. 10. 2010
Dát tip
LaMou- asi čekám u ostatních, že budou jako já. Nedávno mi vynadala kamarádka, že nechávám položenou kabelku na židli (v divadle)a jdu pryč. Já jí na to řekla- prosímtě, mě by nenapadlo někomu krást kabelku. Prostě čekám, že ostatní budou cítit a chovat se jako já, jsem hrozná.

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
A rozhodne pis pis pis.. pac sem si jista.. ze nam toho mas este hodne co rict.. a ze nas budes umet este hodne moc potesit.

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
Seb.. ano.. Oljerry to pochopil.. protoze je podobnyho razeni jako si Ty.. je proste takovej.. (hm hm.. jak to jen rict.. dyz reknu citlivej.. aby to nevyznelo.. ze je citlivka).. proste takovej. A zrejme ma i podobne zkusenosti jako Ty. Pak pro nej nejni vubets tezky.. to cos chtela rict.. pochopit. Jenze ne sici ctenari takovi sou.. a i my wobycejni balici.. jako sem ja.. potrebujem mozna este trosku postouchnout.. bysme si tu povidku mohli vychutnat stejne jako on. A prave proto, ze vime, jak dobre to umis u jinych povidek rict.. tak tady u ty nam to chybi.

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
Janino... wo dokonalosti ani nemluvim.. to nejsme nigdo..;-) spis o schopnosti sebereflexe.. a tu jak je videt, z toho cos tedkonc napsala.. proste v sobje mas. A to se tu ne wo kazdym da rict. Sici sme jen lidi.. a jedname podle momentalniho i dlouhodobyho rozpolozeni.. takze to, ze sem tam udelame nakou chypku.. je vjecinou jen na mavnuti ruky.. pokud si to sami uvedomime. A nejni zac ni trosku.

Sebastiana
23. 10. 2010
Dát tip
LaMouette- jasně. Jsem naivní člověk, který všehcno vidí tak jak chce vidět a i svůj pohled na svět sem dávám. Myslela jsem , když Oldjerry to pochopil, že je to jasné všem.

Janina6
23. 10. 2010
Dát tip
Ufff... teď jsi mě dostala, to zní tak dobře, skoro jako nekrolog, jen to tesat :-))) No, dokonalá nejsem, občas se dopustím mírného poťouchlého rýpnutí. Třeba u veršů "hlava bolí, srdce buší, duše prázdná je" jsem napsala, že mi to připomíná moje cyklistické snažení... Nevím, proč mě tak dráždí přílišný patos. Asi se podvědomě bojím, že to s ním taky přeženu :-) Tak ještě jednou dík.

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
Seb.. ano presne tak sem to myslela. Chapu presne, jaxi to myslela s alkoholikem.. i jak se Te dotkla smrt ciziho cloveka.. protoze si proste citlivej a vnimavej clovek a myslim si, ze veci, ktery delas.. a pises.. jdou primo z Tebe.. ze o nich mozna kolikrat ani nepremyslis.. jak je napsat.. proste jsou v Tobe.. a musi ven.. a Ty to tak udelas.. a delas to uplne nejlip jak umis.. davas do toho secko. Le nekery detaily.. myslenky.. zkusenosti.. okolnosti.. zustavaj jen v Tobe.. a diky nim davas do dila svoje pocity.. emoce.. a tak. A pravje ze my ostatni.. do Tebe nevidime.. tak nevidime ani ty detaily.. myslenky.. atd. Vidime jen ta pismenka.. a i dyz umi vyvolat hodne zamysleni.. hodne myslenek.. hodne premysleni.. hodne emoci.. nekdy to uplne nestaci, aby byla ta povidka pochopena tak.. jaxi ji mela pochopenou Ty v sobe. A moc me tesi.. ze tydle moje vylevy.. neberes jako nejaky.. hmmmm dejmetomu utok na Tebe.. na Tvoje dilo. Ja sem jen chtela.. bys nam.. obycejnym ctenarum.. co Te ctou moc radi.. porozumela. Diky.. fakt.

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
Janino.. nejni zac.. spis ja bysem Ti chtela podekovat.. pac vim, ze pises svoje kritiky velmi premyslive.. ze premyslis nejen nad dilem.. ale i nad tim.. co pod nej napises. A ze dokazes dilo.. i kdyz svym pohledem.. tak objektivne zhodnotit..zadny utoky.. zadny zlehcovani nebo posmivani se tomu.. jak druhej vklada svoje myslenky.. pocity do dilek. Kazdej sme na svoje dila hrdy.. a sou to nase deti.. a chapu, ze jakakoliv ne uplne pozitivni kritika.. se nam necte uplne nejlip.. le sem si jista.. ze prave diky temhle objektivnim kritikam.. se muze to nase dalsi detatko narodit este o neco dokonalejsi.. nez vsechna ostatni. V tom vidim smysl kritiky... kdyz se povede.. pochvalit.. a rict, co se libi.. kdyz se nepovede.. nehanet.. le rict, proc mi to zrovna nesedlo. Proto si Tvych nazoru nejen u mych dilek vazim a proto sem mela potrebu se zastat Tvyho videni tydle povidky. Delas to s umyslem neco sdelit.. a ne nekomu ublizit. A ja Ti za to dekuji.

Sebastiana
23. 10. 2010
Dát tip
ahá, takhle si to myslela. hm, možná to doplním, přijdu na to jak.

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
Seb.. jo mi je to jasny.. ze je to diky zkusenostem kery mas.. pac zrovna u Tvyho povolani.. se jich nasbira.. jeje.. nejmin mylyjon.. Le ja myslim.. ze si to pochopila.. jaxem to myslela.. a ja sem si i myslela.. ze to cos ji odpovedela.. bylo presne proto. Le prave.. okolnosti toho.. proc si takhlenc odpovedela.. sem neznala.. klidne sem si mohla myslet.. ze si ji mela lidovje receno na haku. Le pravje proto.. ze Te mozna trochu znam z Tvych dilek.. me to ani na minutu nenapadlo.. proste sem vedela.. proc si tak odpovedela. Le jini Te treba nectou.. a nevi.. je pak tezky domyslet veci.. o kterych vis jen Ty.. dyz je tam nikde nezminis. A prave mozna v tomhle vidim tu povidku jako trosku nedotazenou.. a pro nekery k pochopeni. A ja proste vim.. ze to umis lip.. taxe omlouvam, ze sem na Tebe u tohodle dilka tak narocna.. Namlsalas me u ostatnich dilek.. mno...tak asi proto :-) A fakt se tesim na dalsi Tvoje vypraveni.. zasejc..to je jasny.

Janina6
23. 10. 2010
Dát tip
Díky, LaMou. Za pochopení a za smysluplný komentář, který mě znovu přiměl k zamyšlení nejen nad touhle povídkou...

Sebastiana
23. 10. 2010
Dát tip
LaMouette-- víš, už jsem to jednou zkusila něco takového vysvětlit jedné pozůstalé a se obořila se na mne. Tak to již nezkouším.

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
Nico... mi se pravje jeji povidky libi furt.. pac do nich umi vlozit o kousek vits lidskosti.. nez to umi jini.. a to ja mam rada a fakt se k jejim dilkum mots rada vracim. Le todle nesedlo ani mne.. le pouze tou nestastnosti vypraveni. A mozna este jednu vyhradu.. bysem si dovolila.. Si narozdil od Seb.. a Oldjerryho nemyslim uplne na stoprocent.. ze by to cerenka ty mily osubky nepochopila. Dal ji negdo sanci to pochopit.. vysvetlit.. za jakych okolnosti jeji maminka umirala? Nedal.. rovnou byla wodsouzena k tomu.. ze kvuliva tomu, ze neni verici.. to nemuze pochopit. (ted to byly jen predpoklady) I dyz sama mam zkusenosti.. ze soucasna spolecnost mots vjerici lidi nechape.. a nerozumi jim.. a povazuje je.. svym zpusobem za.. hm hm.. zvlastni lidi.. neni tomu tak. Sou uplne stejni jak my ostatni.. jen proste viru maji v neco jinyho.. jak zbytek nas vsech. A umet v neco verit pevne.. a neochvejne.. je velky umeni. Tak todle secko mi probiha hlavou po precteni tyhle povidky.. A nahodou.. at uz se mi jiny libi vits.. urcite svuj ukol splnila.. zaujala.. a nutila zapremyslet.. a umela vyvolat emoce.. A wo tom to umeni.. podle me je. Seb.. womlufka.. za takovydle rozepisovani.. le proste si ynspyratifni clovicek.. a toho si ja vazim.

Nicollette
23. 10. 2010
Dát tip
Děkuju za avízo. Lamů, ty jsi vzácná :)) Mně se dřívější povídky Sebastiany líbily velmi. A myslim si, že na lit. server diskuze patří a že já ani Janina jsme nebyly hrubé nebo neslušné. To, že to ostatní vidí jak to vidí, na to už je člověk připraven, když svůj názor říká. Já se budu těšit na další takovou povídku od nějakého autora, u které se bude dát opravdu diskutovat i o obsahu. Dříve to bývalo na Písmákovi pravidlem a byly to hezké časy a nikdo se kvůli tomu neurážel... Takže tak.

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
jezis... necetly.. pfuj hrupka.. ;-)

LaMouette
23. 10. 2010
Dát tip
Povidku sem precetla kvuli krytykam se zajmem.. a ke stylu psani nemam vubets zadny vyhrady.. ani k nametu.. ani k tomu.. co tim chtel autor rict.. ano.. tomu vsemu rozumim.. a bylo to mysleny dobre. Jen si prave myslim... ze to zpracovani nebylo uplne nejstastnejsi.. ze kdyby sis s tim dala vetsi praci.. tak to napises lepe.. tak.. aby to pochopili vsichni.. a ja vim, ze Ty to umis. S Nico musim souhlasit.. ze i ja bych tu posledni vetu rozdelila na dve.. je to.. pri cteny forme.. takovy.. no.. hezci..:-) Taky s ni musim souhlasit.. ze smrt je jen jedna.. ovsem.. pouze jako cil.. ke kerymu vsichni dojdem. Le nemuzu souhlasit s Nico s tim.. ze ten zpusob.. cesta, jak k nemu dojdem.. samotnej proces umirani.. je taky stejnej. Neni. Ja sem pochopila cos chtela rict.. ale rekla si to nestastne.. presne, jak rekla Janina6...moc cernobile. Verim, ze pro verici muze byt smrt jednodussi.. stejne jako si myslim.. ze by si kazdej zaslouzil takovou smrt.. jaky zil zivot.. le ve skutecnosti tomu tak neni. I zly lidi umiraji klidnou smrti. A hodny v bolestech. Tak to proste je. A si myslim.. ze reakce Janiny a Nico je spravna.. ne ze by dilo necetli do hloubky.. nebo ze by bylo spatne napsany.. proste to jen nepochopily.. a to proto.. ze se Ti tentokrat nepovedlo tak uplne prevest svoje myslenky do pismen, tak jak se Ti to dari v jinych dilech. Si myslim, ze je spis dulezity se zamyslet.. proc to nepochopily.. protoze Tys to myslela dobre. A mi vychazi.. ze to bylo jen kvuli tomu, ze to neni napsany uplne stastne. A si myslim.. ze prave je dobre.. ze tu nekdo umi rict nazor.. tak nestranne.. jak to obe damy udelaly.. nikoliv napsat.. je to blabol.. jak tomu tak v mnohych pripadech je. Aspon umi rict.. proc jim dilo nesedlo.. a na tom nevidim nic spatnyho a mi pak prijde trosku smutny.. ze misto, aby se jim za to podekovalo.. dostanou vynadano, ze sou takovy jaky sou.. ze vidi veci spatne.. podsouva se jim.. ze nectou poradne atd atd. Nevidi je spatne.. vidi je jinak.. Kazdopadne.. libi se mi, jak pises.. a tesim se na dalsi Tvoje dilka.

Sebastiana
11. 10. 2010
Dát tip
Díky všem.

koloušek
11. 10. 2010
Dát tip
Umíš psát hodně sugestivně. Snad i moje maminka umřela celkem klidně, nikdo mi to neřekl.T*

m4rt3n
09. 10. 2010
Dát tip
Připomělo mi to moji praxi málokdo si uvědomuje, že lidi v hospicích či jiných odděleních jsou stále lidmi. Každý pacient (klient) má svůj příběh taky kdysi bývali mladí, tak jako jsme bývali či jsme dnes my. *tip

FAE BOMB
01. 10. 2010
Dát tip
Dalo by se... Máš zájem? Kuše, je-li použit šíp s tzv. "loveckým hrotem", dokáže prostřelit i neprůstřelnou vestu bez balistickýho štítu. Proč? "Kulatá" střela do pistole před sebou hrne vlákna kevlaru, ze kterejch je ta vesta udělaná. Vytahování vláken z tkaniny, eventuálně jejich přetrhávání, střelu zpomaluje. Těch vrstev tkaniny je klidně patnáct nebo dvacet. Proto je ta vesta tak velká a těžká... A ten šíp? Má vostrej hrot a ten vlákna kevlaru (případně jinýho materiálu) řeže, případně vodsouvá do stran. Proto ten šíp dokáže projít i neprůstřelnou vestou, přestože má relativně malou kinetickou energii.

Sebastiana
01. 10. 2010
Dát tip
Nebo by mi stačilo alespoň si to prohlídnout. A můj sen je naučit se střílet z kuše. Prý má velkou průraznost. (tím myslím kvalitní kuši.) Z pistolí i pušky umím, a dobře. Jen neumím nabíjet (když viděli blondýnu, tak mi to nabili.

FAE BOMB
30. 09. 2010
Dát tip
Stačí ti jen maličkost. Vyhrát sto mega. Pak si můžeš dovolit koupit tolik tanků, kolik sama vážíš... :-))) Já se, narozdíl vod tebe, kupříkladu v T-72 nikdy nesvezu. Ani za sto let ne! Prostě se tam nevejdu... :-( BVP beru. Vejdu se. T-55 bylo tak na hraně... Jestli se chceš povozit jako spolujezdec ve věži, tak to by se, ač obtížně, snad dalo... (((Nikomu ale necpi růže. Hlavně ne militantnímu alergikovi... ((-: )))

FAE BOMB
30. 09. 2010
Dát tip
Stačí ti jen maličkost. Vyhrát sto mega. Pak si můžeš dovolit koupit tolik tanků, kolik sama vážíš... :-))) Já se, narozdíl vod tebe, kupříkladu v T-72 nikdy nesvezu. Ani za sto let ne! Prostě se tam nevejdu... :-( BVP beru. Vejdu se. T-55 bylo tak na hraně... Jestli se chceš povozit jako spolujezdec ve věži, tak to by se, ač obtížně, snad dalo... (((Nikomu ale necpi růže. Hlavně ne militantnímu alergikovi... ((-: )))

Sebastiana
29. 09. 2010
Dát tip
Fae bomb- bezva, miluju zbraně a ráda střílím (jen na terč) a v tanku bych se ráda projela. Ale to se mi asi nesplní, chjo.

FAE BOMB
29. 09. 2010
Dát tip
*Najednou FAE BOMB rozevřel doširoka oči a v nezměrném úžasu řekl, „tady je střelnice, trhací jáma a tankodrom, tady je krásně! Druhý den, když si jeho dcera přebírala věci, plakala. Prý jak to řekne vnoučatům, měli ho tak rádi. „Řekněte, že tam můžou celej den jezdit tankem po rozkvetlý louce“ uklouzlo mi.

Sebastiana
28. 09. 2010
Dát tip
Díky Oldjerry- pochopils to správně, ta dcera by nic nepochopila. Máš pravdu i o té poslední větě, napsala jsem ji tak jak jsem ji vyhrkla, bez teček.

Oldjerry
27. 09. 2010
Dát tip
Nemůžu - mám totiž jiné cítění značně modulované vlastní zkušeností. To proto není vadou, že ty to cítíš jinak - já jen chtěl naznačit, že chápat se může tatáž věc různými způsoby. Absolutní osa té povídky je totiž fakt, že již zkušená sestra omlácená tisíci historiemi a historkami z nemocnice neztrácí nadprofesionální cítění a to nejen k umírajícímu nemocnému, ale i k pozůstalým... ta dcera by ji v tu chvíli stejně neslyšela správně.

Nicollette
27. 09. 2010
Dát tip
Já jsem si všimla, že kdo má proti této povídce nějaký návrh tak "čte povrchně" nebo ho čeká "velký růst". No nic. Ale zcela technicky - můžeš mi vysvětlit ten emotivní obsah tří nelogicky po sobě jdoucích vět, které bys normálně v reálné mluvě vyslovil s byť minimálními pauzami? Jde tu o veřejně publikovanou povídku, takže diskuze o stylu a formě je, myslím, na místě.. od toho na Písmáku jsme. Ne jen, abychom vzdychali a óch-ali.. Takže, když už si to načal..

Oldjerry
27. 09. 2010
Dát tip
Nicollette - když už jsi mi poslala avízo : s tou poslední větou máš sice z hlediska správné češtiny pravdu, ovšem takto napsaná má zcela jiný emotivní obsah. Je mi líto, že se ti zdá plochá... je na tom ale vidět, že máš před sebou ještě velký růst. To je vše - respektuji tvé přání nerozpoutávat diskuzi (č. 995 Papouchova indexu)

Nicollette
27. 09. 2010
Dát tip
V pořádku. Pokud je to všechno, co si chtěla napsat, pak nemáme dál o čem..

Sebastiana
27. 09. 2010
Dát tip
Nicollette- nevím, co je hrubého na tom, že napíšu, že o něčem nepřemýšlela, jen jsem jí upozornila na to, o čem jsem vlastně chtěla napsat. Ona to špatně pochopila. A v umírání je doopravdy rozdíl. Možná výsledek se zdá stejný.

Janina6
27. 09. 2010
Dát tip
Nemyslím si, že moje výhrady ke způsobu napsání textu souvisí s "poselstvím" příběhu, které myslím chápu a nijak nenapadám. Jde mi o to, že ta pěkná myšlenka by šla napsat lépe, neotřele. Ale to je bohužel problém, se kterým se tu na Písmáku nedá hnout - většina autorů si myslí, že když píší o něčem dobrém, musí to být automaticky napsáno dobře.

Nicollette
27. 09. 2010
Dát tip
A ještě dodám, než si někdo zase napůl přečte můj příspěvek a bude chytrý: Nebyla bych poznala, jak to ve skutečnosti vnímáš, kdybys nereagovala na Janinu6 způsobem jakým si reagovala. Sama povídka, bez jakýchkoliv komentářů, by například v nějakém časopise určitě obstála a člověku by ani leccos nedoteklo..

Nicollette
27. 09. 2010
Dát tip
Technická - tahle věta je logicky špatně rozdělená: „Nic, jen jsem si na něco vzpomněla, upřímnou soustrast, měla klidnou smrt.“ Buď: "Nic, jen jsem si na něco vzpomněla. Upřímnou soustrast, měla klidnou smrt." Nebo: "Nic, jen jsem si na něco vzpomněla. Upřímnou soustrast. Měla klidnou smrt." Já jsem spíš pro variantu druhou. Tak jak to píšeš ty, by asi leckterý korektor upravil. Tím, že je chyba v poslední větě, to nepříjemně vyrušilo konec čtení, který by si měl čtenář většinou užívat. - - - K obsahu.. asi jsem vážně nepochopila, co ses snažila říct. Soudě dle pozdějších kritik a názorů. Mně to přišlo jako popis událostí / života bez jakéhokoliv soudu nebo záměru.. Prostě - ten umírá takhle a ten zemřel tak. Teď vidím, že mělo jít o nějakou myšlenku umírání v křesťanské víře (která tam mimojiné skrývá právě ten dualismus, jak psala Janina - alkoholik umírá ošklivě, kdežto věřící stařenka hezky), kterou ses snažila prosadit, podle mě patetickými frázemi - i když tu někdo psal, že patetické to není. Tvoje povídky se mi většinou líbí, ale tahle ne, protože v ní fanaticky něco tlučeš čtenářovi do hlavy - a toho bych si nebyla všimla, kdybys nereagovala na Janinu6 tak, jak jsi reagovala. A ta reakce nebyla přívětivá.. Napsat někomu, kdo nesedne na lep voňavým růžím, že povídku četl povrchně a nepřemýšlel o ní - to mě zklamalo dost... Tip nedám a dovolím si avíza. Nikoli proto, aby se rozběsnila diskuze o mé povrchnosti a nechápavosti, ale aby člověk taky popřemýšlel. Koneckonců, těch impulsů dneska už moc není, no ne? :) A jestli můžu osobní myšlenku na závěr - jestli zemřu a budu u toho recitovat Otčenáš nebo se třást strachem, je podle mě jedno a totéž. Prostě umřu a stejně jako se každý člověk narodil s pláčem a strachem do života, tak z něj každý člověk i odejde.. A ten, kdo zůstane si možná mylně myslí, že v umírání je nějaký rozdíl...

Sebastiana
27. 09. 2010
Dát tip
Janino- spíše ty jsi tu povídku přečetla povrchně a nepřemýšlela o ní. Šlo o to vyjádřit, že věřící lidé umírají smíření a klidně. Byl zde také pohled na "druhou stranu", kterou vidí pouze umírající. A jeden zázrak - při motlitbě neměla vadu řeči, ověřila jsem si to u několika pacientů s vadou řeči, kteří sotva řekli slovo, ale otčenáš řekli skoro plynule.

Janina6
26. 09. 2010
Dát tip
Přišla jsem nakouknout kvůli ilustraci, ale povídka mě zklamala - na to, kolik dostala tipů. Myslím, že jsou to "morální tipy". Hodná paní umřela a my jsme soucítící lidi, takže je to krásná povídka, tip. Nezlob se, mně připadá napsaná povrchně a černobíle: agresivní alkoholik je odporný i v umírání, laskavá stařenka umře klidně a krásně. Podobně jako prolog je konstatováním obecně známých pravd (po zimě vždy přijde nové jaro, něco zemře a něco se narodí). Ilustrace se mi líbí.

Sebastiana
26. 09. 2010
Dát tip
Díky Mirrorko, díky Bíšo, ...

Bíša
25. 09. 2010
Dát tip
Pravdivé a lidské***

Rádo se stalo:)

Sebastiana
24. 09. 2010
Dát tip
Piscis, Robinia, neo007, Parsifal,díky. Auroro, potěšilas mě.

Dnes konečně něco, co můžu bez pocitu viny otipovat. Tvůj příběh je silný i bez zbytečně nafouklých patetických slov.Připomnělo mi to článek v jednom z posledních čísel Respektu. Pojednával o posledních dnech člověka, který ví, že umírá. Bylo to velice zajímavé. Pak otiskli dopis nějaké čtenářky, která říkala, že v něm chybí duchovní rozměr. Tady nechybí, i když možná není prvoplánový. V první řadě každopádně vidím smíření s vlastní konečností. Tady na Písmáku je celkem dost povídek, ve kterých se vyskytuje smrt, jenže málokterá připomene, že se týká nás všech.

Parsifal
24. 09. 2010
Dát tip
Pěkně napsané, s citem.

neo007
24. 09. 2010
Dát tip
Hezké. Tajemství tkví v tom jak zemřít. (To není z mojí hlavy) :-)

Robinia
24. 09. 2010
Dát tip
mlčky...

Piscis
24. 09. 2010
Dát tip
krasne, i ja jsem si u toho poplakala...

Sebastiana
23. 09. 2010
Dát tip
Díky všem.

Seymour
23. 09. 2010
Dát tip
tá pointa s tou rozdielnou smrťou sa mi páčila,tam to akoby udrelo..ale neviem, modlidba?..zasa v tom asi bude môj ateizmus

Oldjerry
23. 09. 2010
Dát tip
Sebí - parádní, jen si oprav modlidba na modlitba a na třech místech mezeru za větou... Jinak : Neskutečný lidský rozměr... Zvláštní, co všechno si odcházející mozek umí vymyslet, aby nás a sám sebe zbavil stressu ze smrti... *

synáček
23. 09. 2010
Dát tip
***

Sebastiano..mám podobnou práci.. ..jednou mi jedna babička řekla..sestřičko pomozte mi..ukážu vám šedivého holoubka.. ..některé věci se prostě nedají zapomenout..:) ..určitě jsou tam růže..možná i vřes..nebo sedmikrásky..:)..T

Sebastiana
23. 09. 2010
Dát tip
Nechala jsem si udělat ilustraci, až se mi ji povede zmenšit, tak to bude ok.

Sebastiana
23. 09. 2010
Dát tip
díky gabi

gabi
23. 09. 2010
Dát tip
za prolog aj za príbeh* pekne, príjemne, pútavo napísané

BigBivoj
23. 09. 2010
Dát tip
tip

Sebastiana
23. 09. 2010
Dát tip
Foto, Eleanor, díky.

Elleanor
23. 09. 2010
Dát tip
skvělé, už prolog mě dostal! Obdivuju práci zdravotních sester, zvlášť, pokud se setkávají se smrtí, to by pro mě bylo asi velké sousto, hrozně rychle přilnu k lidem, nezvládla bych se dívat, jak umírají...ale máš pravdu, smrt patří k životu, vnímáme ji jako zlo, ale ona je jen logickou součástí světa...T*

foto
23. 09. 2010
Dát tip
ano, růže...*

Sebastiana
23. 09. 2010
Dát tip
Květoni - ty nevěřící je nevidí.Ale určitě tam jsou.

Snad tam jsou pro každého.

Sebastiana
23. 09. 2010
Dát tip
Snotíku- Vyprávěj, piš, zkus to.

Sebastiana
23. 09. 2010
Dát tip
Zuzulinko, Jaro, díky

Sebastiana
23. 09. 2010
Dát tip
Prosecký- ano je pravda, že věřící lidé jsou vyrovnanější. Nedovedu si představit to nic po smrti, ale ty růže ano. A je to příjemnější. Prateta musela být velmi silná osobnost. Možná, že by o ní šla napsat povídečka, ...co???

Zuzulinka
23. 09. 2010
Dát tip
jen tiše*

Prosecký
23. 09. 2010
Dát tip
Sebastiano, tvoje příběhy jsou silné zejmena tím, že jsou skutečné a nejsou na odiv. když jsem začal text číst, hned jsem si vzpomněl, že ti musím napsat o své německé pratetě ze Schwäbisch Hall. Ve válce jí padli čtyři bratři, jedno dítě jí museli tahat kleštěmi a zůstalo duševně zaostalé, druhé dítě mělo velmi těžkou formu lupenky. A přesto byla veselá, vyrovnaná se životem a každý den nejméně jednou v kostele a skutečně upřímně tak nějak tradičně se modlila před každým jídlem. Postavila dům se třemi byty, protože, "až umře, může (duševně zaostalý) Josef žít z toho, že dva byty pronajme." Když mi dávala marku, abych měl co dát do kostelní sbírky, připadal jsem si jako naprostý ignorant.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru