Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seStarý zákon ve verších
Autor
Jiri Gratz
Je Stvoření den prvý
Světlo tmu roztíná
Je Stvoření den druhý
Klenba nad vodou se rozpíná
Je Stvoření den třetí
Hle – souš ! Zelení se pokrývá
Je Stvoření den čtvrtý
Světla čas v noc a den mění
Je Stvoření den pátý
Životem země i moře pění
Je Stvoření den šestý
Obraz Boží v ženu a muže se dělí
Je Stvoření den sedmý
Požehnán Bohem co svátek se světí
Adame, první jsi,
ty, Evo, druhá,
z hlíny vás uhnětla
Boží to ruka.
V Eden vás uvedl
Pán náš nejvyšší,
svedl vás, ba svedl
tvor pak nejnižší.
Jablíčko – malý skvost
stromu poznání.
Pryč je však nevinnost,
ráje víc není.
Vyhrál had lstivostí,
na Evu vyzrál,
pravou však lidskostí
Bůh vás pak nadal.
Prací si dobývat
chléb svůj vezdejší,
trápením růst a zrát
náš úděl zdejší.
-
Kdo první nepravost
do země zasel ?
Muž, co ho svedla zlost,
první zla posel.
Bratrovrah Kain to byl,
kde jsi – ó ctnosti ?
Zasel ten černobyl,
býlí špatnosti.
Že se tak rozmohlo
před tváří Boží,
nastala potopa,
moře všech moří.
Jen jeden čistým byl.
Bůh mu dal pokyn,
by archu postavil,
práce se chopil.
Noe tak spasen byl
s rodinou celou,
z živého jeden díl
mohl vzít s sebou.
Koráb je ukrývá.
Pak čtyřicet dní
masa vod přibývá,
čtyřicet nocí.
Zmar v nové se mění,
země osychá,
zas se zazelení,
zkázu odmítá.
-
A tak jako Země
je zas líbeznou,
člověk na ní věčně,
věčně vede svou.
Babylón pýchou žil,
vyrůst chtěl věží,
v nebesích viděl cíl -
své vyzdvižení.
Nebe pokořením
příběh neskončil,
jazyků zmatením
Bůh jej ukončil.
Příběhů však hodně,
hodně Bible zná,
že se dochovaly,
je věc nádherná.
-
Jedním spravedlivým
byl též Abrahám,
mužem vyvoleným
bylť on nazýván.
Boží přízně měli
se Sárou pak dost,
pouze postrádali
dítě pro radost.
Když stoletým starcem
téměř on už byl,
hle – stal se otcem,
syn se narodil.
Z Jahvova příkazu
syna svého měl
obětovat Jemu,
zabít v oběť jej.
Bůh to nedopustil,
jemu požehnal,
věrnost pouze zkoušel,
život ponechal,
by národů otcem
Abrahám se stal.
Pravdou je venkoncem,
zbožných že jen pár.
-
Kvetla špatnost, kvetla
v městě Sodoma,
ke zkažení spěla
kraje podoba.
Zneuctění hostí
věru je věc zlá,
trpělivost Boží
rázem přetekla.
Sírou, ohně deštěm
začal město bít,
dým jak z vápenice
měl je označit.
-
Abrahám v Izáku
syna svého měl.
Ezau, Jákobu
Izák ,synu, děl.
Prvorozenosti
práva Ezau měl,
požehnání dosti
by tak obdržel.
Podved´ Jákob bratra,
otce slepého,
dosáhl tak všeho,
co chtěl od něho.
Požehnání synu
zpět už nešlo vzít,
musel se mladšímu
starší podrobit.
Vědom si té zrady
Jákob uprchl,
k strýci Lábanovi
cestu podnikl.
Léta mu pak sloužil,
dařilo se mu,
majetek rozmnožil,
získal i Líu.
Starší strýce dceru
neměl v lásce však,
pro získání mladší
musel sloužit zas.
Konečně i Ráchel
jeho ženou je,
naplněn je účel,
konec služby zde.
S ženami a dětmi
z domu odešel,
se stády hojnými
v Kaná se vracel.
Překážka v návratu :
Ezau mstivý tu,
dojde-li ke zvratu,
či snad k zápasu ?
Jákob chybu uznal,
bratra objímal,
dary mnohé mu dal,
šťastně smír nastal.
Totě příběh o tom,
že lze napravit,
cokoliv jsi spáchal,
jenom musíš chtít.
-
Dvanáct synů Jákob,
dvanáct synů měl,
jen jeden z nich – Josef,
jen ten trpět měl.
Lásky svého otce
nepřáli mu víc,
dali jej co skopce
za dvacet stříbrných.
Bratři srdce zlého,
muži z proradných
zotročili jeho,
otci pak ve lžích
děli, že zvěř divá
roztrhala jej.
Josef zatím prodán
v egyptskou tu zem.
V Putifara domě
leccos zastat znal,
v pánově oblibě
správcem se pak stal.
Ženě pána svého
sluha se líbil,
získat chtěla jeho,
ten však čestný byl.
Nechtěl pána zradit,
tím se znelíbil,
znala to zařídit,
prý jí násilí
on učiniti chtěl.
Ze správce vězněm
osudu útek zněl.
My teď však vězme,
že Boží úradek
nad vše pevnější.
Kdo by jej zvrátit chtěl ?
Toť nejjistější.
I z hloubi nejnižší
dostaneš se výš,
ba v místo nejvyšší
co by kníže v říš.
To případ Josefův :
správcem Egypta
na zásah vladařův.
Věc tak prostinká ?
Nadán duchem Božím
vykládati sny
zalíbil se mladík
faraonovi :
Sedm klasů plných -
léta hojnosti,
sedm klasů zvadlých -
léta bědnosti.
Radil Josef pánu
dělat zásoby,
předejíti hladu.
Získal zásluhy.
Vše skutkem stalo se,
v zemi bída je.
Zda i sen splní se,
jenž srdci panuje ?
Nouze deset bratrů
v Egypt přivedla,
deset totiž synů
otce Jákoba.
Bratru teď co pánu
poklonili se
nepoznávaje jej.
Ten se raduje.
I sen jeden dávný
skutkem se teď stal.
Josef jím kdys bratry
notně pohněval.
Poznati se nedal,
co zvědy je měl,
jednoho z nich nechal,
nechal svázat jej.
Příběh nyní zkraťme,
dlouhým už se zdá :
bratři měli přivést
i Benjamina.
Pouť tu nastoupili
i s tím nejmladším.
Nemoh' jinak Josef
nežli s dojetím
přiznat bratrům kdo je,
padnouti jim v šíj.
Plakal líbaje je.
S darem nejedním
pro otce poslal též,
by se těšil s ním,
by se žal a smutek
změnily ve stín.
Slyše tyto zprávy
tatínek okřál.
Co ční nad úklady ?
Odpověz si sám.
-
Plynou v dáli vlny,
vlny v řece Nil,
uplynuly věky,
co Žid ustavil
v Egyptě plémě své.
Jeho počtu však
se faraonové
začli obávat.
Otroctví a berně
měly zkrušit je.
Nakonec však stejně,
stejně dost jich je.
Chlapci utopeni
všichni měli být.
Znáš o Plaváčkovi ?
Tak se mělo dít
maličkému chlapci
z proutí v košíku.
I on roveň princi
knížecí dceru
za manželku svoji
měl si jednou vzít.
Nespěchejme tolik,
přece vylovit
jej, dobře vychovat
je věc potřebná.
Měla se jí zhostit
dcera vládcova.
Hoch v jinocha dospěl.
Zjevení Boží
dalo mu za úkol
/ v hořícím keři/
utrpení Židů
jednou ukončit.
Ýkol všech úkolů,
kde však síly vzít !
Mojžíš – toť to jméno,
odvésti měl je,
dříve však farao
propustiti je.
Silný nad slabými
zdá se míti vrch,
nad divy Božími,
jež má za podvrh.
Deseti ranami
počal Hospodin
Egypt záhy bíti,
by poznal svých vin.
Krev místo vody tu,
všude množství žab,
tři dny tma trvá,
na dobytek mor paď.
Kobylek pohroma,
krupobití teď...
suma nehotová,
necelý výčet.
Po každé ráně však
pyšný ten Židů kat,
byť čekal bys to tak,
odmítal se kát.
Vždy znovu vzpouzel se
odchod povolit,
po desáté musel
Pán Bůh uhodit.
Prvorozených smrt
náhle způsobil,
farao teprv pak,
pak se podvolil.
Moci zla však není,
nikdy, nikdy dost.
Zpupnost hned neskončí,
ta věčná nectnost.
By dělníků spousta
vrátila se snad,
začal je farao
pronásledovat.
Strach v tom lidu vzrůstal -
pevným Mojžíš byl.
„Měli jsme radš zůstat.“ -
„S námi Hospodin.“
Moře otevřením
spasen Izrael,
znovu zas zavřením
zničen nepřítel.
-
Vedl pak pouštěmi
Mojžíš ten svůj lid.
Kdo vůli ocení
službu naplnit ?
Sestoupil Bůh na zem,
na vrch Sinaje,
tu řád dán je rázem
pro člověka zde.
Přikázání všechna,
smlouvy, zákony -
totě pravá cesta,
Bůh tak stanovil.
Židům víra pravá
ale chyběla.
„Tele snad ze zlata,
to je víra tvá ?“
Modloslužebníci
všichni pobiti.
Cizí panovníci
pouze projíti
lidu početnému
nedopřáli však.
Chtěl-li k cíli svému,
pak vybojovat
průchod on si musil.
Co tu hlavní věc ? Věz,
hodně-li jsi zkusil,
reptáš, jdeš však přec.
Těžkosti ukáží,
jaký z nás kdo je.
Stížnost za stížností -
tvář Izraele ?
Chtěl-li lid ten píti,
voda ze skály,
chtěl-li lid ten jísti,
mana z oblohy.
Chtěl se krmit masem ?
I to maso tu.
Stál však pevně na svém ?
Měl-li jednotu ?
Zemi jim tak snadno
Bůh dát odmítal.
Radit ne vždy radno,
nechtěli jít dál.
Proto se Bůh na ně
také rozhněval.
Čas – lék. To, co mdlé je,
kázeň vystřídá.
Čtyřicet let k tomu
právě bylo dost.
Zažil lid proměnu,
našel k cíli most.
Z hory Nébo potom
Mojžíš Kanaán zhléď.
Vstoupit v zemi nohou
pro velký počet let
dopřáno mu není.
Skonu jeho teď
Židé všichni želí.
Nutno však jít vpřed.
-
„Vstaň a překroč Jordán,“
další z Božích vět.
Vůdce nový, co dán -
Jozue – poslech'.
Křikem a troubením
z rohů beraních
/vážíš, zda uvěřit ?/
tak jako první sníh
padnou zdi Jericha.
Hradby pokořit ?
Zda zvukem pouhým snad ?
Jenom musíš chtít !
Pravidlo známe už :
když lid poslušen,
tu je pak Bohem svým
slavně zachráněn.
Když však Boha svého
snadno pomíjí,
nemyslí na něho,
Ten jej opouští.
-
Pro nevěru lidu
izraelského
vzrostla moc národu
prý amonského.
Jefta byl statečný,
stál s Hospodinem,
cti dbalý, odvážný,
vázal se slibem :
„Až budu se vracet
z boje co vítěz,
to, co mě uvítá,
odevzdám v oběť.“
Může být krutější
snad představa tvá ?
Zápalnou obětí
jediná dcera !
-
Opět pak činili
Izraelští zle,
nová moc nad nimi :
Filištínci, hle !
Nový též hrdina
Judejským povstal,
silou pak vynikal,
cizí hubit znal.
Nepřátel tisíce
bil, zabíjel sám.
Slabinu měl také,
že zamiloval
se do dívky jedné
jménem Dalila,
toužící vyzvědět,
v čem jeho síla.
Třikrát ji oklamal,
houžve, vlas, provaz
snadno pak přetrhal.
Oklamán sám však,
když duše zemdlela.
Tajemství prozradil,
ve vlasech že síla.
V nepřátel ruce dán.
Oslepen, připoután,
síly vší zbaven.
K robotě těžké dán,
v posměch vystaven.
Zhoubci zas vysmívat
chtěli se svému.
K slavnosti přiveden
do velkého domu.
Tisíce lidu tu
s knížaty svými,
síla však také tu
s vlasy novými.
Na sloupy nalehl,
jež stavbu drží,
dům pak celý lehl,
byla-li, s věží.
Samson umíraje
zhoubce své zhubil.
Tu jméno jeho je,
příběh, co zkusil.
-
Filištínci ovšem
tiskli Židy dál.
Ti pak přáli sobě,
by je vedl král.
Saul dán co král Židům,
zemi spravoval,
proti nepřátelům
dlouho bojoval.
Vojskům Izraele,
však to jistě znáš,
vysmíval se s gustem
obr Goliáš.
Netroufli si Židé
obru postavit,
přec se našel ale
jeden bojovník,
co to pohanění
krví svou chtěl smýt.
Vojákem však není,
chce jen zápasit.
Panovník teď čeká,
kdo ten hrdina.
Ten, co v Boha doufá,
pouhý klučina,
pevně králi hlásí,
že svede ten boj.
Představíš si asi,
co na to pak on,
jenž se Židům chlubí
vzrůstem, silou svou :
„To jdeš na mě s holí ?“
„Jist jsem pravdou svou,“
odpovídá David.
Prak mu postačí,
zasažen je obr,
tím jej omráčí.
Zbývá hlavu setnout
mečem obrovým.
Výjev ten zobrazen
dílem nejedním.
-
Hoch postaven výše,
než byl jeho rod.
Saulově však pýše
nastal těžký rok.
Na Davida žárlil
/totě vlastnost zlá/,
že lid vděčnost cítil.
Hněv zlé rady má.
Jak mladíka vládce
zahubiti chtěl,
tak jeho zastáncem
králův syn být měl.
Jonata ochráncem,
přítel nejlepší.
Ba, přátelství lékem,
zloba jen ničí.
By život zachoval,
prch´ David v Nóbe.
Král marně jej hledal,
proto zlovolně
pak v onom městě tom
všechny pobíjel.
Však nastal náhle zlom.
Aniž by věděl,
v jeskyni temné Saul
o plášť připraven.
Jen plášť mu David vzal,
života nezbaven.
Když Saul to pochopil,
snad se zastyděl,
snad si uvědomil,
kdo že nepřítel.
V boji s Filištíny
potom král ten pad´
se svými, se syny.
Bůh ochraňovat
dál krále odmítal,
účet vystavil.
Tak tedy zemřel král.
Přejme moci díl,
muž, co jen štvancem byl ?
Hle – králem David,
v Hebrónu stal se jím,
pomazán David.
Nad cizími, věz to,
šťastně vítězil,
Jeruzalém město
slavně založil.
Král Boha velebil,
krásné žalmy pěl,
k Bohu se pak modlil,
by neodcházel.
Leč i ten nejlepší,
ten nejzbožnější,
co nade všemi ční,
k hříchu se skloní.
Po Bétsabé touhou
zhřešil David král,
pro touhu jen pouhou
zlý čin zosnoval.
By Uriáš, manžel,
mu nepřekážel,
v boji tak postaven,
by jistě zemřel.
Za manželku pojal
David Bétsabé.
Co získal, co ztratil,
ví to, nebo ne ?
Boží přízně jistě
těžko uhájí.
Absolón, syn jeho,
začal povstání.
Zmocnil se i Města,
otce zabít chtěl.
Střetla se dvě vojska.
David přesto lpěl
na životě syna.
Ten však zabit je.
Zatímco lid jásá,
král hořekuje.
Takhle už to chodí,
radost s bolestí
za ruku se vodí.
Co víš o štěstí ?
-
Nic věčně netrvá
na tomto světě,
i ta moc královská
zas držitele
nového musí mít.
Koho as David
ze synů, z těch starších
hodlá tak poctít ?
Jsi-li snad odchován
pohádkou mnohou,
nepřekvapí tě as,
že to Šalamoun.
Ze synů – to ze všech
není nejstarší,
vysvětlení mám přec :
syn nejmilejší.
S mládím se elán spjal,
ne však zkušenost,
požádal Boha král,
by mu dal moudrost.
Žádáš-li málo, pak
získáš mnohem víc,
je-li to naopak,
nedostaneš nic.
Proto i mladíku,
by všude byl znám,
bohatství, slávu
daroval náš Pán.
Moudrým byl, to hlavně
mladý Šalamoun,
přísloví psal, písně,
leccos skládal on.
Pře uměl rozplétat
umně, nad jiné,
soudil tak například
i dvě hokyně.
Které z nich dítě je,
o něž se tu přou ?
„Rozpůlte tedy je,
ať se pohodnou !“
Jen jedné však nitro
se teď pohnulo :
„Dejte jí děťátko,
by dále žilo.“
Poznal tak králů král,
kde je pravdy ctnost.
Tak moudře konával,
šla ta vědomost.
Chrám vystavěl Bohu,
nádherou se skvěl,
ze Sáby královnu
taky přijal v něm.
Tak kázal Šalamoun :
marnost nad marnost,
jediný je úděl,
ze skutků radost.
-
Nová velmoc vládne,
poroučet chce všem,
kdo neuposlechne,
bude vyhlazen.
Národů se rázem
velký zmocnil strach,
nad asyrským vojskem
těžko vyhrávat.
Pěší, jezdci, střelci,
vozy válečné...
Holofernes s vůdci :
„Co s Izraelem ?
To se bránit chtějí ?
Jak to směšné je !
Hynout budou žízní.
Vida – máme je !“
Židé vskutku chtěli
Asyrským se vzdát.
Pramenů zbaveni,
jak jen vzdorovat ?
Už to přece známe !
Když lid v úzkých je,
mocný rek povstane,
hrdina tu je !
Čekáš-li však nyní,
že to bude muž,
musím tě zklamati,
poslouchej však už !
Mladá vdova Judit
tím zachráncem je,
postačí jí krása,
tvář jak z kameje.
V nepřátel ležení
odebrala se,
krásou i chytrostí
zalíbila se.
Cestu prý ukázat
do údolí zná,
vždyť je přec odtamtud,
dcera židovská.
Z hladu Židé jedí,
co Bůh zakázal,
nebude prý nyní
za nimi stát dál.
Holoferna Judit
znala okouzlit,
zatoužil on po ní,
pro sebe ji mít.
Snadno zmožen vínem
usnul na loži,
Judit krátkým mečem
zručně naloží.
S hlavou velitele
vrátila se zpět.
Tu pak nepřátelé
dali se v útěk
vidouce tu hlavu
hlavy to vojska.
Judit má teď slávu,
radost obrovská.
-
Věci zlé nabyly
nad lidmi vrchu.
By lid odvrátili
od mnohých hříchů,
povstali proroci.
Jedním z nich Jonáš.
„Židy vést k pokání
je úkol, co máš.“
Leč Jonáš utekl
před tváří Boží,
na moře utekl,
Boží plán boří.
Bouře mu v útěku
zamezit měla,
taky na korábu
strhla se mela.
By loď zachránili,
do moře vhozen.
Bouři zažehnali,
velrybou pozřen
potom pak Jonáš byl.
K Bohu se modlil.
Zas se na svět vrátil,
i úkol splnil.
Káli se Ninivští
oděni žíní,
zvrátili hněv Boží,
spaseni nyní.
-
My své však víme už :
žijeme v hříchu.
Proto radš pravdě služ
než svému břichu.
Dopustil znovu Bůh
krvavou lázeň,
dobyt Jeruzalém,
dobyt je rázem.
Zloupili, co mohli
vojáci noví,
násilí činili,
ba mnozí přední
muži povražděni.
Babylón vládcem.
Země se v poušť mění,
lid z ní odvlečen.
V zajetí teprve
lid se rozpomněl
na svého ochránce,
jejž dřív opomněl.
-
Z mládenců vybráni,
vybráni čtyři,
by sloužili králi,
stolníky byli.
Jen jeden prvním je,
je jím Daniel.
Divným snům rozuměl
Bohem navštíven.
Šílenstvím mučen král,
sny však zapomněl,
mudrce hledal král,
by mu připomněl,
co a proč zdálo se.
Pouze Daniel,
jak vyjevilo se,
výklad snů těch měl :
„Jak socha kovová,
jak má dobře stát,
noha-li hliněná ?
Na ní spočívat ?
Tak i tvé království
co ta socha je.
Neujde zničení,
nic z něj nezbyde.“
-
Dům muže jednoho,
co Joakim slul,
lidu židovského
zástupy proslul.
Chodili tam starci,
starci – soudcové,
soudy vynášeli,
rozsudky mnohé.
Oba tito muži
kráse podlehli,
když po ženě toužit,
toužit se jali.
Žena ta manželkou
prý Joakima,
půvabnou a ctnostnou.
To její vina ?
Nechtěla Zuzana
po vůli jim být.
Proto obviněna.
Na smrt měla jít,
nevěrnou prý byla.
Když pak ta žena
na smrt provázena,
hle: “Suďte znova!“
Kdo zvolal ta slova ?
Mladý Daniel.
By poznána pravda,
zločin neulpěl,
lid uposlechl jej.
Moudře si vedl
pacholík Daniel.
Každého zvlášť ptal
se : “Pod kterým stromem
viděls Zuzanu
s oním to mládencem ?“
Smazal pohanu,
vždyť každý ze starců
jinak pověděl.
Prolhali tak hlavu,
mladík veleben.
Zvláštní pak příběh ten
jako nejeden
Rembrandtem to slavným
umně vyveden.
-
Vraťme se teď k trůnu.
Kdo jej ovládal ?
Syn totiž to králův,
mladý Belsazar.
Hody pro svou šlechtu
pořádat se jal
v číších svatých z chrámu,
jež král v kořist vzal.
Tu na stěně nápis,
ruka s prsty jen...
Kdo jej umí přečíst ?
Proč byl vyveden ?
Z hvězdářů, hadačů
nikdo nesvede,
jen jeden prý z mužů
tohle dovede.
Nám známý Daniel.
Četl, rozuměl :
„Mene, mene, tekel...
sčetl, zvážil jsem..
Znesvětils vše sebou,
pýchou, násilím.
Konec bude s tebou
i s tvým královstvím.“
Tu noc král zavražděn,
v zemi Médové,
každý zlý čin splacen,
oplaceno vše.
Známe jenom z Bible
Babylón – tu říš.
Co na světě jisté,
zdali už to víš ?
-
Zapudil manželku
Asverus perský,
zapudil svou ženu,
královnu Vesti.
Nástupkyni její
mezi kráskami
služebníci mají
hledat, najít ji.
V Súsách, velkém městě,
městě králově
žila mladá Ester
v domě strýcově.
Schovanka to Ester,
Židovka Ester,
sirotek jen Ester,
nádherná Ester.
Zamiloval se král
krásou ohromen,
za ženu ji pojal
před svým národem.
Žil pak v městě kníže
Aman Agagský.
Židy nenáviděl.
Pur si už hází
/ to pouhý los totiž/,
jenž mu prozradí,
kdy mu Bozi nejspíš
Židy vydají.
Když Ester zvěděla
zlou tu novinu,
knížete pozvala -
toť na hostinu.
„Co počíti,“ ptá se
Amana teď král,
„poctít-li chci muže,
jenž zásluhy má ?“
„Ať skvostně oblečen,
zdoben korunou,
na koně posazen.
Uzdu pak v rukou
ať kníže jakýs má,
jej doprovází,
slávu mu provolá.“
Co teď přichází,
sotva však Aman zná.
„Starého Žida,
co v bráně sedává,
potká sláva ta.
Spiknutí prozradil,
ať to každý ví,
život mi zachránil.
Teď se odměním.“
Když řeč je pak skutkem,
Aman je tu zpět
ponížen a zmaten.
Není konce běd.
Královna tu k němu
slova pronáší :
„Chystal jsi nám zhoubu.
Jaký má být dík ?“
Král rozhněván pravil :
„Ať je oběšen.“
Židů osud změnil,
národ zachráněn.
V paměť radosti té
vínem, cukrovím
slaví dodnes Židé
svátek svůj – purim.
Starý zákon právě dočetli jsme tu,
přísný řád a zbožnost tvoří v něm jednotu.
V poznání však chceš-li o stupeň dojít výš,
čti jen dál, přemýšlej, ať se obohatíš.
Kristus je láska, láskou tou je Bůh.
Nový zákon vezmi a slova nová suď.
Však na cestu onu vejít musíš sám,
já opouštím tě nyní, směr jen ukázav.